7 Μαΐου 2023

Η ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ ΣΩΤΗΡΙΑ

Του
π. Δημητρίου Μπόκου 
 
Ο Χριστός συναντά στην κολυμβήθρα της Βηθεσδά έναν παράλυτο, που ήταν εκεί κατάκοιτος τριάντα οχτώ χρόνια. Στις πέντε στοές γύρω απ’ τη μεγάλη αυτή δεξαμενή, βρίσκονταν πάρα πολλοί ασθενείς από διάφορα νοσήματα. Άγγελος Κυρίου κατέβαινε «κατά καιρόν και ετάρασσε το ύδωρ». Και όποιος μετά την ταραχή του νερού έπεφτε πρώτος σ’ αυτό, θεραπευόταν. Ο Χριστός ρώτησε τον παράλυτο αν θέλει να γίνει υγιής. Εκείνος απάντησε ότι δεν έχει άνθρωπο να τον ρίξει στο νερό, όταν κατεβαίνει ο άγγελος. Και ο Χριστός τον θεράπευσε αμέσως, αν και ήταν ημέρα Σάββατο και κατηγορήθηκε γι’ αυτό από τους τυπολάτρες Ιουδαίους (Κυριακή του Παραλύτου).
 
Προκαλεί εντύπωση η ερώτηση του Χριστού: «Θέλεις υγιής γενέσθαι;» Γιατί ο Χριστός ρωτάει για το αυτονόητο; Είναι δυνατόν να μην ήθελε ο άρρωστος την υγειά του; Ποιος στραβός δεν θέλει το φως του; Όμως ο Χριστός στέκεται με βαθύ σεβασμό μπροστά στην ελευθερία, στο αυτεξούσιο του ανθρώπου. Γράφει ο μεγάλος Σέρβος θεολόγος π. Αθανάσιος Γιέφτιτς: «Ο Χριστός εισήλθε στην ανθρώπινη πραγματικότητα χωρίς να καταργήσει τον άνθρωπο. Χωρίς να καταστήσει τον ίδιο τον εαυτό του, ως Θεός, σύστημα για τον άνθρωπο. Ο Θεός ήρθε για τον άνθρωπο και όχι για κάποιο σύστημα. Ο Θεός έγινε άνθρωπος και όχι σύστημα. Είναι απαίσιος και απαράδεκτος ένας Θεός που γίνεται σύστημα». Κάτι υποχρεωτικό δηλαδή για τον άνθρωπο. 
 
Αναφέρει στη συνέχεια τον άνθρωπο (από το «Υπόγειο» του Ντοστογιέσφκι), που διαμαρτύρεται «εναντίον του συστήματος που θέλει να λύσει όλα τα προβλήματα του ανθρώπου, που θέλει να τον σώσει, να τον θεραπεύσει, να τον κάνει πράγματι τέλειο, χωρίς όμως να τον ρωτάει, χωρίς να τον υπολογίζει. Και ο άνθρωπος του Υπογείου ρωτάει: «Καλά, τέλος πάντων, σ’ αυτό το σύστημα που θα ’ναι όλα τέλεια, εγώ δεν θα μπορώ να διαμαρτυρηθώ;» «Όχι, γιατί δεν θα έχεις λόγο να διαμαρτυρηθείς». «Άσχετα από το αν θα έχω λόγο ή όχι, έτσι από πείσμα, από κέφι, από παραξενιά, ούτε στην τσέπη μου κρυφά δεν θα μπορώ να δείξω ότι διαμαρτύρομαι;» «Όχι, όχι, γιατί θα έχει προβλεφθεί εκ των προτέρων, θα έχει λυθεί και θα έχει εκτοπισθεί η διαμαρτυρία σου». «Τότε δεν παραδέχομαι τέτοιο σύστημα, είναι παράλογο, είναι ανόητο και παράξενο. Διαλέγω την κόλαση και γυρίζω το εισιτήριο στον Θεό. Δεν δέχομαι τον κόσμο του»… 
 
Αυτό βέβαια είναι και το τραγικό της υπόθεσης: Ο άνθρωπος είναι ο ίδιος υπεύθυνος για τη μοίρα του. Την ελευθερία του δεν μπορεί να την εξαγοράσει ούτε ο Χριστός. Σώζει ή καταδικάζει μόνος του τον εαυτό του. Θα κριθεί μέσω του εαυτού του, δεν θα τον κρίνει ο Θεός. Μπορεί πράγματι να εκλέξει και την κόλαση, να εκλέξει άρνηση του Θεού. Εάν δεν είχε και αυτή τη διάσταση η ελευθερία, τότε, ναι μεν θα υπήρχε παράδεισος και ευτυχία για όλους, αλλά ο άνθρωπος δεν θα ήταν ελεύθερος, και ο Θεός θα ήταν σύστημα και όχι Θεός ζων… Ο Χριστός προσφέρεται ως πρόταση, ως άνοιγμα, ως δρόμος, ως δυνατότητα σωτηρίας και όχι ως αναγκαστική σωτηρία. Ο Χριστός είναι η μοναδική ελπίδα του κόσμου, αλλά όχι αναγκαστική ελπίδα. Είναι ελευθερία, αλλά μόνο όταν ο άνθρωπος τον δέχεται εν ελευθερία (Από την ελευθερία στην αγάπη, εκδ. ΔΟΜΟΣ, 2012, σ. 52-55). 
 
Μοιάζει καθόλου η στάση του Χριστού με τις «σωτήριες» υποχρεωτικότητες, που εν καιρώ πανδημίας επιβάλλει το σύστημα (η πολιτική, αλλά ενίοτε και η εκκλησιαστική δυστυχώς εξουσία) στον άνθρωπο; Χωρίς ελευθερία δεν μιλάμε για άνθρωπο, αλλά για ζώο με χαλινάρι-θηλειά στον λαιμό. Το άγεις και το φέρεις κατά βούληση, το σφίγγεις όσο θέλεις και το πνίγεις κατά το κέφι σου. 
Χριστός ανέστη! Χρόνια πολλά! Καλή εβδομάδα! 
 
ΘΕΙΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ (7-13 ΜΑΪ. 2023) (για τους εντοπίους) 
Την (Δ΄ από του Πάσχα) Κυριακή του Παραλύτου, 7-5-2023, ώρα 7.00-10.00 π. μ. 
Την Κυριακή βράδυ, 7-5-2023, βραδινή Θεία Λειτουργία (Μικρή Αγρυπνία) επί τη μνήμη του αγίου αποστόλου και ευαγγελιστού Ιωάννου του Θεολόγου και του αγίου Αρσενίου του Μεγάλου, ώρα 9.30 μ. μ.-12.30 μεσάνυχτα.
Την Τρίτη, 9-5-2023, του αγίου προφήτου Ησαΐου και του αγίου μάρτυρος Χριστοφόρου, ώρα 7.00-9.30 π.μ. 
Την Τετάρτη, 10-5-2023, της Μεσοπεντηκοστής και του αγίου αποστόλου Σίμωνος του Ζηλωτού, ώρα 7.00-9.30 π. μ. Κατάλυση ιχθύος. 
Το Σάββατο, 13-5-2023, της αγίας Γλυκερίας, στο παρεκκλήσιο Προφ. Ηλία, ώρα 7.00-9.30 π. μ. 
Καθημερινά, ώρα 7.00-8.15 μ. μ., Θ΄ Ώρα-Εσπερινός-Μικρό Απόδειπνο-Χαιρετισμοί. 
Κάθε Τετάρτη απόγευμα, ώρα 6.00-7.00 μ. μ., Εξομολόγηση. 
 
«Αντιύλη».
Ι. Ν. Αγ. Βασιλείου, Πρέβεζα 
Τηλ. 26820 23075/25861/6980 898 504. 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.