21 Ιανουαρίου 2018

ΣΤΟ ΜΑΝΤΕΙΟ ΤΟΥ ΑΜΜΩΝΑ

Γράφει η Μαίρη Καρά

     Το Μαντείο του Άμμωνα βρισκόταν σε όαση μέσα στην αμμώδη και άνυδρη έρημο της Λιβύης. Το πλάτος της όασης ήταν 40 στάδια (7,5 χλμ) και ήταν γεμάτη ήμερα δένδρα, ελιές και φοίνικες. Αν η αποτύπωση των ορίων της ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ έγινε την 20η Ιανουαρίου 331 π.Χ., ο Αλέξανδρος πρέπει να εισήλθε στον περιτειχισμένο χώρο στο τέλος του Ιανουαρίου, ή την 1η του Φεβρουαρίου, ανάλογα με την ταχύτητα που κάλυψε τους 15 σταθμούς απ' το Νείλο ως το ΜΑΝΤΕΙΟ. 
     Αν ο σχεδιασμός της Αλεξάνδρειας έγινε στην επιστροφή του απ' το Μαντείο, τότε η επίσκεψη πρέπει να έγινε το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου. Για το τι ακριβώς συνέβη στο Μαντείο έχουμε πολλές παραλλαγές και στην αρχαιότητα ίσως να υπήρχαν ακόμη περισσότερες, αφού το θέμα και μεταφυσικό ήταν και αφορούσε την θεοποίηση του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. 
     Λογικά μπορεί κανείς να υποθέσει πως οι «σύμβουλοι επικοινωνίας», τού δημιούργησαν μια συγκεκριμένη ιστορία, η οποία παραλλάχθηκε στην συνέχεια απ' τους ιστορικούς και μυθιστοριογράφους, ανάλογα με το ύφος και τις αντιλήψεις του καθενός.
     Στην παραλλαγή του ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΥ ο Προφήτης του Μαντείου του Αμμωνα, για λόγους φιλοφρόνησης φέρεται να προσφώνησε τον Αλέξανδρο στα ελληνικά, αλλά επειδή δεν τα μιλούσε καλά αντί να πει " ω παιδίον» είπε «, παιδίος».
     Αμέσως διαδόθηκε (φαίνεται πως κάποιος φρόντισε να διαδοθεί) η φήμη, ότι ο Προφήτης προσφώνησε τον Αλέξανδρο «, πα Διός». Δηλαδή ο Αλέξανδρος φέρεται σα να εκμεταλλεύθηκε τα άσχημα Ελληνικά του Αιγύπτιου Ιερέα, για να διακηρύξει, ότι ένα παγκόσμιας αναγνώρισης Μαντείο, τον αναγνώριζε ως ΓΙΟ του Ανώτατου Θεού της ΑΙΓΥΠΤΟΥ. 
     Στην παραλλαγή του ΔΙΟΔΩΡΟΥ και του ΚΟΥΡΤΙΟΥ ο Προφήτης φέρεται να είπε «χαίρε, παιδί μου και η προσφώνηση αυτή είναι απ' τον θεό»  κι ο Αλέξανδρος να απάντησε: «Το δέχομαι, πατέρα και στο εξής θα αποκαλούμαι γιος σου». Εδώ ο πονηρός Ιερέας φέρεται να έσπευσε να προσφέρει στον Αλέξανδρο, αυτό που ήθελε. Και στις δυο παραλλαγές ο Αλέξανδρος πάντα γενναιόδωρος προς τους συνεργάτες του, αφιέρωσε στο Ναό σημαντικά ΑΝΑΘΗΜΑΤΑ.
     Ο ΙΟΥΣΤΙΝΟΣ λέει ότι είχε στείλει νωρίτερα ανθρώπους του για να δωροδοκήσουν τους Ιερείς για να πουν όσα ήθελε να ακούσει. Κι όταν μπήκε στο Ναό, οι Ιερείς τον ζητωκραύγασαν «αυθόρμητα» ως γιο του Άμμωνα. Ο ΑΡΡΙΑΝΟΣ που δεν εγκρίνει την επιλογή του Αλεξάνδρου να ανακηρυχθεί Θεός, λέει λακωνικά, ότι ο Αλέξανδρος «άκουσε αυτά που επιθυμούσε». 
     Στο Μαντείο του Άμμωνα οι Ιερείς τον υποδέχτηκαν θερμά, αναγνωρίζοντάς τον ως γιο του Άμμωνα και ταυτίζοντάς τον με τον ΔΙΑ. Ο Αλέξανδρος δέχτηκε αυτό τον τίτλο και τον υιοθέτησε. Αυτή η επιλογή του τον βοήθησε στην αποδοχή και λατρεία απ' τον τοπικό πληθυσμό, γύρω απ' το πρόσωπό του. Από τότε ο Αλέξανδρος συχνά απεικονίζεται με κέρατα κριού, ώστε να αντιπροσωπεύεται η θεϊκή του ΚΑΤΑΓΩΓΗ. 
     Ο τιμητικός χαρακτηρισμός του Μεγάλου Αλεξάνδρου ως γιος του Άμμωνα, που του απηύθυνε ο Προφήτης στο Ιερό του Άμμωνος Διός εξ ονόματος του Θεού, ήταν - όπως πίστευε ο Αλέξανδρος - αποκάλυψη του ίδιου του Θεού. Εξάλλου ο ίδιος δήλωνε συχνά, πως είχε μέσα του κάποια θεϊκή δύναμη. Αυτό το πιστευε σ' όλη του τη ζωή, χωρίς όμως ποτέ να θεσπίσει στην Αυτοκρατορία την λατρεία του προσώπου του, ούτε να απαρνηθεί ποτέ τον φυσικό του πατέρα ΦΙΛΙΠΠΟ. 
     Μέχρι την επίσκεψή του στο Μαντείο ο Αλέξανδρος δεν είχε εκδηλώσει πρόθεση να θεοποιηθεί. ΄Ομως τα περιγραφόμενα ως περιστατικά κατά την εκεί επίσκεψή του, δείχνουν ότι είχε πάρει την απόφασή σου. Στην Αίγυπτο, όπου ο Ανώτατος Αρχων ήταν γιος Θεού, του ήταν ασφαλώς χρήσιμο, να τον αναγνωρίσει ως γιο του ο ανώτατος θεός της ΧΩΡΑΣ. 
     Εκεί άκουσε απ' τον Φιλόσοφο ΨΑΜΜΩΝΑ, ότι όλοι οι άνθρωποι διοικούνται απ' τον Θεό, άρα θα τους διοικούσε ευκολότερα, αν ήταν κι ο ίδιος Θεός. Αυτές οι πολύ χρήσιμες επαφές και συζητήσεις πρέπει να έγιναν στην Μέμφιδα, την πρωτεύουσα του ενωμένου βασιλείου της ΑΙΓΥΠΤΟΥ. 
     Στην παράδοση αναφέρεται ακόμα ότι, στην ερώτηση του Αλεξάνδρου αν είχε τιμωρήσει τους φονιάδες του πατέρα του, ο Προφήτης τον πρόσταξε επιτακτικά να μην βλασφημεί, διότι πατέρας του ήταν ο Άμμων (τον οποίο οι Έλληνες αντιστοίχιζαν προς τον Δία), τον οποίο κανείς δεν μπορούσε να σκοτώσει κι ότι οι φονιάδες του θνητού Φιλίππου είχαν όλοι ΤΙΜΩΡΗΘΕΙ. 
     Ο Αλέξανδρος που δεν ήταν θρησκόληπτος και η συνωμοσία για την δολοφονία του πατέρα του είχε εξιχνιαστεί, άρα δεν μπορεί να ήταν δική του η αμφιβολία, στην οποία ζητούσε απάντηση. Η δυσμένεια του Φιλίππου και της ΟΛΥΜΠΙΑΔΑΣ -στην οποία είχαν πέσει παλαιοτέρα - πυροδότησε τις εικασίες (από τότε μέχρι και σήμερα), ότι στην συνωμοσια κατά του Φιλίππου είχαν συμμετάσχει ο Αλέξανδρος κι η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ. 
     Η διαβεβαίωση του Θεού ότι δεν υπήρχαν ατιμώρητοι συνωμότες, πρέπει να σκόπευε στην οριστική απαλλαγή τους απ’ αυτές τις υποψίες. Στην συνέχεια ο Αλέξανδρος ρώτησε, αν ο Θεός θα τον κάνει κυρίαρχο όλων των ανθρώπων και φυσικά ο Προφήτης απάντησε, ότι αυτή ήταν η θέληση του Θεού. Θα ήταν άλλωστε παράλογο να αρνηθεί ο Θεός στον γιο του, την κυριαρχία πάνω σε όλα τα ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΜΑΤΑ ΤΟΥ. 
     Παίρνοντας απ' τον Αμμωνα ένα εξαιρετικό εργαλείο διοίκησης των Ασιατών, επέστρεψε στην Μέμφιδα, είτε απ' τον ίδιο δρόμο (ΑΡΙΣΤΟΒΟΥΛΟΣ) είτε κατευθείαν (ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΣ). Την άποψη του Αριστόβουλου ενισχύουν οι ιστορικοί, που δέχονται τον σχεδιασμό της Αλεξάνδρειας στην ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ. 
     Ο Άμμων ή Άμμων Ρα ήταν μια Αιγυπτιακή θεότητα, της οποίας το όνομα σημαίνει «κρυμμένος». Αρχικά ήταν ένας τοπικός Θεός των Θηβών. Γύρω στο 2000 π.Χ. ταυτίστηκε με τον Θεό ήλιο Ρα ή Ρε της Ηλιούπολης κι αναγνωρίστηκε Βασιλιάς των Θεών και δημιουργός όλων των ΠΛΑΣΜΑΤΩΝ. 
     Οι ιερείς του Άμμωνα απέκτησαν τεράστια δύναμη και ο επικεφαλής θεωρούνταν ισότιμος του ΦΑΡΑΩ. Χαρακτηριστικό του έμβλημα ήταν το στρογγυλό κόσμημα του κεφαλιού, που πάνω του ορθώνονταν δυο φτερά. Στην μπροστινή όψη των πλευρών ήταν προσκολλημένος ο δίσκος του Ήλιου. Το ιερό ζώο της θεότητας ήταν το ΚΡΙΑΡΙ, που ήταν σύμβολο εξουσίας και μεγάλης δύναμης. Δεν είναι τυχαίο ότι ο ίδιος ο Αλέξανδρος απεικονίζεται σε αρχαία νομίσματα ως «δικέρατος» ΒΑΣΙΛΙΑΣ. 
     Στην περίοδο του Νέου Βασιλείου η λατρεία του Άμμωνα έφτασε στην ακμή της. Ο πιο σπουδαίος Ναός του με τεράστιες διαστάσεις βρισκόταν στο Καρνάκ ένα μικρό χωριό στις όχθες του Νείου. Στην Ελλάδα υπήρχαν απομονωμένοι τόποι λατρείας της θεότητας, όπως στην Άφυτο της μακεδονικής Παλλήνης, στο Γύθειο και στις Θήβες της ΒΟΙΩΤΙΑΣ.



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.