7 Απριλίου 2023

Μια ανατομία του γουοκισμού (woke culture)

Του Γιώργου Χώτου, Καθηγητής στη Σχολή Γεωπονικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πατρών 
 
Η ομίχλη που ήδη έχει απλωθεί στο κοινωνικό ενδιαίτημά μας και καλείται πολιτισμός της αφύπνισης (woke culture), μάλλον προσλαμβάνεται ως ηλιοφάνεια από τις καλούμενες πρωτοποριακές ομάδες που σταδιακά επηρεάζουν τον τόνο της καθημερινής συμπεριφοριολογίας στις δυτικές κοινωνίες. Και ομιλώ για δυτικές κοινωνίες για να ξεκαθαρίσω εξ’ αρχής το κυριότερο συστατικό του κινήματος αυτού και συνάμα να μην το αφήσω να συσκοτιστεί στη θεώρησή του ως δήθεν παγκόσμιο, επειδή γεννήθηκε και εξαπλώνεται στη Δύση χωρίς να βρίσκει ρίζες στον μουσουλμανικό κόσμο της Ασίας και της Αφρικής ή στους ισλαμικούς πυρήνες διαρκούς πύκνωσης σε Ευρώπη και Αμερική.
 
Διατρέχοντας την ιστορία παρατηρούμε ότι όλα τα κινήματα κοινωνικής δικαιοσύνης και δικαιωμάτων στις μη προνομιούχες μάζες, είτε αυτά αφορούσαν την ψήφο των γυναικών, είτε την κατάργηση της δουλείας και μετέπειτα τα δικαιώματα των μαύρων της Αμερικής, είτε την κατάργηση της παιδικής εργασίας ή την καθιέρωση του οκταώρου και των αδειών, προέκυψαν από μη συμπιεζόμενες περαιτέρω ανάγκες των κοινωνικών μαζών οι οποίες όντως δικαιούντο την αποκατάσταση των δικαιωμάτων τους όπως αυτά πρωτολείως υπονοούνταν (αν όχι ορίζονταν) στις ανθρωπιστικές διακηρύξεις της Γαλλικής και Αμερικανικής επανάστασης. Με πιο απλά λόγια, αυτές οι κοινωνικές κατακτήσεις που έγιναν χωρίς σημαντικούς κραδασμούς αποδεκτές και ενσωματώθηκαν στην κοινωνική και εθνική ψυχοσύνθεση των λαών, όσο και αν στη διεκδικητική και αγωνιστική τους φάση είχαν και ιδεολογική και διακηρυκτική συμμετοχή από ένα σημαντικό μέρος των πνευματικών ελίτ, σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αποδοθούν σε αυτές (τις ελίτ) ως μια εναρξιακού τύπου έμπνευση και στρατηγική που τελικά ευοδώθηκε. 
 
Και υπό αυτό το πρίσμα θεώρησης αν αναλύσουμε το κίνημα του γουοκισμού ως κοινωνική μεταρρύθμιση που αποσκοπεί στην αντικατάσταση καθιερωμένων αξιών με άλλες, προκύπτουν θεμελιώδεις διαφορές τόσο ως προς τη γένεση όσο και ως προς τη στόχευση με τα προαναφερθέντα κινήματα που τελικά πέτυχαν την αναβάθμιση του ανθρώπου, τη βελτίωση της ζωής και την άμβλυνση των κοινωνικών αντιθέσεων. Σε γενικές γραμμές οι σημαντικότερες διαφορές είναι: 
  1. Το κίνημα του γουοκισμού δημιουργήθηκε και ωθήθηκε από κοινωνιολογικά κείμενα φιλοσόφων και κυρίως πανεπιστημιακών ως μια ανανεωτική πορεία της δυτικής κοινωνίας προς την απελευθέρωση από καθιερωμένα ιδεολογικά σχήματα προκειμένου να προστατεύσει απειλούμενες ή περιθωριοποιημένες μειονότητες (δήθεν ή πραγματικές) από κάτι. Το τι είναι αυτό το κάτι παραμένει άγνωστο δεδομένου ότι στη Δύση τα δικαιώματα του ανθρώπου καλύπτουν και αυτές τις μειονότητες.
  2. Ενώ στις ιστορικά μεγάλες κοινωνικές ανακατατάξεις οι αγώνες που ευοδώθηκαν στόχευαν εξ’ αρχής σε μεγάλο (αν όχι το μεγαλύτερο) κομμάτι της κοινωνίας προκειμένου να αρθούν οι σε βάρος του αδικίες, το κίνημα του γουοκισμού δεν στοχεύει στη βελτίωση της κοινωνίας εν συνόλω αλλά στην ισχυροποίηση ή επικράτηση μειονοτήτων που υποδορίως αισθάνονται ότι εκδικούνται διά της ισχυροποιήσεώς των την πλειοψηφία της κοινωνίας.
  3. Η στοχοθεσία του γουοκισμού δεν μπορεί να ορισθεί με σαφήνεια, σε αντίθεση με τα παλαιά κοινωνικά κινήματα όπου το επιθυμητό ήταν, ή η αποτίναξη ενός ζυγού, ή η απόκτηση ενός δικαιώματος που παραλόγως δεν τους δόθηκε. Στόχοι δηλαδή σαφείς και ηθικά άμεμπτοι σε ευθεία αντίθεση με τον γουοκισμό που στην ουσία δεν ξέρει ούτε τι θέλει ούτε ομολογεί που θέλει να καταλήξει και πάνω απ’ όλα, επικαλείται μια ηθική που αντιστρατεύεται την καθιερωμένη στην κοινωνία και η οποία μάλιστα (η καθιερωμένη ηθική) επ’ ουδενί δεν μπορεί να εκληφθεί ότι καταπιέζει τις όποιες μειονοτικές ηθικές που προστατεύονται από τον γουοκισμό. Το αν ο γουοκισμός αντιλαμβάνεται μια υποδόρια αντιπάθεια των συντηρητικών κοινωνιών προς τις ποικίλες μειονότητες, αυτό δεν είναι δα και ζήτημα ζωής ή θανάτου για να κινητοποιηθεί τόσο έντονα ένα κίνημα προστασίας που καταλήγει στην κατεδάφιση κάθε καθιερωμένης αξίας. Πόσο μάλλον όταν αυτή η δήθεν ανάγκη προστασίας χαιρέκακα υποθάλπεται ως μη ομολογούμενη προοπτική επιβολής.
  4. Ο γουοκισμός τρέφεται και ενισχύεται από μια φιλολογία καθολικής ευθύνης για τα δεινά της ανθρωπότητας του λευκού δυτικού ανθρώπου (και ειδικότερα των ανδρών), ευθύνης και για την υποπερίπτωση των υποτιθέμενα καταπιεζόμενων ή αποκλεισμένων μειονοτήτων. Θέλει δηλαδή να λυτρώσει αυτές τις μειονότητες όχι διά της ανέλιξής των στο καθιερωμένο σύστημα αλλά διά της κατεδαφίσεως του συστήματος νομίζοντας ότι στο νέο κόσμο οι πρώην καταπιεζόμενοι θα συμπεριληφθούν στους ηγήτορες. Το αν οι μειονότητες στην πορεία οικοδόμησης του νέου κόσμου μπορούν να αναλάβουν δημιουργικό ρόλο, είτε βάσει ικανοτήτων είτε βάσει αριθμών, είναι κάτι που δεν το συζητά, ούτε καν το σκέφτεται, μια και δεν διακατέχεται από δημιουργική διάθεση παρά μόνο από καταγγελτικότητα και αποφυγή της λογικής (την οποία και απορρίπτει).
Και μόνο η σταχυολόγηση κάποιου ή κάποιων από τα παραπάνω αναφερόμενα αρκεί για να καταδείξει το ασαφές, δυσλειτουργικό και αυτιστικό ιδεολόγημα του γουοκισμού. Η θεώρηση μάλιστα γίνεται εξοργιστική για έναν συντηρητικό πολίτη με πανανθρώπινη θεώρηση του κόσμου όταν εμβαθύνοντας στα νάματα του γουοκισμού διαπιστώνει μια ανέμελη και αλαφροΐσκιωτη επαναστατικότητα που περιορίζει το ακροατήριό του (απόλυτα ενσυνείδητα) μόνο στον υποτιθέμενο εχθρό του που είναι η κοινωνία μέσα στην οποία δρα (οι λευκοί άνθρωποι), πολύ απλά διότι θεωρεί (ή νομίζει) ότι η υπόλοιπη υφήλιος δεν ασκεί την καταπίεση που ασκεί η λευκή φυλή. Το παράλογο σε αυτή τη θεώρηση είναι ότι αυτή η υπόλοιπη υφήλιος που κατά βάση είναι μουσουλμανική, θεωρεί τον γουοκισμό διαστροφή και βδέλυγμα για τη δική της άκρως οπισθοδρομική κοινότητα, σε ευθεία αντίθεση με τους γουοκιστές που θέλουν να τους εργαλειοποιήσουν ως δήθεν τραγικά θύματα της μονοκρατορίας του δυτικού ανθρώπου. 
 
Και το αποδεικνύουν αυτό (οι μουσουλμάνοι) πέραν πάσης αμφιβολίας επιδιώκοντας παντί τρόπω να μεταναστεύσουν στη Δύση όχι για να ασπασθούν τα γουοκικά νάματα αλλά για να δρέψουν τα οφέλη και να καταχρασθούν ακριβώς αυτά τα επιτεύγματα του λευκού ανθρώπου που ο γουοκισμός κηρύσσει ως ξεπερασμένα. Ίσως και μόνο αυτό θα έπρεπε να είναι αρκετό για να ενδοσκοπήσουν οι γουοκιστές το που οδηγούν τις κοινωνίες εργαλειοποιούμενοι πονηρά εμμέσως από τους φύσει εχθρούς των που επιδιώκουν τη μουσουλμανική άλωση της Δύσης. Όμως είναι μάταιο να αναμένει κανείς εξορθολογισμό του γουοκισμού, επειδή στον πυρήνα του τρέφεται από ακραίο παραλογισμό ακριβώς για να μπορεί να εντυπωσιάσει και ξεπροβάλλει από την επικρατούσα στιβαρή συντηρητικότητα για να αποκτήσει οικολογικό θώκο καταγγέλλοντας ως διαστροφή την κανονικότητα. Φαίνεται τελικά ότι γουοκισμός δεν θα υπήρχε αν οι πνευματικοί ταγοί του που ξεφύτρωσαν σχετικά πρόσφατα ανάμεσα στην πανεπιστημιακή και πολιτική κονίστρα, δεν επέλεγαν την εναλλακτικότητα ως όχημα αυτοπροβολής και κοινωνικής φιλοδοξίας. 
 
Όμως όποιος έχει πλατιά γνώση θεώρησης της ιστορίας θα καταλάβει ότι τέτοιου τύπου κινήματα που δεν γεννήθηκαν από θεμελιώδεις ανάγκες αποκατάστασης βασικών αιτημάτων επιβίωσης των κοινωνιών, μετά τον πρώτο κύκλο παράλογης αναστάτωσης, μεταπίπτουν στο γραφικό, το γκροτέσκο και το περιθωριακό, αναφερόμενα εντεύθεν στις δέλτους της ιστορίας ως παράδοξοι αρνητικοί κραδασμοί. Το σημερινό μας πρόβλημα ως δυτική κοινωνία είναι να μη χάνουμε χρόνο ασχολούμενοι μαζί τους καθυστερώντας εγκληματικά να βρούμε λύση στη μουσουλμανική εισβολή. 
 
Γιώργος Χώτος, Μάρτιος 2023 
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.