28 Ιανουαρίου 2025
Ο Μεγαλέξανδρος στην Τουρκοκρατία
Σε όλες τις περιόδους της Τουρκοκρατίας ο Αλέξανδρος προβάλλεται ως σύμβολο αντίστασης στον κατακτητή, καθώς η επιβολή του ως απόλυτου κυρίαρχου στην Ανατολή κατά το παρελθόν γεννά ελπίδες για μία παρόμοια εξέλιξη στο παρόν. Πέρα όμως από αυτό ο Μεγαλέξανδρος κατέστη και ο συνεκτικός δεσμός των απανταχού Ελλήνων. Λειτούργησε ενοποιητικά πέρα από τον χρόνο και μέσα στον χώρο. το τοπικιστικό πνεύμα, αλλού περισσότερο και αλλού λιγότερο υπήρχε και κατά την Τουρκοκρατία. Φράσεις, όμως, σαν και την ακόλουθη που εκστομίζει ο Αλέξανδρος σίγουρα ενίσχυσαν την αίσθηση του συνανήκειν των Πελοποννησίων, των Στερεοελλαδιτών, των Νησιωτών, των Μακεδόνων, των Μικρασιατών και των υπόλοιπων τοπικών ελληνικών κοινοτήτων: «ω θαυμαστοί και ανδρειωμένοι Μακεδόνιοι και Παμφλαγόνες και Λακεδαιμόνιοι, ακούσατε όλοι». Όλοι υπηρετούν στον αγώνα του Αλέξανδρου κατά των Περσών, όπως ακριβώς στα χρόνια της Επανάστασης θα υπηρετήσουν στον Αγώνα κατά των Τούρκων.
Αυτόν τον Αλέξανδρο γνωρίζει ο ελληνικός κόσμος της Τουρκοκρατίας. Πέρα από τους λογίους, και απλοί ολιγογράμματοι Έλληνες, το αναγνωστικό κοινό των αλλεπάλληλων εκδόσεων της Φυλλάδας, τον αντιμετωπίζουν ως σύμβολο αντίστασης και λύτρωσης απέναντι στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, ιδίως κατά το δεύτερο μισό του 18ο αιώνα.
Χαρακτηριστική είναι ως προς τούτο η περίπτωση του Ιωάννη Πρίγκου, εμπόρου από την Ζαγορά, ο οποίος έζησε μετά τα μέσα του 18ου αιώνα στο Άμστερνταμ και έβλεπε με συμπάθεια την Ρωσία. Εκεί συνέταξε το ακόμη ανέκδοτο Χρονικό του Άμστερνταμ.
Σε ένα απόσπασμα του ογκώδους αυτού κειμένου, που ευτυχώς έχουμε την τύχη να έχει εκδοθεί από παλιά, ο Πρίγκος σημειώνει τα παρακάτω ως λεγόμενα ενός Έλληνα που βλέπει την μεγαλοπρέπεια της ολλανδικής Αυλής της εποχής του:
«οις κρίμασι Κύριε, είπε, και διατί εμείς να είμεστε από κάτω από τον Τούρκο, και διατί εμείς να είμεστε υπόδουλοι και να μη έχωμε καθώς ετούτοι βασίλειο και ελευθερία; ελευθέρωσε και εμάς τους ορθοδόξους χριστιανούς από τον Τούρκο ο Θεός να γίνη και εις εμάς έλεος να ελευθερωθή το γένος από τον Αγαρινόν, ο Θεός να εννεύση εις την καρδίαν της Βασιλείας Ρουσσίας, όπου είναι ομόπιστη, να μας ελευθερώση από τον ζυγόν τον βαρύν και τον αβάστακτον, τον άδικον, τον άρπαγον, τον άπιστον Τούρκο, δια αύξησιν, στερέωσιν του Χριστιανισμού. ναι κύριε ο Θεός ημών γίνου έλεος. Έως πότε βασιλεύει αυτό το ήμισυ φεγγάρι όπου κυριεύει την πόλιν του Κωνσταντίνου; Από τα 1454(sic) έως τώρα 1768, χρόνοι 314. Φτάνει Θεέ μου η οργή σου, μακροθύμησον, ακόμη δεν σώθηκαν οι αμαρτίες να μας ελευθερώσης, Θεέ μου ; Επαραοργίσαμε την καλοκαγαθίαν σου και δια τούτο μας έβαλες σε υποταγή τοιούτου αγρίου θερίου του ασεβούς Αγαρηνού. Θεέ μου, νεύσον εις τες καρδιές των χριστιανών βασιλέων να ομονοιάσουν να εξαθρακίσουν αυτόν τον αιμοβόρον λύκον, αυτό το αχόρταγο ζώο, οπού η ζωή του είναι σαν του χοίρου, εις την τροφήν και την τρυφήν, στην αδικία με τα δοσίματά του, βάρη απάνω εις βάρη, δια να μας λιγάνη, να μας αφανίση. Θεέ μου αφάνισέ τον, ας πάγη αυτή η οργή εκεί, από εκεί όπου ήλθε. Ασήκωσε, Θεέ μου, έναν άλλον Αλέξανδρον, ως ποτε εκείνος τους Πέρσας έδιωξε από την Ελλάδα, έτζι και αυτόν τον τύραννο να τον διώξη, να λάμψη πάλε η χριστιανοσύνη στους τόπους της Ελλάδος καθώς και πρώτα».
Το απόσπασμα είναι αποκαλυπτικό πέρα από την διάσταση του Αλέξανδρου ως του κατεξοχήν συμβόλου πολεμικής αρετής και επικράτησης πάνω στον εξ Ανατολών κίνδυνο και για την παρουσίαση της ελληνικής διαχρονίας. Στα παρακάλια του προς τον Θεό ο Έλληνας του 18ου αιώνα από το Άμστερνταμ, τον Αλέξανδρο σκέφτεται πρώτον, και την ανάδειξη ενός ομοίου του ζητά από τον Θεό, ώστε να λάμψει πάλι η χριστιανοσύνη στην Ελλάδα.
Φαίνεται, λοιπόν, μία ξεκάθαρη σχέση στην ιδεολογία του προεπαναστατικού Ελληνισμού, ανάμεσα στην Ορθοδοξία και την Ελλάδα. Μόνο ως χριστιανοσύνη νοείται η Ελλάδα που μπορεί να ελευθερωθεί. Πρόκειται, δηλαδή για την έκφραση στο επίπεδο της λαϊκότροπης ιδεολογίας που εκφράζει ο Πρίγκος του εκχριστιανισμού και του ίδιου του Μεγαλέξανδρου, όπως αυτός έγινε στην Φυλλάδα του. Παράλληλα, ο Αλέξανδρος του Έλληνα του Άμστερνταμ είναι αυτός που θα αποκαταστήσει το ελληνικό γένος στην προτέρα του εύκλεια και συγκεκριμένα θα ανακτήσει την Πόλη του Μ. Κωνσταντίνου, του ετέρου βασιλέα συμβόλου. Συνειδητά, η ασύνειδα, ο ολιγογράμματος Πρίγκος κατορθώνει μέσα σε λίγες γραμμές να συμπυκνώσει την ιστορική μνήμη του Ελληνισμού της εποχής του, παρουσιάζοντας και τις δύο μεγάλες του κληρονομιές, την αρχαιοελληνική (Μ. Αλέξανδρος), την χριστιανική, και τον πρώτο ηγέτη που σύνθεσε τις δύο αυτές που κυριολεκτικά ορίζουν τον Έλληνα, τον Μ. Κωνσταντίνο.
Κατηγορία Θέματος
Εθνικά Θέματα,
Θέματα Παιδείας,
Ιστορικά θεματα,
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ,
Μηνάογλου
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.







Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου