26 Μαρτίου 2018

ΟΤΑΝ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΠΙΤΑΣΣΕΙ

Του Σεβ. Μητροπολίτου Χίου, Ψαρών και Οινουσσών κ. Μάρκου

Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκ­κλη­σί­α ἀ­πο­τε­λεῖ τό πνευ­μα­τι­κό στέ­γα­στρο τῆς Ἑλ­λά­δος, ὑ­πό τήν προ­στα­τευ­τι­κή σκέ­πη τοῦ ὁ­ποί­ου δι­ε­φυ­λά­χθη ἀ­πό ἰ­σχυ­ρούς καύ­σω­νες καί κα­ταρ­ρα­κτώ­δεις ὑ­ε­τούς ἡ ζω­ή καί ἡ ἀ­κε­ραι­ό­τη­τα τοῦ Ἔθνους μας.

Αὐ­τή ἀ­πε­κά­λυ­ψε στούς Ἕλ­λη­νες «ὅν, ἀ­γνο­οῦ­ντες, ηὐ­σέ­βουν», συ­νε­τέ­λε­σε στή δι­α­μόρ­φω­ση τοῦ ὑ­περ­χι­λι­ε­τοῦς Βυ­ζα­ντι­νοῦ Πο­λι­τι­σμοῦ, ὑ­πῆρ­ξε ἡ μό­νη κα­τα­φυ­γή καί τό μό­νο στή­ρι­γμα στούς ζο­φε­ρούς χρό­νους τῆς δου­λεί­ας, ἐ­νέ­πνευ­σε καί εὐ­λό­γη­σε τόν ἱ­ε­ρό ἀ­γῶ­να τῆς πα­λιγ­γε­νε­σί­ας.

Αὐ­τή εἶ­ναι ὁ κα­τ’ ἐ­ξο­χήν πα­ρά­γων ἑ­νό­τη­τας τοῦ ἐ­λευ­θέ­ρου Ἑλ­λη­νι­κοῦ Κρά­τους, ὁ βα­σι­κώ­τε­ρος φο­ρέ­ας κοι­νω­νι­κῆς-φι­λαν­θρω­πι­κῆς δι­α­κο­νί­ας, ἡ ἀ­νε­ξά­ντλη­τη πη­γή ἐ­μπνεύ­σε­ως τῆς τέ­χνης, τό στα­θε­ρό θε­μέ­λι­ο τῶν ἀν­θρω­πι­στι­κῶν δι­α­τά­ξε­ων τῆς δι­και­ο­σύ­νης, ἡ κα­θο­ρι­στι­κή συ­νερ­γά­τι­δα στό ἔρ­γο τῆς Ἐ­θνι­κῆς μας Παι­δεί­ας.

Μέ αὐ­τά τά δε­δο­μέ­να ἐ­πι­θυ­μοῦ­με νά κα­τα­θέ­σου­με ὡς πνευ­μα­τι­κοί τα­γοί τοῦ Ἑλ­λη­νι­κοῦ Λα­οῦ ἀλ­λά καί ὡς ἐ­λεύ­θε­ροι Ἕλ­λη­νες πο­λί­τες τῆς Ἑλ­λη­νι­κῆς Δη­μο­κρα­τί­ας τίς σκέ­ψεις μας καί τίς θέ­σεις μας ἐ­πί τῶν ση­μεί­ων τά ὁποῖα ἐσχάτως τίθενται δημοσίως.

Καί οἱ θέ­σεις αὐ­τές θά στη­ρί­ζον­ται στήν ἱ­στο­ρι­κή μας ἐ­μπει­ρί­α ἀλ­λά καί στό σε­βα­σμό τῶν ἀρ­χῶν καί τῶν ἀ­ξι­ῶν τῆς συ­ντρι­πτι­κῆς πλει­ο­ψη­φί­ας τοῦ Ἑλ­λη­νι­κοῦ Λα­οῦ, ὁ ὁ­ποῖ­ος εἶναι ἡ πη­γή κά­θε ἐ­ξου­σί­ας στό πο­λί­τευ­μα τῆς Χώ­ρας μας.

Τό Ἔ­θνος, ἀ­πό τῆς συ­στά­σε­ως τοῦ Ἑλ­λη­νι­κοῦ Κρά­τους, στήν ἀρ­χή ὅ­λων τῶν Συν­ταγ­μά­των του ἐ­πι­κα­λεῖ­ται τό ὄ­νο­μα τῆς Ἁ­γί­ας καί ὁ­μο­ου­σί­ου καί ἀ­δι­αι­ρέ­του Τριά­δος.

Συγ­κε­κρι­μέ­να στό πρῶ­το Σύν­ταγ­μα τοῦ Ἀ­γῶ­να, ἐ­κεῖ­νο τῆς Ἐ­πι­δαύ­ρου τήν 1η Ἰ­α­νου­α­ρί­ου 1822, προ­τάσ­σε­ται ἡ φρά­ση «ἐν ὀ­νό­μα­τι τῆς Ἁ­γί­ας καί Ἀ­δι­αι­ρέ­του Τριά­δος», ὅ­πως συμ­βαί­νει καί στά ἄλ­λα δύ­ο Συν­τάγ­μα­τα τοῦ Ἀ­γῶ­να, καί ἀ­κο­λου­θεῖ ὡς προ­οί­μιο ἡ διακήρυ­ξη ὅ­τι «τό Ἑλ­λη­νι­κόν Ἔ­θνος .­.. κη­ρύτ­τει .­.. ἐ­νώ­πιον Θε­οῦ καί ἀν­θρώ­πων τήν πο­λι­τι­κήν αὐ­τοῦ ὕ­παρ­ξιν καί ἀ­νε­ξαρ­τη­σί­αν».

Ὁ­ρί­ζε­ται, μά­λι­στα, ὅ­τι «ὅ­σοι αὐ­τό­χθο­νες κά­τοι­κοι τῆς Ἐ­πι­κρα­τεί­ας τῆς Ἑλ­λά­δος πι­στεύ­ουν εἰς Χρι­στόν, εἰ­σίν Ἕλ­λη­νες, καί ἀ­πο­λαμ­βά­νου­σιν ἄ­νευ τι­νός δι­α­φο­ρᾶς ὅ­λων τῶν πο­λι­τι­κῶν δι­και­ω­μά­των», ἐ­νῶ στό ἀναθεωρη­θέν Σύν­ταγ­μα τῆς Ἐ­θνο­συ­νε­λεύ­σε­ως τοῦ Ἄ­στρους (29.3.1823) ὁ­ρί­ζε­ται ὅ­τι «ὁ­μοί­ως Ἕλ­λη­νές εἰ­σί .­.. ὅ­σοι ἔ­ξω­θεν ἐλ­θό­ντες καί τήν ἑλ­λη­νι­κήν φω­νήν πά­τρι­ον ἔ­χο­ντες καί εἰς Χρι­στόν πι­στεύ­ο­ντες .­.­.­».

Ἀ­να­λό­γως ρυ­θμί­ζε­ται τό ζή­τη­μα καί στό Σύ­ντα­γμα τῆς Τροι­ζή­νας (1.5.1827). Καί αὐ­τή ἀ­κό­μη ἡ εὐ­ερ­γε­τι­κή γι­ά τήν Ἑλ­λά­δα Συν­θή­κη τοῦ Λον­δί­νου (6.7.1827) ἀρ­χί­ζει μέ τή φρά­ση «ἐν ὀ­νό­μα­τι τῆς Ἁ­γί­ας καί Ἀ­δι­αι­ρέ­του Τρι­ά­δος».

Στό ἴ­δι­ο πλαί­σι­ο ἐ­κι­νή­θη τό­σο ὁ Θε­ό­φι­λος Κα­ΐ­ρης ὁ ὁ­ποῖ­ος ὑ­πε­δέχ­θη τόν Κυ­βερ­νή­τη Ἰ­ω­άν­νη Κα­πο­δί­στρι­α θέ­το­ντας ὡς ἐ­πι­κε­φα­λί­δα τῆς προ­σφω­νή­σε­ώς του τήν φρά­ση ἀ­πό τό βι­βλί­ο τῶν «Κρι­τῶν» «οὐκ ἄρ­ξω ἐ­γώ, οὐκ ἄρ­ξει ὁ υἱ­ός μου ἐν ὑ­μῖν. Κύ­ρι­ος ἄρ­ξει ὑ­μῶν, Κύ­ρι­ος κυ­βερ­νή­σει ὑ­μᾶς», ὅ­σο καί ὁ ἴδιος ὁ Κυ­βερ­νή­της Ἰ­ω­άν­νης Κα­πο­δί­στρι­ας, ὁ ὁ­ποῖ­ος ἄρ­χι­σε τό δι­άγ­γελ­μά του πρός τόν Ἑλ­λη­νι­κό Λα­ό μέ τήν φρά­ση «ἐ­άν ὁ Θε­ός με­θ’ ἡ­μῶν, οὐ­δείς κα­θ’ ἡ­μῶν».

Ἡ ἐ­πί­κλη­ση αὐ­τή δέν εἶ­ναι ἔκ­φρα­ση στε­νῆς θρη­σκευ­τι­κῆς ὁ­μο­λο­γί­ας, ἀλ­λά δι­α­πί­στω­ση μι­ᾶς ἱ­στο­ρι­κῆς πρα­γμα­τι­κό­τη­τος, τῆς δι­α­σώ­σε­ως ὑ­πό τῆς Ἁ­γί­ας Τρι­ά­δος τοῦ Ἑλ­λη­νι­σμοῦ καί τῆς ἐκ­πλη­ρώ­σε­ως μέ τήν δύ­να­μή Της μέ­σῳ τῶν αἰ­ώ­νων τῶν ὑ­πέ­ρο­χων πο­λι­τι­στι­κῶν πτή­σε­ων.

Συ­νε­πῶς μέ τήν ἐ­πί­κλη­ση αὐ­τή στήν ἀρ­χή τοῦ Συ­ντά­γμα­τος, τό Ἑλ­λη­νι­κό Ἔ­θνος δι­α­κη­ρύτ­τει τήν εὐ­γνω­μο­σύ­νη του στόν ἐν Τρι­ά­δι Θε­ό καί θέ­τει ὑ­πό τήν σκέ­πη καί προ­στα­σί­α Του τόν Κα­τα­στα­τι­κό Χάρ­τη του, γι­ά νά συ­νε­χί­σει ἔ­τσι τήν ἐκ­πλή­ρω­ση τῆς ἱ­στο­ρι­κῆς του ἀ­πο­στο­λῆς.

Ἴ­σως κά­ποι­οι θε­λή­σουν νά ἀ­πα­λεί­ψουν μι­ά τέ­τοι­α ἐ­πί­κλη­ση, γι­α­τί θά τήν θε­ω­ρή­σουν τά­χα ὀ­πι­σθο­δρο­μι­κή.

Πρέ­πει, ὅ­μως, νά ἀ­να­λο­γι­σθοῦ­με ὅ­τι ἡ Θεί­α Πρό­νοι­α ἀ­πό ὅ­λα τά Ἔ­θνη ἐ­πέ­λε­ξε τό Ἑλ­λη­νι­κό γι­ά τήν ἐκπλήρω­ση τῆς ση­μα­ντι­κώ­τε­ρης ἀ­πο­στο­λῆς, δη­λα­δή τήν ἐ­μπέ­δω­ση καί τή δι­ά­δο­ση τῆς Χρι­στι­α­νι­κῆς Ἀ­λή­θει­ας.

Πρέ­πει, μά­λι­στα, νά λά­βου­με ὑ­π’ ὄ­ψη μας ὅ­τι ἡ ἐ­πί­κλη­ση αὐ­τή ὑ­πάρ­χει στήν ἀρ­χή Συ­ντα­γμά­των Ἐθνῶν τῶν ὁ­ποί­ων ἡ σχε­τι­κή πα­ρά­δο­ση δέν μπο­ρεῖ νά συ­γκρι­θεῖ μέ ἐ­κεί­νη τοῦ Ἑλ­λη­νι­κοῦ Ἔ­θνους.

Ἐ­πί πα­ρα­δεί­γμα­τι τό Σύ­ντα­γμα τῆς Ἰρ­λαν­δί­ας τῆς 29.12.1937 ὅ­πως ἀ­να­θε­ω­ρή­θη­κε τήν 7.12.1972 ἀρ­χί­ζει μέ τήν ἑ­ξῆς θαυ­μά­σι­α ἐ­πί­κλη­ση: «Εἰς τό ὄ­νο­μα τῆς Ἁ­γί­ας Τρι­ά­δος ἐκ τῆς ὁ­ποί­ας πη­γά­ζει κά­θε ἐ­ξου­σί­α καί εἰς τήν ὁ­ποί­αν ὡς ἔ­σχα­τον τέ­λος ἡ­μῶν πρέ­πει νά ἀ­να­φέ­ρε­ται κά­θε πρᾶ­ξις ἀν­θρώ­πων καί Κρα­τῶν.

Ἡ­μεῖς, ὁ Λα­ός τῆς Ἰρ­λαν­δί­ας ἀ­να­γνω­ρί­ζο­ντες τα­πει­νο­φρό­νως ὅ­λας μας τάς ὑ­πο­χρε­ώ­σεις εἰς τόν Κύ­ρι­ον ἡ­μῶν Ἰησοῦν Χρι­στόν, ὁ Ὁ­ποῖ­ος συ­μπα­ρε­στά­θη εἰς τούς Πα­τέ­ρας μας εἰς τάς δο­κι­μα­σί­ας αἰ­ώ­νων, ἐνθυμούμενοι δέ εὐ­γνω­μό­νως τόν ἡ­ρω­ι­κόν καί ἀ­νέν­δο­τον ἀ­γῶ­νά τους δι­ά τήν ἐ­πα­νά­κτη­σιν τῆς δι­καί­ας ἀ­νε­ξαρ­τη­σί­ας τοῦ ἔ­θνους μας .­.. θε­σμο­θε­τοῦ­μεν καί δί­δο­μεν εἰς τόν ἑ­αυ­τόν μας τό ἀ­κό­λου­θον Σύ­ντα­γμα».

Σ’ αὐτές τίς θέσεις προ­στί­θε­νται οἱ ἀ­να­ρί­θμη­τες φω­νές τῶν ἡ­ρώ­ων καί τῶν μαρ­τύ­ρων τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας καί τοῦ Ἔ­θνους μας, τῶν Με­γά­λων Πα­τέ­ρων καί Δι­δα­σκά­λων τοῦ Γέ­νους καί ὅ­λων ἐ­κεί­νων οἱ ὁ­ποῖ­οι συ­νέ­θε­σαν τήν με­γα­λει­ώ­δη ἐ­πο­ποι­ί­α τοῦ Ἑλ­λη­νι­σμοῦ καί ὡς ὄρ­γα­να τοῦ Ἁ­γί­ου Πνεύ­μα­τος δι­ε­μόρ­φω­σαν τόν πο­λυ­τι­μώ­τε­ρο θη­σαυ­ρό τῆς ἀν­θρω­πό­τη­τας, τήν ἑλ­λη­νορ­θό­δο­ξη πα­ρά­δο­ση.

Γι’ αὐ­τό ἀ­πό τίς ἀ­πο­φά­σεις πού θά λη­φθοῦν «Κρι­ταί θά μᾶς δι­κά­σουν οἱ ἀ­γέν­νη­τοι καί οἱ νε­κροί». Ἐ­μεῖς θέ­λου­με τό Ἔ­θνος μας νά προ­ο­δεύ­ει, τό λα­ό μας νά εἶ­ναι ἑ­νω­μέ­νος, τήν Ἐκ­κλη­σί­α νά δέ­χε­ται τόν σε­βα­σμό τῶν ἄλ­λων, ὅ­πως καί ἐ­κεί­νη σέ­βε­ται καί στη­ρί­ζει ὅ­λους.

«Τοῦ­το οὖν λέ­γω καί μαρ­τύ­ρο­μαι ἐν Κυ­ρίῳ, μη­κέ­τι ὑ­μᾶς πε­ρι­πα­τεῖν, κα­θώς καί τά λοι­πά ἔ­θνη πε­ρι­πα­τεῖ ἐν ματαιότητι τοῦ νοός αὐτῶν, ἐσκοτισμένοι τῇ διανοίᾳ, ὄντες ἀπηλλοτριωμένοι τῆς ζωῆς τοῦ Θεοῦ, διά τήν ἄγνοιαν τήν οὖσαν ἐν αὐτοῖς, διά τήν πώρωσιν τῆς καρδίας αὐτῶν» (Ἐφεσ. δ΄ 17)

πηγή



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.