8 Ιανουαρίου 2023

ΠΛΗΡΩΜΑ ΝΟΜΟΥ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ

Του π. Δημητρίου Μπόκου
 
Με την απόδοση της εορτής των Φώτων στο τέλος του επταημέρου κλείνει η μακρά περίοδος των ακινήτων εορτών Χριστουγέννων-Θεοφανείων (15 Νοε.-14 Ιαν.), γνωστή ως Άγιο Σαρανταήμερο και Δωδεκαήμερο.
 
Την Κυριακή μετά τα Φώτα βλέπουμε τον Χριστό, μετά τη βάπτισή του στον Ιορδάνη από τον Πρόδρομο Ιωάννη, να αρχίζει το κήρυγμα για τον ερχομό της Βασιλείας των ουρανών. Ο Χριστός γεννήθηκε, ανδρώθηκε και διήλθε κατά την επίγεια ζωή του όλα τα φυσιολογικά στάδια της ζωής του κοινού ανθρώπου. Και επιπλέον φρόντισε να τηρήσει τις διατάξεις του νόμου. Έλεγε: «Πρέπον ημίν εστιν πληρώσαι πάσαν δικαιοσύνην». Σε μένα αρμόζει να εκπληρώσω κάθε εντολή του Θεού. Ο Χριστός υπήρξε «το πλήρωμα του νόμου και των προφητών».  
 
Με τί τρόπο το έκανε αυτό; Με την κένωση, την άκρα του ταπείνωση, που έκανε τον Βαπτιστή Ιωάννη να απορεί και να θαυμάζει. Ο Χριστός εκούσια βάζει τον εαυτό του υπό τον νόμο που ο ίδιος έδωσε στον Μωυσή. «Ο του νόμου ποιητής τα του νόμου εκπληροί», για να γίνει τύπος και υπογραμμός για όλους. Από άκρα συγκατάβαση προς εμάς καταδέχεται «σπαργάνων περιβολήν», δεν βδελύσσεται και δεν επαισχύνεται «σαρκός την περιτομήν», παρουσιάζεται ως βρέφος για σαραντισμό στον ναό, βαπτίζεται όπως οι κοινοί θνητοί, αν και αναμάρτητος. Χωρίς να υποχρεούται, θεωρεί εν τούτοις «ότι οφειλέτης εστίν όλον τον νόμον ποήσαι». Βάζει τον εαυτό του ακόμα και κάτω από τον νόμο του κοσμικού άρχοντα. Συναπογράφεται με τη μητέρα του, «τελεί τα δίδραχμα», πληρώνει δηλαδή τους φόρους, αποδίδει «πάσι τας οφειλάς, τω τον φόρον τον φόρον», «τα του Καίσαρος τω Καίσαρι» (Γαλ. 5, 3. Ματθ. 17, 24. 22, 21. Ρωμ. 13, 7).  
 
Στην πραγματικότητα ο Χριστός ήταν ελεύθερος, δεν χρειαζόταν τίποτε από αυτά. Δεν ήταν δέσμιος κάποιας ανάγκης, δεν πιεζόταν από κάποια εξωτερική δύναμη να τα κάνει. Όλα γίνονται με τη θέλησή του, για να ομοιωθεί «κατά πάντα τοις αδελφοίς». Συμπεριφέρεται σαν κοινός θνητός για να μη σκανδαλίσει, να μη δώσει αφορμή για τίποτε. Π. χ. περιτέμνεται, επειδή η περιτομή ήταν το τεκμήριο της καταγωγής από τον Αβραάμ και του διαχωρισμού από τα άλλα έθνη. Όλοι περίμεναν τον Χριστό ως απόγονο του Αβραάμ. Αν, παρόλα τα θαύματά του, οι Εβραίοι έλεγαν «τούτον ουκ οίδαμεν πόθεν εστίν», πόσο πιο εύλογα θα τον απέρριπταν, αν δεν είχε κάνει την περιτομή! Σαν πράξη καθ’ εαυτήν δεν είχε καμμιά ιδιαίτερη σημασία, θα μπορούσε να ορίσει ο Θεός οποιοδήποτε άλλο σημείο διαχωρισμού από τα ειδωλολατρικά έθνη. Αφότου όμως ορίστηκε η περιτομή ως τέτοιο σημάδι, ήταν για όλους πλέον θέμα υπακοής στον Θεό η τήρησή της, όπως και η τήρηση των λοιπών νομικών διαταγμάτων.  
 
Εκπληρώνει λοιπόν και εδώ ο Χριστός τον νόμο, για να φανεί γνήσιος απόγονος του Αβραάμ, να γίνει αποδεκτός ως διδάσκαλος, να μην αποδιωχθεί ως αλλόφυλος και παραβάτης του νόμου. Αν και ήταν πάντα στους κόλπους του Πατρός, αγαπημένος Υιός μονογενής, δέχεται, σαν δήθεν ξένος, να πολιτογραφηθεί με την περιτομή στον λαό του Θεού. Αν και παντελώς αμέτοχος αμαρτίας, δέχεται να θεωρηθεί αμαρτωλός και να αποβάλει τάχα, κατά τον συμβολισμό της περιτομής, τον ρύπο της αμαρτίας. «Τον γαρ μη γνόντα αμαρτίαν» ο Θεός «υπέρ ημών αμαρτίαν εποίησεν». Τον έστειλε «εν ομοιώματι σαρκός αμαρτίας», να φανεί και να καταδικαστεί ως αμαρτωλός, αν και δεν είχε καμμιά σχέση με την αμαρτία (Β΄ Κορ. 5, 21. Ρωμ. 8, 3).  
 
Από τη γέννησή του λοιπόν ως τον θάνατο ο Χριστός υπομένει αντί για μας, αναίτια, ως δήθεν αμαρτωλός, τις συνέπειες της δικής μας αμαρτίας, για να κατανικήσει και να καταλύσει με την αναμάρτητη σάρκα του την αμαρτία. «Την ημών κατάραν αναδεχόμενος, υπέρ ημών σταυρούται και θνήσκει και θάπτεται» (αγ. Κύριλλος). Για να δικαιωθούμε εμείς ενώπιον του Θεού.  
 
Καλή εβδομάδα! Καλή χρονιά!  
 
ΘΕΙΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ (8-14 ΙΑΝ. 2023) (για τους εντοπίους)
Την Κυριακή μετά τα Φώτα, 8-1-2023, του αγίου Γεωργίου του Χοζεβίτου, ώρα 7.00-10.00 π. μ. Μνημόσυνο Δωρητών του Ι. Ναού-Κοπή Βασιλόπιττας.
Το Σάββατο, 14-1-2023, των εν Σινά και Ραϊθώ αναιρεθέντων αββάδων (πατέρων), της αγίας Νίνας της ισαποστόλου, και απόδοσις των Φώτων, ώρα 7.00-9.30 π. μ.
Κάθε μέρα, Θ΄ Ώρα-Εσπερινός-Μικρό Απόδειπνο-Χαιρετισμοί, ώρα 5.00-6.15 μ. μ.

 
«Αντιύλη». 
Ι. Ν. Αγ. Βασιλείου, Πρέβεζα 
Τηλ. 26820 23075/25861/6980 898 504. 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.