25 Ιουνίου 2025

Μαγείες και μυθολογίες στον κόσμο που έρχεται

Α
ρθρο του διεθνολόγου Μάριου Νοβακόπουλου
αναδημοσιευμένο από το Ιστολόγιό του 
 
Κάποτε στον κόσμο κυριαρχούσαν μυστικές δυνάμεις. Επί χιλιετίες, από τον πρώτο καιρό που η ανθρωπότητα ανέπτυξε τις νοητικές, αφηγηματικές και συμβολικές της δυνατότητες, η πραγματικότητα ερμηνευόταν ως ένα βασίλειο συνύπαρξης του ορατού και του αοράτου. Στους ουρανούς και τη γη, σε πηγές, σπήλαια, ζώα και εποχές του χρόνου, δέσποζαν θεοί και δαιμόνια. Μάγοι, ιερείς, αλλά και απλοί άνθρωποι έψαχναν και μετέδιδαν μεθόδους επαφής μεταξύ κόσμων. 
 
Η ίδια η κτίση σχηματιζόταν γύρω από συγκεκριμένους άξονες και σχήματα, αποκαλύπτοντας δομή και νόημα που αφορούσε άμεσα τη ζωή των θνητών. Ισχυρά σύμβολα συσπείρωναν τις ομάδες και υπενθύμιζαν αιώνιες αρχές. Πέρα από τον ορίζοντα του οικείου, στον χώρο και τις συνθήκες δηλαδή όπου η κάθε κοινότητα δεν είχε γνώση και εποπτεία του περιβάλλοντος, ελλόχευαν πλάσματα απειλητικά και φαινόμενα ομιχλώδη. 
 
Εκεί, στα σύνορα του γνωστού και του αγνώστου, του πολιτισμένου κόσμου και των βαρβάρων, της εμπειρίας και της διαίσθησης, γεννιόνταν μύστες και ήρωες, ενώ οι έξωθεν επιρροές αναγνωρίζονταν και αφομοιώνονταν. 
 
Με την πάροδο των αιώνων και τις αλλαγές του ανθρώπινου πολιτισμού, τη μυθική κοσμολογία αποσυνέθεσαν πολλοί παράγοντες. Η οργανωμένη θρησκεία και δη ο μονοθεϊσμός περιόρισαν τα πλαίσια του υπερφυσικού στον κόσμο και τη συνδιαλλαγή μαζί του σε συγκεκριμένα επιτρεπτά όρια. Οι επιστημονικές ανακαλύψεις και η εξερεύνηση των αγνώστων περιοχών και λαών της γης άφησε λιγότερα στη φαντασία και έδωσε πεζές εξηγήσεις σε καταστάσεις άλλοτε θαυμαστές και παράξενες. 
 
Διανοητικά ρεύματα όπως ο Διαφωτισμός και ο Θετικισμός έβαλαν στο στόχαστρο τη θρησκεία και τη δεισιδαιμονία, ως δομές κατώτερες, νηπιακές και ανασταλτικές της ανθρώπινης λογικής και ελευθερίας. Η έκρηξη των ανακαλύψεων του 19ου και του 20ού αιώνα, η αστικοποίηση, ο «θάνατος του Θεού», ο ολοκληρωτικός πόλεμος και οι μεγάλες ιδεολογίες, διαμόρφωσαν ένα καινοφανές παράδειγμα ανθρώπινου τρόπου, αποκρυσταλλώνοντας τη διαδικασία της νεωτερικότητας. 
 
Στην πραγματικότητα, τούτη η πορεία από το «σκότος» στο «φως» και από το «παράλογο» στη «λογική και επιστήμη» είναι λιγότερο γραμμική και συνεχής από όσο φαίνεται. Πρώτα από όλα, στη διαμόρφωση των ιδεολογιών της νεωτερικότητας έπαιξε πολύ μεγάλο ρόλο η θρησκεία και γενικότερα το υπερφυσικό, με πλείστους μεγάλους φιλοσόφους και επιστήμονες να έχουν δεχθεί ισχυρότατες επιρροές – κάποιοι δε, υπήρξαν και ενεργοί μύστες. Αλλαγές στην ψυχολογία και τη φιλοσοφία έθεσαν υπό αμφισβήτηση την εικόνα του ανθρώπου ως ορθολογικού όντος. 
 
Η πίστη και η θρησκευτικότητα αποδείχθηκαν πολύ ανθεκτικότερες από όσο περίμεναν όσοι προκήρυσσαν τον επικείμενο θάνατό τους. Ο δυτικός κόσμος βιώνει μία βαθύτατη παρακμή του χριστιανισμού, όμως η ίδια θρησκεία εξαπλώνεται σε άλλες περιοχές του πλανήτη, το αναγεννημένο ισλάμ συσπάται και η επισήμως άθρησκη Κίνα διψά για πνευματικότητα. 
 
Ακόμη και στην Ευρώπη ή τις ΗΠΑ, οι περισσότεροι άνθρωποι που δηλώνουν ακόλουθοι καμίας θρησκείας (irreligious, nones), συνήθως δεν μετακινούνται στον αθεϊστικό υλισμό, αλλά σε πιο ρευστές και επαμφοτερίζουσες ταυτότητες, στις οποίες συνυπάρχει ο αγνωστικισμός, η αδιαφορία, νέες θρησκείες/παραθρησκείες, ο αποκρυφισμός, παλιές και νέες δεισιδαιμονίες κ.λπ. 
 
Τα τελευταία χρόνια στις ΗΠΑ γνωρίζει ιλιγγιώδη αύξηση η μαγεία, ο νεοπαγανισμός και άλλες «εναλλακτικές» πνευματικότητες, οι οποίες συνδέονται με στρώματα πιο μορφωμένων, νεαρής ηλικίας ατόμων, και με κινήματα όπως της οικολογίας, φεμινισμού κ.λπ. 
 
Όμως η παρατήρηση της μυθικής χροιάς του κόσμου δεν μπορεί να μείνει στις επιβιώσεις ή αναβιώσεις αρχαίων τρόπων σκέψης – τα οποία θα μπορούσαν να απορριφθούν ως κατάλοιπα «σκοταδισμού» ή παλινωδίες αποπροσανατολισμένων ανθρώπων. Ο κατακερματισμός των ταυτοτήτων στη μετανεωτερικότητα, η αμηχανία μετά το «τέλος της ιστορίας» που δεν ήλθε ποτέ, ο «θάνατος των ιδεολογιών» και το χαώδες περιβάλλον της υπερπληροφόρησης αποδεικνύονται, ίσως αναπάντεχα, γεννήτορες νέων τύπων επαναμάγευσης. 
 
Νέοι τύποι επαναμάγευσης 
 
Σήμερα μπορεί οι άνθρωποι να μη δίνουν τόση σημασία στα αερικά της υπαίθρου – τα εξαφάνισε ο εξηλεκτρισμός, όπως χαριτωμένα παρατήρησε ο Νίκος Τσιφόρος – όμως ανθούν οι αστικοί θρύλοι. Πλήθος ημιμυθικών ιστοριών, οι οποίες συμπλέκουν το μυστήριο, το υπερφυσικό και τους ανθρώπινους φόβους, διαδίδονται από στόμα σε στόμα και μέσω διαδικτύου, χωρίς να είναι πάντα ξεκάθαρο το αν αναφέρονται ως «αληθινές» ή όχι. 
 
Την έλλειψη ερμηνευτικών εργαλείων ή μεγάλων, συνεκτικών παραδειγμάτων έρχονται να καλύψουν «θεωρίες συνωμοσίας». Ανεξάρτητα από το εάν έχουν μεγάλη, μικρή ή καμία σχέση με την πραγματικότητα, αποτελούν αυθόρμητες προσπάθειες ανασύστασης μίας ανθρωποκεντρικής κοσμολογίας, ύστερα από την απαξίωση των δημοσίων θεσμών και των μέσων ενημέρωσης. 
 
Και οι πιο ακραίες θεωρίες, όπως π.χ. της επίπεδης γης, αποτελούν κακότεχνους συνδέσμους ανάμεσα στο ανθρώπινο και το υπερφυσικό, αμφότερα χαμένα μέσα στη βασιλεία της τεχνικής και του θεάματος. Τούτες οι μυθικές (ο όρος χρησιμοποιείται εδώ περιγραφικά και όχι απαξιωτικά) αντιλήψεις γίνονται δεκτές από ανθρώπους ή ομάδες και επηρεάζουν τη συμπεριφορά τους, αφήνουν δηλαδή απτό αποτύπωμα στον φυσικό-κοινωνικό κόσμο. 
 
Η εξερεύνηση έδειξε ότι στις παρυφές της οικουμένης δεν κατοικούν ιπποκένταυροι και κυνοκέφαλοι, ενώ τα μεγαθήρια που στοίχειωναν τους ωκεανούς παλεύουν να μην εξαφανιστούν από την ανθρώπινη αδηφαγία. Όμως φανταζόμαστε πράσινους εξωγήινους και πολύς λόγος γίνεται για την ύπαρξή τους ή μη, παρά την έλλειψη σοβαρών στοιχείων. 
 
Η σύγχρονη μεγαλούπολη από την άλλη, με το τεράστιο μέγεθός, την πολιτιστική ετερογένεια και τις μεγάλες ανισότητες που τη διέπουν, γίνεται τοπίο εξερεύνησης και μυθοποίησης, καθώς το περιθώριο δεν βρίσκεται πια στα εξωτερικά όρια της κοινωνίας, αλλά σε χάσματα εντός της. 
 
Οι αρχαίες προφητείες συναντούν μία ποπ κουλτούρα η οποία, όταν δεν κατασκευάζει πάνθεα υπερηρώων, έχει απόλυτη εμμονή με το επερχόμενο «τέλος του κόσμου». Η μακρά κρίση του 21ου αιώνα, η οποία, αν δεν επιδεινώνεται, σίγουρα καθίσταται εκθετικά περιπλοκότερη και παραδοξότερη, μοιάζει να ζητά μία έντονη λύση, μία ξεκάθαρη τομή ή την επιστροφή στην απλότητα. 
 
Τούτα τα φαινόμενα δεν συνιστούν απαραίτητα νίκη των δυνάμεων της Παράδοσης. Σίγουρα το ράγισμα του γυάλινου θόλου της νεωτερικότητας αφήνει μεγάλα περιθώρια σε όσους έχουν να προτείνουν ανθρωπολογικές, κοσμολογικές και μεταφυσικές διεξόδους στον εξαντλημένο και αποξενωμένο άνθρωπο – η Εκκλησία βρίσκεται εδώ σε ευνοϊκή θέση. 
 
Όμως, καθώς άλλες δυνάμεις πλάθουν τη νέα, τεχνοκρατούμενη πραγματικότητα, μορφές της επαναμάγευσης έχουν ήδη τεθεί στην υπηρεσία της. Ο πανθεϊσμός, η ολιστικότητα, η φυσιολατρεία, η μετενσάρκωση και όλα τα άλλα τρισέγγονα των γνωστικών, εφάπτονται με την παγκοσμιοποίηση, τον πολυπολιτισμό, τη ρευστοποίηση της ανθρώπινης ταυτότητας, την εξάλειψη της ιδιωτικότητας και της ατομικότητας μέσα στην ηλεκτρονική διασύνδεση, τον μετανθρωπισμό. 
 
Μαγείες και θεολογίες των τεχνοκρατών και των λαϊκών μαζών, των μελλοντολόγων και των φονταμενταλιστών, του δρόμου και του διαδικτύου, θα συνυπάρχουν για καιρό ακόμα, μέχρι να διαμορφωθεί ένα νέο πολιτισμικό υπόδειγμα ή το τρέχον να περάσει από τη μακροπρόθεσμη φθίση στην κατάρρευση. 
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.