6 Δεκεμβρίου 2025

Χιλιάδες αεροπλάνα καθηλώνονται παγκοσμίως λόγω κρίσιμου προβλήματος στα συστήματα πτήσης

Η διεθνής αεροπορία αντιμετωπίζει σοβαρές αναταράξεις μετά την έκτακτη οδηγία της EASA που καθηλώνει χιλιάδες Airbus A320 λόγω προβλήματος στο σύστημα ελέγχου πτήσης οδηγώντας σε μεγάλες καθυστερήσεις και ακυρώσεις
 
 
Η διεθνής αεροπορία μπαίνει σε μια περίοδο έντονης αναταραχής μετά την έκτακτη οδηγία της EASA η οποία εκδόθηκε στις 28 Νοεμβρίου 2025 και απαιτεί άμεση αντικατάσταση ενός κρίσιμου ηλεκτρονικού συστήματος στα αεροσκάφη Airbus της οικογένειας A320. Το πρόβλημα αφορά τον υπολογιστή ELAC που ελέγχει τις επιφάνειες ύψους και κλίσης. Η εντολή εκδόθηκε έπειτα από περιστατικό όπου ένα A320 παρουσίασε απρόσμενη κίνηση προς τα κάτω ενώ ο αυτόματος πιλότος συνέχισε να λειτουργεί κανονικά. Η απώλεια ύψους ήταν μικρή όμως το γεγονός ότι το σύστημα έδωσε εντολή χωρίς να προϋπάρχει εισαγωγή από τους χειριστές θεωρήθηκε σοβαρή ένδειξη πως υπάρχει πιθανότητα αστοχίας. 
 
Η Airbus αναγνώρισε ότι συγκεκριμένη έκδοση του ELAC μπορεί να προκαλέσει λανθασμένη εντολή στα πηδάλια. Σε σπάνιο αλλά θεωρητικά δυνατό ενδεχόμενο το αεροσκάφος θα μπορούσε να φτάσει σε καταπόνηση που ξεπερνά τα επιτρεπτά όρια της ατράκτου. Η EASA δεν περίμενε πλήρη τεχνικό φάκελο για να αποφασίσει και επέβαλε την άμεση ακινητοποίηση όλων των αεροσκαφών που φέρουν το εξάρτημα. Η μετακίνησή τους επιτρέπεται μόνο για πτήση χωρίς επιβάτες ώστε να πάνε σε τεχνική βάση. 
 
Το μέγεθος της επίπτωσης είναι τεράστιο επειδή η οικογένεια A320 αποτελεί το πιο διαδεδομένο επιβατικό αεροσκάφος στον κόσμο. Η εκτίμηση ότι μπορεί να επηρεάζονται περίπου έξι χιλιάδες αεροπλάνα δημιουργεί ένα κύμα δυσκολιών για τις εταιρείες αφού πρέπει να αντικαταστήσουν τον υπολογιστή πριν επιστρέψουν τις πτήσεις τους σε κανονικό πρόγραμμα. Αρκετές εταιρείες έχουν ήδη ανακοινώσει ότι περιμένουν σοβαρές καθυστερήσεις αφού οι τεχνικές ομάδες δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν ταυτόχρονα τόσο μεγάλο αριθμό αεροσκαφών και τα διαθέσιμα ανταλλακτικά δεν επαρκούν για άμεση κάλυψη της ζήτησης. 
 
Η κατάσταση δυσκολεύει ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι η διερεύνηση αγγίζει και το θέμα της ισχυρής ηλιακής δραστηριότητας των τελευταίων εβδομάδων. Υπάρχει υπόνοια ότι αυξημένη ακτινοβολία μπορεί να επηρέασε κρίσιμα δεδομένα των συστημάτων. Το ενδεχόμενο αυτό δεν έχει επιβεβαιωθεί όμως έχει κινητοποιήσει ειδικούς που εξετάζουν εάν τα ηλεκτρονικά των σύγχρονων αεροσκαφών είναι επαρκώς προστατευμένα απέναντι σε ακραία ηλιακά φαινόμενα. Η σύμπτωση χρονικής περιόδου και περιστατικού έχει δημιουργήσει ένα τεχνικό και επιχειρησιακό ενδιαφέρον που ξεπερνά την τρέχουσα κρίση. 
 
Οι επιβάτες αρχίζουν ήδη να βλέπουν τις συνέπειες. Αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο αναφέρουν μεγάλους χρόνους αναμονής σε check in και delays που επεκτείνονται από πρωινές σε απογευματινές πτήσεις. Μεγάλα δρομολόγια μεταξύ ευρωπαϊκών πόλεων λειτουργούν με μειωμένη συχνότητα ενώ οι εταιρείες προσπαθούν να μοιράσουν τα διαθέσιμα αεροσκάφη στα πιο σημαντικά δρομολόγια. Τα προβλήματα εμφανίζονται κυρίως στις πτήσεις μικρών και μεσαίων αποστάσεων που στηρίζονται σχεδόν αποκλειστικά στην οικογένεια A320. 
 
Το ερώτημα πλέον είναι πόσο θα διαρκέσει αυτή η περίοδος αναστάτωσης. Η ταχύτητα ανάκαμψης εξαρτάται από τα διαθέσιμα εξαρτήματα και από την ικανότητα των τεχνικών βάσεων να ολοκληρώνουν τις αλλαγές με ασφάλεια. Πολλοί ειδικοί εκτιμούν ότι το κύμα ακυρώσεων ίσως διαρκέσει για μία με δύο εβδομάδες ενώ μεγαλύτερες επιβατικές αγορές όπως η Ισπανία η Γαλλία η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο αναμένεται να επηρεαστούν περισσότερο λόγω των χιλιάδων καθημερινών πτήσεων Airbus που εξυπηρετούν. 
 
Αν και το περιστατικό δεν σχετίζεται με τη σοβαρότητα που είχε η υπόθεση του Boeing 737 MAX η έκταση της παρέμβασης είναι από τις μεγαλύτερες των τελευταίων ετών και θυμίζει πως ακόμα και ένα μεμονωμένο τεχνικό συμβάν μπορεί να προκαλέσει αλυσιδωτές συνέπειες σε ολόκληρο το διεθνές δίκτυο μεταφορών. Η EASA πάντως επιμένει ότι η απόφαση πάρθηκε προληπτικά και όχι επειδή υπάρχει ένδειξη άμεσου κινδύνου για την ασφάλεια πτήσεων. 
 
Η Airbus εργάζεται πλέον σε πλήρη τεχνική ανάλυση του προβλήματος, σε επιταχυνόμενη παραγωγή των νέων μονάδων και σε πιθανή δημοσίευση πρόσθετων οδηγιών εάν χρειαστεί. Οι αεροπορικές εταιρείες ετοιμάζονται για μερικές δύσκολες εβδομάδες και οι ταξιδιώτες καλούνται να ελέγχουν συχνά τις κρατήσεις τους αφού οι αλλαγές στα δρομολόγια θα συνεχιστούν ώσπου να αποκατασταθεί η κανονική λειτουργία.
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.