11 Ιουνίου 2020
Η Κεραμέως αναβαθμίζει το Σχολείο, υποβαθμίζοντας την Παιδεία
«Δεν υπάρχει κοινωνία. Υπάρχουν άτομα και οι οικογένειές τους»
Μάργκαρετ Θάτσερ, 1987
Στο ισχύον σχολικό βιβλίο της Κοινωνιολογίας Γ΄ Λυκείου, ως ορισμός του γνωστικού αντικειμένου της συγκεκριμένης επιστήμης αναγράφεται ότι: «Η κοινωνιολογία έχει ως αντικείμενο μελέτης τα κοινωνικά φαινόμενα, τη δράση των κοινωνικών ομάδων, τις σχέσεις μεταξύ ατόμου και ομάδων, τις σχέσεις μεταξύ κοινωνικών ομάδων, τις κοινωνικές διαδικασίες και ειδικότερα το μετασχηματισμό των κοινωνιών».
Είναι ενδιαφέρον ότι ενώ η φιλοκυβερνητική δημοσιολογία αναλώνεται πολύ στις ρυθμίσεις για την αξιολόγηση των προτύπων σχολείων που συνδέονται με την κυβερνητική αντίληψη περί αριστείας, ουδόλως αναφέρεται στην κατάργηση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος στην Γ' Λυκείου (αρ. 7 και 61 ν/σ) και την απόσυρση των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών από το πρόγραμμα της Β' Λυκείου.
Επιτομή της συγκεκριμένης πρακτικής που συνιστά τον ορισμό της άρνησης του διαλόγου, είναι η επιλογή του υπουργείου Παιδείας να μην διατυπώσει επίσημη θέση-άποψη στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου για τους λόγους που οδηγείται στη συγκεκριμένη ενέργεια. Δεν γεννά άραγε ζήτημα αρνητικής αξιολόγησης η συγκεκριμένη "παράλειψη" της υπουργού Παιδείας σύμφωνα με τις "αρχές της καλής νομοθέτησης";
Η δε λάθρα προσπάθεια της κυβέρνησης να φέρει σε αντίθεση την Κοινωνιολογία με τα Λατινικά, ως δήθεν ενίσχυση των κλασικών σπουδών –καλλιεργώντας παράλληλα συντεχνιακής έμπνευσης αντιθέσεις– είναι ανιστόρητη και αδιανόητη. Βέβαια, δεν χρειάζεται να επαναλάβουμε ότι αυτή η κυβερνητική προσπάθεια έχει στην πράξη απαντηθεί με πρόταση της ΟΛΜΕ, αλλά και Προέδρους Πανεπιστημιακών Τμημάτων και Κοσμητόρων. Η πρόταση αυτή αφορά στη δυνατότητα επιλογής του εξεταζόμενου μαθήματος ανάλογα με την επιλογή σχολής, ειδικά για την ελληνική γραμματεία ως πνευματική κατάσταση.
Για μια ελληνική παιδεία που έχει συνείδηση της ιστορικότητας της, η Κοινωνιολογία δεν ξεκινά από τον Γάλλο Αύγουστο Καντ τον 19ο αιώνα που πρότεινε τον όρο, όπως δέχεται μια συμβατική αντίληψη και αναφέρει το κατά τ’ άλλα καλό έως πολύ καλό σχολικό βιβλίο της Κοινωνιολογίας Γ΄ Λυκείου, αλλά από τον Αριστοτέλη, τα "Ηθικά Νικομάχεια" και τα "Πολιτικά".
Αποψίλωση των σχολειών της γειτονιάς
Στην ουσία όμως, η ίδια η κατεύθυνση του νομοσχεδίου στο σύνολό του αποσαφηνίζει τους λόγους εχθρότητας προς την Κοινωνιολογία, όπως τουλάχιστον η συγκεκριμένη επιστήμη γίνεται αντιληπτή από την ελληνική Δεξιά. Κεντρική ιδέα του νομοσχεδίου είναι η διάσπαση της οργανωμένης δημόσιας-κρατικής εκπαιδευτικής διαδικασίας που εγγράφει την τάση κοινωνικού εξισωτισμού, ως αποτέλεσμα της εκτεταμένης και ιστορικά διαμορφωμένης εγχώριας μικροϊδιοκτητικής δομής. Η διευρυμένη αναπαραγωγή της οποίας ανέστειλε διαχρονικά την έντονη κοινωνική πόλωση, τους περίφημους ταξικούς φραγμούς στην παιδεία, σε αντίθεση με την ιστορική εμπειρία άλλων δυτικών κοινωνικών σχηματισμών.
Η διαδικασία αυτή ευνόησε την κινητικότητα στην ελληνική κοινωνία μέσω των εκπαιδευτικών μηχανισμών και νομιμοποίησε κοινωνικούς αγώνες και διεκδικήσεις. Τέτοιοι αγώνες θυμίζουμε ήταν το σύνθημα της δεκαετίας του 1960 "να σπουδάσουν οι φτωχοί", η κατοχύρωση του αποκλειστικά δημόσιου χαρακτήρα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο Σύνταγμα του 1975 και η νικηφόρα αντίσταση στην πρόταση αναθεώρησης του περίφημου άρθρου 16 του Συντάγματος το 2006-2007. Η τάση κοινωνικού εξισωτισμού, με τους συγκεκριμένους υλικούς και θεσμικούς όρους που έλαβε, αποτέλεσε τον πυρήνα του δημοκρατικού προτάγματος-ιδεολογίας στην ελληνική διαχρονία.
Η κυβέρνηση, με την ενίσχυση των προτύπων σχολείων (αρ. 10 του νομοσχεδίου) και τον μηχανισμό επιλογής μαθητών-εκπαιδευτικών που εισηγείται, ουσιαστικά διαμορφώνει τους όρους αποψίλωσης των σχολείων της γειτονιάς από τους –κατά τεκμήριο– καλούς μαθητές και εκπαιδευτικούς επιφέροντας δύο βασικές παρενέργειες.
Πρώτον, εντείνει τον ανταγωνισμό, την ψυχολογική και οικονομική πίεση των μαθητών και των οικογενειών τους, αλλά και των εκπαιδευτικών που εισέρχονται στη διαδικασία διεκδίκησης μιας θέσης στο πρότυπο σχολείο για μια "καλύτερη εκπαίδευση".
Δεύτερον, υποβαθμίζει το σχολείο της γειτονιάς, καθώς δεν θα υπάρχει ο κατά τεκμήριο πολύ καλός εκπαιδευτικός και αντιστοίχως ο πολύ καλός μαθητής που να δρουν παραδειγματικά για την τοπική εκπαιδευτική κοινότητα.
Υποχώρηση της ποιότητας και κοινωνική πόλωση
Συνεπώς, ο διακηρυγμένος στόχος της "διάχυσης" των βέλτιστων πρακτικών στο εκπαιδευτικό σύστημα, όπως θεωρεί η αιτιολογική έκθεση, δεν θα λειτουργήσει. Απεναντίας, θα προκληθεί μια γερή ώθηση του μέσου επιπέδου της εκπαίδευσης προς τα κάτω και όχι τάση εξισωτισμού προς τα πάνω.
Η τάση υποχώρησης του μέσου επίπεδου εκπαίδευσης θα εντείνεται ακόμα περισσότερο με τον συμπληρωματικό μηχανισμό της αξιολόγησης (αρ. 34). Το "άνοιγμα ψαλίδας" μεταξύ σχολείων "ελίτ" (πρότυπα) και σχολείων που θα στιγματίζονται κοινωνικά και στερεοτυπικά θα μεγαλώνει "με τη βούλα της αξιολόγησης", εντείνοντας περαιτέρω την ψυχολογική πίεση και τον ανταγωνισμό μεταξύ μαθητών και των οικογενειών τους, αλλά και των εκπαιδευτικών.
Στο εν λόγω νομοσχέδιο ομολογουμένως δεν προκύπτει ότι η χρηματοδότηση των σχολείων θα εξαρτηθεί περαιτέρω από το μηχανισμό αξιολόγησης. Ωστόσο, αυτό αποτελεί βασική αντίληψη σε όσους διεθνώς εισηγούνται τη συγκεκριμένη κατεύθυνση ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’90. Ο θεσμός "το πρότυπο της αριστείας" λειτούργησε εμπράκτως στη θατσερική Αγγλία τη δεκαετία του 1980. Καθίσταται σαφές ότι τίθενται στέρεες βάσεις για ένα μείζονα κοινωνικό μετασχηματισμό σε αντι-δημοκρατική κατεύθυνση, πλήττοντας καίρια μηχανισμούς και λειτουργίες κοινωνικής συνοχής.
Η κατάσταση στην εκπαίδευση θα γίνει ακόμα πιο τραγική, αν στην ανωτέρω προοπτική συνυπολογιστεί η δυναμική της σημερινής κοινωνικής πραγματικότητας στη χώρα. Έχουμε, δηλαδή, από τη μία την άγρια χτυπημένη από τη μνημονιακή οικονομική βία μικροϊδιοκτητική κοινωνική δομή, η οποία αποτελεί βασικό κοινωνικό μηχανισμό εξισορρόπησης. Από την άλλη ζούμε σε παγιωμένες συνθήκες δημοσιονομικής περιστολής.
Συνεπώς, η εκπαιδευτική διαδικασία από μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας θα εξελιχθεί σε μηχανισμό διευρυμένης κοινωνικής αναπαραγωγής της ταξικής πόλωσης.
Παγιοποίηση brain drain
Περαιτέρω, η τάση υπανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και το φαινόμενο της διαρροής εγκεφάλων (brain drain), μπορεί να "κανονικοποιηθεί" μέσω της συμπληρωματικής λειτουργίας θεσμών "πρότυπο-αξιολόγηση", όπως προτείνονται στο νομοσχέδιο. Έτσι θα παγιωθεί ας μια διαδικασία μετανάστευσης προσοντούχων νέων που θα έχουν αποκτήσει γερές εκπαιδευτικές βάσεις καθώς το δημόσιο σύστημα θα έχει επενδύσει σ’ αυτές, με δραματικές συνέπειες για τη χώρα σε επίπεδο οικονομίας, ανάπτυξης, προοπτικής, δημογραφίας.
Η ατομοκεντρική-νεοφιλελεύθερη θεώρηση του νομοσχεδίου "Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις" σε συνδυασμό με τον α-εθνικό/ά-τοπο χαρακτήρα του, αποτυπώνεται ήδη από το άρθρο 1 με τίτλο "Εργαστήρια Δεξιοτήτων". Συγκεκριμένα προτείνεται η πιλοτική εισαγωγή νέων θεματικών κύκλων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση με σκοπό όπως αναγράφεται στην αιτιολογική έκθεση την καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής, τεχνολογίας και επιστήμης, κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας, συνεργασίας, επικοινωνίας, ευελιξίας, προσαρμοστικότητας, ενσυναίσθησης κ.α.
"Δεξιότητες 21ου αιώνα" όπως χαρακτηρίζονται στο κείμενο.
Περαιτέρω στην αιτιολογική έκθεση και στο πλαίσιο μιας μη τυπικής προσέγγισης της διδασκαλίας, προτείνονται ενδεικτικά οι ακόλουθοι τέσσερις θεματικοί κύκλοι και ενότητες: "Ζω καλύτερα", "Φροντίζω το περιβάλλον", "Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ", "Δημιουργώ και Καινοτομώ", με αντίστοιχες επιμέρους θεματικές για κάθε θεματικό κύκλο.
Απουσιάζει εκκωφαντικά οποιαδήποτε αναφορά σε θεματικές για ζητήματα εργασίας από την οπτική των εργατικών δικαιωμάτων ή των ζητημάτων που θα κληθεί να αντιμετωπίσει ένας νέος άνθρωπος μετά την ολοκλήρωση των χρόνων του σχολείου ή σε κάποιες περιπτώσεις και κατά τα χρόνια αυτά ή της εργασίας ως δημιουργίας σε σχέση με την κοινωνία. Την ίδια στιγμή περιλαμβάνεται επιμέρους θεματική για τη "νεανική επιχειρηματικότητα".
Επιπλέον δεν υπάρχει θεματικός κύκλος ή επιμέρους θεματική για την έννοια, τη σημασία και τη λειτουργία του κοινωνικού κράτους ή του δημοσίου-κοινωνικού αγαθού. Η κατεύθυνση είναι στραμμένη αποκλειστικά στις δεξιότητες του ατόμου σε μια διάθεση ακραία ανταγωνιστική-ατομοκεντρική, ενώ απουσιάζει παντελώς το άτομο ως μέρος του κοινωνικού συνόλου, δηλαδή ότι εκτός της έννοιας του ανταγωνισμού υπάρχει και εκείνη της αλληλεγγύης. Είναι χαρακτηριστική η αποκλειστική χρήση του α΄ ενικού προσώπου σε όλους τους τίτλους των θεματικών κύκλων.
Στο "εγώ" όχι στο "εμείς"
Οι εισηγητές φαίνεται να βρίσκονται στο "Εγώ" και όχι στο "Εμείς". Ίσως αυτό να είναι μια εξήγηση για την εχθρότητα προς το μάθημα της Κοινωνιολογίας. Πέραν των ανωτέρω, είναι κραυγαλέα η παντελής απουσία γύρω από ζητήματα ιστορικής-εθνικής μνήμης. Ο ελληνικός 20ος αιώνας καθόρισε τους όρους εξέλιξης του ελληνικού έθνους-λαού, την κίνηση του ελληνικού κοινωνικού σχηματισμού στην πορεία διεθνούς ενσωμάτωσής του ως κυρίαρχου -κυριαρχούμενου, λόγω της ιμπεριαλιστικής εξάρτησης, που έλαβε τη μορφή βάρβαρων επεμβάσεων.
Η Μικρασιατική Καταστροφή, η Κατοχή-Αντίσταση και το Κυπριακό, είναι οι τρεις μεγάλες ρωγμές, με ανοιχτά ζητήματα –γενοκτονίες, γερμανικές οφειλές, Κυπριακό– στο παρόν και το μέλλον. Ζητήματα που δεν αφορούν μόνο το ελληνικό έθνος, αλλά είναι και διεθνικά και ακόμα περισσότερο ανθρωπιστικά. Θα μπορούσε έτσι να προστεθεί ένας θεματικός κύκλος "Εκπαίδευση και Δικαίωμα στη Μνήμη", ειδικά στις σύγχρονες συνθήκες, τη δυναμικά μεταβαλλόμενη σχέση εθνικού-διεθνικού, τοπικού-παγκόσμιου.
Η επιλογή όμως του υπουργείου Παιδείας να καταργήσει την Κοινωνιολογία από το Λύκειο, δείχνει ότι η κυβέρνηση κινείται στον αντίποδα τέτοιων προβληματισμών. Διότι η Κοινωνιολογία είναι αντικείμενο που εντείνει την κριτική σκέψη και ικανότητα του μαθητή, συμβάλει στη συγκρότησή του ως προσωπικότητα, ωθώντας τον στη μετάβαση από ιδιώτη σε πολίτη, βοηθώντας το επίπεδο ατομικής και συλλογικής αυτογνωσίας στις σύγχρονες συνθήκες. Κάτι άλλωστε που φαίνεται δυστυχώς και από τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται τη δραστηριότητα της κρατικής Επιτροπής για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821 με τη σιωπηρή συναίνεση της αντιπολίτευσης στο θέμα αυτό.
slpress.gr
ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ
Μάργκαρετ Θάτσερ, 1987
Στο ισχύον σχολικό βιβλίο της Κοινωνιολογίας Γ΄ Λυκείου, ως ορισμός του γνωστικού αντικειμένου της συγκεκριμένης επιστήμης αναγράφεται ότι: «Η κοινωνιολογία έχει ως αντικείμενο μελέτης τα κοινωνικά φαινόμενα, τη δράση των κοινωνικών ομάδων, τις σχέσεις μεταξύ ατόμου και ομάδων, τις σχέσεις μεταξύ κοινωνικών ομάδων, τις κοινωνικές διαδικασίες και ειδικότερα το μετασχηματισμό των κοινωνιών».
Είναι ενδιαφέρον ότι ενώ η φιλοκυβερνητική δημοσιολογία αναλώνεται πολύ στις ρυθμίσεις για την αξιολόγηση των προτύπων σχολείων που συνδέονται με την κυβερνητική αντίληψη περί αριστείας, ουδόλως αναφέρεται στην κατάργηση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος στην Γ' Λυκείου (αρ. 7 και 61 ν/σ) και την απόσυρση των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών από το πρόγραμμα της Β' Λυκείου.
Επιτομή της συγκεκριμένης πρακτικής που συνιστά τον ορισμό της άρνησης του διαλόγου, είναι η επιλογή του υπουργείου Παιδείας να μην διατυπώσει επίσημη θέση-άποψη στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου για τους λόγους που οδηγείται στη συγκεκριμένη ενέργεια. Δεν γεννά άραγε ζήτημα αρνητικής αξιολόγησης η συγκεκριμένη "παράλειψη" της υπουργού Παιδείας σύμφωνα με τις "αρχές της καλής νομοθέτησης";
Η δε λάθρα προσπάθεια της κυβέρνησης να φέρει σε αντίθεση την Κοινωνιολογία με τα Λατινικά, ως δήθεν ενίσχυση των κλασικών σπουδών –καλλιεργώντας παράλληλα συντεχνιακής έμπνευσης αντιθέσεις– είναι ανιστόρητη και αδιανόητη. Βέβαια, δεν χρειάζεται να επαναλάβουμε ότι αυτή η κυβερνητική προσπάθεια έχει στην πράξη απαντηθεί με πρόταση της ΟΛΜΕ, αλλά και Προέδρους Πανεπιστημιακών Τμημάτων και Κοσμητόρων. Η πρόταση αυτή αφορά στη δυνατότητα επιλογής του εξεταζόμενου μαθήματος ανάλογα με την επιλογή σχολής, ειδικά για την ελληνική γραμματεία ως πνευματική κατάσταση.
Για μια ελληνική παιδεία που έχει συνείδηση της ιστορικότητας της, η Κοινωνιολογία δεν ξεκινά από τον Γάλλο Αύγουστο Καντ τον 19ο αιώνα που πρότεινε τον όρο, όπως δέχεται μια συμβατική αντίληψη και αναφέρει το κατά τ’ άλλα καλό έως πολύ καλό σχολικό βιβλίο της Κοινωνιολογίας Γ΄ Λυκείου, αλλά από τον Αριστοτέλη, τα "Ηθικά Νικομάχεια" και τα "Πολιτικά".
Αποψίλωση των σχολειών της γειτονιάς
Στην ουσία όμως, η ίδια η κατεύθυνση του νομοσχεδίου στο σύνολό του αποσαφηνίζει τους λόγους εχθρότητας προς την Κοινωνιολογία, όπως τουλάχιστον η συγκεκριμένη επιστήμη γίνεται αντιληπτή από την ελληνική Δεξιά. Κεντρική ιδέα του νομοσχεδίου είναι η διάσπαση της οργανωμένης δημόσιας-κρατικής εκπαιδευτικής διαδικασίας που εγγράφει την τάση κοινωνικού εξισωτισμού, ως αποτέλεσμα της εκτεταμένης και ιστορικά διαμορφωμένης εγχώριας μικροϊδιοκτητικής δομής. Η διευρυμένη αναπαραγωγή της οποίας ανέστειλε διαχρονικά την έντονη κοινωνική πόλωση, τους περίφημους ταξικούς φραγμούς στην παιδεία, σε αντίθεση με την ιστορική εμπειρία άλλων δυτικών κοινωνικών σχηματισμών.
Η διαδικασία αυτή ευνόησε την κινητικότητα στην ελληνική κοινωνία μέσω των εκπαιδευτικών μηχανισμών και νομιμοποίησε κοινωνικούς αγώνες και διεκδικήσεις. Τέτοιοι αγώνες θυμίζουμε ήταν το σύνθημα της δεκαετίας του 1960 "να σπουδάσουν οι φτωχοί", η κατοχύρωση του αποκλειστικά δημόσιου χαρακτήρα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο Σύνταγμα του 1975 και η νικηφόρα αντίσταση στην πρόταση αναθεώρησης του περίφημου άρθρου 16 του Συντάγματος το 2006-2007. Η τάση κοινωνικού εξισωτισμού, με τους συγκεκριμένους υλικούς και θεσμικούς όρους που έλαβε, αποτέλεσε τον πυρήνα του δημοκρατικού προτάγματος-ιδεολογίας στην ελληνική διαχρονία.
Η κυβέρνηση, με την ενίσχυση των προτύπων σχολείων (αρ. 10 του νομοσχεδίου) και τον μηχανισμό επιλογής μαθητών-εκπαιδευτικών που εισηγείται, ουσιαστικά διαμορφώνει τους όρους αποψίλωσης των σχολείων της γειτονιάς από τους –κατά τεκμήριο– καλούς μαθητές και εκπαιδευτικούς επιφέροντας δύο βασικές παρενέργειες.
Πρώτον, εντείνει τον ανταγωνισμό, την ψυχολογική και οικονομική πίεση των μαθητών και των οικογενειών τους, αλλά και των εκπαιδευτικών που εισέρχονται στη διαδικασία διεκδίκησης μιας θέσης στο πρότυπο σχολείο για μια "καλύτερη εκπαίδευση".
Δεύτερον, υποβαθμίζει το σχολείο της γειτονιάς, καθώς δεν θα υπάρχει ο κατά τεκμήριο πολύ καλός εκπαιδευτικός και αντιστοίχως ο πολύ καλός μαθητής που να δρουν παραδειγματικά για την τοπική εκπαιδευτική κοινότητα.
Υποχώρηση της ποιότητας και κοινωνική πόλωση
Συνεπώς, ο διακηρυγμένος στόχος της "διάχυσης" των βέλτιστων πρακτικών στο εκπαιδευτικό σύστημα, όπως θεωρεί η αιτιολογική έκθεση, δεν θα λειτουργήσει. Απεναντίας, θα προκληθεί μια γερή ώθηση του μέσου επιπέδου της εκπαίδευσης προς τα κάτω και όχι τάση εξισωτισμού προς τα πάνω.
Η τάση υποχώρησης του μέσου επίπεδου εκπαίδευσης θα εντείνεται ακόμα περισσότερο με τον συμπληρωματικό μηχανισμό της αξιολόγησης (αρ. 34). Το "άνοιγμα ψαλίδας" μεταξύ σχολείων "ελίτ" (πρότυπα) και σχολείων που θα στιγματίζονται κοινωνικά και στερεοτυπικά θα μεγαλώνει "με τη βούλα της αξιολόγησης", εντείνοντας περαιτέρω την ψυχολογική πίεση και τον ανταγωνισμό μεταξύ μαθητών και των οικογενειών τους, αλλά και των εκπαιδευτικών.
Στο εν λόγω νομοσχέδιο ομολογουμένως δεν προκύπτει ότι η χρηματοδότηση των σχολείων θα εξαρτηθεί περαιτέρω από το μηχανισμό αξιολόγησης. Ωστόσο, αυτό αποτελεί βασική αντίληψη σε όσους διεθνώς εισηγούνται τη συγκεκριμένη κατεύθυνση ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’90. Ο θεσμός "το πρότυπο της αριστείας" λειτούργησε εμπράκτως στη θατσερική Αγγλία τη δεκαετία του 1980. Καθίσταται σαφές ότι τίθενται στέρεες βάσεις για ένα μείζονα κοινωνικό μετασχηματισμό σε αντι-δημοκρατική κατεύθυνση, πλήττοντας καίρια μηχανισμούς και λειτουργίες κοινωνικής συνοχής.
Η κατάσταση στην εκπαίδευση θα γίνει ακόμα πιο τραγική, αν στην ανωτέρω προοπτική συνυπολογιστεί η δυναμική της σημερινής κοινωνικής πραγματικότητας στη χώρα. Έχουμε, δηλαδή, από τη μία την άγρια χτυπημένη από τη μνημονιακή οικονομική βία μικροϊδιοκτητική κοινωνική δομή, η οποία αποτελεί βασικό κοινωνικό μηχανισμό εξισορρόπησης. Από την άλλη ζούμε σε παγιωμένες συνθήκες δημοσιονομικής περιστολής.
Συνεπώς, η εκπαιδευτική διαδικασία από μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας θα εξελιχθεί σε μηχανισμό διευρυμένης κοινωνικής αναπαραγωγής της ταξικής πόλωσης.
Παγιοποίηση brain drain
Περαιτέρω, η τάση υπανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και το φαινόμενο της διαρροής εγκεφάλων (brain drain), μπορεί να "κανονικοποιηθεί" μέσω της συμπληρωματικής λειτουργίας θεσμών "πρότυπο-αξιολόγηση", όπως προτείνονται στο νομοσχέδιο. Έτσι θα παγιωθεί ας μια διαδικασία μετανάστευσης προσοντούχων νέων που θα έχουν αποκτήσει γερές εκπαιδευτικές βάσεις καθώς το δημόσιο σύστημα θα έχει επενδύσει σ’ αυτές, με δραματικές συνέπειες για τη χώρα σε επίπεδο οικονομίας, ανάπτυξης, προοπτικής, δημογραφίας.
Η ατομοκεντρική-νεοφιλελεύθερη θεώρηση του νομοσχεδίου "Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις" σε συνδυασμό με τον α-εθνικό/ά-τοπο χαρακτήρα του, αποτυπώνεται ήδη από το άρθρο 1 με τίτλο "Εργαστήρια Δεξιοτήτων". Συγκεκριμένα προτείνεται η πιλοτική εισαγωγή νέων θεματικών κύκλων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση με σκοπό όπως αναγράφεται στην αιτιολογική έκθεση την καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής, τεχνολογίας και επιστήμης, κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας, συνεργασίας, επικοινωνίας, ευελιξίας, προσαρμοστικότητας, ενσυναίσθησης κ.α.
"Δεξιότητες 21ου αιώνα" όπως χαρακτηρίζονται στο κείμενο.
Περαιτέρω στην αιτιολογική έκθεση και στο πλαίσιο μιας μη τυπικής προσέγγισης της διδασκαλίας, προτείνονται ενδεικτικά οι ακόλουθοι τέσσερις θεματικοί κύκλοι και ενότητες: "Ζω καλύτερα", "Φροντίζω το περιβάλλον", "Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ", "Δημιουργώ και Καινοτομώ", με αντίστοιχες επιμέρους θεματικές για κάθε θεματικό κύκλο.
Απουσιάζει εκκωφαντικά οποιαδήποτε αναφορά σε θεματικές για ζητήματα εργασίας από την οπτική των εργατικών δικαιωμάτων ή των ζητημάτων που θα κληθεί να αντιμετωπίσει ένας νέος άνθρωπος μετά την ολοκλήρωση των χρόνων του σχολείου ή σε κάποιες περιπτώσεις και κατά τα χρόνια αυτά ή της εργασίας ως δημιουργίας σε σχέση με την κοινωνία. Την ίδια στιγμή περιλαμβάνεται επιμέρους θεματική για τη "νεανική επιχειρηματικότητα".
Επιπλέον δεν υπάρχει θεματικός κύκλος ή επιμέρους θεματική για την έννοια, τη σημασία και τη λειτουργία του κοινωνικού κράτους ή του δημοσίου-κοινωνικού αγαθού. Η κατεύθυνση είναι στραμμένη αποκλειστικά στις δεξιότητες του ατόμου σε μια διάθεση ακραία ανταγωνιστική-ατομοκεντρική, ενώ απουσιάζει παντελώς το άτομο ως μέρος του κοινωνικού συνόλου, δηλαδή ότι εκτός της έννοιας του ανταγωνισμού υπάρχει και εκείνη της αλληλεγγύης. Είναι χαρακτηριστική η αποκλειστική χρήση του α΄ ενικού προσώπου σε όλους τους τίτλους των θεματικών κύκλων.
Στο "εγώ" όχι στο "εμείς"
Οι εισηγητές φαίνεται να βρίσκονται στο "Εγώ" και όχι στο "Εμείς". Ίσως αυτό να είναι μια εξήγηση για την εχθρότητα προς το μάθημα της Κοινωνιολογίας. Πέραν των ανωτέρω, είναι κραυγαλέα η παντελής απουσία γύρω από ζητήματα ιστορικής-εθνικής μνήμης. Ο ελληνικός 20ος αιώνας καθόρισε τους όρους εξέλιξης του ελληνικού έθνους-λαού, την κίνηση του ελληνικού κοινωνικού σχηματισμού στην πορεία διεθνούς ενσωμάτωσής του ως κυρίαρχου -κυριαρχούμενου, λόγω της ιμπεριαλιστικής εξάρτησης, που έλαβε τη μορφή βάρβαρων επεμβάσεων.
Η Μικρασιατική Καταστροφή, η Κατοχή-Αντίσταση και το Κυπριακό, είναι οι τρεις μεγάλες ρωγμές, με ανοιχτά ζητήματα –γενοκτονίες, γερμανικές οφειλές, Κυπριακό– στο παρόν και το μέλλον. Ζητήματα που δεν αφορούν μόνο το ελληνικό έθνος, αλλά είναι και διεθνικά και ακόμα περισσότερο ανθρωπιστικά. Θα μπορούσε έτσι να προστεθεί ένας θεματικός κύκλος "Εκπαίδευση και Δικαίωμα στη Μνήμη", ειδικά στις σύγχρονες συνθήκες, τη δυναμικά μεταβαλλόμενη σχέση εθνικού-διεθνικού, τοπικού-παγκόσμιου.
Η επιλογή όμως του υπουργείου Παιδείας να καταργήσει την Κοινωνιολογία από το Λύκειο, δείχνει ότι η κυβέρνηση κινείται στον αντίποδα τέτοιων προβληματισμών. Διότι η Κοινωνιολογία είναι αντικείμενο που εντείνει την κριτική σκέψη και ικανότητα του μαθητή, συμβάλει στη συγκρότησή του ως προσωπικότητα, ωθώντας τον στη μετάβαση από ιδιώτη σε πολίτη, βοηθώντας το επίπεδο ατομικής και συλλογικής αυτογνωσίας στις σύγχρονες συνθήκες. Κάτι άλλωστε που φαίνεται δυστυχώς και από τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται τη δραστηριότητα της κρατικής Επιτροπής για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821 με τη σιωπηρή συναίνεση της αντιπολίτευσης στο θέμα αυτό.
slpress.gr
ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ
Κατηγορία Θέματος
Εθνική Προδοσία,
Ειδήσεις-Πολιτική,
Θέματα Παιδείας,
Ιστορικά θεματα,
Κοινωνικά θέματα,
Παγκοσμιοποίηση
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου