30 Μαρτίου 2025

Το συμβάν στην Εθνική Πινακοθήκη

Της Ευαγγελίας Μπίτου, φιλολόγου 
 
Για μέρες το μόνο σημαντικό θέμα της επικαιρότητας ήταν αυτό που συνέβη στην Εθνική Πινακοθήκη. Ακούσθηκαν πολλά. Κυριάρχησε το «δεν υπάρχουν όρια στην Τέχνη» και χαρακτηρίσθηκε η πράξη του βουλευτή ως βανδαλισμός.
 
Είναι τόσο κακό τα όρια; αναρωτήθηκα. Κατ’ αρχάς στη ζωή του ανθρώπου υπάρχουν όρια∙ η ζωή έχει αρχή και τέλος. Όρια υπάρχουν και στις δυνατότητές μας∙ ο άνθρωπος είναι πεπερασμένο ον. Επίσης, σε μια Δημοκρατία, που είναι ανθρώπινη κοινωνία με τις καλύτερες θεωρητικά προϋποθέσεις συνύπαρξης των ανθρώπων, ψηφίζονται νόμοι που θέτουν όρια στις ενέργειες των πολιτών. Όρια υπάρχουν ακόμη και στην ελευθερία, το κύριο χαρακτηριστικό της ανθρώπινης ύπαρξης, για την οποία ο άνθρωπος δίνει και τη ζωή του. Η ελευθερία μας σταματάει εκεί που αρχίζει η ελευθερία του άλλου, για να μπορέσομε να συμβιώσομε ειρηνικά και να δημιουργήσομε. Ο σεβασμός προς τον άλλο και ο αυτοσεβασμός θέτουν όρια στη συμπεριφορά μας. Όρια στη συμπεριφορά βάζει η οικογένεια και το σχολείο στα παιδιά για την ομαλή ένταξή τους στην κοινωνία. Βέβαια, ο τρόπος επιβολής ορίων είναι κάτι που συζητιέται∙ η ψυχολογία, η Παιδαγωγική και η κοινωνιολογία έχουν λόγο στο θέμα αυτό. Το ανεξέλεγκτο όμως θέλω και η προσπάθεια επιβολής του οδηγούν στη βία και την ταραχή. 
 
Ως πράξη βίας, ως βανδαλισμός συγκεκριμένα, θεωρήθηκε από τα Μ.Μ.Ε. και το ξεκρέμασμα έργων του χαράκτη στην αίθουσα της Εθνικής Πινακοθήκης και το πέταμά τους στο δάπεδο από τον βουλευτή. Πράγματι, μια τέτοια πράξη δεν έχει θέση σε χώρο πολιτισμού και δεν συνάδει με τη βουλευτική ιδιότητα. Δεν είναι όμως σφοδρότερη πράξη βίας η παραχάραξη, η παραποίηση, κατά τρόπο βέβηλο και σατανικό, ιστορικών προσώπων που λατρεύουν οι χριστιανοί, η πλειονότητα δηλαδή των Ελλήνων πολιτών; Ποιος θα ανεχόταν αδιαμαρτύρητα να παραποιηθεί βάναυσα η εικόνα της μάνας του; Μάνα είναι στην καρδιά όλων των Ορθοδόξων η Παναγία, και πολύ αγαπητά και σεβαστά τα πρόσωπα των αγίων τους. Πόσο δημοκρατικό είναι να προσβάλλεται ό,τι πιο ιερό έχει η πλειονότητα των Ελλήνων, και μάλιστα σε ένα χώρο ο οποίος χαρακτηρίζεται Εθνικός; 
 
Χαρακτηριστικό του πραγματικού δημοκράτη είναι ο σεβασμός στο πιστεύω των άλλων. Όσοι δεν είμαστε μουσουλμάνοι, για να μπούμε στο τζαμί τους, σεβόμενοι το πιστεύω τους βγάζομε τα παπούτσια μας. Πάντως, τον Μωάμεθ δεν θα τολμούσε ο εν λόγω χαράκτης να παραστήσει με τρόπο ανάλογο, και ούτε η Εθνική Πινακοθήκη θα φιλοξενούσε – και πολύ σωστά - τέτοιο έργο. Τίθεται λοιπόν το ερώτημα: Γιατί φιλοξενήθηκαν τα εν λόγω έργα που προσβάλλουν βαθύτατα τους Χριστιανούς; Εκτίθενται μάλιστα σε μια περίοδο που η Παναγία μας, τιμάται ιδιαίτερα∙ οι «Χαιρετισμοί» κάθε Παρασκευή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και η 25η Μαρτίου σχετίζονται με την Παναγία, το πρόσωπο της οποίας τόσο βάναυσα παραχάραξε, παραποίησε, ο χαράκτης. 
 
Δεν κινδυνεύει βέβαια η πίστη. Ποιος μπορεί να ακουμπήσει τον Θεό; Ο Θεός είναι ανενδεής και δεν χρειάζεται την υπεράσπιση κανενός. Ούτε μπορεί ο οποιοσδήποτε να ξεριζώσει την πίστη από τις καρδιές. Η πίστη είναι μεγάλη δύναμη∙ έδωσε μάρτυρες και ανέδειξε αγίους, οι οποίοι παρηγορούν τους ανθρώπους κατά τρόπο θαυμαστό στα δύσκολα. Σήμερα στη Συρία διώκονται και οι χριστιανοί, αλλά κρατούν με κάθε θυσία την πίστη τους. Καμιά καρικατούρα λοιπόν δεν μπορεί να σβήσει την εμπειρία του θαύματος στη ζωή τους. Προσβάλλονται όμως οι πιστοί ως ισότιμοι πολίτες μιας Δημοκρατικής χώρας, όταν κακοποιείται με τρόπο υβριστικό (με την αρχαία σημασία του όρου: αλαζονικό, περιφρονητικό προς το θείο) ό,τι πιο ιερό έχουν. Κανένας δεν έχει δικαίωμα σε μια Δημοκρατία να πατάει στην καρδιά του άλλου με τα παπούτσια του και μάλιστα λασπωμένα. 
 
Η Τέχνη διδάσκει, εξυψώνει τον άνθρωπο. Η δύναμη δε της εικόνας είναι μεγάλη∙ «μία εικόνα χίλιες λέξεις». Τι θα είχαν να πουν αυτά τα έργα στους μαθητές, που επισκέπτονται την Εθνική Πινακοθήκη; Σεβαστείτε τα πιστεύω και τις απόψεις των άλλων ή περιφρονήστε και μάλιστα με τρόπο υβριστικό; Η Δημοκρατία πάντως βασίζεται στον αλληλοσεβασμό. 
 
Άφησαν τα έργα πεταμένα στο δάπεδο, για να στιγματίσουν την πράξη του βουλευτή, είπαν. Δίκοπο το μαχαίρι: θα τον στιγμάτιζαν ή θα έδιναν μάθημα, πως, όταν σε προσβάλλουν και δεν σε ακούνε οι αρμόδιοι, αυτοδικείς; Θα το έβλεπαν οι επισκέπτες και θα σκεπτόντουσαν αρνητικά για τον βουλευτή, ή θα έλεγαν καλά έκανε, εδώ είναι η θέση τους; Οι απόψεις των πολιτών που ρωτήθηκαν σχετικά περιείχαν και τις δύο απαντήσεις. 
 
Ως Ορθόδοξοι νοιώσαμε βαθύτατα προσβεβλημένοι από την Πολιτεία, η οποία επέτρεψε την έκθεση των χαρακτικών στην Εθνική Πινακοθήκη και έκλεισε τα αυτιά της στις έννομες διαμαρτυρίες του βουλευτή. Ο χαράκτης εκφράσθηκε σύμφωνα με τα πιστεύω του, και αυτό φυσικά είναι δικαίωμά του∙ αν όμως ένα έργο προσβάλλει τα πιστεύω άλλων, το δημοκρατικό φρόνημα υπαγορεύει την εύρεση λύσης από τους αρμοδίους που δεν προσβάλλει και δεν δημιουργεί πρόβλημα σε χώρο που χαρακτηρίζεται Εθνικός. 
 
Κοντολογίς, τούτος ο τόπος ξέρει από τέχνη. Η πολιτιστική του παράδοση είναι υψηλή. Για τα έργα τέχνης δεν αποφαίνονται μόνο οι κριτικοί Τέχνης, διότι δεν εκτίθενται μόνο γι΄ αυτούς. Ο κάθε επισκέπτης μπορεί να κρίνει και να εκφέρει άποψη. Στον χώρο της τέχνης υπάρχουν καλλιτεχνήματα, αλλά και κακοτεχνήματα. Ο πιο αντικειμενικός αξιολογητής τους είναι ο χρόνος και όχι ο επίκαιρος σχολιασμός, όσο θορυβώδης και αν είναι. 
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.