7 Φεβρουαρίου 2018

Το Ακραίο Κέντρο.

Γράφει ο Ανδρέας Σταλίδης.

Θα σπαταλήσω χώρο για να σταχυολογήσω την ορολογία κειμένου 600 λέξεων με θέμα τα Συλλαλητήριο Θεσσαλονίκης 1992 και 2018 μία εβδομάδα πριν διενεργηθεί το δεύτερο: «εθνικιστικό (4 φορές), εθνολαϊκισμός (4), δεξιά (2), ακροδεξιά (2), παραλήρημα, παραζάλη, παραίσθηση, παραμορφωμένα, πουλάει παραμύθι, ρατσιστικό, γραφικό, ολοκληρωτικό, τέρατα, ζηλωτές, αφελείς, περιθωριακές δυνάμεις, παλιομοδίτες, ανορθολογική φρενίτιδα, εμπύρετη ζάλη, ακροδεξιά ρητορική, σοβινιστική ταυτότητα, αμετροεπή, φαιδρό θέμα, παρέσυρε γνωστικούς. Ταυτόχρονα το κείμενο διαπνέεται από τσουνάμι συναισθήματος: κυριαρχημένος, καταθλιπτικό, βιαστικά, νευρικά, βουβή θλίψη, απόλυτη μοναξιά, μίσος, φόβος (2), δειλία, απομόνωση, ορμή». 

Κι όμως! Ένα τέτοιο κείμενο δημοσιεύθηκε σε μεγάλη εφημερίδα (υποτίθεται «Συντηρητική»!), υπογεγραμμένο από καθηγητή Πολιτικών Επιστημών[1]. Υπήρχε βέβαια και μία επίφαση επιστημονικού συμπεράσματος: «Το συλλαλητήριο της Θεσσαλονίκης (του 1992) υπήρξε η μήτρα της σημερινής άκρας δεξιάς, της Χρυσής Αυγής». Η διαπίστωση το 2018 ειδικού μάλιστα στις δημοσκοπήσεις ότι η μήτρα της σημερινής Χρυσής Αυγής, η οποία από 0.1% το 2009 εκτινάχτηκε στο 7% το 2012 ήταν το Συλλαλητήριο του 1992, δηλαδή έδρασε με 18 χρόνια καθυστέρηση, ξεπερνά κάθε φαντασία! Δεν το σχολιάζω. Του παραχωρώ το μονοπώλιο σε επίθετα και συναίσθηματικό λόγο. 

Ασφαλώς, δεν είναι μοναδικό φαινόμενο. Οργίασε τις τελευταίες εβδομάδες η συστηματική καθύβριση και απαξίωση της λαϊκής έκφρασης γνώμης. Δεν είναι όμως ούτε καινοφανές.

Το 2007 έτερος επιστήμων, Ιστορικός, ηγέτης της σχολής του αναθεωρητισμού απάντησε στις αντιδράσεις για το σχολικό βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ’ Δημοτικού με τίτλο άρθρου «Ψυχωτικές αντιδράσεις»[2]. Δεν ήταν δυνατόν βέβαια να διαφωνεί κανείς γνωστικός μαζί του. 

Το 2011 σε τηλεοπτική εκπομπή σχολιασμού για το αφιέρωμα στο 1821 (του ιδίου σταθμού), άλλος ειδήμων[3] Ιστορικός ξέσπασε σε όργιο μηδενισμού: «Ψάξαμε και δεν βρήκαμε τίποτα άξιο (του ελληνικού πολιτισμού) για να διασωθεί, μόνο γενιτσαρισμό, παιδομάζωμα, αρματολίκια και ληστρική λειτουργία των κοινοτήτων. Είναι όλα στη φαντασία μας». 

Το 2012 εξεδόθη το βιβλίο του Γ. Κεκαυμένου για το Κρυφό Σχολειό και όταν φοιτητής το έδειξε στην καθηγήτριά του, εκείνη αρνήθηκε να το πάρει στα χέρια της αν δεν μάθαινε πρώτα «σε ποια ομάδα ανήκει ο συγγραφέας»! 

Δεν είναι θλιβερό το φαινόμενο πανεπιστημιακοί να δρουν έτσι; Με ρίψη επιθέτων σε ρυθμό πολυβόλου, συναισθηματικό λόγο, ολική απαξίωση ή εξύβριση της αντίθετης άποψης, εθνομηδενισμό και οπαδική συμπεριφορά. 

Το κλίμα αυτό περνάει και στη γενικότερη δημόσια σφαίρα. Μερίδα του τύπου, πολιτικών, καλλιτεχνών και θαμώνων πάνελ με εξαιρετική άνεση επιδίδονται σε παρόμοιες τακτικές δαιμονοποιώντας, αν όχι αποκλείοντας, αντίθετες απόψεις ως ακραίες. Εκφράζονται με εμπάθεια, ανελαστικότητα, υπερβολή και ταυτόχρονα με χαρακτηριστικά αυτο-θέωσης ως «δημοκράτες και προοδευτικοί». Συγγνώμη, αλλά εγώ αυτά τα ονομάζω άκρο. Ένα άκρο, το οποίο επειδή επιδιώκει και εκπροσώπηση στο πολιτκό φάσμα, θα το αποκαλούσα «Ακραίο Κέντρο». 

Η ύπαρξή του εξηγεί την αχανή διάσταση κοινής γνώμης και διαμορφωτών της σε διάφορα ζητήματα ταυτότητας των τελευταίων δεκαετιών: θρήσκευμα στις ταυτότητες, Σχέδιο Ανάν, βιβλίο Ιστορίας, δικαίωμα λόγου στο κλήρο, όνομα της Μακεδονίας. Το μοτίβο είναι μεγαλύτερο του 70% του λαού να πιστεύει κάτι και το 90% των διαμορφωτών της κοινής γνώμης να προπαγανδίζει το ανάποδο. 
======= 

Υποσημειώσεις. 
[1] Μίκος Μαραντζίδης, «Η βαριά κληρονομιά του συλλαλητηρίου»., Καθημερινή 14.1.2018. Υπογράφει ως «καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και επισκέπτης καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Καρόλου στην Πράγα.» 
[2] Αντώνης Λιάκος, «Ψυχωτικές αντιδράσεις», Το Βήμα, 27.1.2008. Στο μισό άρθρο αναλύει τον «μηχανισμό της ψυχωτικής λειτουργίας». Υπογράφει ως «Καθηγητής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» 
[3] Θάνος Βερέμης. Ομότιμος καθηγητής Πολιτικής Ιστορίας στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Διετέλεσε και Διευθυντής και Πρόεδρος του ΕΛΙΑΜΕΠ, και Πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας. 

Δημοσιεύθηκε στην Εστία, 6 Φεβρουαρίου 2018.



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.