18 Μαΐου 2020

Κάμερες στα σχολεία

Η τροπολογία που κατέθεσε αίφνης το υπουργείο για την απευθείας μετάδοση του μαθήματος κατάφερε να φέρει άπαντες απέναντί του. 

Από τη Δρ. Ελένη Παπαδοπούλου*

Γονείς και καθηγητές όλων των αποχρώσεων στη συντριπτική τους πλειονότητα συντάχθηκαν κατά του μέτρου, καθώς η αναμετάδοση του μαθήματος εκθέτει ανηλίκους σε άγνωστους τρίτους. Η δικαιολογία ότι μπορεί να φαίνονται μόνο ο εκπαιδευτικός και ο πίνακας δείχνει πόσο απέχουν όλοι αυτοί που σχεδιάζουν την εκπαιδευτική πολιτική από την πραγματικότητα. Το μάθημα δεν είναι διάλεξη, μία στατική διαδικασία όπου ο καθηγητής στέκεται μπροστά στον πίνακα λέγοντας το ποίημά του και οι μαθητές από κάτω γράφουν. Το μάθημα είναι μία δυναμική διαδικασία και οι μαθητές εμπλέκονται σε μεγάλο βαθμό με διάφορους τρόπους. Αυτό άλλωστε ζητάει και το ίδιο το υπουργείο. Πού θα δείχνει η κάμερα και ποιος θα ακούγεται όταν οι μαθητές θα απαντούν σε ερωτήσεις, θα εργάζονται ομαδικά, όταν κάποιο παιδί σηκωθεί στον πίνακα να λύσει άσκηση, θα κάνει μία παρουσίαση της εργασίας του, θα εκφράσει μία απορία;

Πιστεύουν ότι τα παιδιά μέσα στην τάξη είναι στρατιωτάκια αμίλητα ακούνητα; Μπορεί, λέει, ο καθηγητής να σταματάει τη λήψη. Ο εκπαιδευτικός δηλαδή, που πρέπει να είναι ψυχή τε και σώματι στο μάθημα, θα κάθεται να έχει στον νου του ανά πάσα στιγμή να σταματήσει τη λήψη, γιατί ένα παιδί πετάχτηκε να πει κάτι άσχετο, ένα άλλο πείραξε τον συμμαθητή του, δύο τσακώθηκαν μέσα στο μάθημα, ένας άλλος μαθητής είπε λάθος απάντηση και οι υπόλοιποι γέλασαν. Για να αναφέρω ενδεικτικά ελάχιστα από τα περιστατικά που διαχειριζόμαστε καθημερινά στην τάξη.

Το μάθημα δεν θα καταγράφεται, λένε. Ένα κινητό να βάλεις μπροστά από την οθόνη αναμετάδοσης, το μάθημα καταγράφεται ωραιότατα. Μετά επεξεργάζεσαι την ταινία και γελοιοποιείς τον καθηγητή που σου έβαλε κακό βαθμό, αυτόν που σου έδωσε αποβολή ή τον συμμαθητή σου που θέλεις να κοροϊδέψεις. Τον βάζεις να μιλάει και να κινείται fast forward ή slow motion, τον μοντάρεις με σώμα ζώου ή γυμνό, βάζεις γελοίους υπότιτλους και μουσικά, του παραποιείς τα χαρακτηριστικά, τον ανεβάζεις στα κοινωνικά δίκτυα και ιδού το αποτέλεσμα της απευθείας μετάδοσης. Μα σου λέει, «άμα γίνει αυτό, υπάρχουν ποινές». Μιλάμε για παιδιά που δεν έχουν ιδέα από ποινικές προεκτάσεις των πράξεών τους. Εδώ έχουν κάψει αυτοκίνητα και έχουν χτυπήσει εκπαιδευτικούς και συμμαθητές τους, θα κολλήσουν στο βίντεο;

Όσο για τους υπέρμαχους της έκθεσης ανηλίκων σε αγνώστους, η διάλεξη που βλέπω ότι στηρίζουν και νομίζουν ότι είναι μάθημα δεν σημαίνει ότι συνεπάγεται και μάθηση. Αν η κάμερα γυρίσει στην τάξη την ώρα της διάλεξης, το πιο πιθανό είναι ότι αυτή ή θα κοιμάται ή θα παίζει τρίλιζα και ο εκπαιδευτικός θα μιλάει μόνος του. 

*Διδάκτωρ Διδακτικής Γλωσσών και Πολιτισμών του Πανεπιστημίου Paris III – Sorbonne Nouvelle 

πηγή



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.