Άποψη των τεσσάρων γραμμών παραγωγής του εργοστασίου της Βιαμάξ. |
Του Χ.Κ. Λαζαρόπουλου
Ακούω πολλούς που με ρωτούν ή συχνά απορούν γιατί έκλεισαν οι μεγάλες ελληνικές βιομηχανίες αμαξωμάτων, οι οποίες συμπαρέσυραν εκατοντάδες μικρότερους αμαξοποιούς, βιοτεχνίες που εργάζονταν ως προμηθευτές στην παραγωγική εφοδιαστική αλυσίδα λεωφορείων και λοιπών οχημάτων.
Η αλήθεια είναι η Ελλάδα πλέον έχει φθάσει σε τόσο οριακό σημείο, ώστε δεν χρειάζεται να χαϊδεύουμε τα αυτιά κανενός. Μόνο με γεγονότα και επιχειρήματα, χωρίς παραπολιτικές παρωπίδες και ιδεοληψίες, πρέπει να αντιμετωπίζουμε την πραγματικότητα.
Το κλασσικό Mercedes O (OP) 315 της Βιαμάξ θριάμβευσε ως προϊόν. Στη φωτογραφία διακρίνεται το 171 του 4ου ΚΤΕΛ σε δρομολόγιο της Κάτω Ηλιουπόλεως. |
Ας πάμε στο προκείμενο.
Από το 1958 ως εκείνη την εποχή, η ΒΙΑΜΑΞ κατάφερε να αναδειχθεί σε βασίλισσα βιομηχανία της ελληνικής αμαξοποιΐας εξαιτίας της ευελιξίας, της παραγωγικής αρτιότητας, συνέπειας και ποιότητας που είχαν τα οχήματα με την υπογραφή της, αλλά και της φιλο-εργατικής αντιλήψεως που διέκρινε ανέκαθεν την οικογένεια Φωστηρόπουλου.
Αντιθέτως μάλιστα, κάποιοι «πρασινοφρουροί» εισηγούνταν με πάθος στον τότε αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Οικονομίας κ. Γιάννη Ποττάκη, τον αποκλεισμό του «δεξιομάγαζου» από κάθε προμήθεια του Δημοσίου.
Το μοντέλο του απολύτως επιτυχημένου Mercedes Benz F580S της Βιαμάξ, "κόπηκε" στις εξετάσεις από τις κομματικές κλαδικές των συγκοινωνιών στην αξιολόγηση της... "μικροκομματικής πειθαρχίας". |
Η είδηση για την επικείμενη διακοπή κάθε παραγωγικής δραστηριότητας της ΒΙΑΜΑΞ αποτέλεσε πρώτης τάξεως ευκαιρία για την τουρκική Otomarsan που έφτιαχνε στην Τουρκία τα Ο 302 με προσωπικό που ερχόταν στη ΒΙΑΜΑΞ να εκπαιδευτεί.
Τόσο ο στενός συνεργάτης του Φωστηρόπουλου και γενικός διευθυντής της ΒΙΑΜΑΞ, ο κ. Στέργιος Σακελλαρόπουλος, όσο και ο πρόεδρος του σημερινού εργοστασίου της EvoBus (πρώην Otomarsan που εξαγοράστηκε από την MB και έχει σούπερ εγκαταστάσεις στο Χόσντερε της Ανατολικής Θράκης) μου έχουν πει ιστορίες που γράφονται εν μέρει ή θα ειπωθούν ύστερα από 20 χρόνια.
Το εργοστασιακό λογότυπο της "Βιαμάξ" από το ταμπλώ παλαιού υπεραστικού λεωφορείου 1113. |
Οι μικροκομματισμοί, η αχαλίνωτη μαλακία και τα συντεχνιακά συμφέροντα απογοήτευσαν τον Φωστηρόπουλο, ο οποίος ως την τελευταία στιγμή ζητούσε εγγυήσεις από την τότε κυβέρνηση και τα σωματεία πως αφ' ενός θα επιτρέπονταν εξαγωγές οχημάτων και αφ' ετέρου δεν θα γίνονταν απεργίες ώστε να τηρηθούν χρονοδιαγράμματα παραδόσεων.
Οι κινητοποιήσεις στο εργοστάσιο της "Βιαμάξ" στη Θεσσαλονίκη θεωρήθηκε η αρχή του τέλους για τις παραγωγικές δραστηριότητες της εταιρείας. |
Δημοσίευμα του "Έθνους" εκείνης της εποχής, όταν άρχισε η αναστολή κάθε παραγωγικής δραστηριότητας ύστερα από τη... "ρήξη" |
Φυσικά όσοι ευκολόπιστοι, αφελείς και κουτοί ακολούθησαν τους εργατοπατέρες στον συντεχνιακό κατήφορο, κατέληξαν στα ταμεία του ΟΑΕΔ για το επίδομα ανεργίας.
Για να μην λέμε ιστορίες και να είμαστε αντικειμενικοί, ο Φωστηρόπουλος στη συνέχεια κοίταξε το συμφέρον το δικό του και της επιχείρησής του. Απαλλάχτηκε από τη «φύρα», χολωμένος απ' όσα ζούσε μέσα κι έξω από το γραφείο του, για να έχει το κεφάλι του ήσυχο από απεργίες και επαναστατικές γυμναστικές.
Η ΒΙΑΜΑΞ συνέχισε την εμπορική δραστηριότητά της με εισαγωγές λεωφορείων “Jonckheere” και επί κυβερνήσεως Μητσοτάκη των αστικών λεωφορείων DAF “Den Oudsten” που προορίζονταν για τις ΣΕΠ και τελικά κατέληξαν στο Α/Σ Μπραχαμίου της ΕΘΕΛ.
Tα "DAF Den Oudsten-Biamax" εν δράσει στις αφετηρίες του "910", στις Τζιτζιφιές... |
Η πτώση της κυβέρνησης Μητσοτάκη, οι οικονομικοί πειραματισμοί που ακολούθησαν και η διαφαινόμενη από τότε εισδοχή της χώρας στο ΔΝΤ δεν επέτρεψαν στην οικογένεια Φωστηρόπουλου να κάνει κάτι δυναμικό στην αγορά.
Αντιθέτως, η εταιρεία πώλησε τα εμπορικά σήματα που διαχειριζόταν (JCB, DAF, Rover, κλπ.) στον Όμιλο Σφακιανάκη, συρρικνώθηκε και σήμερα φυτοζωεί για ιστορικούς λόγους ως εταιρεία συμβούλων.
Τι έγινε στην Τουρκία
Στην Τουρκία, το εργοστάσιο της Otomarsan με τα κούτσουρα των κρεοπωλείων, τους φούρνους με άμμο θαλάσσης και τις ματσόλες εξευρωπαΐστηκε με τα σπλάχνα της ΒΙΑΜΑΞ το 1984.
Όταν το 2008 πήγα στα εγκαίνια του υπερσύγχρονου εργοστασίου στο Χόσντερε ντράπηκα όταν με έψαξε ο Τούρκος που έκλεισε τη συμφωνία με τον Φωστηρόπουλο και ήταν ο πρόεδρος της EvoBus Τουρκίας.
«Τώρα πια δεν αισθανόμαστε φτωχοί, πήγαμε πολλά βήματα μπροστά από εσάς αδελφέ μου Ρωμιέ», μου είπε κι απλώς ήμουν ο μόνος που έλαβα το προνόμιο να μιλήσω, να δειπνήσω και να δημοσιεύσω αποκλειστική του συνέντευξη απ' όλο το ευρωπαϊκό γκρουπ δημοσιογράφων που είχαμε προσκληθεί.
Αυτή είναι η άποψή μου τεκμηριωμένα και δεν αλλάζει.
πηγή
ΣΧΟΛΙΟ
Ανάλογες προδοσίες έγιναν σε όλες τις μεγάλες ελληνικές βιομηχανίες για να βρεθεί η πατρίδα μας στο έλεος των ξένων πολυεθνικών εταιρειών και εντέλλει στο έλεος των δανειστών-τοκογλύφων που πάλι με προδοσία των πολιτικών έφεραν το ευρώ σε μια χώρα που όπως ομολόγησε ο αρχιπροδότης Βενιζέλος "δεν παράγει τίποτα"....
Ετσι στήνεις τον προδοτικό ιστό για να δημιουργήσεις τις κατάλληλες συνθήκες για τους ξένους να αρπάξουν την δημόσια και ιδιωτική περιουσία της Ελλάδας...
Κι έλαχε στη δική μας γενιά να ζήσει αυτά τα αίσχη και την απώλεια της εθνικής ανεξαρτησίας μας...
Κι εμείς οφείλουμε να τα διορθώσουμε όλα...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου