29 Νοεμβρίου 2019

Ημέρες ενδοεκκλησιαστικού χάους

Του Νεκτάριου Δαπέργολα
Διδάκτορος Ιστορίας

Και ενώ η χώρα λόγω του εν εξελίξει λαθροεποικισμού έχει πια εισέλθει σε μία εφιαλτικών διαστάσεων και κινδύνων περιπέτεια κατά τρόπο που πλέον το αντιλαμβάνονται ξεκάθαρα όλοι (με εξαίρεση φυσικά τους ξεπουλημένους και κάποιους ακόμη «χρησίμους ηλιθίους» της ψευτοπροοδευτικής ιδεοληψίας), η ίδια ζοφερή εικόνα υπάρχει και σε άλλα μέτωπα. Σε μια θανάσιμη περιπέτεια βρισκόμαστε πια εδώ και λίγο καιρό και όσον αφορά το λεγόμενο Ουκρανικό (κι ας μην το αντιλαμβάνονται ακόμη όλοι). Η εντελώς ανεξήγητη (τουλάχιστον για εκκλησιαστικούς λόγους) επιμονή του αρχιεπισκόπου και μερίδας της ελλαδικής ιεραρχίας να αναγνωρίσουν - και μάλιστα με τον πραξικοπηματικό και άθεσμο τρόπο με τον οποίο το έπραξαν - την ψευδοεκκλησία του Επιφανίου, έχει ανοίξει κυριολεκτικά τους ασκούς του Αιόλου και ήδη εδώ και λίγο καιρό οι εξελίξεις δείχνουν δραματικές. 

Τι συμβαίνει λοιπόν αυτή τη στιγμή; Με δυο λόγια, ας επιχειρήσουμε να συνοψίσουμε κάποιες βασικές παραμέτρους του όλου…χάους. Κατ’ αρχάς, το πρώτο ζήτημα έγκειται όχι μόνο στο τι έχει αναγνωριστεί ως Εκκλησία (ήτοι ένας φορτωμένος με εκατοντάδες σκάνδαλα εσμός καθηρημένων και αχειροτόνητων, που φυσικά τελούν άκυρα μυστήρια), αλλά και στη σύγχυση λόγω της παράλληλης μη διακοπής κοινωνίας με την αυθεντική Ουκρανική Εκκλησία. Άρα αυτή τη στιγμή οι εν Ελλάδι (και αλλού) «θαυμαστές» του Επιφανίου αναγνωρίζουν ουσιαστικά δύο ταυτόχρονα Εκκλησίες στην Ουκρανία (ήτοι διπλούς μητροπολίτες, διπλές ενορίες σε κάθε πόλη κλπ.), όσο και αν επιλέγουν για προφανείς λόγους αυτό να μην το προβάλλουν (όταν όμως ερωτώνται ευθέως, τότε αναγκάζονται να ομολογήσουν ότι και η υπαγόμενη στο Πατριαρχείο Μόσχας Ουκρανική Εκκλησία υπό τον Ονούφριο είναι κανονική). 

Και αν αυτό φαίνεται παρανοϊκό, το πράγμα γίνεται ακόμη πιο τρελλό και πολύ πιο μπερδεμένο, αν σκεφτούμε και από ποιους (και πόσους) έχει αναγνωριστεί. Ένα περαιτέρω πρόβλημα δηλαδή είναι πως η «αναγνώριση» δεν έγινε με συνοδική απόφαση, αλλά όπως αναφέρθηκε de facto και πραξικοπηματικά, με αποτέλεσμα να έχουν προκύψει διαφορετικές «ταχύτητες» και κατηγοριοποιήσεις και μέσα στην ελλαδική πλέον Εκκλησία: υπάρχουν μητροπολίτες που δεν την αποδέχονται, υπάρχουν άλλοι που διαφωνούν αλλά ακόμη δεν μιλούν (προφανώς φτύνοντας προς το παρόν στον κόρφο τους με την ιδέα ότι σύντομα μπορεί το «κακό» να χτυπήσει και τη δική τους πόρτα), υπάρχουν εκείνοι που την αποδέχονται αλλά διστάζουν να την εφαρμόσουν (γιατί προφανώς αντιλαμβάνονται τα επίχειρα), υπάρχουν φυσικά εκείνοι που την έχουν ξεκάθαρα και εμπράκτως αποδεχτεί και ήδη έχουν τεθεί εκτός κοινωνίας από τη Ρωσική Εκκλησία, υπάρχει μέχρι και κάποιος - βασιλικότερος όλων - που επιχείρησε (με το μυαλό του τουλάχιστον) να βγει και από πάνω και να…απειλήσει εκείνος τους Ρώσους με διακοπή, αν δεν αποδεχθούν τον Επιφάνιο! 

Ένα πραγματικό κομφούζιο δηλαδή, που επιτείνεται από τις διάφορες «αποστολές» Ουκρανών σχισματικών (αποτελούμενες από ψευδεπισκόπους και λαϊκούς), που έχουν ξαμολυθεί ως περιοδεύοντες θίασοι ανά την Ελλάδα (συμπεριλαμβανομένου και του Αγίου Όρους), επιχειρώντας να διεισδύσουν σε μητροπόλεις, ναούς και μοναστήρια, για να «προσκυνήσουν», να φωτογραφηθούν, να συλλειτουργήσουν - όπου αυτό σταθεί δυνατό - και μετά να αναρτήσουν πανηγυρικά σε διαδίκτυο και ΜΜΕ φωτογραφίες, βίντεο και ρεπορτάζ, πανηγυρίζοντας για τη…δικαίωσή τους. Ενίοτε και ψευδώς βεβαίως (ως αυθεντικοί απατεώνες και εξόφθαλμοι αλητήριοι που είναι), γιατί κάποιοι ελλαδικοί επίσκοποι και ηγούμενοι όντως συλλειτουργούν μαζί τους, αλλού όμως γίνονται αποδεκτοί μόνο για επίσκεψη, ενώ αλλού βρίσκουν εντελώς κλειστές τις πόρτες. 

Και φυσικά τα πράγματα έγιναν ακόμη πιο μπερδεμένα και θολά, μετά από την πρόσφατη αναγνώριση του Επιφανίου από τον πατριάρχη Αλεξανδρείας (κι ας κατόμνυε έως προχτές ότι πρόκειται για σχισματικούς, ενώ ο μόνος αυθεντικός μητροπολίτης Κιέβου είναι ο Ονούφριος) και από το παρεπόμενο ερώτημα τι θα πράττουν πλέον όσοι θα συλλειτουργούν μαζί με τον Θεόδωρο (όπως ετέθη για πρώτη φορά προ ημερών στη Λεμεσό της Κύπρου).

Όλα αυτά συνιστούν μία απίστευτη εικόνα ενδοεκκλησιαστικής παράνοιας. Μία εικόνα πολυγλωσσίας και παραλογισμού. Μία κατάσταση ενός νέου πύργου της Βαβέλ, όπου κανείς δεν είναι σίγουρος για κανέναν και κανείς δεν γνωρίζει τι κυριολεκτικά τέξεται η επιούσα. Μία εικόνα φόβου, αβεβαιότητας σύγχυσης και ταραχής. Μία εικόνα που μόνο θλίψη και οδύνη μπορεί να προκαλεί. Και μια εικόνα ασφαλώς που μπορεί να μεταβληθεί σε γενεσιουργό σχισματικών καταστάσεων ακόμη και μέσα στον ελλαδικό χώρο (με τρομακτικές προφανώς πνευματικές αλλά και κονωνικές κι εθνικές συνέπειες), πέραν των επίσης ανυπολόγιστης σημασίας συνεπειών που θα φέρει το ούτως ή άλλως μάλλον δεδομένο πλέον επερχόμενο σχίσμα στον ευρύτερο ορθόδοξο χώρο, καθώς τόσο τα σλαβικά Πατριαρχεία όσο και η Αντιόχεια (προφανώς όμως και τα Ιεροσόλυμα) δεν πρόκειται να έρθουν σε ρήξη με τη Μόσχα. 

Και όλα αυτά γιατί; Θα το ξαναπούμε: χωρίς απολύτως κανένα υπαρκτό λόγο. Αλλά απλώς και μόνο επειδή αυτή είναι η βούληση και η εντολή των υπερατλαντικών αφεντικών. Και επειδή κάποιοι επέλεξαν να λειτουργούν όχι ως πνευματικοί ταγοί κι εκκλησιαστικοί ηγέτες, αλλά ως ανδρείκελα του Πάιατ. Τώρα λοιπόν έχουν ανοίξει τους ασκούς, έχουν ανάψει το φυτίλι μέσα στην πυριτιδαποθήκη, έχουν σπείρει άγριους ανέμους. Κι όταν σπέρνεις ανέμους, ξέρουμε όλοι δυστυχώς ποια είναι η τελική συνέπεια…



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.