14 Ιουνίου 2025

«Σας ευχαριστούμε που δεν οδηγείτε!»

Γράφει ο Κωνσταντίνος Ι. Βαθιώτης
 
Ι. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
 
Η παρούσα, αυταρχική κυβέρνηση της Νέας Δικτατορίας ψήφισε προσφάτως τον νέο ΚΟΚ, ο οποίος, σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών:1

Συνιστά μια τολμηρή και ολιστική παρέμβαση (sic) για την ενίσχυση και θωράκιση της οδικής ασφάλειας, την προστασία της ανθρώπινης ζωής και, προφανώς, την αλλαγή νοοτροπίας στον τρόπο με τον οποίο κινούμαστε στους δρόμους της χώρας μας.

Εφαρμόζοντας την λογική της αυστηροποίησης του Ποινικού Κώδικα, οι νομικοί φωστήρες του Κυριάκου Μητσοτάκη φρόντισαν να μεταμορφώσουν και τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας σε έναν σύγχρονο Κώδικα του Χαμουραμπί, πιστεύοντας ότι με τις δρακόντειες κυρώσεις θα μειώσουν αισθητά τον «φόρο αίματος» που χύνεται καθημερινά στην άσφαλτο.

Ο όρος «φόρος αίματος» είναι προσφιλής στους κόλπους των δημοσιογραφίσκων που καλύπτουν την σχετική ειδησεογραφία, διότι προσφέρεται ιδανικά για την κατατρομοκράτηση των τηλεδιασωληνωμένων πολιτών, ο εγκέφαλος των οποίων πρέπει να είναι κατάλληλα προετοιμασμένος, ώστε να υποδεχθεί αδιαμαρτύρητα το νέο αυταρχικό προϊόν αυτής της κυβέρνησης, η οποία προσποιείται ότι νοιάζεται για την ζωή κάθε πολίτη ξεχωριστά (αν νοιαζόταν, θα λάμβανε μέριμνα για την ασφαλή συνύπαρξη οδηγών αυτοκινήτων και των αναβατών πατινιών)2.

Συνεπώς, η καθημερινή καταγραφή των νεκρών της ασφάλτου, συνοδευόμενη από την γνωστή σε όλους μας μιλιταριστική ρητορική (παλαιότερα είχε γραφτεί η φράση: «τα τροχαία ατυχήματα έχουν προσλάβει τη μορφή “πολέμου” που διεξάγεται εκτός των χαρακωμάτων στους ανοικτούς δρόμους»3), κάθε άλλο παρά τυχαία είναι.

Κι αφού, λοιπόν, θα αποδειχθεί ότι ούτε με τον νέο ΚΟΚ θα περιορισθούν τα τροχαία δυστυχήματα, καθώς έχει παρατηρηθεί ότι οι νοοτροπίες δεν αλλάζουν με αυστηρούς νόμους (η νομοθεσία δεν μπορεί να λειτουργήσει ως υποκατάστατο της ανθρωπιστικής παιδείας), είναι πιθανό, στο εγγύς ή απώτερο μέλλον, να πληροφορηθούμε ότι η χειροκίνητη οδήγηση ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ και, αντιστοίχως, ότι επιβάλλεται να οδηγούμε όλοι ανεξαιρέτως αυτόνομα οχήματα, εφόσον η Τεχνητή Νοημοσύνη (υποτίθεται ότι) υπερέχει του επιρρεπούς στα οδηγητικά σφάλματα ανθρώπου! 

ΙΙ. CLASS OF 09

Αξίζει, λοιπόν, να δούμε τι συμβαίνει σε ένα από τα επεισόδια της τηλεοπτικής σειράς Class of 09, τα οποία εκτυλίσσονται στις τρεις διαστάσεις του χρόνου, δηλ. στο παρελθόν (2009), το παρόν (2023-2025) και το μέλλον (2034).

Κοινός παρονομαστής των αυτοτελών ιστοριών είναι η ζωή και η δράση μιας ομάδας νεοσυλλέκτων του FBI, οι οποίοι αγωνίζονται για την πάταξη της εγκληματικότητας. Σημαντικό ρόλο στον μετασχηματισμό του συστήματος ποινικής δικαιοσύνης διαδραματίζει η εξέλιξη της τεχνολογίας. Ειδικότερα, μέσω της αυξανόμενης χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης επιδιώκεται η πρόβλεψη και πρόληψη του εγκλήματος.

ΙΙΙ. ΟΔΙΚΗ ΔΥΣΤΟΠΙΑ

Ιδιαίτερης προσοχής χρήζει το επεισόδιο που τιτλοφορείται “Thank You for Not Driving”, όπου συμβαίνει το εξής:

Στην μελλοντική διάσταση του χρόνου η πρωταγωνίστρια-πράκτορας του FBI Άσλεϋ Πόετ οδηγεί ένα αυτόνομο όχημα, παρότι η οδήγηση από άνθρωπο έχει απαγορευτεί· γι’ αυτό και στις μεγάλες οθόνες του δρόμου είναι γραμμένο το σύνθημα 
«Σας ευχαριστούμε που δεν οδηγείτε» (“Thank You for Not Driving”).

Στην θέση του συνοδηγού κάθεται η συνάδελφος και επιστήθια φίλη της, η Άουρ Ναζάρι, η οποία την ενημερώνει ότι το αυτοκίνητο στέλνει πληροφορίες στην αστυνομία γι’ αυτές: 
«πού ήμασταν, πού πηγαίνουμε, ποιες είμαστε. Δύο γυναίκες χωρίς ποινικό μητρώο που έχουν ένα αδειοδοτημένο όπλο».

Στην επισήμανση της Άσλεϋ ότι το αυτοκίνητο δεν θα έπρεπε να στέλνει πληροφορίες χωρίς εύλογη αιτία, η Άουρ απαντά ότι τέτοια αιτία υπάρχει: 
«Οδηγείς!».

Σε αυτό ακριβώς το σημείο επαναλαμβάνεται από τα ηχεία του αυτοκινήτου το ακόλουθο μήνυμα: 
«Η αστυνομία έχει αναλάβει τον έλεγχο του αυτοκινήτου. Παραμείνετε ψύχραιμοι». 

Καθώς το όχημα εισέρχεται στον σταθμό ελέγχου, οι επιβάτες ενημερώνονται με ένα δεύτερο μήνυμα για την υποχρέωσή τους να μείνουν εντός του οχήματος και να τοποθετήσουν το όπλο στο ντουλαπάκι του.

Ο αστυνομικός που πλησιάζει με τον φακό του την παραβάτη οδηγό, την ρωτά για ποιον λόγο οδηγούσε, οπότε εκείνη του απαντά αφοπλιστικά: 
«Γιατί μου αρέσει να οδηγώ».

Η παραπάνω σκηνή είναι αποκαλυπτική για την δυστοπική μορφή που μπορεί να λάβει στο, όχι και τόσο μακρινό, μέλλον η οδική κυκλοφορία:

Χάριν της υλοποίησης του οράματος των μηδενικών ατυχημάτων, δηλ. της επίτευξης απόλυτης ασφάλειας στην άσφαλτο, είναι πολύ πιθανό να επαληθευθεί η προφητεία της συγκεκριμένης τηλεοπτικής σειράς, δηλ. να θεσπισθεί η απαγόρευση της χειροκίνητης οδήγησης!

ΙV. ΑΣΦΑΛΕΙΑ VS ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

Άρα, η διεστραμμένη σκέψη που υποκρύπτεται σε αυτήν την εξέλιξη είναι η εξής:

Καταργούμε τους οδηγούς για να τους σώσουμε από τα λάθη τους. Αυτό το παράδοξο είναι γνωστό από την σχέση που διέπει εν γένει την διελκυστίνδα ασφάλειας και ελευθερίας: ενώ η πρώτη υπηρετεί την δεύτερη, τελικώς μπορεί να φθάσει στο σημείο να την αναιρέσει!

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Μισέλ Φουκώ4 έγραφε ότι:
«δεν υπάρχει φιλελευθερισμός χωρίς κουλτούρα κινδύνου», οπότε «οι στρατηγικές ασφάλειας […] είναι κατά κάποιον τρόπο το ανάποδο […] του ίδιου του φιλελευθερισμού».

Ένα παρόμοιο παράδοξο αφορά την κατάλυση της δημοκρατίας χάριν της προστασίας της από τους «εχθρούς» της (βλ. το σλόγκαν «η νομιμότητα σκοτώνει»), οπότε σε «σωτήρες» της δημοκρατίας αυτοανακηρύσσονται οι δικτάτορες.

Το παράδοξο της κατηργημένης ελευθερίας χάριν της ασφάλειας συνοψίζεται υποδειγματικά διά χειρός Γιεβγένι Ζαμιάτιν στο δυστοπικό του μυθιστόρημα «Εμείς»:5
«Ο μόνος τρόπος για να απαλλάξεις τον άνθρωπο από τα εγκλήματα είναι να τον απαλλάξεις από την ελευθερία».

Έτσι, με θλίψη συνειδητοποιεί κανείς ότι: 
Όποιος είναι ρυθμιστής της ασφάλειας μπορεί να γίνει ο «χασάπης της ελευθερίας».

Πέρα, πάντως, από το γεγονός ότι η σωτηρία του οδηγού δεν μπορεί να θεωρείται a priori εξασφαλισμένη, αφού πάντοτε θα υπάρχουν απρόβλεπτες και δύσκολα διαχειρίσιμες, διλημματικές καταστάσεις για την Τεχνητή Νοημοσύνη, το τίμημα που θα πρέπει να πληρώσει ο πολίτης, προκειμένου να αποφευχθεί ο φόρος του αίματος, είναι η στέρηση μιας μεγάλης χαράς, η οποία εξ ορισμού είναι αλληλένδετη με το βίωμα της ελευθερίας του οδηγού να αποφασίζει πόσο γρήγορα θα κινείται, πότε και με ποια ταχύτητα θα επιχειρήσει μια δύσκολη προσπέραση ή έναν αναγκαίο ελιγμό, πότε θα φρενάρει, με ποιον τρόπο θα πραγματοποιήσει στροφή κ.ο.κ.

Ο οδηγός του 20ού αιώνα, που κρατούσε στα χέρια του το τιμόνι και τον λεβιέ, ενώ με τα πόδια του χειριζόταν τα πεντάλ, ήταν το σύμβολο του ελεύθερου και ανεξάρτητου ανθρώπου.

Ολίγον κατ’ ολίγον, όμως, άρχισε να ψαλιδίζεται η δυνατότητα απόλυτης κυριαρχίας επί του οχήματός του, με πιο χαρακτηριστική την εισαγωγή αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων, ενώ συν τω χρόνω προστέθηκαν και «πατερναλιστικές» λειτουργίες, όπως η αυτόματη επαναφορά του οχήματος στην λωρίδα κυκλοφορίας.

Επομένως, η απαγόρευση της χειροκίνητης οδήγησης όχι μόνο δεν πρέπει να μας εκπλήσσει ως μελλοντικό σενάριο κατάργησης του οδηγού, αλλ’ αντιθέτως αποτελεί μιαν απολύτως προβλέψιμη συνέπεια του σχεδιασμού που ακολουθούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, υπηρετώντας τον μεγαλεπήβολο στόχο των μηδενικών ατυχημάτων.

Στην Παγκόσμια Συνδιάσκεψη της Στοκχόλμης, που πραγματοποιήθηκε το 2020, διατυπώθηκε το λεγόμενο «Ευρωπαϊκό Όραμα Μηδέν» (Vision Zero), βάσει του οποίου μέχρι το 2050 θα πρέπει να έχουν εξαλειφθεί οι νεκροί και οι σοβαροί τραυματίες από τροχαία ατυχήματα (nor road deaths or serious injuries by 2050).

Το όραμα αυτό εκκινεί από την θέση ότι «κανένας θάνατος και καμία σοβαρή σωματική βλάβη δεν πρέπει να επέλθει εξαιτίας τροχαίου ατυχήματος». Στο ίδιο όραμα είναι προσανατολισμένη και η στρατηγική που έχει χαράξει μέχρι το 2050 η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», ώστε να επιτευχθεί ο στόχος των μηδενικών τροχαίων ατυχημάτων6.

Χαρακτηριστική εν προκειμένω είναι η εισήγηση της Ελεονώρας Παπαδημητρίου, καθηγήτριας Συγκοινωνιολογίας Πανεπιστημίου DELFT Ολλανδίας, στο 24ο Συνέδριο Ένωσης Ποινικολόγων & Μαχόμενων Δικηγόρων με τίτλο «Ασφαλές Σύστημα και ο ρόλος της τεχνολογίας στην οδική ασφάλεια» (βλ. το βίντεο που ακολουθεί: 05:51:10 επ.).

Ως μέσο για την επίτευξη αυτού του απόλυτου στόχου σχεδιάζεται να αξιοποιηθούν πρωτίστως οι νέες τεχνολογίας ασφαλείας, οι οποίες αφορούν αφ’ ενός την βελτίωση του περιβάλλοντος οδήγησης, της ικανότητας πρόσκρουσης (crashworthiness) των οχημάτων και εν γένει της παθητικής τους ασφάλειας, αφ’ ετέρου την αυτοματοποιημένη/αυτόνομη οδήγηση, που φιλοδοξεί να αντισταθμίσει όλους τους ανθρώπινους παράγοντες και, ειδικότερα, να εξαλείψει το ανθρώπινο λάθος.

Πίσω, όμως, από το όραμα των μηδενικών ατυχημάτων, το οποίο, με βάση την κοινή λογική, είναι εξ ορισμού ανέφικτο, δεν αποκλείεται να βρίσκεται ένας άλλος στόχος: Ο ασφυκτικός έλεγχος της παραμικρής λεπτομέρειας της ζωής μας, άρα η επιβολή ενός ύπουλου ολοκληρωτισμού, καμουφλαρισμένου υπό τον μανδύα της απόλυτης ασφάλειας.

V. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ

Αν, πάντως, καταργηθεί ο οδηγός, εξίσου πιθανό θα είναι να καταργηθεί εν γένει ο άνθρωπος. Την μακάβρια αυτή πρόβλεψη τροφοδοτεί ο πολλαπλώς δεδηλωμένος στόχος της σύνδεσης του ανθρώπινου εγκεφάλου με την μηχανή7 και, ειδικότερα, με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Μήπως, λοιπόν, αυτόν τον σκοπό εξυπηρετεί πρωτίστως η απόδοση Προσωπικού Αριθμού στον άνθρωπο ήδη από την κούνια του;8

VI. Η ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΤΟΥ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΣΜΟΥ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΣΥΝΤΟΜΟ ΔΙΑΛΟΓΟ 

Σε ένα σημείο του παραπάνω επεισοδίου ακούγεται ο ακόλουθος διάλογος μεταξύ της Άσλεϋ Πόετ και της Άουρ Ναζάρι (παρεμπιπτόντως, η δεύτερη είναι ερωτευμένη με την πρώτη, οπότε εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι και η σειρά αυτή προωθεί την νεοταξίτικη προπαγάνδα περί ομοφυλοφιλίας): 
– Άσλεϋ Πόετ: Πώς είναι το καλύτερο αύριο για σένα;
– Άουρ Ναζάρι: Είναι ένας κόσμος όπου δεν μας ξεφεύγει τίποτε κακό και κανένα στοιχείο δεν παραβλέπεται. Το αποκαλούμε «Καλύτερο Αύριο».

Για να μην ξεφεύγει τίποτε κακό και να μην παραβλέπεται κανένα στοιχείο, αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει ολόκληρος ο πληθυσμός να επιτηρείται διαρκώς με τα εργαλεία της εξελιγμένης τεχνολογίας και, ειδικότερα, των λογισμικών της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Εδώ εντάσσεται η τεχνολογία της βιομετρικής ταυτοποίησης: η σάρωση της ίριδας και των δακτυλικών αποτυπωμάτων αλλά και η αναγνώριση προσώπου (facial recognition)9.

VII. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Και αυτό, λοιπόν, το επεισόδιο είναι πολύ πιθανό να υπηρετεί την λογική του προγνωστικού προγραμματισμού των λαών, οι οποίοι μοιάζει να βρίσκονται σε βαθιά ύπνωση, αφού, για να μην έχουν επαναστατήσει ακόμη ενάντια στον διαφαινόμενο στραγγαλισμό των θεμελιωδών ελευθεριών τους, σημαίνει ότι δεν έχουν συνειδητοποιήσει πόσο μεθοδικά και περίτεχνα έχει υφανθεί σε βάρος τους ο παγκόσμιος ιστός της Νέας Τάξης Πραγμάτων:

Με δόλωμα την ασφάλειά τους, τα καλοκάγαθα ποντικάκια είναι έτοιμα να εγκλωβιστούν στα δίχτυα της σατανικής αράχνης!

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το παραπάνω κείμενο αποτελεί εμπλουτισμένη εκδοχή του ομότιτλου άρθρου που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Κυριακάτικη Δημοκρατία», 08.06.2025, σελ. 5710.

Παραπομπές 

1 https://www.carandmotor.gr/nea/neos-kok-1-klik-plironeis-kathe-parabasi
2 Βλ. Κ. Ντελέζου, Τι να κάνετε αν τρακάρετε με πατίνι, εφημ. ΤΑ ΝΕΑ, 11.06.2025, σελ. 38.
3 Δ. Νικολακόπουλος, εφημ. «Το Βήμα», 19.8.1990, σελ. Α16.
4 Η γέννηση της βιοπολιτικής. Παραδόσεις στο Κολλέγιο της Γαλλίας [1978-1979], μτφ.: Β. Πατσογιάννης, εκδ. Πλέθρον, Αθήνα 2012/2020, σελ. 79.
5 Μτφ.: Αλίκη Αλεξανδράκη, εκδ. Πλέθρον, Αθήνα 1978, σελ. 48. Βλ. και: Πολίτης 2030: Αριθμοποιημένος και γυάλινος;
6 Μαρτίου 2024
6 Επ’ αυτού βλ. Σπ. Χατήρα, Με οδηγό την ασφάλεια, 4Τροχοί, Ιούνιος 2023, σελ. 27 επ.
10 Ιουν
8 Επ’ αυτού βλ.: 
2 Ιουν
11 Ιουν
Κάτω από το άρθρο αυτό έχει αναρτηθεί το εξής σημαντικό σχόλιο του Ε.Ν.: Ε.Ν.9/06/2025 - 16:19 στο 16:19
«Προϋπόθεση για την κατάργηση του ανθρώπου είναι η κατάργηση του προσώπου. Ήδη η προετοιμασία έχει γίνει σε συμβολικό και πραγματικό επίπεδο. Αν π.χ. επισκεφθείς ένα Κέντρο Υγείας το μόνο που θα ρωτήσουν είναι το ΑΜΚΑ, όχι το όνομα. Το ίδιο ισχύει σε άλλες υπηρεσίες για το ΑΦΜ. Το όνομα, δηλαδή το πρόσωπο, χάνει την πρωτοκαθεδρία και σταδιακά φεύγει απ’ το προσκήνιο με αποκορύφωμα τον προσωπικό αριθμό με τον οποίο γίνεσαι ένα σύνολο δεδομένων, ένα μεγαδεδομένο σε αόρατες ψηφιακές βάσεις, όπου ανακατατάσσεσαι διαρκώς ανάλογα με την καταναλωτική σου συμπεριφορά, την κατάσταση των οργάνων του σώματός σου ως εξαρτήματα μιας μηχανής με το ανάλογο κόστος για το σύστημα υγείας, την κοινωνική σου συμπεριφορά, τη συμμόρφωσή σου γενικά με τους κανόνες του κράτους που αυτό έχει θεσπίσει “για το καλό σου”. Η αληθινή τέχνη είναι πάντα προφητική…».
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.