19 Ιανουαρίου 2019

Η Μακεδονία, οι Γραικύλοι και ο Εθνικισμός

Γράφει ο Ιωάννης Αμπατζόγλου*

Η προδοσία των Πρεσπών πλησιάζει προς την τελευταία της πράξη. Η πλειονότητα του ελληνικού λαού βρίσκεται με την πλευρά της ιστορίας, της επιστήμης, της αλήθειας. Βρίσκεται στην όχθη του ποταμού παρέα με την αξιοπρέπεια και τον πατριωτισμό. Στην αντίπερα όχθη βρίσκονται όσοι έχουν πάρει απόφαση να υποστηρίξουν τα ανιστόρητα, τα αντιεπιστημονικά, τα ψέματα, αυτοί που μισούν την έννοια του “πατριωτισμού”, οι αναξιοπρεπείς, οι Γραικύλοι. Συνήθης πρακτική αυτών των Γραικύλων είναι να αποκαλούν “εθνικιστές” όσους υποστηρίζουν την ελληνικότητα της Μακεδονίας.

Όταν όμως χρησιμοποιούμε μία έννοια θα πρέπει πρώτα να την ορίσουμε για να ξεκαθαρίσουμε ακριβώς τι εννοούμε.

Τι θεωρεί λοιπόν ένας Γραικύλος ότι είναι ο “εθνικισμός”; Θεωρεί ότι είναι κάτι μισαλλόδοξο, αντικοινωνικό, φανατικό, φασιστικό, ρατσιστικό, εγκληματικό, απάνθρωπο. Αυτά τα χαρακτηριστικά θεωρεί ότι έχει o εθνικισμός.

Τι αναφέρει όμως η βιβλιογραφία για την έννοια του εθνικισμού; Ας επιλέξουμε το βιβλίο του Αλέξανδρου Παπαναστασίου, “Ο Εθνικισμός”. Για όσους δεν γνωρίζουν, ο Αλέξανδρος Παπαναστασίου διετέλεσε δύο φορές πρωθυπουργός της Ελλάδος (1924, 1932) και θεωρείται από τους πρωτεργάτες της σοσιαλδημοκρατίας στη χώρα μας. Θεωρούνταν “αριστερός”, ο οποίος άνηκε στην ριζοσπαστική πλευρά του φιλελευθερισμού, δεν ασπαζόταν όμως ούτε τον κομμουνισμό ούτε τον αναρχισμό. Με σύγχρονους όρους θα τοποθετούνταν σαφώς στην Αριστερά, ίσως και αριστερότερα. Αυτός ο ριζοσπάστης λοιπόν πολιτικός, ο οποίος φυσικά δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ούτε φασίστας, ούτε καν δεξιός, μας δίνει έναν ορισμό για τον εθνικισμό.

Γράφει στο βιβλίο του: “Εθνικισμός σημαίνει προσπάθειαν επιβολής του έθνους εντός των ορίων του”, επίσης αναφέρει ότι ο εθνικισμός “αποτελεί αντίδρασιν εναντίον της ξένης επιβολής”. Όπως γράφει, ο εθνικισμός διακρίνεται στον “πολιτικό εθνικισμό”, τον “πνευματικό εθνικισμό” (κύρια μορφή του οποίου είναι ο “γλωσσικός εθνικισμός”), τον “οικονομικό εθνικισμό”, τον “κοινωνικό εθνικισμό”, τον “θρησκευτικό εθνικισμό” κλπ.

Στον “πολιτικό εθνικισμό” ανήκουν, ο “αμυντικός εθνικισμός”, ο “επαναστατικός εθνικισμός”, ο “απελευθερωτικός εθνικισμός”, ο “ενωτικός εθνικισμός” και ο “αποχωριστικός εθνικισμός”. Σχετικά με την ιστορία του εθνικισμού μας θυμίζει ότι “ο αμυντικός εθνικισμός είναι τόσον παλαιός, όσον και η ιστορία” και ότι “ο εθνικισμός είναι μία μορφή εκδηλώσεως του εθνικού αισθήματος. Αυτό πάλιν έχει την ρίζαν του εις το κοινωνιολογικόν ένστικτον, αποτελεί μίαν ανωτέραν εκδήλωσιν αυτού… Και δεν είναι δύσκολον να εννοήσωμεν πως το εθνικόν αίσθημα μετατρέπεται εις θετικήν δράσην, εις εθνικισμόν”.

Ο Παπαναστασίου διαχωρίζει τον εθνικισμό από τον ιμπεριαλισμό, συγκεκριμένα αναφέρει: “Ο ιμπεριαλισμός και ο εθνικισμός έχουν την αυτήν ρίζαν, το κοινωνικόν ένστικτον. Αλλά ενώ ο εθνικισμός θέλει την σύμπτωσιν κρατικών και εθνικών ορίων, ο ιμπεριαλισμός επιδιώκει την επέκτασιν των κρατικών ορίων πέραν από τα εθνικά. Ο εθνικισμός ενός έθνους αναγνωρίζει και συμβιβάζεται με όλους τους άλλους εθνικισμούς, ως εκ τούτου έχει αμυντικόν χαρακτήρα” ενώ “Ο ιμπεριαλισμός ενός Κράτους… έχει επιθετικόν χαρακτήρα”… “Ο εθνικισμός αποτελεί το minimum των εθνικών αξιώσεων ενός έθνους… αντιθέτως ο ιμπεριαλισμός υπονοεί τάσεις απεριορίστου εξαπλώσεως ενός Κράτους”.

Με λίγα λόγια, κατά τον Αλέξανδρο Παπαναστασίου, ο εθνικισμός αποτελεί την υγιή κοινωνική αντίδραση των μελών μιας κοινωνίας όταν αυτά νιώσουν ότι απειλείται το έθνος τους από εξωγενείς παράγοντες. Όσο ουτοπικός και να μας φαίνεται ο οικονομικός εθνικισμός σε μία Ευρωπαϊκή Ένωση με ενιαίο νόμισμα αλλά και σε μία παγκόσμια αγορά που θέτει τους κανόνες του παιχνιδιού, τα υπόλοιπα είδη του εθνικισμού υφίστανται και στις σημερινές κοινωνίες.

Ο εθνικισμός του Αλέξανδρου Παπαναστασίου λοιπόν δεν είναι ούτε απάνθρωπος, ούτε μισαλλόδοξος, ούτε φανατικός, ούτε φασιστικός. Θα λέγαμε ότι η έννοια του “εθνικισμού” όπως την ορίζει ο Παπαναστασίου, ταυτίζεται με αυτό που σήμερα αποκαλούμε “πατριωτισμό”.

Εθνικιστές λοιπόν, όπως ορίζουν αυτή την έννοια οι Γραικύλοι, δεν είναι η πλειονότητα των Ελλήνων που μάχεται για τα δίκαια της Ελλάδος. Πατριώτες είναι, με την τρέχουσα έννοια του όρου, ή εθνικιστές αλλά με τον ορισμό που δίνει ο ριζοσπάστης πολιτικός Αλέξανδρος Παπαναστασίου.

Αυτά για να ξεκαθαρίζονται κάποιες έννοιες και να μην γίνεται διαστρέβλωση της πραγματικότητας με χρήση σοφιστιών. 

*Ο Ιωάννης Αμπατζόγλου είναι Ακτινοφυσικός Ιατρικής, διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του ΔΠΘ και Επιστημονικά Υπεύθυνος του Τμήματος Ιατρικής Φυσικής του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Αλεξανδρούπολης. Συμμετείχε στις διαμαρτυρίες στο Πισοδέρι στις 17 Ιουνίου 2018 τη στιγμή κατά την οποία στις Πρέσπες παραδίδονταν το όνομα της Μακεδονίας στους Σκοπιανούς. Ήταν αυτός που βιντεοσκόπησε με το κινητό του τον αιμόφυρτο διαδηλωτή ο οποίος τυλιγμένος με την αιματοβαμμένη σημαία των Μακεδονικών Συνταγμάτων του Μεγάλου Αλεξάνδρου έγινε viral και ευαισθητοποίησε την Ελληνική και Διεθνή κοινή γνώμη. Έχει δημιουργήσει ομάδα στο Facebook με τίτλο «Πισοδέρι 2018 Επιτροπή Αγώνα». 

πηγή



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.