7 Σεπτεμβρίου 2018

Ο Νίκος Λυγερός για την Ανθρωπότητα

Γράφει ο Νίκος Λυγερός 

Μοναδικότητα Πολλαπλότητας

Η πολλαπλότητα δεν είναι τόσο μη φυσιολογική στα μαθηματικά αλλά σπανίζει για την καθημερινότητα. Η ποικιλία των τομέων ενδιαφέροντος φαίνεται παράξενη μόνο όταν δεν είναι αντιληπτός ο πυρήνας δηλαδή η κοινή τομή σε κλασικό επίπεδο και η υπερδομή στο πλαίσιο της καινοτομίας. Οι διαφορετικές ειδικότητες είναι αποτέλεσμα ιδιοτήτων που έχουν μετατραπεί σε ικανότητες λόγω ανάγκης και αυτή εκφράζεται μέσω της έννοιας της Ανθρωπότητας. Αν το πεδίο δράσης είναι αυτή, δεν υπάρχει κοινωνία που μπορεί να το αντέξει έτσι η μονοδιάστατη παραγωγή έργου δεν επαρκεί για να υποστηρίξει και η πολλαπλότητα έργου είναι αναγκαία. 

Όταν χωρίζουμε τη γνώση σε τομείς είναι μόνο για διευκόλυνση και όχι επειδή πιστεύουμε πραγματικά ότι δεν υπάρχουν σχέσεις μεταξύ τους. Όταν θέλουμε να εμβαθύνουμε αυτό το δίκτυο η μελέτη των διαχρονικών σχέσεων δηλαδή των δεσμών δημιουργεί ευρηματικότητα που δεν μπορεί να περιοριστεί. Έτσι καταλήγουμε σε μια έννοια που γνωρίζει ο διευθυντής ορχήστρας και αυτή είναι η μοναδική πολλαπλότητα που εμφανίζεται στην παρτιτούρα του. Η ορχήστρα είναι μια πολλαπλότητα, ο διαχωρισμός της σε όργανα είναι τεχνικός και τεχνητός. Όλα τα όργανα συντονίζονται για να υπάρξει μία αρμονία. Όσοι λειτουργούν σε μόνο ένα τομέα αναζητούν την ισορροπία ενώ οι άλλοι την αρμονία. Οι τελευταίοι είναι συνειδητά της Ανθρωπότητας και παλεύουν για την εξέλιξή της χωρίς να περιορίζονται σε κοινωνικά σύνολα γιατί όλες οι ικανότητές τους είναι αφιερωμένες στην Ανθρωπότητα. 

πηγή 

Γεωπολιτικές ανισορροπίες

Κάθε κοινωνικό σύνολο που δεν έχει πάχος χρόνου, θεωρεί ότι η πραγματικότητα είναι σταθερή, ομαλή και ισορροπημένη. Όμως όταν εξετάζουμε πολεμολογικά την πραγματικότητα και χρονοστρατηγικά την ιστορία, αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχουν όχι μόνο αλλαγές φάσης μα και αλλαγές κύκλου. Η μελέτη της Ανθρωπότητας δείχνει ότι δεν είναι η ειρήνη που είναι σταθερή αλλά ο πόλεμος και αυτός είναι χαμαιλεοντικός με την έννοια του Clausewitz. Κατά συνέπεια οι γεωπολιτικές ισορροπίες είναι μια ψευδαίσθηση κι είναι πιο σωστό να μιλούμε για γεωπολιτικούς συμβιβασμούς και γεωπολιτικές ανισορροπίες. Συνήθως οι λαοί αντιλαμβάνονται αυτά τα δεδομένα μέσω κρίσεων ή ακόμα και μέσω πολέμων δηλαδή αργά για να αντιδράσουν και να αντισταθούν αποτελεσματικά.

 Η εποχή μας δεν είναι πιο παράξενη από άλλες ή λιγότερο, έχει και αυτή χαρακτηριστικά που εξετάζει και μελετά η χρονοστρατηγική. Αυτό που είναι σημαντικό είναι να κατανοήσουμε ότι οι ιστορικοί μελετούν την γραμμένη ιστορία και οι στρατηγιστές την άγραφη ιστορία. Το παρόν είναι απλώς η ζώνη επαφής αυτών των δύο οντοτήτων του χρόνου. Είναι πιο ανθεκτικό το βλέμμα που εξετάζει την εικόνα ως μέλος ενός έργου διότι οι χάρτες λειτουργούν με τη βαρύτητα της ιστορίας. Κι όποιος την ξεχνά και ασχολείται μόνο με γεωγραφία είναι καταδικασμένος να βλέπει τους πολιτικούς χάρτες να αλλάζουν χωρίς εξηγήσεις και να χάνονται εδάφη που δημιουργούν αλησμόνητες πατρίδες. Όμως η Ανθρωπότητα ζει με τον Χρόνο.  

πηγή

Άλλο ιστορία κι άλλο σενάριο


Έχει ενδιαφέρον πώς μερικοί αναλυτές προσπαθούν να μας περάσουν το μήνυμα ότι η θρησκεία είναι απλώς ένα σενάριο. Φαίνεται ή τουλάχιστον θέλουν να φανεί ότι δεν υπολογίζουν ότι παράγει ιστορία. Προσπαθούν να απορρίψουν μερικά δεδομένα που είναι ιστορικά δεδομένα λες και είναι μόνοι παράμετροι ενός σεναρίου. Το πρώτο ερώτημα είναι αν μπορούν να φανταστούν την Ανθρωπότητα χωρίς πίστη και χωρίς ιστορία. Διότι μπερδεύουν την παγκοσμιοποίηση με την παγκοσμιότητα. Μόνο η δεύτερη αφορά την Ανθρωπότητα ενώ η πρώτη τις κοινωνίες. Το δεύτερο ερώτημα είναι τι μέγεθος πρέπει να έχει μια κοινωνία για να μοιάζει με το μοντέλο της Ανθρωπότητας. Κι εδώ υπάρχει πρόβλημα διότι σκέφτονται μόνο την έννοια του μεγάλου χωριού. Όμως ακόμα και το διαδίκτυο δεν λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο και δεν έχει μια δομή του τύπου Erdős-Rényi. 

Στην θεωρία σχέσεων έχουμε την έννοια της ανακατασκευής υπό συνθηκών και αυτή εφαρμόζεται και στη θεωρία γραφημάτων. Όμως ποιος αναλυτής τη χρησιμοποιεί για να δει τη διαφορά που υπάρχει μεταξύ Ανθρωπότητας και κοινωνίας, παγκοσμιότητας και παγκοσμιοποίησης. Και αυτό ήταν το τρίτο ερώτημα. Το γενικότερο πρόβλημα προέρχεται από τις μονοδιάστατες αναλύσεις ολιστικών θεμάτων. Τα σενάρια μπορούν να επηρεάσουν τις κοινωνίες γιατί λόγω έλλειψης πάχους χρόνου δεν διαχειρίζονται την ιστορία. Ενώ η Ανθρωπότητα ζει με αυτή διότι πιστεύει και αυτό παράγει μια σκέψη που έχει την ιδιότητα της παγκοσμιότητας.

πηγή 

Η Ανθρωπότητα δεν μοντελοποιείται με κοινωνίες

Η τροποποίηση ενός κώδικα δεν έχει ως στόχο την καταστροφή αλλά τη βελτιστοποίηση ή ακόμα και την αναβάθμισή του. Όσοι μπερδεύουν την καταστροφή με την τροποποίηση δεν έχουν βασικές έννοιες πληροφορικής. Το πρόβλημα γίνεται ακόμα μεγαλύτερο όταν μιλάμε για θέματα τεχνητής νοημοσύνης, ειδικά με τις φιλοσοφικές προσεγγίσεις που αφορούν στις μελλοντικές εξελίξεις. Διότι με μια τόσο μονοδιάστατη προσέγγιση και χωρίς τεχνικές γνώσεις, το μόνο που μπορούν να παράγουν για ν’ αγγίξουν άτομα, είναι να χρησιμοποιήσουν τεχνικές καταστροφολογίας και στο τέλος να μας πουν ότι δεν είναι βέβαια αυτής της κατηγορίας. Άρα το θέμα μας είναι γιατί να επηρεαζόμαστε από τέτοιες ιδέες και γιατί να δίνουμε αξία σε τέτοιες γνώσεις; 

Η γενίκευση της κοινωνίας δεν αγγίζει την Ανθρωπότητα και κατά συνέπεια δεν έχει νόημα η εφαρμογή κοινωνικών μοντέλων πάνω της. Η γενίκευση των υπολογιστών δεν αγγίζει τις υπερδομές και δεν είναι άμεσα κατανοητή η επινόησή τους. Η κοινωνιολογία δεν αντέχει τα ευρήματα της ανθρωπολογίας. Και η ρομποτική δεν είναι απλώς η εξέλιξη της του αυτοματισμού. Συνεπώς ας βάλουμε λίγο ορθολογική στρατηγική σκέψη για να αποφύγουμε κραυγαλέα λάθη τοπικής ανάλυσης που θεωρεί ότι είναι γενικά για να μπορέσουμε να περάσουμε στο επόμενο στάδιο δίχως φοβίες και να προετοιμάσουμε το μέλλον δίνοντας έμφαση στην Ανθρωπότητα κι όχι στις κοινωνίες.

πηγή 

Ο Νίκος Λυγερός είναι καθηγητής Γεωστρατηγικής

Δείτε επίσης:
 
N. Lygeros - Masterclass: Empire organization. Security Plus Australia. Melbourne, 07/09/2018 ΕΔΩ


Εθνικός Ύμνος. Ελληνική Σχολή "Ζήνων". Μελβούρνη, Αυστραλία. 07/09/2018 ΕΔΩ 

Φωτογραφίες - Ν. Λυγερός - Ελληνική Σχολή "Ζήνων". Μελβούρνη, Αυστραλία. 07/09/2018 ΕΔΩ



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.