3 Ιουνίου 2020
Η εξέγερση στις ΗΠΑ και το «αδιέξοδο του Σπάρτακου»
Γράφει ο Αθανάσιος Γεωργιλάς
Στο πολιτικό μανιφέστο της “Τι θέλει ο Σπάρτακος;”, το οποίο έγραψε τον Νοέμβρη του 1918, λίγο πριν την εξέγερση της Γερμανίας τον Ιανουάριο του 1919, η Ρόζα Λούξεμπουργκ αναφέρεται στο ιστορικό επεισόδιο του Σπάρτακου για να καταδείξει ότι κάθε εξέγερση που στερείται πολιτική δομή είναι καταδικασμένη σε αποτυχία. Οι απελεύθεροι σκλάβοι του Σπάρτακου έφτασαν μέχρι τις πύλες της Ρώμης αλλά δεν την κατέλαβαν γιατί -εκτός από την καταστροφή της- δεν είχαν καμμία εναλλακτική παράσταση για τον κόσμο ώστε να υποκαταστήσουν την πολιτεία της Ρώμης με μια πολιτεία ελεύθερων ανθρώπων, όπου δεν θα υπήρχαν πια σκλάβοι. Είναι γνωστό ότι οι σύντροφοι του Σπάρτακου δεν εξεγέρθηκαν για να καταργηθεί η σκλαβιά αλλά για να μην είναι οι ίδιοι σκλάβοι – σκλάβωναν άλλωστε τους Ρωμαίους πολίτες που αιχμαλώτιζαν και τους έβαζαν να μονομαχούν μεταξύ τους. Η απουσία μιας άλλης (μεταφυσικής) παράστασης του κόσμου είχε κάνει τους οργισμένους Σπαρτακιστές να διαιωνίζουν τον φαύλο κύκλο της αδικίας που είχαν υποστεί ανταποδίδοντας τα ίδια στο πρόσωπο των πρώην αφεντών τους.
Στο βιβλίο της “Το Βυζάντιο όπως το είδαν οι Άραβες“, η Βυζαντινολόγος-Αραβολόγος Νάντια Μαρία Ελ Σέϊχ, αναφέρει σε ποια αιτία οι αραβικές πηγές αποδίδουν την εύκολη κατάκτηση της βυζαντινής επαρχίας της Συρίας από τους Μουσουλμάνους. Σύμφωνα με τις αραβικές πηγές οι Βυζαντινοί άρχοντες και διοικητές – αν και ήταν χριστιανοί – συμπεριφέρονταν βάναυσα και πολύ άδικα στους ομόθρησκους Σύριους βυζαντινούς υπηκόους. Η Ελ Σέϊχ αναφέρει την ιστορία ενός Σύριου βοσκού του οποίου ο Βυζαντινός διοικητής κατάσχεσε τα πρόβατα για να τα μοιράσει στους συντρόφους του. Ο ιδιοκτήτης έστειλε στον διοικητή τη γυναίκα και την κόρη του για να εκλιπαρήσουν δικαιοσύνη με αποτέλεσμα να βιασθούν από τους στρατιώτες και ο γιος του να σκοτωθεί όταν προσπάθησε να παρέμβει. Σύμφωνα με τις αραβικές πηγές η κατάκτηση των Ανατολικών Επαρχιών του Βυζαντίου οφείλονταν στο γεγονός ότι “οι Άραβες πορεύονταν με τις εντολές του Θεού ενώ οι Βυζαντινοί ήταν άδικοι προς τους ομόθρησκούς τους και αναιδείς προς τον Θεό”.
Πολλοί ίσως βλέπουν στην εξέγερση που ακολούθησε τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ τη δικαίωση των επαναστατικών τους προσδοκιών. Λίγο όμως έχουν καταλάβει ότι η μαζική οργή και η βία μεγάλης κλίμακας αποτελεί πλέον οργανικό τμήμα της νεωτερικότητας και όχι την άρνησή της – πόσο μάλλον την απόπειρα υιοθέτησης μιας προοδευτικής πολιτικής δομής στη θέση του προϋπάρχοντος κόσμου.
Ασφαλώς, οι εξεγερμένοι της Αμερικής έχουν κάθε λόγο να οργίζονται για την καταπίεση που υφίστανται οι μειονότητες και τα χαμηλά στρώματα, όπως ακριβώς οι σκλάβοι του Σπάρτακου είχαν κάθε λόγο να επιδιώκουν την ελευθερία από τις αλυσίδες τους.
Αντί όμως στον άδικο μηχανισμό της κρατικής καταστολής του σύγχρονου μετανεωτερικού κράτους αντιπαραθέσουν μια εναλλακτική πρόταση για μια άλλη, πιο δίκαιη, προοδευτική πολιτική δομή, οι εξεγερμένοι της Αμερικής, όπως όλοι οι εξεγερμένοι των τελευταίων δεκαετιών, επικεντρώνονται στο αντικείμενο της οργής τους αποδίδοντάς του στα ίσα τη βία που τους έχει καταχωρηθεί. Βία στη βία λοιπόν και οφθαλμός αντί οφθαλμού μέχρι να γίνουμε όλοι στραβοί και αόμματοι.
Το λάθος της επαναστατικής θεωρίας είναι η πίστη ότι η εξέγερση προκαλεί πολιτική δομή και συνείδηση. Όμως στην πραγματικότητα έχει αποδειχθεί το αντίθετο. Η μεταφυσική πίστη σε ένα εναλλακτικό τρόπο ζωής προαπαιτείται προκειμένου μια εξέγερση καταφέρει να αποκαταστήσει τη δικαιοσύνη.
Χωρίς τους δικούς τους “Άραβες” να κομίζουν μια εναλλακτική πρόταση ηθικής ζωής απέναντι στην μετανεωτερικότητα του Αμερικανικού Κράτους, οι εξεγερμένοι Αμερικανοί είναι καταδικασμένοι να γίνουν το πιόνι των πολιτικών ανταγωνισμών των υφιστάμενων κέντρων εξουσίας.
Στην καλύτερη περίπτωση αυτό σημαίνει η δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ να κεφαλαιοποιηθεί από τους Δημοκρατικούς και να σημάνει την πτώση του Τράμπ. Στην πιο σκοτεινή να κάνει ακόμα ισχυρότερες τις φονταμενταλιστικές κοινότητες (χριστιανικές και μουσουλμανικές) της Αμερικής, καθώς απ’ ότι φαίνεται μια άλλη εναλλακτική ιδεοεικόνα του μετανεωτερικού κράτους και τρόπου ζωής -ο οποίος παράγει τη βία και την καταστολή- δεν υπάρχει στον ορίζοντα…
Αθανάσιος Γεωργιλάς
Στο πολιτικό μανιφέστο της “Τι θέλει ο Σπάρτακος;”, το οποίο έγραψε τον Νοέμβρη του 1918, λίγο πριν την εξέγερση της Γερμανίας τον Ιανουάριο του 1919, η Ρόζα Λούξεμπουργκ αναφέρεται στο ιστορικό επεισόδιο του Σπάρτακου για να καταδείξει ότι κάθε εξέγερση που στερείται πολιτική δομή είναι καταδικασμένη σε αποτυχία. Οι απελεύθεροι σκλάβοι του Σπάρτακου έφτασαν μέχρι τις πύλες της Ρώμης αλλά δεν την κατέλαβαν γιατί -εκτός από την καταστροφή της- δεν είχαν καμμία εναλλακτική παράσταση για τον κόσμο ώστε να υποκαταστήσουν την πολιτεία της Ρώμης με μια πολιτεία ελεύθερων ανθρώπων, όπου δεν θα υπήρχαν πια σκλάβοι. Είναι γνωστό ότι οι σύντροφοι του Σπάρτακου δεν εξεγέρθηκαν για να καταργηθεί η σκλαβιά αλλά για να μην είναι οι ίδιοι σκλάβοι – σκλάβωναν άλλωστε τους Ρωμαίους πολίτες που αιχμαλώτιζαν και τους έβαζαν να μονομαχούν μεταξύ τους. Η απουσία μιας άλλης (μεταφυσικής) παράστασης του κόσμου είχε κάνει τους οργισμένους Σπαρτακιστές να διαιωνίζουν τον φαύλο κύκλο της αδικίας που είχαν υποστεί ανταποδίδοντας τα ίδια στο πρόσωπο των πρώην αφεντών τους.
Στο βιβλίο της “Το Βυζάντιο όπως το είδαν οι Άραβες“, η Βυζαντινολόγος-Αραβολόγος Νάντια Μαρία Ελ Σέϊχ, αναφέρει σε ποια αιτία οι αραβικές πηγές αποδίδουν την εύκολη κατάκτηση της βυζαντινής επαρχίας της Συρίας από τους Μουσουλμάνους. Σύμφωνα με τις αραβικές πηγές οι Βυζαντινοί άρχοντες και διοικητές – αν και ήταν χριστιανοί – συμπεριφέρονταν βάναυσα και πολύ άδικα στους ομόθρησκους Σύριους βυζαντινούς υπηκόους. Η Ελ Σέϊχ αναφέρει την ιστορία ενός Σύριου βοσκού του οποίου ο Βυζαντινός διοικητής κατάσχεσε τα πρόβατα για να τα μοιράσει στους συντρόφους του. Ο ιδιοκτήτης έστειλε στον διοικητή τη γυναίκα και την κόρη του για να εκλιπαρήσουν δικαιοσύνη με αποτέλεσμα να βιασθούν από τους στρατιώτες και ο γιος του να σκοτωθεί όταν προσπάθησε να παρέμβει. Σύμφωνα με τις αραβικές πηγές η κατάκτηση των Ανατολικών Επαρχιών του Βυζαντίου οφείλονταν στο γεγονός ότι “οι Άραβες πορεύονταν με τις εντολές του Θεού ενώ οι Βυζαντινοί ήταν άδικοι προς τους ομόθρησκούς τους και αναιδείς προς τον Θεό”.
Πολλοί ίσως βλέπουν στην εξέγερση που ακολούθησε τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ τη δικαίωση των επαναστατικών τους προσδοκιών. Λίγο όμως έχουν καταλάβει ότι η μαζική οργή και η βία μεγάλης κλίμακας αποτελεί πλέον οργανικό τμήμα της νεωτερικότητας και όχι την άρνησή της – πόσο μάλλον την απόπειρα υιοθέτησης μιας προοδευτικής πολιτικής δομής στη θέση του προϋπάρχοντος κόσμου.
Ασφαλώς, οι εξεγερμένοι της Αμερικής έχουν κάθε λόγο να οργίζονται για την καταπίεση που υφίστανται οι μειονότητες και τα χαμηλά στρώματα, όπως ακριβώς οι σκλάβοι του Σπάρτακου είχαν κάθε λόγο να επιδιώκουν την ελευθερία από τις αλυσίδες τους.
Αντί όμως στον άδικο μηχανισμό της κρατικής καταστολής του σύγχρονου μετανεωτερικού κράτους αντιπαραθέσουν μια εναλλακτική πρόταση για μια άλλη, πιο δίκαιη, προοδευτική πολιτική δομή, οι εξεγερμένοι της Αμερικής, όπως όλοι οι εξεγερμένοι των τελευταίων δεκαετιών, επικεντρώνονται στο αντικείμενο της οργής τους αποδίδοντάς του στα ίσα τη βία που τους έχει καταχωρηθεί. Βία στη βία λοιπόν και οφθαλμός αντί οφθαλμού μέχρι να γίνουμε όλοι στραβοί και αόμματοι.
Το λάθος της επαναστατικής θεωρίας είναι η πίστη ότι η εξέγερση προκαλεί πολιτική δομή και συνείδηση. Όμως στην πραγματικότητα έχει αποδειχθεί το αντίθετο. Η μεταφυσική πίστη σε ένα εναλλακτικό τρόπο ζωής προαπαιτείται προκειμένου μια εξέγερση καταφέρει να αποκαταστήσει τη δικαιοσύνη.
Χωρίς τους δικούς τους “Άραβες” να κομίζουν μια εναλλακτική πρόταση ηθικής ζωής απέναντι στην μετανεωτερικότητα του Αμερικανικού Κράτους, οι εξεγερμένοι Αμερικανοί είναι καταδικασμένοι να γίνουν το πιόνι των πολιτικών ανταγωνισμών των υφιστάμενων κέντρων εξουσίας.
Στην καλύτερη περίπτωση αυτό σημαίνει η δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ να κεφαλαιοποιηθεί από τους Δημοκρατικούς και να σημάνει την πτώση του Τράμπ. Στην πιο σκοτεινή να κάνει ακόμα ισχυρότερες τις φονταμενταλιστικές κοινότητες (χριστιανικές και μουσουλμανικές) της Αμερικής, καθώς απ’ ότι φαίνεται μια άλλη εναλλακτική ιδεοεικόνα του μετανεωτερικού κράτους και τρόπου ζωής -ο οποίος παράγει τη βία και την καταστολή- δεν υπάρχει στον ορίζοντα…
Αθανάσιος Γεωργιλάς
Κατηγορία Θέματος
Ειδήσεις-Πολιτική,
ΗΠΑ,
Ιστορικά θεματα,
Κοινωνικά θέματα,
Κρίσεις και απόψεις,
Παγκοσμιοποίηση
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου