11 Απριλίου 2025

Ἀνύπαρκτο Σχίσµα;

Μέσα στὴν ἀχαλίνωτη τάση τους νὰ φέρουν σὲ πέρας ἕνωση τῆς Ὀρθοδοξίας μὲ τὸν Παπισμό, οἱ θιασῶτες της μετέρχονται κάθε μέσο. Τελευταῖα ἐπιχείρησαν νὰ πείσουν τὸν Θεολογικὸ κόσμο πὼς δὲν ὑπῆρξε ποτὲ σχίσμα, ἀλλὰ ἁπλὴ φιλονικία μεταξὺ δύο ἐκκλησιαστι­κῶν προσώπων.
 
Μὲ τὸ Διεθνὲς Συμπόσιο, ποὺ διοργάνωσαν στὴν Αὐστρία στὶς 16 καὶ 17 Ἰανουαρίου 
2025, ὑποστήριξαν ὅτι «τὸ 1054 δὲν πραγματοποιήθηκε στὴν Κωνσταντινούπολη τὸ θρυλούμενο Μέγα Σχίσμα μεταξὺ τῶν Ἐκκλησιῶν Ἀνατολῆς καὶ Δύσεως. Οἱ ἀναθεματισμοὶ ἀφοροῦσαν συγκεκριμένα πρόσωπα καὶ ὄχι τὶς Ἐκκλησίες… δὲν καταδίκασε ἡ μία Ἐκκλησία τὴν ἄλλη… οὔτε διεκόπη ἡ ἐκκλησιαστικὴ μυστηριακὴ κοινωνία μεταξὺ αὐτῶν… παρέμεινε ἡ ὑπάρχουσα κρίση καὶ μεγεθύνθηκε ἡ ἀποξένωση μεταξὺ τῶν δύο Ἐκκλησιῶν, ἡ ὁποία ἀργότερα ὁδήγησε... καὶ στὴ διακοπὴ τῆς μυστηριακῆς κοινωνίας ἐντὸς τῆς Μιᾶς Ἐκκλησίας».
 
Τί ἀνακάλυψη! Τοὺς ἔχει ὅμως προλάβει, 50 χρόνια πρίν, τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο, τὸ ὁποῖο, ἐπὶ Πατριάρχου Ἀθηναγόρα, ὑποστήριζε ἀκριβῶς τὰ ἴδια: «Τὸ σχίσμα τοῦ 1054 ἐπῆλθεν οὐχὶ ἐξ ἀποφάσεως Δύσεως καὶ Ἀνατολῆς, οὐδὲ ἐπεκυρώθη δι᾿ ἀποφάσεων Ρώμης καὶ Κωνσταντινουπόλεως, ἀλλ᾿ ἐπέπεσεν, ὅταν αἱ δύο Ἐκκλησίαι καὶ οἱ Χριστιανοὶ αὐτῶν ἔπαυσαν νὰ ἀγαπῶνται» (Δελτίον «Ἐπίσκεψις», ἀριθ. 28/6-4-1971).
 
Τὴν ἴδια αὐτὴ ἀντίληψη ἐπαναφέρει τὸ «Διεθνὲς Συμπόσιο», μὲ τὴ μόνη διαφορὰ ὅτι τώρα αὐτὴ ἡ τάχα ἀνακάλυψη ἔχει πιὰ καταντήσει ἀποκρουστικὴ ἀπὸ τὴν πολυκαιρία, παρόλο ποὺ φρόντισαν νὰ τὴν ἐπενδύσουν μὲ ψευδοεπιστημονισμὸ καὶ μάλιστα μὲ διεθνὴ συμμετοχή.
 
Ὁ ἐνθουσιασμός, μὲ τὸν ὁποῖο ὑποδέχθηκε τὰ συμπεράσματα τοῦ Συνεδρίου ὁ πρώην Ἀρχιεπίσκοπος τῶν Παπικῶν τῆς Ἑλλάδος Νικόλαος Πρίντεζης σὲ κείμενό του μὲ τὸν τί­τλο «Ἁπλὰ καὶ ταπεινά» («Ἀκτῖνες» 19-2-2025), ἀποδεικνύει ὅτι οἱ φόβοι μας εἶναι ἀληθινοί.
 
Ἀλλὰ τὸ σημαντικὸ εἶναι ὅτι ἔπειτα ἀπὸ μισὸ καὶ πλέον αἰώνα ἀκολουθεῖται ἡ ἴδια τακτική. Τακτικὴ ποὺ ἐφαρμόσθηκε κατὰ τὰ τέλη τοῦ περασμένου αἰώνα καὶ στὸ θέμα τῶν σχέσεων τῆς Ὀρθοδοξίας μὲ τοὺς λεγόμενους Ἀν­τιχαλκηδόνιους Μονοφυσίτες. Τότε ἐπιχειρή­θη­­­κε νὰ ξεπερασθεῖ ἡ μεγάλη δογματικὴ δια­φορά, μὲ τὸ ἐπιχείρημα ὅτι αὐτὴ ὀφείλεται σὲ γλωσσικὴ ἀδυναμία. Παραμερίζονταν ἔτσι τέσσερις μεγάλες Οἰκουμενικὲς Σύνοδοι, κάτι πρωτοφανὲς καὶ ἀδιανόητο. Στὴν τακτικὴ αὐτὴ εἶχαν παρασυρθεῖ ἀπὸ ἀγαθὴ διάθεση ἀξιόλογοι Ὀρθόδοξοι ἐκπρόσωποι, ὅπως οἱ ἀείμνηστοι Μητροπολίτης Πρεβέζης Μελέτιος καὶ π. Ἰωάν­νης Ρωμανίδης, καὶ παραλίγο νὰ ὁδηγηθοῦμε σὲ ἕνωση μὲ τοὺς αἱρετικοὺς μὲ ἔκπτωση ἀπὸ τὴν πίστη.
 
Κάτι ἀνάλογο ἐπιχειρεῖται καὶ τώρα: παραμερισμὸς τῆς πίστεως. Ἀλήθεια, στὴ διάρκεια τῶν δέκα αἰώνων ποὺ μεσολάβησαν, γιὰ ποιό λόγο δὲν ἀνακάλυψε κανεὶς αὐτὴ τὴ φοβερὴ ἀλήθεια καὶ παρέμειναν χωρισμένοι οἱ δύο κόσμοι; Καὶ καλά, οἱ Ὀρθόδοξοι δὲν τὸ ἀντιλήφθηκαν, οἱ Παπικοὶ ὅμως, ποὺ διυλίζουν τὰ πάντα μὲ τὸν σχολαστικισμό τους, πῶς δὲν τὸ πῆραν εἴδηση;
 
Ἐπιπλέον, τί ἦταν αὐτὸ ποὺ λένε, ὅτι ἀργότερα «ὁδήγησε καὶ στὴ διακοπὴ τῆς μυστηριακῆς κοινωνίας»; Ὑπῆρξε κάποιο γεγονὸς πιὸ ἔντονο ἀπὸ αὐτὸ τοῦ 1054; Ἴσα-ἴσα ποὺ τὸ 1438-39, στὴ Σύνοδο Φερράρας – Φλωρεντί­ας, καταβλήθηκε προσπάθεια νὰ λυθοῦν οἱ μεγάλες θεολογικὲς διαφορές. Ἀλλὰ ματαίως, λόγῳ τῶν παπικῶν ἀξιώσεων.
 
Κι ἂν δὲν ὑπῆρξαν γενικότερα Ἀναθέματα, ὅπως διατείνονται, γιατί στὶς 7 Δεκεμβρίου τοῦ 1965 προέβησαν στὴν ἄρση τους ὁ Πατριάρχης Ἀθηναγόρας καὶ ὁ Πάπας Παῦλος ΣΤ΄, ταυτόχρονα σὲ Ρώμη καὶ Κωνσταντινούπολη; Ἔκαναν λοιπὸν «ἄρση» ἀνύπαρκτων Ἀναθεμάτων; Ὅτι βέβαια αὐτὴ ἡ ἐνέργεια ἦταν θέατρο καὶ ἐμπαιγμὸς εἶναι ὁλοφάνερο, διότι μετὰ τὴν ἄρση δὲν ἀκολούθησε μυστηριακὴ κοινωνία. Εἶναι δὲ ἀδιανόητο νὰ αἴρονται Ἀναθέματα καὶ νὰ μὴν ἐπέρχεται ἄμεσα μυστηριακὴ κοινωνία μεταξὺ τῶν δύο πλευρῶν.
 
Ὁ καθηγητὴς Παναγιώτης Τρεμπέλας, σὲ ἔγγραφο ποὺ ἀπηύθυνε πρὸς τὴν Ἱερὰ Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τὸ ἔτος 1971, ἀναφερόμενος στὴν ἄρση αὐτή, ἔγραφε: «Τὸ νὰ κηρύττεται ὅτι τὸ σχίσμα ἤρθη, δὲν ἐπακολουθεῖ δὲ εὐθὺς καὶ ἡ παροχὴ τοῦ Κοινοῦ Ποτηρίου, ἀποτελεῖ προφανῆ ἀντίφασιν καὶ ἐξόφθαλμον ἐμπαιγμόν» («Ἐπὶ τῆς Οἰκουμενικῆς κινήσεως καὶ τῶν Θεολογικῶν Διαλόγων», ἔκδ. «Ὁ Σωτὴρ» 2007, σελ. 94).
 
Ἐξόφθαλμος ἐμπαιγμὸς δὲν ἦταν μόνο ἡ θεατρινίστικη «ἄρση», ἀλλὰ καὶ τὰ ἐπιδιωκόμενα μὲ τὰ κάθε εἴδους «συμπόσια» καὶ μὲ ὅλες τὶς μεθοδεύσεις ποὺ παρακολουθοῦμε πολλὰ χρόνια τώρα. Ὅλα αὐτὰ τὰ πονηρὰ τεχνάσματα δὲν εἶναι παρὰ πλάγιες μέθοδοι, γιὰ νὰ ἐπιτευχθεῖ κάποιου εἴδους ψευδοένωση μὲ τοὺς Παπικοὺς στὴν πράξη, δεδομένου ὅτι ὅλες οἱ προσπάθειες ποὺ ἔγιναν ἐπὶ τόσες δεκαετίες νὰ ἐπιτευχθεῖ θεολογικὴ συμφωνία, ἀπέτυχαν παταγωδῶς.
 
Ἀκόμη καὶ ἡ τελευταία ὑπερπροσπάθεια τοῦ ἀείμνηστου Μητροπολίτη Περγάμου Ἰωάννου Ζηζιούλα, νὰ ἐπιτύχει ὑπέρβαση τῶν δυσκολιῶν ἀποδοχῆς τοῦ παπικοῦ πρωτείου, μέσῳ τῆς ἀναβαθμισμένης ἀπὸ τὸν ἴδιο εὐχαριστιακῆς ἐκκλησιολογίας τοῦ π. Νικολάου Afanasieff, ὁδηγήθηκε σὲ ναυάγιο.
 
Ὁ πρώην Ἀρχιεπίσκοπος τῶν Παπικῶν δὲν παρέλειψε νὰ ὑπενθυμίσει τὶς ἐνέργειες τῶν Ρωμαιοκαθολικῶν τῆς Ἑλλάδος πρὸς τὴν κατεύθυνση ἑνώσεως στὴν πράξη. Σημειώνει τὴν ἀπαγγελία τοῦ Συμβόλου τῆς Πίστεως στὴν Ἑλληνικὴ γλώσσα χωρὶς τὸ «Filioque» («καὶ ἐκ τοῦ Υἱοῦ») καὶ τὴν ἀπόφασή τους ἀπὸ τὸ 1973 νὰ συνεορτάζουν τὸ Πάσχα μὲ τοὺς Ὀρθοδόξους.
 
Εἶναι λοιπὸν φανερὸ ὅτι βρισκόμαστε πρὸ σχεδιασμοῦ, ποὺ ἐφαρμόζεται σταδιακά.
Ὅμως ὁ δρόμος ποὺ ἀκολουθεῖται ἀπὸ τοὺς Ὀρθοδόξους ἔχει ὅλα τὰ στοιχεῖα τῆς ἐκπτώσεως ἀπὸ τὴν ἀκρίβεια τῆς πίστεως, ἀφοῦ παρακάμπτονται οἱ μεγάλες θεολογικὲς διαφορές, προκειμένου νὰ ἐπιτευχθεῖ ἕνωση στὴν πράξη μὲ τοὺς Παπικούς.
 
Ἀπαιτεῖται προσοχὴ ἀπὸ ὅλους μας. Διότι ὅλοι ἔχουμε εὐθύνη γιὰ τὴν ἀκρίβεια τῆς πί­στεως!
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.