Η αναφορά στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης πάντα πρέπει να γίνεται με
προσεχτικό τρόπο για να μην έχουμε παρερμηνείες των αποφάσεων. Τα
Σκόπια, όπως κάθε άλλη χώρα έχουν δικαίωμα να προσφύγουν στο Διεθνές
Δικαστήριο της Χάγης και κανείς δεν πρόκειται να τα εμποδίσει. Το
γεγονός ότι έκαναν προσφυγή σε αυτό στις 17 Νοεμβρίου 2008 για μη
εφαρμογή εκ μέρους της Ελλάδας της ενδιάμεσης συμφωνίας που υπέγραψαν
στις 13 Σεπτεμβρίου 1995 είναι απόλυτα σωστό, το ίδιο ισχύει και για
την απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης που πάρθηκε στις 5
Δεκεμβρίου 2011. Το Δικαστήριο που ήταν αρμόδιο έδειξε ότι η Ελλάδα
όντως δεν εφάρμοσε την παράγραφο 1 του άρθρου 11 της συμφωνίας, πράγμα
το οποίο ήταν αναμενόμενο, αφού τα Σκόπια ήταν υποψήφια για ένταξη στο
ΝΑΤΟ με την ονομασία FYROM, η οποία είναι αυτή που επιτρέπει ο
Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών από το 1993.[Αναφορά 1] Όμως
απέρριψε οποιαδήποτε άλλη διεκδίκηση εκ μέρους των Σκοπίων: Rejects all
other submissions made by the former Yugoslav Republic of Macedonia”. [Αναφορά 2] Αυτά όσο αφορά στη θυσία. Τώρα όσο αφορά στη θεραπεία που ζήτησαν τα Σκόπια, θεώρησε ότι η δήλωση της θυσίας επαρκούσε.[Αναφορά 3]
Όλα αυτά πρώτον δεν έχουν καμία σχέση με τις διαπραγματεύσεις. Το να
γίνει μια συμφωνία ή όχι, πάλι τα Σκόπια θα έχουν δικαίωμα να κάνουν μια
προσφυγή αν χρησιμοποιήσουν την ονομασία FYROM. Όμως λόγω της
ενδιάμεσης συμφωνίας, αν προσπαθήσουν να την αλλάξουν, η Ελλάδα θα έχει
δικαιώματα να μπλοκάρει τη διαδικασία ένταξής της και να δικαιωθεί από
το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.
-------
Αναφορά 1: “Upon entry into force of this Interim Accord, the
Party of the First Part agrees not to object to the application by or
the membership of the Party of the Second Part in international,
multilateral and regional organizations and institutions of which the
Party of the First Part is a member; however, the Party of the First
Part reserves the right to object to any membership referred to above if
and to the extent the Party of the Second Part is to be referred to in
such organization or institution differently than in paragraph 2 of
United Nations Security Council resolution 817 (1993).”
Αναφορά 2: By fifteen votes to one,
Rejects all other submissions made by the former Yugoslav Republic of Macedonia.
IN FAVOUR: President Owada; Vice-President Tomka; Judges Koroma, Simma,
Abraham, Keith, Sepúlveda-Amor, Bennouna, Skotnikov, Cançado Trindade,
Yusuf, Greenwood, Xue, Donoghue; Judge ad hoc Roucounas;
AGAINST: Judge ad hoc Vukas.
Judge Simma appends a separate opinion to the Judgment of the Court;
Judge Bennouna appends a declaration to the Judgment of the Court; Judge
Xue appends a dissenting opinion to the Judgment of the Court; Judge ad
hoc Roucounas appends a dissenting opinion to the Judgment of the
Court; Judge ad hoc Vukas appends a declaration to the Judgment of the
Court.
Αναφορά 3: V. Remedies
167. The Court recalls that, in its final submissions pertaining to the
merits of the present case, the Applicant seeks two remedies which it
regarded as constituting appropriate redress for claimed violations of
the Interim Accord by the Respondent. First, the Applicant seeks relief
in the form of a declaration of the Court that the Respondent has acted
illegally, and secondly, it requests relief in the form of an order of
the Court that the Respondent henceforth refrain from any action that
violates its obligations under Article 11, paragraph 1, of the Interim
Accord.
168. As elaborated above, the Court has found a violation by the
Respondent of its obligation under Article 11, paragraph 1, of the
Interim Accord. As to possible remedies for such a violation, the Court
finds that a declaration that the Respondent violated its obligation not
to object to the Applicant’s admission to or membership in NATO is
warranted. moreover, the Court does not consider it necessary to order
the Respondent, as the Applicant requests, to refrain from any future
conduct that violates its obligation under Article 11, paragraph 1, of
the Interim Accord. As the Court previously explained, “[a]s a general
rule, there is no reason to suppose that a State whose act or conduct
has been declared wrongful by the Court will repeat that act or conduct
in the future, since its good faith must be presumed” (Navigational and
Related Rights (Costa Rica v. Nicaragua), Judgment, I.C.J. Reports 2009,
p. 267, para. 150).
169. The Court accordingly determines that its finding that the
Respondent has violated its obligation to the Applicant under Article
11, para‐ graph 1, of the Interim Accord, constitutes appropriate
satisfaction.
πηγή
Ο Νίκος Λυγερός είναι καθηγητής Γεωστρατηγικής
Δείτε επίσης:
Διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα: "Σκοπιανός δεσμός και επίλυση
Ελληνισμού". Καθεδρικός Ιερός Ναός Παναγίας Παντοβασίλισσας Ραφήνας ΕΔΩ
Δηλώσεις Ν. Λυγερού στο Συλλαλητήριο της Αθήνας για τη Μακεδονία. Livemedia, 04/02/2018 ΕΔΩ
Φωτογραφίες I - Ν. Λυγερός - Συλλαλητήριο για την Μακεδονία στην Αθήνα. 04/02/2018 ΕΔΩ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου