4 Ιανουαρίου 2018
Τα κάλαντα της φυλακής
Του Τριαντάφυλλου Κωτόπουλου
Όταν πριν από έξι (χρόνια) μία ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη μεταπτυχιακή μου φοιτήτρια, η Μαρία Γιαπαλάκη, πρότεινε να προσφέρουμε μαθήματα Δημιουργικής Γραφής στις Φυλακές Διαβατών Θεσσαλονίκης ομολογώ ότι κοντοστάθηκα αρχικά. Ήμουν προβληματισμένος, αλλά όχι αρνητικός. Δεν είναι τόσο εύκολο όσο ακούγεται. Απαιτεί κόπο και χρόνο μια τέτοια προσπάθεια. Οργάνωση και στελέχωση. Συνεργασίες,
Τολμήσαμε και δικαιωθήκαμε και ως Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Δημιουργικής Γραφής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και ως ενεργητικοί και κριτικά σκεπτόμενοι πολίτες. Μερικά στοιχήματα είναι πολύ όμορφο να κερδίζονται.
Το εγχείρημα βρήκε φιλόξενη στέγη στο 3ο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Θεσσαλονίκης και αμέριστη στήριξη από την τότε Διευθύντρια κ. Φιλιώ Μαρινοπούλου. Χωρίς τη δική της βοήθεια και των κ.κ. Θεόδωρου Καραγιαννίδη και Μαρίας Γκρίζου, που τη διαδέχτηκαν στο μεταξύ, δεν θα τα είχαμε καταφέρει. Την πρώτη χρονιά τα μαθήματα που προσφέρθηκαν στους έγκλειστους μαθητές δεν είχαν τακτική βάση.
Χωρίς ευρωπαϊκά κονδύλια
Στα επόμενα πέντε χρόνια, όμως, ήμασταν και είμαστε εκεί κάθε Τρίτη. Οι μεταπτυχιακοί μας φοιτητές σε εθελοντική βάση και φυσικά αφιλοκερδώς (χωρίς καμία ένταξη σε ευρωπαϊκά και μη προγράμματα) συναντούν τους κρατούμενους. Τους διαβάζουν λογοτεχνικά –και όχι μόνο– κείμενα τους μυούν στον τρόπο γραφής και έκφρασης, τους εμψυχώνουν και τους κατευθύνουν. Ναι, τους λυτρώνουν συχνά από στοιχειά και δαίμονες που τους κατατρέχουν.
Εκτός της Γιαπαλάκη, ο Αστέρης Μαυρουδής, η Έυα Μπαλαή, η Καλλιόπη Πασιά και η Ελένη Γρομπανοπούλου (την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά) υπήρξαν οι συντονιστές της δράσης. Αυτοί δηλαδή που ανέλαβαν να οργανώσουν το πρόγραμμα. Να βάλουν σε μία σειρά τα κείμενα, να εξηγήσουν στους συμφοιτητές τους (αυτοί το στήριξαν και τους ευχαριστώ από καρδιάς –χρωστώ την αναφορά των πολλών ονομάτων τους) το πώς και το τι στοχεύουμε κάθε φορά.
Να προσκαλέσουν συγγραφείς και ανθρώπους από τον χώρο της τέχνης, να επιλύσουν ό,τι προέκυψε όλο αυτό το διάστημα. Και πρέπει να ομολογήσω πως δυσκολίες και προσκόμματα δεν μας αποθάρρυναν. Μας πείσμωσαν και μας έκαναν ακόμα πιο αποτελεσματικούς σε ό,τι σχεδιάσαμε. Στο μεταξύ η δράση μας εξακτινώθηκε στην Αθήνα (ναι, εδώ η επαρχία πρωτοπόρησε), στη Λάρισα, στις Σέρρες, στα Γιάννενα. Μάλιστα στην τελευταία αυτή πόλη δεν υπάρχει Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας να στεγάσει και να βοηθήσει την προσπάθεια.
Καλύτεροι άνθρωποι
Κοινωνήσαμε με τους έγκλειστους μαθητές μας – να σημειωθεί πως «διδάσκοντες» και «μαθητές» απέχουν πολύ ηλικιακά από αυτό που έχουμε συνηθίσει στην ευρύτερη σχολική λογική – λογοτεχνία, θέατρο, στιχουργική, πολιτισμό και τέχνες. Αλλά κοντά τους εμείς γίναμε σοφότεροι και ουσιαστικότεροι. Γίναμε καλύτεροι άνθρωποι.
Η Δημιουργική Γραφή αναδεικνύει εκείνες τις σχέσεις εκπαίδευσης και κοινωνίας που θα ευνοήσουν τη συγκρότηση μιας ριζοσπαστικής παιδαγωγικής, η οποία θα συμβάλει στον δημοκρατικό μετασχηματισμό τους.
Ακούγεται κάπως βαρύγδουπο αυτό, αλλά στα Εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής που συγκροτήθηκαν και λειτούργησαν, κυρίως στο 3ο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας στη Θεσσαλονίκη, τα λογοτεχνικά έργα, οι συζητήσεις και οι γραφές που προκαλούν, πέρα από την όποια αισθητική απόλαυση, στοχεύουν σε μία διαφορετική θεώρηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Είναι νησίδα ελευθερίας αυτά τα μαθήματα, γιατί εκπαιδευτικοί και μαθητές ενθαρρύνονται και δημιουργούν σε διαλογικά περιβάλλοντα με κριτικό τρόπο.
Θα μείνουμε στις φυλακές
Στο μεταξύ κάποιοι μαθητές μας αποφυλακίστηκαν. Άλλοι πρέπει να περιμένουν πολλά χρόνια ακόμη. Με ορισμένους αναπτύξαμε φιλικούς δεσμούς και καμαρώνουμε τη μετέπειτα πορεία τους. Κάποιοι δεν τα κατάφεραν. Η Αλίνα για παράδειγμα έχασε τη μάχη με τα ναρκωτικά και τη ζωή αμέσως μόλις αποφυλακίστηκε. Εμείς δεν βγήκαμε από τις φυλακές ακόμα.
Φιλοδοξούμε να παραμείνουμε για πολλά χρόνια εκεί. Μακάρι η δική μας παρουσία να συμβάλει και στην επίλυση προβλημάτων που βασανίζουν τους μαθητές μας και όχι μόνο. Εστιάζω κυρίως στην καθημερινότητα της σκληρής διαβίωσής τους. Τον ρόλο μας τον γνωρίζουμε και δεν βαυκαλιζόμαστε ούτε και θέλουμε να υποκαταστήσουμε τους κρατικούς θεσμούς.
Αντίδωρο της δικής μας παρουσίας τα εξαιρετικά κείμενα των μαθητών μας. Απόφοιτοι Δημοτικού ή αλλοδαποί, δηλαδή με προβλήματα στη γλώσσα και χαμηλού μορφωτικού επιπέδου, όπως θα έλεγαν ορισμένοι, μας εξέπληξαν. Τα πρώτα χρόνια η δική τους δουλειά κατατέθηκε σε μορφή e-book. Τα τρία τελευταία επιλέξαμε συνειδητά την έντυπη έκδοση, με όποιο κόστος…
Ποίηση, σύντομα διηγήματα, σπαράγματα γραφής ελεύθερα από συμβατικές φόρμες και μορφές είναι το αντίδωρο που δεχθήκαμε. Κείμενα που ανέτρεψαν παρωχημένες και συντηρητικές λογικές και ανέδειξαν τη λαχτάρα για δημιουργία, για ελευθερία και για επικοινωνία. Κλειδιά Ελευθερίας, #εξω_φυλλα, φυγής ευκαιρία, τρία βιβλία που το περιεχόμενό τους ξορκίζει τον εγκλεισμό, τη θλίψη, την οργή. Βιβλία όμως με καταθέσεις ψυχής που είναι ταυτόχρονα γεμάτα έρωτα και ελπίδα.
Η προσπάθεια συνεχίζεται. Και είμαστε αισιόδοξοι, καθώς από του χρόνου θα συνδράμουν στη προσπάθειά μας φοιτητές και από το «αδελφό» Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Δεν φαντάζεστε το πόσα ηλεκτρονικά μηνύματα δεχθήκαμε ήδη για να μας βοηθήσουν.
Klajdi
Αλήθεια Βαριέμαι Γρήγορα
Δακρύζω Εύκολα
Ζυγίζω Θάρρος
Ικετεύω Λαχτάρα
Μαθαίνω Νοσταλγία
Ξορκίζω Όνειρα
Πεθαίνω Ρουφιάνα
Συγνώμη Τυραννιέμαι
Υποφέρω Φανερά
Ψάχνω Ωκεανό
Νικήτας
Βλέπω την ώρα που κάνω την άσκηση αυτή το άσπρο του τοίχου και είναι επίσης παλιό, ψιλοάβαφτο κι όμως βολεύει, κάνει την δουλειά του. Για να δημιουργώ. Με βοηθάει να γράψω και το συναίσθημα αυτό είναι σαν πολύχρωμη έκρηξη
***
Πολλές φορές μου έρχονται μυρωδιές που θυμίζουν ευχάριστα πράγματα. Πολλές φορές και δυσάρεστα. Πάντως υπάρχουν και μυρωδιές που με ταξιδεύουν ανάμεσα σε δύο κόσμους, παρελθόν και παρόν. Τώρα αναζητώ την μυρωδιά του μέλλοντος. Πιστεύω ότι αυτές οι μυρωδιές θα είναι των μωρών μου.
Πρωτοχρονιά
Νικήτας
Πρωτοχρονιά είναι ένα ταξίδι που ποτέ δεν τελειώνει
ένα χρέος που ζητάει συγνώμη
ένα παιχνίδι που βαριέται να παίξει
είναι μια στιγμή που εγώ δεν λέω ούτε λέξη.
«Στη φυλακή που είμαστε
άλλος, άλλος να μην πατήσει
κι ο νοικοκύρης του σπιτιού
γρήγο-, γρήγορα να την κλείσει.
Όπου εμείς ανοίγουμε
μια φυ-, μια φυλακή να κλείσει.
Μην το ξεχνάτε άρχοντες
θα ‘ναι- θα ‘ναι για το καλό σας.
Σχολεία κι όχι φυλακές
βάλτε καλά μες το μυαλό σας».
«Άγιος Βασίλης έρχεται
κι όλους μας καταδέχεται
για να, για να μας βοηθήσει
και να μας, και να μας αποφυλακίσει.
Κάνε καλό το δικαστή, εισαγγελέα ανακριτή
να πα, να πάρω το χαρτί μου,
να τους βγά, να τους βγάλω από τη ζωή μου.
Χρόνια καλά και του χρόνου στα σπίτια μας».
πηγή
Όταν πριν από έξι (χρόνια) μία ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη μεταπτυχιακή μου φοιτήτρια, η Μαρία Γιαπαλάκη, πρότεινε να προσφέρουμε μαθήματα Δημιουργικής Γραφής στις Φυλακές Διαβατών Θεσσαλονίκης ομολογώ ότι κοντοστάθηκα αρχικά. Ήμουν προβληματισμένος, αλλά όχι αρνητικός. Δεν είναι τόσο εύκολο όσο ακούγεται. Απαιτεί κόπο και χρόνο μια τέτοια προσπάθεια. Οργάνωση και στελέχωση. Συνεργασίες,
Τολμήσαμε και δικαιωθήκαμε και ως Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Δημιουργικής Γραφής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και ως ενεργητικοί και κριτικά σκεπτόμενοι πολίτες. Μερικά στοιχήματα είναι πολύ όμορφο να κερδίζονται.
Το εγχείρημα βρήκε φιλόξενη στέγη στο 3ο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Θεσσαλονίκης και αμέριστη στήριξη από την τότε Διευθύντρια κ. Φιλιώ Μαρινοπούλου. Χωρίς τη δική της βοήθεια και των κ.κ. Θεόδωρου Καραγιαννίδη και Μαρίας Γκρίζου, που τη διαδέχτηκαν στο μεταξύ, δεν θα τα είχαμε καταφέρει. Την πρώτη χρονιά τα μαθήματα που προσφέρθηκαν στους έγκλειστους μαθητές δεν είχαν τακτική βάση.
Χωρίς ευρωπαϊκά κονδύλια
Στα επόμενα πέντε χρόνια, όμως, ήμασταν και είμαστε εκεί κάθε Τρίτη. Οι μεταπτυχιακοί μας φοιτητές σε εθελοντική βάση και φυσικά αφιλοκερδώς (χωρίς καμία ένταξη σε ευρωπαϊκά και μη προγράμματα) συναντούν τους κρατούμενους. Τους διαβάζουν λογοτεχνικά –και όχι μόνο– κείμενα τους μυούν στον τρόπο γραφής και έκφρασης, τους εμψυχώνουν και τους κατευθύνουν. Ναι, τους λυτρώνουν συχνά από στοιχειά και δαίμονες που τους κατατρέχουν.
Εκτός της Γιαπαλάκη, ο Αστέρης Μαυρουδής, η Έυα Μπαλαή, η Καλλιόπη Πασιά και η Ελένη Γρομπανοπούλου (την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά) υπήρξαν οι συντονιστές της δράσης. Αυτοί δηλαδή που ανέλαβαν να οργανώσουν το πρόγραμμα. Να βάλουν σε μία σειρά τα κείμενα, να εξηγήσουν στους συμφοιτητές τους (αυτοί το στήριξαν και τους ευχαριστώ από καρδιάς –χρωστώ την αναφορά των πολλών ονομάτων τους) το πώς και το τι στοχεύουμε κάθε φορά.
Να προσκαλέσουν συγγραφείς και ανθρώπους από τον χώρο της τέχνης, να επιλύσουν ό,τι προέκυψε όλο αυτό το διάστημα. Και πρέπει να ομολογήσω πως δυσκολίες και προσκόμματα δεν μας αποθάρρυναν. Μας πείσμωσαν και μας έκαναν ακόμα πιο αποτελεσματικούς σε ό,τι σχεδιάσαμε. Στο μεταξύ η δράση μας εξακτινώθηκε στην Αθήνα (ναι, εδώ η επαρχία πρωτοπόρησε), στη Λάρισα, στις Σέρρες, στα Γιάννενα. Μάλιστα στην τελευταία αυτή πόλη δεν υπάρχει Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας να στεγάσει και να βοηθήσει την προσπάθεια.
Καλύτεροι άνθρωποι
Κοινωνήσαμε με τους έγκλειστους μαθητές μας – να σημειωθεί πως «διδάσκοντες» και «μαθητές» απέχουν πολύ ηλικιακά από αυτό που έχουμε συνηθίσει στην ευρύτερη σχολική λογική – λογοτεχνία, θέατρο, στιχουργική, πολιτισμό και τέχνες. Αλλά κοντά τους εμείς γίναμε σοφότεροι και ουσιαστικότεροι. Γίναμε καλύτεροι άνθρωποι.
Η Δημιουργική Γραφή αναδεικνύει εκείνες τις σχέσεις εκπαίδευσης και κοινωνίας που θα ευνοήσουν τη συγκρότηση μιας ριζοσπαστικής παιδαγωγικής, η οποία θα συμβάλει στον δημοκρατικό μετασχηματισμό τους.
Ακούγεται κάπως βαρύγδουπο αυτό, αλλά στα Εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής που συγκροτήθηκαν και λειτούργησαν, κυρίως στο 3ο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας στη Θεσσαλονίκη, τα λογοτεχνικά έργα, οι συζητήσεις και οι γραφές που προκαλούν, πέρα από την όποια αισθητική απόλαυση, στοχεύουν σε μία διαφορετική θεώρηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Είναι νησίδα ελευθερίας αυτά τα μαθήματα, γιατί εκπαιδευτικοί και μαθητές ενθαρρύνονται και δημιουργούν σε διαλογικά περιβάλλοντα με κριτικό τρόπο.
Θα μείνουμε στις φυλακές
Στο μεταξύ κάποιοι μαθητές μας αποφυλακίστηκαν. Άλλοι πρέπει να περιμένουν πολλά χρόνια ακόμη. Με ορισμένους αναπτύξαμε φιλικούς δεσμούς και καμαρώνουμε τη μετέπειτα πορεία τους. Κάποιοι δεν τα κατάφεραν. Η Αλίνα για παράδειγμα έχασε τη μάχη με τα ναρκωτικά και τη ζωή αμέσως μόλις αποφυλακίστηκε. Εμείς δεν βγήκαμε από τις φυλακές ακόμα.
Φιλοδοξούμε να παραμείνουμε για πολλά χρόνια εκεί. Μακάρι η δική μας παρουσία να συμβάλει και στην επίλυση προβλημάτων που βασανίζουν τους μαθητές μας και όχι μόνο. Εστιάζω κυρίως στην καθημερινότητα της σκληρής διαβίωσής τους. Τον ρόλο μας τον γνωρίζουμε και δεν βαυκαλιζόμαστε ούτε και θέλουμε να υποκαταστήσουμε τους κρατικούς θεσμούς.
Αντίδωρο της δικής μας παρουσίας τα εξαιρετικά κείμενα των μαθητών μας. Απόφοιτοι Δημοτικού ή αλλοδαποί, δηλαδή με προβλήματα στη γλώσσα και χαμηλού μορφωτικού επιπέδου, όπως θα έλεγαν ορισμένοι, μας εξέπληξαν. Τα πρώτα χρόνια η δική τους δουλειά κατατέθηκε σε μορφή e-book. Τα τρία τελευταία επιλέξαμε συνειδητά την έντυπη έκδοση, με όποιο κόστος…
Ποίηση, σύντομα διηγήματα, σπαράγματα γραφής ελεύθερα από συμβατικές φόρμες και μορφές είναι το αντίδωρο που δεχθήκαμε. Κείμενα που ανέτρεψαν παρωχημένες και συντηρητικές λογικές και ανέδειξαν τη λαχτάρα για δημιουργία, για ελευθερία και για επικοινωνία. Κλειδιά Ελευθερίας, #εξω_φυλλα, φυγής ευκαιρία, τρία βιβλία που το περιεχόμενό τους ξορκίζει τον εγκλεισμό, τη θλίψη, την οργή. Βιβλία όμως με καταθέσεις ψυχής που είναι ταυτόχρονα γεμάτα έρωτα και ελπίδα.
Η προσπάθεια συνεχίζεται. Και είμαστε αισιόδοξοι, καθώς από του χρόνου θα συνδράμουν στη προσπάθειά μας φοιτητές και από το «αδελφό» Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Δεν φαντάζεστε το πόσα ηλεκτρονικά μηνύματα δεχθήκαμε ήδη για να μας βοηθήσουν.
Klajdi
Αλήθεια Βαριέμαι Γρήγορα
Δακρύζω Εύκολα
Ζυγίζω Θάρρος
Ικετεύω Λαχτάρα
Μαθαίνω Νοσταλγία
Ξορκίζω Όνειρα
Πεθαίνω Ρουφιάνα
Συγνώμη Τυραννιέμαι
Υποφέρω Φανερά
Ψάχνω Ωκεανό
Νικήτας
Βλέπω την ώρα που κάνω την άσκηση αυτή το άσπρο του τοίχου και είναι επίσης παλιό, ψιλοάβαφτο κι όμως βολεύει, κάνει την δουλειά του. Για να δημιουργώ. Με βοηθάει να γράψω και το συναίσθημα αυτό είναι σαν πολύχρωμη έκρηξη
***
Πολλές φορές μου έρχονται μυρωδιές που θυμίζουν ευχάριστα πράγματα. Πολλές φορές και δυσάρεστα. Πάντως υπάρχουν και μυρωδιές που με ταξιδεύουν ανάμεσα σε δύο κόσμους, παρελθόν και παρόν. Τώρα αναζητώ την μυρωδιά του μέλλοντος. Πιστεύω ότι αυτές οι μυρωδιές θα είναι των μωρών μου.
Πρωτοχρονιά
Νικήτας
Πρωτοχρονιά είναι ένα ταξίδι που ποτέ δεν τελειώνει
ένα χρέος που ζητάει συγνώμη
ένα παιχνίδι που βαριέται να παίξει
είναι μια στιγμή που εγώ δεν λέω ούτε λέξη.
«Στη φυλακή που είμαστε
άλλος, άλλος να μην πατήσει
κι ο νοικοκύρης του σπιτιού
γρήγο-, γρήγορα να την κλείσει.
Όπου εμείς ανοίγουμε
μια φυ-, μια φυλακή να κλείσει.
Μην το ξεχνάτε άρχοντες
θα ‘ναι- θα ‘ναι για το καλό σας.
Σχολεία κι όχι φυλακές
βάλτε καλά μες το μυαλό σας».
«Άγιος Βασίλης έρχεται
κι όλους μας καταδέχεται
για να, για να μας βοηθήσει
και να μας, και να μας αποφυλακίσει.
Κάνε καλό το δικαστή, εισαγγελέα ανακριτή
να πα, να πάρω το χαρτί μου,
να τους βγά, να τους βγάλω από τη ζωή μου.
Χρόνια καλά και του χρόνου στα σπίτια μας».
πηγή
Κατηγορία Θέματος
Ενημέρωση,
Θέματα Παιδείας,
Κοινωνικά θέματα,
Τέχνη και Πολιτισμός
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου