8 Ιουνίου 2025
Η ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΕΙΣ ΤΟΝ ΒΩΜΟΝ ΤΟΥ ΚΕΡΔΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟ «ΠΕΡΙ ΕΥΘΥΝΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ»
Του Φιλολογικού Συλλόγου «ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ» και της Εθνικής Εταιρείας των Ελλήνων Λογοτεχνών
Συνήθως εις την λογοτεχνίαν καθώς και την τέχνην γενικώς, υφίστανται δύο σχολές σκέψεως.
Η σχολή της εξιδανικεύσεως, προσώπων, καταστάσεων και πλοκής η οποία και άνθισε δεκαετίες πίσω εις τον χρόνον και αυτή της “ρεαλιστικής’ ενίοτε ωμής ως και ευτελούς είδους λογοτεχνίας εντός εισαγωγικών, όπου τα γεγονότα και τα πρόσωπα αποδίδονται εις τον θεατήν, αναγνώστην, δέκτην, παντελώς γυμνά απο κάθε ευπρέπεια υποτίθεται προς πιο παραστατική απεικόνιση, ενώ επί της ουσίας δεν προσφέρουν τίποτε ουσιώδες εις τον τελευταίον πέραν της στρεβλώσεως του αισθητηρίου περί καλαισθησίας ενός έργου υπό την οιαδήποτε μορφήν τούτο λαμβάνει σάρκα και οστά.
Διότι η πρόκλησις δεν σημαίνει τίποτε και δεν προσφέρει τίποτε μιας και ως αναφέρω συχνώς, «Τα γυμνά έργα, έχουν την ανάγκη του γυμνού». Ενταύθα ο όρος εμπεριέχει γενικότερην έννοιαν.
Ο υποφαινόμενος θεωρεί όπως και είναι, την πρώτη σχολή της σκέψεως περί εξιδανικεύσεως ως μίαν άποψη προσεγγίσεως ενός κειμένου - μηνύματος η οποία προσφέρει εις τον θεατήν, τον ανορθώνει πνευματικώς και (ενδεχομένως με δική του θέληση και πρωτοβουλία βεβαίως) τον κάμει έτι καλύτερον από την προτεραίαν μίας και ο σκοπός της οιασδήποτε μορφής τέχνης δεν είναι μόνον η μεταφορά μηνυμάτων προς τον δέκτην, αλλά και η καλυτέρευσις του πνευματικού του επιπέδου. Η πνευματική του ανάτασις αλλά και ο εμπλουτισμός των πνευματικών του ποιοτήτων.
Δυστυχώς όλο και συχνότερα εις τις ημέρες μας, παρατηρεί ο υποφαινόμενος ένα επαίσχυντο φαινόμενο δια τον δημόσιον λόγον. Την απρέπεια εις τους τίτλους των βιβλίων. Απρέπεια επιτηδευμένη βεβαίως, με σκοπόν βαθύτερον οχι βεβαίως απλώς ένα κοινό “λάθος“ προερχομένου εκ της μεταφράσεως (εφόσον πρόκειται περί ξένων συνήθως έργων δίχως και η “Ελληνόφωνη” αθλιότητα να στερείται επουδενί τοιαύτης βιβλιογραφίας) αλλά και την πρόκληση, η οποία και σκοπεύει εις περισσότερες πωλήσεις αντιτύπων τοιαύτων κάκιστα τιτλοφορημένων έργων με “αιχμήν του δόρατος”, την απρέπεια και την πρόκληση.
Σημεία των καιρών μας, η παντελής έλλειψις αξιών.
Και η ευπρέπεια δια όσους τουλάχιστον δύνανται να την εκτιμήσουν δεόντως, αποτελεί μία εξ αυτών και η οποία τελευταία βάλλεται διαρκώς και αδιαλλείπτως είτε από αδυναμία του υποτιθέμενου δημιουργού να την μεταχειρισθεί επαρκώς, είτε (και τούτο ομοιάζει το χειρότερον), εκ προθέσεως ποταπής, το κέρδος και αι πωλήσεις με κάθε δυνατόν τρόπον.
Είναι όμως τούτος ο τρόπος της διαθέσεως υποτιθέμενων πνευματικών έργων ένας τρόπος ο οποίος και απηχεί την ουσία της λογοτεχνικής διαδικασίας από έναν δημιουργό - πομπό, προς έναν αναγνώστη - δέκτη μιλώντας εν προκειμένω περί βιβλίων;
Εις ποίαν ακριβώς ποιότητα μέλλει να οδηγηθεί ο δέκτης ενός τοιουτοτρόπως εκφρασθέντος μηνύματος; Είναι η λογοτεχνία ισοπέδωσις των πάντων, εξισώσεως του ποταπού με την άξιαν λογοτεχνικήν παραγωγήν, του αισχρού και μιάς “κουρελαρίας” δημοτικής γλώσσης ως την εκατήντησαν αι τόσαι δεκαετίαι Α - ΠΑΙΔΕΙΑΣ πτυχιούχων ΑΓΡΑΜΜΑΤΩΝ και κυρίως μη πεπαιδευμένων εις ανώτερες ποιότητες πέραν των ακαδημαΐκών γνώσεων, αι οποία προετοίμασαν το έδαφος - αναγνώστη - δέκτη ώστε ουχί μόνον να αποδέχεται αλλά και να επιζητά το επαίσχυντο και να μην τον αηδιάζει τούτο το τελευταίο αλλά τουναντίον να τον προκαλεί ώστε να μετέλθει ενός απολύτως αισχρώς διατυπωθέντος μηνύματος, “κατ' εικόνα και καθ' ομοίωση” του;
Εν τέλει αναγιγνώσκουμε ότι απηχεί εμάς και απεχθανόμεθα το ανώτερον το οιοδήποτε μας βελτιώνει;
Αρεσκόμεθα ιστάμενοι εις την θέσιν του πεζοδρομίου και δεν επιθυμούμε περαιτέρω άνοδο του πνεύματος ημών διότι λεως εκεί ευρίσκονται αι αντοχαί μας;
Μήπως τελικώς το ζήτημα μας δεν είναι ορισμένα χρήματα ακόμη εις το ταμείον ενός εμποροεκδότου μετερχομένου κάθε είδους προωθητικής ενεργείας εις τον βωμόν του κέρδους, αλλά ζήτημα «περί εύθυνης αναγνωστών»;
Μήπως ομιλούμε εκ νέου περί καταχρήσεως της ελευθερίας του λόγου υπό το πρίσμα μίας εντελώς στρεβλής «δημοκρατίας» όπου απο την φρόνιμον ελευθερίαν του Κολοκοτρώνη έφθασε εις τον κρημνόν της παντελούς ασυδοσίας εις άπασες τις εκφάνσεις δημοσίου και ιδιωτικού λόγου;
«Ο Άνθρωπος δεν γεννιέται άνθρωπος. Γεννιέται κτήνος όπου καθημερινώς παλεύει προς τον εξανθρωπισμόν».
Νικηφόρος Βυζαντινός
Κατηγορία Θέματος
Θέματα Παιδείας,
Κοινωνικά θέματα,
Κρίσεις και απόψεις,
Λογοτεχνία
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.








Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου