2 Ιανουαρίου 2023

ΤΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΚΑΙ Η ΣΤΡΕΒΛΩΣΗ ΤΟΥ

Γράφει ο Απόστολος Παπαδημητρίου
 
Το κοινωνικοπολιτικό σύστημα, μέσω του οποίου εξουσιάζονται και καταδυναστεύονται οι λαοί του πλανήτη έχει ως μόνη αξία το χρήμα. Γι’ αυτό και έχει επιβληθεί στους πολίτες του κόσμου το δόγμα ότι οικονομική ευμάρεια και ευτυχία είναι έννοιες ταυτόσημες. Η αγοραστική δύναμη καθιστά τον καταναλωτισμό ισχυρό. Και η ένταση του καταναλωτισμού έχει ως απόρροια την αύξηση των κερδών των κρατούντων, που στην εποχή μας δεν είναι πλέον οι στα φανερά ασκούντες εξουσία, στην πραγματικότητα υπηρέτες, αλλά οι οικονομικά ισχυροί, που δεν ελέγχουν μόνο τις τράπεζες και τις πανίσχυρες επιχειρήσεις, τις γνωστές με τον όρο πολυεθνικές, αλλά και τις κυβερνήσεις. Ο εθισμός στην κατανάλωση, ώστε με την πάροδο του χρόνου να γίνει αποδεκτός ο καταναλωτισμός ως στάση ζωής, επιχειρείται εξ απαλών ονύχων. Για τα παιδιά πολυεθνική, της οποίας τα αναψυκτικά «δροσίζουν» μεγάλο πλήθος των πολιτών του πλανήτη είχε ετοιμάσει, εδώ και πολλές δεκαετίες, ένα γέρο καλοσυνάτο και ευτραφή, πρότυπο του καταναλωτισμού, πού ταξιδεύει σε έλκυθρο φορτωμένο με δώρα για όλα τα παιδιά του κόσμου! Η αφετηρία στο βορρά δείχνει περίτρανα τη δυτικοευρωπαϊκή καταγωγή της παράδοσης. Οι Αγγλοσάξονες τον αποκαλούν Σάντα Κλάους, οι Γερμανοί Νικολάους, οι Γάλλοι μπαμπά-Χριστούγεννα και άλλοι αλλιώς.
 
Καθώς τα χιόνια υποχωρούν, όσο κατέρχεται προς νότο ο γεράκος φαίνεται να συναντά όλο και περισσότερες δυσκολίες. Μάλιστα υποστηρίζουν μερικοί πώς στην Αφρική, στη Νότια Ασία και στη Λατινική Αμερική κανένα παιδί δεν τον αντίκρισε ποτέ! Τί γίνονται τότε τα δώρα του, που προορίζονται για τα παιδιά εκείνου του μέρους του πλανήτη; Κάποιοι ψίθυροι φθάνουν στα αυτιά μας κατά διαστήματα: Τα κρατούν οι έχοντες της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής για τα δικά τους παιδιά! Κι εκείνος δεν διαμαρτύρεται; Δεν καταγγέλλει την αρπαγή; Αλλά εκείνος είναι ευτραφής, είναι καλοντυμένος, είναι δημιούργημα των εχόντων. Το σύνθημα «για όλα τα παιδιά του κόσμου» είναι πυροτέχνημα για τα μάτια του κόσμου! Είναι σαν τις αποφάσεις του ΟΗΕ και των άλλων οργάνων της διεθνούς κοινότητας. Δεν είναι για εφαρμογή, μονάχα για ψήφιση! 
 
Όμως σε κάποια μέρη γύρω από την πατρίδα μας τα πράγματα είναι συγκεχυμένα αρκετά γύρω από την παράδοση αυτή. Το τραγουδάκι που παλεύει να διατηρηθεί στη μνήμη μας μιλάει για κάποιον που έρχεται από την Καισάρεια. Κι αυτός δεν είναι άλλος από τον άγιο Βασίλειο. Τί κρίμα που τα λόγια του τραγουδιού έχουν τόσο στρεβλωθεί: «Και δεν μας καταδέχεται»! Ποιός; Αυτός που ανάλωσε τη ζωή του στην υπηρεσία των συνανθρώπων του! Αυτός που καυχόταν, όταν ο απεσταλμένος του αυτοκράτορα τον απειλούσε με δήμευση, εξορία και θάνατο, ότι του ανήκαν μόνο κάτι βιβλία και ένα τριμμένο ράσο, ότι όλη η γη είναι του Θεού και ότι έβλεπε τον θάνατο ως μετάβαση στον κόσμο της παντοτινής χαράς! Αυτός που άφησε τον κόσμο αυτόν σε ηλικία σαρανταεννέα ετών, πριν ασπρίσουν τα μαλλιά του δηλαδή, ταυτίζεται από τους ταλαίπωρους και ανερμάτιστους Νεοέλληνες με τον γεράκο των χιονιών. Γι’ αυτό βέβαια δεν ευθύνονται οι ξένοι, τους οποίους δαιμονοποιούμε μπροστά στα αδιέξοδά μας! Η ευθύνη της στρέβλωσης μας βαρύνει αποκλειστικά. Επιχειρήσαμε την ταύτιση ίσως επειδή μας ενοχλεί το πρότυπό του. Ζούμε στην εποχή που έχουν στρεβλωθεί τα πάντα. Η ιεράρχηση των αξιών έχει ανατραπεί. Ο καταναλωτισμός και το χρήμα, ως το μέσο για την ικανοποίησή του, εξουσιάζουν τα πάντα. Τί θα μπορούσε να προσφέρει στα παιδιά μας ένας ασκητικός γέρος κατάκοπος από την πεζοπορία (η παράδοση δεν του δίνει ούτε ένα γαϊδουράκι); Αυτός δεν έρχεται να δώσει! Να πάρει από μας ζητά για να κάνει νέες Βασιλειάδες, να δώσει στα παιδιά του κόσμου που δεν αντίκρισαν ποτέ τον γεράκο των εχόντων. Και μείς δεν έχουμε διάθεση να προσφέρουμε. Γι’ αυτό μας βολεύει ο γεράκος του Βορρά. Ανήκουμε και εμείς στη χωρία των προηγμένων χωρών! Εμείς οι ακόμη έχοντες, αν και δίπλα μας συνάνθρωποί μας αδυνατούν να ανταποκριθούν στις στοιχειώδεις υλικές ανάγκες και υποχρεώσεις. Οχυρωμένοι με την πανοπλία της εγωπάθειας αποκρούομε τη σκέψη ότι μπορούμε στο εγγύς μέλλον να βρεθούμε και εμείς σε δεινή θέση, οπότε, ως συνήθως, θα στραφούμε κατά της άκαρδης κοινωνίας, η οποία δεν συμπαρίσταται στους πάσχοντες. Αλλά στις σύγχρονες κοινωνίες οι πολίτες έχουν διδαχθεί να αγνοούν τον πλησίον, όσο και αν η φιλολογία περί αλληλεγγύης βρίσκεται διαρκώς στα χείλη των δημαγωγών. Το κοινωνικό κράτος πνέει τα λοίσθια στις δυτικές χώρες και επιβεβαιώνεται το λατινικό γνωμικό της προχριστιανικής εποχής: Homo homini lupus (Ο άνθρωπος για τον άνθρωπο λύκος).  
 
Ο «άι Βασίλης» ο ευτραφής, σε πλήρη αντίθεση προς τον Άγιο Βασίλειο τον ασκητή, εμφανίζεται σε προθήκες καταστημάτων λικνιζόμενος, μέσω μηχανισμού, στους δυτικούς ρυθμούς, τους κουνιστούς! Κάποιοι δήμαρχοι, ευφάνταστοι, φρόντισαν να παρουσιάσουν στο πλάι του την «Αι Βασιλίνα», υπερακοντίζοντας σε στρέβλωση κάθε διαστροφικό νου του ιερατείου του καταναλωτισμού! Και σπεύδουν οι ανερμάτιστοι γονείς να προσφέρουν το δωρεάν θέαμα στα άδολα παιδιά τους γινόμενοι οι ίδιοι διαφημιστές της αθλιότητας! Ασφαλώς και δεν θα κάνουν τον κόπο να διηγηθούν την αληθινή ιστορία του μεγάλου αυτού αγίου της Εκκλησίας μας. Μήπως άλλωστε τη γνωρίζουν; Μήπως θα υποβληθούν στον κόπο να προσέλθουν στην θεία Λειτουργία κατά την πρώτη του έτους, οπότε τελείται αυτή που συνέθεσε ο μέγας αυτός αστέρας; Για το καλό του νέου έτους επέλεξαν άλλες «δράσεις», όλες εμπνευσμένες από το «ιδανικό» του καταναλωτισμού!
 
Το κακό είναι πως βγαίνουν κατά καιρούς κάποιοι και λένε στα παιδιά, ιδιαίτερα στις χώρες της δυτικής Ευρώπης, πως ο γεράκος αυτός δεν υπάρχει, γι’ αυτό μάταια του στέλλουν τα παιδιά γράμματα! Ίσως αυτή η κραυγή να βγαίνει από τα βάθη του υπαρξιακού κενού του συγχρόνου ανθρώπου, που δεν μπορεί να πληρώσει η ακόρεστη κατανάλωση και η προσφορά δώρων. Εμείς, αν θέλουμε να συναντήσουμε τον πραγματικό γέρο και να τον προβάλλουμε ως πρότυπο, πρέπει να στρέψουμε το βλέμμα μας προς την Καισάρεια! Ο μέγας Βασίλειος ζει και αποτελεί πρότυπο, για όσους αναζητούν νόημα στον βίο τους. 
 
«ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ»



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.