18 Σεπτεμβρίου 2016
Ελληνική Εκπαίδευση: Λιγόστεμα Εξεταζομένων Μαθημάτων
Γράφει ο Απόστολος Βρανάς
Ο Υπουργός Παιδείας Ν. Φίλης ανακοίνωσε το λιγόστεμα των εξεταζομένων μαθημάτων στις προαγωγικές εξετάσεις για τους μαθητές του Γυμνασίου· τα μόνα μαθήματα ποὺ θα εξετάζονται πλέον θα είναι: Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία – Μαθηματικά – Ιστορία – Φυσική (με μία πιθανή διεύρυνση αργότερα για συνεξέταση με Χημεία και Βιολογία). Η πρόταση κατατέθηκε επίσημα στο Κοινοβούλιο με μορφή τροπολογίας στις 29/08.
Εδώ, θα κάνω μία προσπάθεια να αξιολογήσω αντικειμενικά το μέτρο, αποφεύγοντας να μπω σε φλέγοντα – και πολιτικά – θέματα όπως του αριθμού των εβδομαδιαίων διδακτικών ωρών, της μονιμότητας του καθηγητικού προσωπικού, της ποιότητας και αξιολόγησης του καθηγητικού προσωπικού, της καταλληλότητας κάποιων σχολικών βιβλίων και της μεθόδου πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση· ίσως, κάποια από αυτά τα δούμε αργότερα σε ξεχωριστά άρθρα.
Θετικά στοιχεία του μέτρου
ι) Λογικά, το κυριότερο ακαδημαϊκό πλεονέκτημα είναι ότι, λόγω των λιγοτέρων εξεταζομένων μαθημάτων, θα υπάρχει μεγαλύτερη δυνατότητα επικέντρωσης των μαθητών κατά τη διάρκεια των επαναλήψεών τους· άρα, θα είναι λογικά αναμενόμενη η βέλτιστη δυνατή εμπέδωσή των μαθημάτων και, αναμένεται, μία καλύτερη ακαδημαϊκή απόδοση των μαθητών στις εξετάσεις.
ιι) Ένα δεύτερο θετικό σημείο είναι ότι έτσι γίνεται πιο ξεκούραστη η εξεταστική του Ιουνίου για τους μαθητές, με αποτέλεσμα λιγότερο άγχος και πιο θετική αντιμετώπισή της από μέρους τους. Από πλευράς εκπαιδευτικής ψυχολογίας, αυτό είναι ένα σοβαρό όφελος.
ιιι) Τέλος, προβλήθηκε ως θετικό στοιχείο η δυνατότητα επιμήκυνσης της διδακτικής περιόδου κατά δύο εβδομάδες το Μάιο με το σκεπτικό ότι ο χρόνος που αναλώνεται στις πολλές διαφορετικές εξετάσεις θα επενδυθεί σε περισσότερα μαθήματα. Το επιχείρημα αυτό κρίνεται ανούσιο καθώς η εκπαιδευτική χρονιά υποσκάπτεται από πολλές πλευρές: αργίες, απεργίες και αποχές, ‘εκπαιδευτικοί’ (ο Θεός να τους κάνει ...) περίπατοι και εκδρομές, καθυστερημένη έναρξη της ακαδημαϊκής χρονιάς λόγω της μη ετοιμότητας των βιβλίων και της μη πλήρους διαθεσιμότητας καθηγητικού προσωπικού, συνελεύσεις καθηγητών· όλα συντείνουν στο να χαθεί αλόγιστα μία πληθὠρα ωρών την οποία υποκριτικά προσπαθούν να καλύψουν μέσα σε αυτές τις δύο βδομάδες.
Αρνητικές πλευρές του μέτρου
ι) Σε ψυχολογικό επίπεδο, κινδυνεύουν τὰ μη εξεταζόμενα μαθήματα να υποβιβαστούν στη συνείδηση των μαθητών σε ‘δευτερεύοντα’ με μία συνεπαγόμενη πίεση προς το καθηγητικό προσωπικό να μην ‘κόβουν’ τα παιδιά στα μαθήματα αυτά. Σε αντιστάθμισμα αυτού του κινδύνου, ο Υπουργός είπε σε τηλεοπτική συνέντευξή του ότι θα δοθεί έμφαση σε ωριαία διαγωνίσματα και εργασίες (όταν, στη ίδια συνέντευξη σε μετέπειτα σημείο, έθεσε θέμα ανεπαρκούς καθοδήγησης των παιδιών στη σύνταξη μίας τέτοιας εργασίας ...).
ιι) Σε συνδυασμό με τον προαναφερθέντα ψυχολογικό κίνδυνο, το κυριότερο αρνητικό στοιχείο του μέτρου είναι ότι λείπουν οι ξένες γλώσσες και οι υπολογιστές – κάποιοι υποστηρίζουν ότι και τα Αρχαία θα έπρεπε να εξετάζονται. Οι ξένες γλώσσες και, κυρίως, η Αγγλική αποτελούν κύριο εφόδιο για την περαιτέρω επαγγελματική και ακαδημαϊκή εξέλιξη των παιδιών και, ομοίως, και η γνώση των υπολογιστών – η μη εξέτασή τους δίδει την εντύπωση ευθέως ότι το Υπουργείο δεν τα θεωρεί μαθήματα πρώτης γραμμής.
Βεβαίως, και για τα δύο υπάρχει μία δικαιολογία: στις ξένες γλώσσες, το μέσο σχολείο έχει προ πολλού ‘παραιτηθεί’ της ουσιαστικής προσπάθειας επαναπαυόμενο στο γεγονός ότι η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών παρακολουθεί κάποιο φροντιστήριο ή κάνει ιδιαίτερο. Στους δε υπολογιστές, σε πολλά σχολεία η έλλειψη επαρκούς εξοπλισμού οδηγεί στη διδασκαλία των υπολογιστών με βιβλίο, τετράδιο και μολύβι, χωρίς δηλαδή πρακτική εξάσκηση, και άρα με φοβερή δυσκολία για ικανοποιητική πρακτική εξέταση του μαθήματος. Στα πλαίσια του άρθρου αυτού, θα αποφευχθεί η ανάλυση του εάν τα Αρχαία πρέπει ή δεν πρέπει να εξετάζονται στο τέλος της χρονιάς καθώς το θέμα άπτεται και πολιτικών και καθαρά υποκειμενικών κριτηρίων.
ιιι) Η ιδέα της διεύρυνσης της εξέτασης του ενός μαθήματος, ώστε αντί για Φυσική μόνο να καλύπτονται όλες οι Φυσικές Επιστήμες, δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από όσα επιχειρεί να διευθετήσει: θα δημιουργήσει μία υπερεξέταση όπου μέσα σε μία ένα δίωρο ή τρίωρο θα παιδιά θα πρέπει να συνεξετασθούν σε δύο ή τρία μαθήματα για τα οποία θα πρέπει να έχουν συμπροπαρασκευασθεί. Άρα, αυξημένο άγχος και αυξημένη κόπωση που θα κατέρριπταν τη βασική συλλογιστική του μέτρου.
ιν) Το τελευταίο αρνητικό σημείο άπτεται περισσότερο του φιλοσοφικού και του ευρύτερου σχεδιασμού της όλης δωδεκαετούς φοίτησης: η ελάττωση των εξετάσεων ως δυσκολιών σε συνδυασμό με τη μείωση της διδασκόμενης και εξεταζόμενης ύλης οδηγεί σε απλούστερη φοίτηση των μαθητών σε ένα λιγότερο ανταγωνιστικό σχολείο· ασφαλώς κάποια απλούστευση είναι αναγκαία, χρειάζεται όμως και η διατήρηση κάποιας δυσκολίας και κάποιων εξεταστικών ‘εμποδίων’, ώστε να παρακινούνται οι μαθητές να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό.
Ως συμπέρασμα και συνεκτίμησης όλων των παραπάνω, μπορούμε να πούμε ότι το μέτρο κινείται σε μία φιλομαθητική κατεύθυνση (αδιαμφισβήτητα, κανένα παιδί δεν απολαμβάνει τις πολλές εξετάσεις του Μαϊου – Ιουνίου) και, σίγουρα, οδηγεί και σε μία αποφόρτιση των εργασιών του σχολείου για το τέλος της ακαδημαϊκής χρονιάς. Ο φόβος είναι ότι τα παρεπόμενά του δεν έχουν εκτιμηθεί σωστά και οι αδυναμίες του θα φανούν με την πάροδο των ετών.
Ως νέο μέτρο, θα πρέπει να μπει στη βάσανο της δοκιμασίας και στο τέλος μίας τριετίας ή πενταετίας να επανεκτιμηθεί από επιτροπές καθηγητών και στελεχών του Υπουργείου· βάσιμος φόβος είναι ότι σε ένα ή δύο χρόνια θα καταργηθεί, απλώς και μόνον διότι θα έχει αλλάξει ο Υπουργός και όχι διότι το μέτρο αυτό καθ’εαυτό θα έχει κριθεί, ο μη γένοιτο, εκπαιδευτικά επιβλαβές ή καταστροφικό.
πηγή
Ο Υπουργός Παιδείας Ν. Φίλης ανακοίνωσε το λιγόστεμα των εξεταζομένων μαθημάτων στις προαγωγικές εξετάσεις για τους μαθητές του Γυμνασίου· τα μόνα μαθήματα ποὺ θα εξετάζονται πλέον θα είναι: Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία – Μαθηματικά – Ιστορία – Φυσική (με μία πιθανή διεύρυνση αργότερα για συνεξέταση με Χημεία και Βιολογία). Η πρόταση κατατέθηκε επίσημα στο Κοινοβούλιο με μορφή τροπολογίας στις 29/08.
Εδώ, θα κάνω μία προσπάθεια να αξιολογήσω αντικειμενικά το μέτρο, αποφεύγοντας να μπω σε φλέγοντα – και πολιτικά – θέματα όπως του αριθμού των εβδομαδιαίων διδακτικών ωρών, της μονιμότητας του καθηγητικού προσωπικού, της ποιότητας και αξιολόγησης του καθηγητικού προσωπικού, της καταλληλότητας κάποιων σχολικών βιβλίων και της μεθόδου πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση· ίσως, κάποια από αυτά τα δούμε αργότερα σε ξεχωριστά άρθρα.
Θετικά στοιχεία του μέτρου
ι) Λογικά, το κυριότερο ακαδημαϊκό πλεονέκτημα είναι ότι, λόγω των λιγοτέρων εξεταζομένων μαθημάτων, θα υπάρχει μεγαλύτερη δυνατότητα επικέντρωσης των μαθητών κατά τη διάρκεια των επαναλήψεών τους· άρα, θα είναι λογικά αναμενόμενη η βέλτιστη δυνατή εμπέδωσή των μαθημάτων και, αναμένεται, μία καλύτερη ακαδημαϊκή απόδοση των μαθητών στις εξετάσεις.
ιι) Ένα δεύτερο θετικό σημείο είναι ότι έτσι γίνεται πιο ξεκούραστη η εξεταστική του Ιουνίου για τους μαθητές, με αποτέλεσμα λιγότερο άγχος και πιο θετική αντιμετώπισή της από μέρους τους. Από πλευράς εκπαιδευτικής ψυχολογίας, αυτό είναι ένα σοβαρό όφελος.
ιιι) Τέλος, προβλήθηκε ως θετικό στοιχείο η δυνατότητα επιμήκυνσης της διδακτικής περιόδου κατά δύο εβδομάδες το Μάιο με το σκεπτικό ότι ο χρόνος που αναλώνεται στις πολλές διαφορετικές εξετάσεις θα επενδυθεί σε περισσότερα μαθήματα. Το επιχείρημα αυτό κρίνεται ανούσιο καθώς η εκπαιδευτική χρονιά υποσκάπτεται από πολλές πλευρές: αργίες, απεργίες και αποχές, ‘εκπαιδευτικοί’ (ο Θεός να τους κάνει ...) περίπατοι και εκδρομές, καθυστερημένη έναρξη της ακαδημαϊκής χρονιάς λόγω της μη ετοιμότητας των βιβλίων και της μη πλήρους διαθεσιμότητας καθηγητικού προσωπικού, συνελεύσεις καθηγητών· όλα συντείνουν στο να χαθεί αλόγιστα μία πληθὠρα ωρών την οποία υποκριτικά προσπαθούν να καλύψουν μέσα σε αυτές τις δύο βδομάδες.
Αρνητικές πλευρές του μέτρου
ι) Σε ψυχολογικό επίπεδο, κινδυνεύουν τὰ μη εξεταζόμενα μαθήματα να υποβιβαστούν στη συνείδηση των μαθητών σε ‘δευτερεύοντα’ με μία συνεπαγόμενη πίεση προς το καθηγητικό προσωπικό να μην ‘κόβουν’ τα παιδιά στα μαθήματα αυτά. Σε αντιστάθμισμα αυτού του κινδύνου, ο Υπουργός είπε σε τηλεοπτική συνέντευξή του ότι θα δοθεί έμφαση σε ωριαία διαγωνίσματα και εργασίες (όταν, στη ίδια συνέντευξη σε μετέπειτα σημείο, έθεσε θέμα ανεπαρκούς καθοδήγησης των παιδιών στη σύνταξη μίας τέτοιας εργασίας ...).
ιι) Σε συνδυασμό με τον προαναφερθέντα ψυχολογικό κίνδυνο, το κυριότερο αρνητικό στοιχείο του μέτρου είναι ότι λείπουν οι ξένες γλώσσες και οι υπολογιστές – κάποιοι υποστηρίζουν ότι και τα Αρχαία θα έπρεπε να εξετάζονται. Οι ξένες γλώσσες και, κυρίως, η Αγγλική αποτελούν κύριο εφόδιο για την περαιτέρω επαγγελματική και ακαδημαϊκή εξέλιξη των παιδιών και, ομοίως, και η γνώση των υπολογιστών – η μη εξέτασή τους δίδει την εντύπωση ευθέως ότι το Υπουργείο δεν τα θεωρεί μαθήματα πρώτης γραμμής.
Βεβαίως, και για τα δύο υπάρχει μία δικαιολογία: στις ξένες γλώσσες, το μέσο σχολείο έχει προ πολλού ‘παραιτηθεί’ της ουσιαστικής προσπάθειας επαναπαυόμενο στο γεγονός ότι η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών παρακολουθεί κάποιο φροντιστήριο ή κάνει ιδιαίτερο. Στους δε υπολογιστές, σε πολλά σχολεία η έλλειψη επαρκούς εξοπλισμού οδηγεί στη διδασκαλία των υπολογιστών με βιβλίο, τετράδιο και μολύβι, χωρίς δηλαδή πρακτική εξάσκηση, και άρα με φοβερή δυσκολία για ικανοποιητική πρακτική εξέταση του μαθήματος. Στα πλαίσια του άρθρου αυτού, θα αποφευχθεί η ανάλυση του εάν τα Αρχαία πρέπει ή δεν πρέπει να εξετάζονται στο τέλος της χρονιάς καθώς το θέμα άπτεται και πολιτικών και καθαρά υποκειμενικών κριτηρίων.
ιιι) Η ιδέα της διεύρυνσης της εξέτασης του ενός μαθήματος, ώστε αντί για Φυσική μόνο να καλύπτονται όλες οι Φυσικές Επιστήμες, δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από όσα επιχειρεί να διευθετήσει: θα δημιουργήσει μία υπερεξέταση όπου μέσα σε μία ένα δίωρο ή τρίωρο θα παιδιά θα πρέπει να συνεξετασθούν σε δύο ή τρία μαθήματα για τα οποία θα πρέπει να έχουν συμπροπαρασκευασθεί. Άρα, αυξημένο άγχος και αυξημένη κόπωση που θα κατέρριπταν τη βασική συλλογιστική του μέτρου.
ιν) Το τελευταίο αρνητικό σημείο άπτεται περισσότερο του φιλοσοφικού και του ευρύτερου σχεδιασμού της όλης δωδεκαετούς φοίτησης: η ελάττωση των εξετάσεων ως δυσκολιών σε συνδυασμό με τη μείωση της διδασκόμενης και εξεταζόμενης ύλης οδηγεί σε απλούστερη φοίτηση των μαθητών σε ένα λιγότερο ανταγωνιστικό σχολείο· ασφαλώς κάποια απλούστευση είναι αναγκαία, χρειάζεται όμως και η διατήρηση κάποιας δυσκολίας και κάποιων εξεταστικών ‘εμποδίων’, ώστε να παρακινούνται οι μαθητές να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό.
Ως συμπέρασμα και συνεκτίμησης όλων των παραπάνω, μπορούμε να πούμε ότι το μέτρο κινείται σε μία φιλομαθητική κατεύθυνση (αδιαμφισβήτητα, κανένα παιδί δεν απολαμβάνει τις πολλές εξετάσεις του Μαϊου – Ιουνίου) και, σίγουρα, οδηγεί και σε μία αποφόρτιση των εργασιών του σχολείου για το τέλος της ακαδημαϊκής χρονιάς. Ο φόβος είναι ότι τα παρεπόμενά του δεν έχουν εκτιμηθεί σωστά και οι αδυναμίες του θα φανούν με την πάροδο των ετών.
Ως νέο μέτρο, θα πρέπει να μπει στη βάσανο της δοκιμασίας και στο τέλος μίας τριετίας ή πενταετίας να επανεκτιμηθεί από επιτροπές καθηγητών και στελεχών του Υπουργείου· βάσιμος φόβος είναι ότι σε ένα ή δύο χρόνια θα καταργηθεί, απλώς και μόνον διότι θα έχει αλλάξει ο Υπουργός και όχι διότι το μέτρο αυτό καθ’εαυτό θα έχει κριθεί, ο μη γένοιτο, εκπαιδευτικά επιβλαβές ή καταστροφικό.
πηγή
Κατηγορία Θέματος
Εθνικά Θέματα,
Ειδήσεις-Πολιτική,
Επιστημονικά θέματα,
Θέματα Παιδείας,
Ιστορικά θεματα,
Παγκοσμιοποίηση
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου