14 Δεκεμβρίου 2025

ΚΥΡΙΑΚΗ ΚΖ΄ (ΙΑ΄ ΛΟΥΚΑ)…. ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΔΕΙΠΝΟ

Ἡ σημερινὴ παραβολὴ τοῦ Μεγάλου Δείπνου ἀνήκει στὰ εὐαγγελικὰ ἐκεῖνα κείμενα ποὺ δὲν προσφέρονται γιὰ ὁμοφωνία, …διότι διαλύουν τὴν ψευδαίσθηση τῆς ἀσφαλοῦς ἔνταξης. 
Δὲν πρόκειται γιὰ ἀφήγηση φιλοξενίας,… ἀλλὰ γιὰ ἐσχατολογικὸ σκάνδαλο: 
…ὁ Θεὸς καλεῖ, ὅλα εἶναι ἕτοιμα, καὶ ὅμως ἡ Βασιλεία Του προσκρούει ὄχι στὴν ἐχθρότητα, ἀλλὰ στὴν κανονικότητα. 
 
Οἱ πρῶτοι κεκλημένοι δὲν ἀντιλέγουν, δὲν ὑβρίζουν, δὲν ἐπαναστατοῦν… ἁπλῶς ὁμολογοῦν ὅτι ἔχουν «δουλειές». 
Ἐδῶ ἀκριβῶς ἐγγράφεται ἡ πιὸ ἐπικίνδυνη μορφὴ ἀθεΐας:
…ὄχι ἡ ρητὴ ἄρνηση τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ ἡ ἀναβολή Του ….στὸ ὄνομα τοῦ αὐτονόητου. 
Ὁ Θεὸς δὲν ἀπορρίπτεται. …Ὅμως ὑποβαθμίζεται. 
 
Καὶ αὐτὴ ἡ ὑποβάθμιση συνιστᾶ θεολογικὸ γεγονὸς πρώτης τάξεως, διότι ἀποκαλύπτει ἕναν ἄνθρωπο ποὺ ἔχει μάθει νὰ ζεῖ χωρὶς ἐσχατολογικὴ ἔνταση, …παρά μόνον μὲ τὰ τετριμμένα τοῦ «σαρκικοῦ φρονήματος»,…δηλαδή νὰ ζεῖ καθ’ ἔξιν!
 
Ἡ παραβολὴ ἀπογυμνώνει τὴν ἀνθρωπολογία τῆς αὐτάρκειας ποὺ ὀργανώνει τὸν σύγχρονο κόσμο:.. Χωράφι, ζεύγη βοῶν, οἰκογενειακὴ ἀποκατάσταση δὲν εἶναι τυχαῖες δικαιολογίες, ἀφοῦ συγκροτοῦν τὸ τρίπτυχό τῆς ἰδιοκτησίας, τῆς παραγωγῆς καὶ τῆς ἰδιωτικῆς ὁλοκλήρωσης. 
 
Πρόκειται γιὰ ἕναν κόσμο ὅπου τὸ νόημα ἐξαντλεῖται στὴ διαχείριση καὶ ἡ σωτηρία ταυτίζεται μὲ τὴ σταθερότητα. 
 
Ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, ὡς καθαρὴ δωρεὰ καὶ ρήξη, καθίσταται ἐνοχλητική, διότι δὲν προσφέρει ἀπόδοση.
 
Ἡ παραβολή, ἑπομένως, λειτουργεῖ ὡς ριζικὴ κριτικὴ κάθε κοινωνικοῦ συστήματος ποὺ μετατρέπει τὴν πληρότητα σὲ αὐτοσκοπὸ καὶ τὴν ἔλλειψη σὲ ἀποτυχία. 
Ἐκεῖ ὅπου ὅλα πρέπει νὰ «δουλεύουν», ἡ Χάρις εἶναι ἄχρηστη.
 
Αὐτὴ ἡ πολιτικὴ διάσταση ἐπιστρέφει ἀμείλικτα ὡς ἐκκλησιολογικὸ ἐρώτημα. 
Ἡ Ἐκκλησία, ὅταν ἐναρμονίζεται μὲ τὴ λογική της αὐτάρκειας, παύει νὰ εἶναι τόπος πρόσκλησης καὶ μετατρέπεται σὲ χῶρο κανονικότητας. 
 
Ἡ Θεία Λειτουργία, τὸ κατεξοχὴν Μεγάλο Δεῖπνο, κινδυνεύει νὰ γίνει τελετουργικὴ ἐπιβεβαίωση ….ἀντὶ γιὰ ἐσχατολογικὸ ρῆγμα. 
Δὲν ἀμφισβητεῖται ἡ συμμετοχή, ἀλλὰ τὸ νόημά της:
Ποιοὶ προσέρχονται καὶ μὲ ποιὰ προσδοκία; 
Ἡ παραβολὴ δὲν ἐλέγχει τὴν ἀπουσία, ἀλλὰ τὴν συμμετοχὴ χωρὶς κίνδυνο.
… Ἐκεῖ ὅπου ἡ Ἐκκλησία γίνεται ἀσφαλής, …χάνει τὸ δικαίωμα νὰ μιλᾶ γιὰ Βασιλεία.
 
Ἡ στροφὴ τῆς πρόσκλησης πρὸς τοὺς φτωχούς, τοὺς ἀνάπηρους, τοὺς ἀποκλεισμένους δὲν ἀποτελεῖ ἠθικὸ ἀντιστάθμισμα, ….ἀλλὰ θεολογικὴ ἀναγκαιότητα. 
…Αὐτοὶ εἶναι οἱ μόνοι ποὺ μποροῦν νὰ εἰσέλθουν, ὄχι ἐπειδὴ εἶναι καλύτεροι, ἀλλὰ ἐπειδὴ δὲν ἔχουν τίποτα νὰ διαφυλάξουν. 
Ἡ Βασιλεία δὲν εἶναι χῶρος ἀνταμοιβῆς, …ἀλλὰ τόπος κένωσης. 
Γι’ αὐτὸ καὶ κάθε ἐκκλησιαστικὴ αὐτοεικόνα ποὺ βασίζεται στὴν δύναμη, στὴν ἐπιρροὴ ἢ στὴν πολιτισμικὴ ὑπεροχὴ,….. ἀντιστρατεύεται τὸ εὐαγγελικὸ γεγονός. 
 
Ἡ Ἐκκλησία δὲν καλεῖται νὰ ἐκπροσωπεῖ τὴν κοινωνία τῶν «ἱκανῶν», ἀλλὰ νὰ διατηρεῖ ἀνοιχτὸ τὸν χῶρο γιὰ ὅσους δὲν χωροῦν πουθενὰ ἀλλοῦ.
 
Τὸ «ἀνάγκασον εἰσελθεῖν» συνιστᾶ τὸ πιὸ σκληρὸ σημεῖο τῆς παραβολῆς, διότι ἀποκαλύπτει τὴν θεία ἀπελπισία μπροστὰ στὴν ἀνθρώπινη ἀδιαφορία. 
Δὲν πρόκειται γιὰ βία ἐξουσίας, ἀλλὰ γιὰ τὴ βία τῆς ἀγάπης ποὺ δὲν ἀντέχει τὸ ἄδειο τραπέζι. 
 
Σὲ μία ἐποχὴ ὅπου ἡ Ἐκκλησία συχνὰ αὐτοπεριορίζεται, φοβούμενη τὴ ρήξη, ἡ παραβολὴ λειτουργεῖ ὡς κατηγορητήριο. 
Ἡ ἀποστολὴ δὲν εἶναι διαχείριση εἰκόνας, ἀλλὰ ἐπιμονὴ στὴν πρόσκληση, ἀκόμη κι ὅταν αὐτὴ ἀπορρίπτεται.
Ὁ Θεὸς δὲν συμβιβάζεται μὲ τὴν ἐρημία, γιατί ἐπιμένει μέχρι τέλους.
Ἡ φράση «πολλοὶ κλητοί, ὀλίγοι δὲ ἐκλεκτοὶ» δὲν μιλᾶ γιὰ θεϊκὸ αὐταρχισμό, …ἀλλὰ γιὰ ἀνθρώπινη ἀδυναμία νὰ ἀντέξει τὴν ἐγγύτητα τοῦ Θεοῦ. 
Ἡ ἐκλογὴ δὲν εἶναι προνόμιο, ἀλλὰ ρίσκο καὶ σίγουρα δὲν εἶναι ἀσφάλεια, ἀλλὰ ἔκθεση. 
 
Ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος, κουρασμένος ἀπὸ τὴν ὑπερπληρότητα, φοβᾶται τὴν κλήση ποὺ ἔχει ὡς προαπαιτούμενα…. μεταστροφή,.. κατάθεση ἀνεπάρκειας,… ὁμολογία ἀναξιότητας. 
 
Καὶ συχνὰ ἡ Ἐκκλησία συμμερίζεται αὐτὸν τὸν φόβο, προτιμώντας τὴν ἐπιβίωση ἀπὸ τὴν ἐσχατολογία, τὴν διατήρηση ἀπὸ τὴν μαρτυρία.
Καὶ ἐδῶ βρίσκεται τὸ τελικό, ἀμείλικτο ἐρώτημα τῆς παραβολῆς, πού δὲν ἀπευθύνεται στὸν κόσμο ἀλλὰ στὴν Ἐκκλησία: 
 
…Θέλουμε πράγματι νὰ γεμίσει ὁ οἶκος ἢ μᾶς ἀρκεῖ νὰ τὸν διαχειριζόμαστε; 
Ἂν ἡ Βασιλεία εἶναι ἤδη ἕτοιμη, τότε κάθε ἀναβολὴ εἶναι ἄρνηση καὶ κάθε κανονικότητα προδοσία τοῦ Εὐαγγελίου. 
Τὸ Μεγάλο Δεῖπνο δὲν ζητᾶ καλοὺς τρόπους, ἀλλὰ ἐγκατάλειψη. 
 
Καὶ ἂν σήμερα ὁ οἶκος μοιάζει ἄδειος, …ἴσως δὲν φταῖνε οἱ «ἄλλοι», …ἀλλὰ τὸ γεγονὸς ὅτι ἐμεῖς οἱ πρῶτοι μάθαμε νὰ ζοῦμε,…. σὰν νὰ μὴν εἶναι ποτὲ ἡ ὥρα τοῦ δείπνου.
 
Ἕνας ἀδελφός. 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.