Γράφει ο Παναγιώτης Κάρδαρης
Συγγραφέας Ερευνητής
O Tempora, O Mores…
Ο Ρωμαίος ρήτορας, πολιτικός και φιλόσοφος Κικέρωνας, στην πρώτη του ομιλία κατά του Λεύκιου Σέργιου Κατιλίνα, ανέφερε τη φράση O Tempora O Mores, Ω Καιροί, Ω Ήθη, θέλοντας να καταδείξει την έκπτωση της αρετής στην πολιτική σκηνή της εποχής του. Με αυτήν την φράση επιλέγω να αρχίσω, γράφοντας το τρίτο και τελευταίο μέρος του άρθρου για το προσκήνιο και το εμφανές παρασκήνιο της Μεγάλης Συνόδου, που έμελλε τελικά όχι μόνο να μην γίνει Πανορθόδοξη, αλλά και να γίνει αρχή έριδας για την παγκόσμια ορθόδοξη κοινότητα.
Φίλες και φίλοι αναγνώστες και αναγνώστριες, θα ήταν ψέμα αν σας έλεγα ότι είμαι χαρούμενος για όσα θα αναφερθούν ή για όσα αναφέρθησαν σε αυτό το άρθρο. Γιατί σε ποιον φέρει χαρά να περιγράφει την έκπτωση των θεσμών και των αξιών μιας ολόκληρης ιστορικής περιόδου; Θα μου πει κάποιος ότι αυτή είναι μια προσωπική άποψη και ίσως, μάλιστα, εσφαλμένη. Σε αυτόν τον άγνωστο θα απαντήσω το εξής, η Εκκλησία όταν γεννήθηκε υποτίθεται ότι στηρίχθηκε στην λέξη «Οικουμενικότητα», η πρώτη απόπειρα παγκοσμιοποίησης της θρησκείας, της εξουσίας και των θεσμών έλαβε χώρα μέσα από το ίδιο το εκκλησιαστικό δόγμα.
Η γέννηση της εκκλησίας σύμφωνα με τη θεολογία έλαβε χώρα την Πεντηκοστή, όταν το «Άγιον Πνεύμα» κάλεσε τους πάντες σε ενότητα και αναίρεσε την κατάρα της Βαβέλ. (Για περισσότερα σε αυτό το θέμα δείτε Περιοδικό ΤΜ ). Αυτό το δόγμα - και λυπάμαι που θα στεναχωρήσω κάποιους φίλους, αλλά όταν εξετάζω την ιστορία το κάνω χωρίς συναίσθημα και χωρίς να βγάζω τις προσωπικές μου πεποιθήσεις.- δεν μίλησε ποτέ για εθνοφυλετικές εκκλησίες, οι οποίες θα έβαζαν πρώτα το κρατικό συμφέρον και ύστερα αυτό του ανθρωπίνου προσώπου που πασχίζει να λυτρωθεί, σύμφωνα πάντα με την ίδια δογματική διδασκαλία. (Από την άλλη δεν μίλησε και για την ισοπέδωση πολιτισμών και ανθρώπων στο όνομα της απόπειρας παγκοσμιοποίησης που προωθείται σήμερα από τα διεθνή κέντρα εξουσίας. Ίσα-ίσα σεβάστηκε τον εκάστοτε πολιτισμό, όχι φυσικά στο κομμάτι της θρησκείας, αλλά σε όλα τα άλλα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Με εξαίρεση κάποιες ακρότητες που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια της «μετάβασης» της θρησκευτικής εξουσίας από το πολυθεϊστικό στο μονοθεϊστικό σύστημα).
Η Πτώση της Οικουμενικότητας…
Η πτώση της ιδέας του Οικουμενικού Χριστιανισμού συντελέστηκε ή μάλλον αποκορυφώθηκε κυρίως κατά το σχίσμα της Ανατολικής και Δυτικής Εκκλησίας. Έπειτα ο κατακερματισμός των παλαιών χριστιανικών αυτοκρατοριών και η αμφισβήτηση από τις εθνικές κυβερνήσεις της εξουσίας του Πάπα, έφερε στην δύση αρκετές συγκρούσεις με το Βατικανό. Ως αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης γεννήθηκαν από τη μία εθνικές εκκλησίες, άμεσα εξαρτώμενες από την πολιτική εξουσία, τέτοιο παράδειγμα αποτέλεσε η Αγγλικανική Εκκλησία.
Από την άλλη γέννησε το κίνημα των διαμαρτυρόμενων ή αλλιώς τον προτεσταντισμό. Στην Ανατολή, η πτώση της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, του βυζαντινού πολιτισμού, που πάντοτε συνέπλεε με την θρησκευτική εξουσία προσπαθώντας, μάλιστα, κατά καιρούς να την ελέγξει βίαια και το πέρασμα των χριστιανικών περιοχών στην κυριαρχία του Ισλάμ, υποβάθμισε τα πατριαρχεία της Κωνσταντινούπολης, της Αντιόχειας, των Ιεροσολύμων και της Αλεξανδρείας. Τα, πάλαι ποτέ, φώτα της ανατολικής εκκλησίας, που ονομάστηκε ορθόδοξη, θόλωσαν.
Μόνο η ρώσικη ορθόδοξη εκκλησία έμεινε, σχεδόν, ανέπαφη, αφού όταν έπεφτε η βυζαντινή εκκλησία, αυτή, ανεξαρτητοποιημένη από την βυζαντινή διοίκηση, άκμαζε. Εξαίρεση βέβαια αποτελούν τα χρόνια του Τσάρου Πέτρου του Μέγα που θέλησε να υποβαθμίσει το ρόλο της Εκκλησίας στις κρατικές υποθέσεις τον 18ο αι. και φυσικά τα χρόνια της Σοβιετικής Ένωσης, τον 20ο αι. Ειδικά μετά τον 19o αιώνα αυτού ενισχύθηκαν οι λεγόμενες αυτοκέφαλες εκκλησίες, όπως η Εκκλησία της Ελλάδος και της Κύπρου ενώ δημιουργήθηκαν και νέα Πατριαρχεία, τα οποία εκπροσωπούν ένα και μόνο έθνος (!) όπως αυτό της Βουλγαρίας. ( Έτσι δημιουργήθηκε και η εκκλησιολογικά λάθος κατάσταση της τοποθέτησης σε ένα μέρος της οικουμένης, π.χ. στην Αγγλία δύο επισκόπων, ενός πχ ρώσου και ενός έλληνα κτλ)
Θα πει κανείς, «είναι κακή η πολυφωνία και ο σεβασμός στην ιδιαίτερη πατρίδα του κάθε χριστιανικού πληθυσμού;», φυσικά και όχι. Το πρόβλημα δεν έγκειται σε αυτό, αλλά στα στεγανά που έχουν δημιουργηθεί και δεν αφήνουν την εκκλησία που γεννήθηκε ακριβώς για να έχει παγκόσμια διάσταση, να την αναπτύξει, με σεβασμό φυσικά στις φυλετικές και τις πολιτισμικές ιδιαιτερότητες του κάθε λαού. (Άλλωστε άλλο οικουμενικότητα και άλλο οικουμενισμός)
Η Εκκλησία της Ρώμης, ανεξαρτήτως αν θεωρείται αιρετική ή σχισματική από την ανατολή, αν και έχει χάσει μεγάλο έδαφος, έχει καταφέρει στα «εδάφη» της και να υπάρχει τουλάχιστον κεντρική αρχή και ενιαία διοίκηση, χωρίς να χάνει ο τοπικός πληθυσμός την ταυτότητα του. Θέλετε ότι το κάνει για λόγους εικόνας, θέλετε γιατί ήταν καλύτερες οι συγκυρίες; Τουλάχιστον, ως τώρα, το έχει καταφέρει, χωρίς να σημαίνει ότι δεν έχει και αυτή τα δικά της… προβλήματα (βλ. ποικίλα σκάνδαλα).
Η Ανατολή, όμως, για όλους τους παραπάνω λόγους που αναφέραμε βρέθηκε να στέκεται μόνιμα πίσω από χαρακώματα, τα οποία πλέον έχουν οδηγήσει σε μια ενδο-ορθόδοξη σύγκρουση, που ίσως οδηγήσει κάποια στιγμή σε μεγάλο σχίσμα. Όπως άλλωστε προείπαμε και στο πρώτο μέρος του άρθρου, κάποτε τις μεγάλες Οικουμενικές Συνόδους τις συγκαλούσε μια ισχυρή αρχή όπως ο εκάστοτε Βυζαντινός Αυτοκράτορας, ένα δηλαδή ισχυρό κέντρο, σήμερα το κέντρο αυτό έχει χαθεί. Οι ηγέτες έχουν πεθάνει και οι κυβερνώντες τις θρησκείες και τις πολιτείες της γης, δεν είναι τίποτα άλλο από διεκπαιρεωτικοί κυβερνήτες που κάθονται στις στάχτες ενός βαρέως παρελθόντος.
Ένας Χάρτης Πολέμου...
Για αυτό νομίζω ότι η φράση «Ω Καιροί, Ω Ήθη», ταιριάζει απόλυτα στην κατάσταση. Είχαμε προαναφέρει στα προηγούμενα δύο μέρη ότι στο τρίτο μέρος θα εξετάσουμε τις υπόλοιπες δυνάμεις του εκκλησιαστικού “Game of Thrones”, όμως μια και η Σύνοδος πραγματοποιήθηκε, έστω με ηχηρές απουσίες και τα αποτελέσματα ήταν «καταστροφικά», σε ότι αφορά την έννοια της ενότητας πρωτίστως, θα επιχειρήσουμε παρακάτω να φτιάξουμε έναν χάρτη των δυνάμεων που έπαιξαν και θα διαδραματίσουν σπουδαίο ρόλο στο μέλλον καθώς και των θέσεων τους, των αντιθέσεων και των αποτελεσμάτων.
Το Ρώσικο Τόξο
Πατριαρχείο Μόσχας Εκκλησία της Ρωσίας: Όπως ήδη είδαμε εκτενώς, η Ρώσικη εκκλησιαστική ηγεσία επέβαλε να μη γίνει η Σύνοδος στην Κωνσταντινούπολη αλλά στην Κρήτη! (ταπεινωτικό τόσο για το Φανάρι όσο και για την Εκκλησία της Ελλάδος που θα είχε τη δυνατότητα να φιλοξενήσει τη Σύνοδο στην ιστορική πχ. Πόλη της Θεσσαλονίκης). Ήθελε δε να καθοριστεί και η παραμικρή λεπτομέρεια σε συνεννόηση μαζί της τόσο σε ότι αφορούσε την οργάνωση (Ποιος δεν θυμάται το …. τρολάρισμα της Μόσχας σχετικά με την διάταξη των καθισμάτων στη σύνοδο και σχετικά με το που θα κάτσει ο καθένας!) όσο και σε ότι είχε να κάνει με την σύνταξη των κειμένων της συνόδου.
Επίσης, ενώ την δεκαετία του ‘90 ξόρκιζε κάθε συνάντηση με τον Πάπα προτάσσοντας ως επιχείρημα τον δούρειο ίππο της Ουνίας, από πέρυσι φλερτάρει με τον Ποντίφικα και την ρωμαιοκαθολική εκκλησία. Έδειξε δε εμφανώς τη διάθεση του να πάρει το θέμα του διαλόγου με τους ρωμαιοκαθολικούς στα χέρια της, μία με το να συναντηθεί ο Ρώσος Πατριάρχης με τον Πάπα σε μη Ευρωπαϊκό έδαφος, για συμβολικούς λόγους στις αρχές του έτους και μία στις 15 Σεπτεμβρίου του 2016, όταν εξουσιοδότησε τον πρόεδρο του Τμήματος των Εξωτερικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, Μητροπολίτη Βολοκολάμσκ κ. Ιλαρίωνα να επισκεφτεί τον Πάπα στο Βατικανό και να του προσφέρει μια περίτεχνη λειψανοθήκη, σε σχήμα αυγού, με τεμάχιο του λειψάνου του Αγ. Σεραφείμ του Σαρώφ, ως δώρο του Πατριάρχη Κυρίλλου.
Το άνοιγμα της Εκκλησίας της Μόσχας στη Ρώμη κρύβει πολλά ερωτηματικά, όμως δείχνει φανερά την σφοδρή επιθυμία της να δείξει, πλέον, ένα απόλυτα ηγετικό ρόλο αντίστοιχο του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Από την άλλη, εκτός αυτά που αναφέραμε στο δεύτερο μέρος του άρθρου, η ρώσικη ιεραρχία έχει και τα γνωστά προβλήματα με την εκκλησία της Ουκρανίας, όπου οι σχισματικοί πάνε να πάρουν το πάνω χέρι και θεωρεί ίσως ότι το Πατριαρχείο, ως… φερέφωνο των συμφερόντων της δύσης (και, εκ των πραγμάτων, της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας) δεν μπορεί να λειτουργήσει υποστηρικτικά υπέρ του.
Έτσι:
- Αφού πρώτα ξεκαθάρισε την ηγετική της διάθεση προς όλους, έβαλε ένα σωρό εμπόδια στη πραγματοποίηση της Συνόδου, απαιτώντας κάθε φορά να υιοθετηθούν οι θέσεις της ακόμα και στην πιο μικρή λεπτομέρεια.
- Αφού μείωσε το κύρος της Συνόδου, ξεκαθαρίζοντας εξαρχής ότι δεν είναι άλλη μία Οικουμενική Σύνοδος.
- Αφού είχε διορίσει τους εκπροσώπους της και όλα έδειχνα να κυλούν, έστω και με κόντρες, ομαλά, εν τέλει ζήτησε την αναβολή της Συνόδου, την οποία φυσικά δεν δέχτηκε η Κωνσταντινούπολη.
- Έπειτα ακύρωσε τη συμμετοχή της δηλώνοντας μέσω του αναπληρωτή επικεφαλή του «Τμήματος Εξωτερικών Εκκλ. Υποθέσεων της Εκκλησίας της Ρωσίας» στο πρακτορείο ειδήσεων RIA Novosti «Η Πανορθόδοξη Σύνοδος δεν έλαβε χώρα λόγω της έλλειψης επικοινωνίας κατά το προπαρασκευαστικό στάδιο και τις απαιτούμενες εργασίες, που συντονίζονταν από την Κωνσταντινούπολη».
- Και φυσικά εξέδωσε ανακοίνωση για αυτήν της την απόφαση. Όμως η θυμοσοφία του λαού ξέρετε τι λέει; Όταν κάποιος σου λέει μια πρόταση η οποία εμπεριέχει το «αλλά», εσύ να λάβεις υπόψη όσα ειπωθούν μετά το «αλλά».
- Όσο καλοπροαίρετα και να το δει κανείς, όσο και να θέλει κανείς να ακούσει τις διαψεύσεις της ρώσικης εκκλησιαστικής ελίτ, το ότι σέβεται τα πρεσβυγενή πατριαρχεία και ότι δεν αποσκοπεί στο “take over” του τιμονιού της ορθοδοξίας, τα παραπάνω δεν αφήνουν ιδιαίτερα περιθώρια καλής προαίρεσης
- Η στάση της ρώσικης πλευράς δείχνει ότι α) Δεν αναγνωρίζει τα δικαιώματα της Κωνσταντινούπολης, αν όχι και τα πρωτεία, στο καθολικό φάσμα της ορθοδοξίας, ούτε την ικανότητα του να προστατέψει την ορθοδοξία από την άνοδο του ισλαμικού φονταμενταλισμού, θεωρώντας το, ένα πατριαρχείο δεσμευμένο στα συμφέροντα της δύσης μέσα στο τουρκικό ισλαμικό έδαφος. και β) δεν του αναγνωρίζει πλέον απόλυτο ρυθμιστικό ρόλο μεταξύ ανατολής και δύσης και σίγουρα αμφισβητεί την «εξουσία» του στην ορθόδοξη διασπορά. Το τελευταίο το έχει αποδείξει περίτρανα με την τοποθέτηση διπλών επισκόπων σε χώρες που συνυπάρχουν ορθόδοξες ομογένειες.
- Τέλος, ίσως την συνέφερε ή και το επιδίωξε, η Πανορθόδοξη Σύνοδος να υποβαθμιστεί περαιτέρω, έχοντας μόνο ελληνόφωνες συμμετοχές, χωρίς τη συμμετοχή των Σλαβικών Εκκλησιών. Εδώ χάλασε τη… σούπα η πρώτη η Σερβία όπως θα δούμε παρακάτω.
- Το αποτέλεσμα είναι ένα, δεν συμμετείχαν πετώντας το μπαλάκι της ευθύνης στο Οικ. Πατριαρχείο. Παρόλα αυτά ο ίδιος ο Μοσχοβίτης Πατριάρχης δηλώνει ότι «Παραμένουμε μια Ορθόδοξη Οικογένεια».
- Πρώτη του αιτίαση της διαρκούς εναντίωσής του ήταν η αντιδικία του με το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων σχετικά με το ζήτημα του Κατάρ. Κρατάει χρόνια αυτή κολόνια! (Συνοπτικά: το Πατρ. Ιεροσολύμων επέκτεινε την πνευματική και διοικητική του κυριαρχία στο, παραδοσιακά ανήκων στην εκκλησιαστική ηγεσία της Αντιόχειας, Κατάρ. Η κοινωνία των δύο εκκλησιών έχει διακοπεί και τίποτα, προς το παρόν δεν προμηνύει τη λύση της κρίσης!)
- Κατηγορεί εμμέσως το Οικουμενικό Πατριαρχείο για ολιγωρία στο ζήτημα αυτό. Ενώ θεωρεί ότι το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων δείχνει εμφανή αδιαφορία, αν όχι εχθρικότητα και ηθελημένα δεν θέλει να λύσει σύντομα το θέμα.
- Δεν βοηθάει και το γεγονός του ότι η Εκκλησία της Αντιόχειας, βρίσκεται αυτή τη στιγμή μέσα σε εμπόλεμη ζώνη, στο κέντρο των επιχειρήσεων των Τζιχαντιστών και των συμμάχων κατά του DAESH (Ισλαμικό Κράτος ISIS). Ούτε βοηθάει στην συμφιλίωση όλων των πλευρών το γεγονός της απαγωγής των δύο Μητροπολιτών πριν μερικά χρόνια, για του οποίους ένα σωρό σενάρια ήλθαν στο φως της δημοσιότητας (κάποιες πηγές αναφέρουν τους Τσετσένους, (παραδοσιακούς εχθρούς των Ρώσων, ως ιθύνοντες της απαγωγής!).
Έτσι η Αντιόχεια:
- Δεν υπέγραψε τον «Κανονισμό Οργανώσεως και Λειτουργίας της Συνόδου» αλλά ούτε και το κείμενο περί του γάμου και των κωλυμάτων αυτού.
- Συντάχθηκε σχεδόν πάντα δίπλα στη ρωσική πλευρά και υποστήριξε όλες τις διαφωνίες της τελευταίας στα θέματα της Συνόδου.
- Έχει κατά καιρούς κατηγορήσει την εκκλ. Ηγεσία της Μόσχας για την υποδαύλιση και συντήρηση ακραίων φαινομένων προερχομένων από συντηρητικούς κύκλους συνδεόμενους με σχισματικά μέλη του «παλαιού ημερολογίου». Είχε ζητήσει την παρέμβαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου για αυτό το θέμα, χωρίς ιδιαίτερα αποτελέσματα. Παρόλα αυτά και το ίδιο δεν έχει κάνει κάτι για αυτό ίσα - ίσα που έχει αφήσει την εκκλησία του να γίνει κέντρο εφόρμησης τέτοιων δυνάμεων. Δεν είναι τυχαίο που πολλοί τη θεωρούν το κέντρο του ορθόδοξου συντηρητισμού και στρατηγική βάση ακραίων συντηρητικών στοιχείων.
- Βέβαια, παρά της πολικές εχθρότητες με τη Ρωσία και συνεχίζει να λειτουργεί στο θρησκευτικό θέμα, υποστηρικτικά προς την Μόσχα.
- Στο θέμα της Μεγάλης Συνόδου, συντάχθηκε εν πολλοίς με τις θέσεις των ρώσων. Δημιούργησε πολλά προβλήματα, εξαιτίας της σύνδεσης της με τους συντηρητικούς κύκλους που προαναφέραμε, σε σχέση με τα κείμενα.
- Δεν υπέγραψε το κείμενο περί Γάμου και των κωλυμάτων αυτού ενώ είχε και άλλες, δογματικής φύσης, ενστάσεις.
- Αρνήθηκε να συμμετάσχει στη σύνοδο επικαλούμενη την μη ενότητα των ορθοδόξων εκκλησιών, μη παραλείποντας να αναφέρει και τις αντιδράσεις που και η ίδια βίωσε από τους ισχυρούς «συντηρητικούς» κύκλους της. Έτσι στην απόφαση της αναφέρει μεταξύ άλλων ότι:
- Υιοθέτησε την «τρολιά» των Ρώσων σχετικά με το που… θα κάτσει ο καθένας
- Έγειρε θέμα περί ογκωδών εξόδων που μπορεί να προκύψουν, ενώ έθεσε και άλλα ζητήματα τόσο όσον αφορά τις διαφωνίες μεταξύ των εκκλησιών όσο και τα θέματα τα οποία θα συζητούνταν στη Σύνοδο, τα οποία θεώρησε ήσσονος σημασίας σε σχέση με άλλα που δεν μπήκαν στην ατζέντα.
- Βγήκε χαμένο αφού δεν κατάφερε τελικά να κρατήσει, ουσιαστικά, τη θέση της ισχυρής ηγεσίας της Ορθόδοξης Εκκλησίας
- Aπό την άλλη κατόρθωσε, αρνούμενος την αναβολή της Μεγάλης Συνόδου, να απομονώσει την ανταρσία του Σλάβο-Βουλγαρικού μπλοκ, εκθέτοντας κατά κάποιο τρόπο την “πολιτική» της Μόσχας.
- Υπήρξαν αναταραχές από συντηρητικούς Μητροπολίτες οι οποίοι αμφισβήτησαν το νόημα ή και το ίδιο το ορθόδοξο πνεύμα της Πανορθόδοξης.
- Μαζικά, οργανώσεις που κινούνται στον σκληρό εθνοφυλετικό πυρήνα της ελληνορθόδοξης ιδέας και ομάδες του παλαιού εορτολογίου μοίραζαν φυλλάδια και ενημέρωναν τον κόσμο μέσω ομιλιών και άλλων εκδηλώσεων, σχετικά με την διοργάνωση της Συνόδου θεωρώντας την Οικουμενιστική και μακριά από το πνεύμα της ορθοδοξίας, τουλάχιστον όπως το αντιλαμβάνονται αυτοί. (Μου είχαν δώσει και εμένα φυλλάδιο έξω από ένα Μοναστήρι στα Μεσόγεια)
- Ο Μητροπολίτης Πειραιώς παραιτήθηκε από την Πανορθόδοξη Σύνοδο «για λόγους συνειδήσεως, καθώς δήλωσε.
- Κατά τη διάρκεια τον διαδικασιών προέκυψαν διάφορες κόντρες με την Κωνσταντινούπολη, σημαντικότερη και δηλωτική των προθέσεων των δυο πλευρών ήταν η διένεξη που προέκυψε σχετικά με «την αναβάθμιση του Γραφείου του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Αθήνα και τη μετατροπή του σε…Εξαρχία.»
- Ελληνικές κυβερνητικές πηγές δήλωσαν κάποια στιγμή, μεταξύ άλλων, στο Cnn Greece ότι παρόλο που δεν θέλει η πολιτική ηγεσία να παρέμβει στα εκκλησιαστικά ζητήματα, «εκτιμά ότι δεν υπάρχει λόγος να πραγματοποιηθεί η Πανορθόδοξη, σε διαφορετική περιοχή από την Κωνσταντινούπολη, όπου βρίσκεται η έδρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, της Πρωτόθρονης Εκκλησίας.»
- Στην Αρχή ζήτησε αναβολή και έπειτα αρνήθηκε να συμμετάσχει καθώς στην ίδια επιστολή δήλωσε, πως τόσα τα προαναφερθέντα όσο και οι ηχηρές απουσίες της συνόδου αλλά και οικονομικοί λόγοι, δεν επιτρέπουν τη συμμετοχή της εκκλησίας της Σερβίας στην σύνοδο.
- Λίγες μέρες αργότερα ανακάλεσε την απόφασή της και τελικά δέχτηκε να συμμετάσχει.
- Mέσω του Μητροπολίτη Μαυροβουνίου Αμφιλόχιου υπεραμύνθηκε της «Οικουμενικότητας» της Συνόδου
- Kαι, μάλιστα, κατά τη διάρκεια της Συνόδου έκανε πρόταση να κληθούν οι απόντες Πατριάρχες.
- Συμμετείχε κανονικά στην Σύνοδο στην οποία έδωσε βαρύνουσα σημασία θεολογικά και εκκλησιολογικά
- Ο ίδιος ο Πατριάρχης Θεόδωρος στο τέλος της Συνόδου υποσχέθηκε ότι θα προσεγγίσει τις τέσσερεις εκκλησίες που απουσίαζαν εκφράζοντας την αισιοδοξία του ότι την επόμενη φορά θα συμμετέχουν όλοι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου