6 Μαΐου 2019

Θα υπήρχε η Τουρκία ως έθνος αν δεν είχε αφανίσει τους Χριστιανούς;

Φοβισμένοι για την αποσύνθεση της δημοκρατίας (republic) τους, οι Τούρκοι δεν δίστασαν να σφάξουν κάθε μειονότητα που θεωρούνταν "προδοτική" ή Πέμπτη Φάλαγγα.

Του James Robins 

Βιβλίο 
Η τριαντάχρονη γενοκτονία: Η καταστροφή των χριστιανικών μειονοτήτων της Τουρκίας, 1894-1924 Benny Morris και Dror Ze'evi
Harvard, σελ.636.


Η Τουρκία σας καλωσορίζει με ένα ψυχρό γαλάζιο μάτι, φουσκωμένο φρύδι, ανάγλυφο ζυγωματικό. Το πρόσωπο του ιδρυτή της δημοκρατίας αγριοκοιτάζει δεσποτικά σε σχεδόν κάθε τοίχο γραφείου, περίπτερου και στο τερματικό του αεροδρομίου. 

Οι Τούρκοι θωρούν τον Μουσταφά Κεμάλ με ευσέβεια: πρώτος πρόεδρος του έθνους, θαρραλέος ηγέτης του πολέμου ανεξαρτησίας του 1919-1922, απελευθερωτής από τον αυτοκρατορικό μπαλτά των μεγάλων δυνάμεων. Ένας αδιαπέραστος πολιτιστικός μύθος τον περιβάλλει. Ακόμη και για τους νεαρούς κοσμοπολίτες της Κωνσταντινούπολης, οποιαδήποτε λέξη εναντίον του Κεμάλ προκαλεί άγρια αντίδραση. 

Ο Ρετζέπ Ερντογάν, ο σημερινός πρόεδρος, του οποίου η πολιτική είναι ανάθεμα της κεμαλικής ιδεολογίας, αναγκάζεται να τον επικαλείται ακόμα για προπαγανδιστικούς σκοπούς. 

Για έναν Αμερικανό αξιωματικό πληροφοριών που συναντήθηκε με τον άνδρα το φορτωμένο καλοκαίρι του 1921. ο Κεμάλ ήταν ένας «έξυπνος, άσχημος πελάτης» με την εμφάνιση ενός «ανώτερου σερβιτόρου». 

Είναι λίγο περίεργο ένας Αμερικανός να έβλεπε τον Κεμάλ με τέτοιο τρόπο. 
Το εθνικιστικό του κίνημα διεξήγαγε μια οιονεί αντάρτικη εξέγερση εναντίον των νικητών του πρώτου παγκοσμίου πολέμου, οι οποίοι επιδίωκαν να κατακερματίσουν την ετοιμοθάνατη, ηττημένη οθωμανική αυτοκρατορία. 

Στη διαδικασία, ο Κεμάλ ολοκλήρωσε όσα είχαν ήδη αρχίσει οι προκάτοχοί του: την οριστική σφαγή και την απομάκρυνση του υπόλοιπου χριστιανικού πληθυσμού της αυτοκρατορίας: των Ελλήνων του Πόντου και της Ιωνίας, των Ασσυρίων και, φυσικά, των Αρμενίων. 

Στον εκτεταμένο και λεπτομερή νέο τόμο, Η τριαντάχρονη γενοκτονία, οι ιστορικοί Benny Morris και Dror Ze'evi ξεκινούν από τις καθιερωμένες διηγήσεις της γενοκτονίας των Αρμενίων, οι οποίες περιγράφουν προγενέστερες και αργότερες φρενίτιδες δολοφονιών.

Συμπεριλαμβάνουν τρία εγκλήματα σε ένα. 

Πρώτον, η Χαμιδιανική Τρομοκρατία (1894-96) υπό την σκληρή κυριαρχία του σουλτάνου Abdülhamid II. 

Δεύτερον, η εξάλειψη που έγινε από την πρώην φιλελεύθερη Επιτροπή Ένωσης και Προόδου (1914-18). 

Και τέλος, οι κεμαλικές εκστρατείες «εκκαθάρισης» κατά τη διάρκεια και μετά τον πόλεμο της ανεξαρτησίας (1919-24). 

Οι Morris και Ze'evi τεκμηριώνουν κάθε περίοδο καλά, αν και συχνά με φονικό τρόπο. Περιλαμβάνουν μια οδυνηρή αλλά ακριβή περίληψη: 

Μια Αρμένισσα γυναίκα από την ανατολική Ανατολία, που γεννήθηκε στη δεκαετία του 1880, πιθανότατα θα είχε δει τους γονείς της να σκοτώνονται το 1895 και τον σύζυγό και τον γιο της να σφαγιάζονται το 1915. Αν επιβίωνε, πιθανότατα θα είχε βιαστεί και δολοφονηθεί το 1919-1924. Σίγουρα θα είχε απελαθεί σε αυτή την τελευταία φάση της γενοκτονίας. 

Έχουν δίκιο να συνδέσουν και τα τρία με την έννοια ότι, ανεξάρτητα από το ιδεολογικό κίνητρο, το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο: μια πλήρης εκρίζωση των εθνοτικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, οδηγώντας σε ένα φόρο αίματος που προσεγγίζει τα δύο εκατομμύρια ανθρώπων. 

Αλλά είναι τα ιδεολογικά κίνητρα που προβλημάτισαν τους συγγραφείς. Για πίστωση τους, παραδέχονται ότι «οι περίοδοι της θηριωδίας διαπράχθηκαν κάτω από τρεις διαφορετικές ιδεολογικές ομπρέλες».
Ωστόσο, για να ισχύει η διατριβή τους, πρέπει να υπάρχει μια ενότητα σκοπιμότητας. Και επέλεξαν αυτή που είναι λάθος. 


Βρήκαν ένα «γενικότερο ... λάβαρο» με το Ισλάμ, το οποίο, λένε, «έπαιξε κεφαλαιώδη ρόλο σε όλη τη διαδικασία». 

Εν μέρει, η λανθασμένη ερμηνεία τους οφείλεται στο γεγονός ότι βασίστηκαν εκτενώς στις αναφορές αξιωματικών των συμμάχων ή δυτικών ιεραποστόλων πρόσκαιρων να αποδώσουν τις υπερβάσεις αγριότητας στο «φανατικό μωαμεθανισμό». Αυτό παραβλέπει το γεγονός ότι «οι χριστιανοί ζούσαν σε σχετική ασφάλεια υπό την οθωμανική κυριαρχία για αιώνες». Τι άλλαξε; 

Η μόνη θεωρία που θα μπορούσε να εξηγήσει και τα τρία χτυπήματα της σφαγής είναι η εξής: μια νοοτροπία πολιορκούμενου. Ο Abdül Ηamid II, η Επιτροπή Ένωσης και Προόδου και ο Μουσταφά Κεμάλ (επίσης μέλος της ΕΕΠ) είχαν τρομοκρατηθεί από την πιθανότητα κατάρρευσης του κράτους και έστρεψαν την αποκαλυπτική βία εναντίον εκείνων που θεωρούσαν προδότες ή πέμπτοι φαλαγγίτες.

Πράγματι, μόνο αυτό μπορεί να εξηγήσει κάτι που οι Morris και Ze'evi αποδίδουν σε μια άσχετη υποσημείωση: την 94ετή εκστρατεία της Τουρκικής δημοκρατίας κατά των Κούρδων. 
Είναι μουσουλμάνοι, και αυτοί, στη πλειοψηφία τους, αλλά από το 1925 εμπλέκονται σε εξεγέρσεις και αντιστάσεις εναντίον του κράτους - και υπέφεραν πολύ γι 'αυτό. Κατά κάποιο τρόπο, η παράνοια του φόβου για την κατάτμηση της Τουρκίας αποτελεί τη συσπειρωτική πολιτική της τουρκικής ελίτ μέχρι σήμερα. 

Οι συγγραφείς παραιτούνται επίσης από μια κάπως πικρή ειρωνική παρατήρηση, που έγινε από πρωτοπόρους Τούρκους συγγραφείς όπως τους Taner Akçam, Ugur Üngör και Hrant Dink, πράγματι, μια πολύ αντιφατική και δυσάρεστη ιδέα: αντίθετα με τη θαυματουργή ή μεσαιωνική άποψη του Μουσταφά Κεμάλ, δεν θα υπήρχε τουρκικό έθνος χωρίς την εξόντωση των χριστιανικών λαών του. 

Η ίδρυση της σύγχρονης Δημοκρατίας της Τουρκίας είναι ένα σφαγείο λάσπης και αίματος! 

Μετάφραση από αγγλικά: Κριστιάν Ακκυριά  
www.spectator.co.uk/
πηγή



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.