19 Ιανουαρίου 2016

Γιατί παρά την πτώση των τιμών στο πετρέλαιο δεν πέφτει η τιμή της βενζίνης;

H αγορά του πετρελαίου δέχεται ισχυρότατους κραδασμούς με βίαιες πτώσεις στις τιμές στα χρηματιστήρια του κόσμου με διακυμάνσεις που χτυπούν ενδοσυνεδριακά και χαμηλό στα 27 ευρώ, με αναλυτές να μιλούν ακόμη και για πιθανότητα τα συμβόλαια να φτάσουν στα 20 ευρώ.

Οι παράγοντες που επηρεάζουν τις εν λόγω συναλλαγές κινούνται γύρω από τα αποθέματα, την παραγωγή, γεωπολιτικές ισορροπίες...

Ωστόσο, ό,τι κι αν συμβαίνει στα ταμπλό των αγορών δεν μετακυλύετε στην κατανάλωση, φαινόμενο που οι Ελληνες δεν αντιμετωπίζουν για πρώτη φορά.

Οι φόροι, τα υψηλά περιθώρια διύλισης, το «τσίμπημα» του μεικτού κέρδους εταιρειών εμπορίας και πρατηρίων, η πτώση της ισοτιμίας του ευρώ έναντι του δολαρίου, αλλά και η στρεβλή λειτουργία του ανταγωνισμού οι λόγοι που η πτώση των τιμών δεν φθάνει στην αντλία του πρατηρίου.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων στην Ημερησία στις 8 Ιανουαρίου η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης ήταν 1,371 ευρώ το λίτρο και στις 20 Ιουνίου του 2014 ήταν στο 1,696 ευρώ. Η μείωση είναι 19%.  Ωστόσο το αργό πετρέλαιο έπεσε ακόμη περισσότερο.

Ήταν στα 114,81 δολάρια το βαρέλι ή στα 84,36 ευρώ (με την ισοτιμία της ημέρας εκείνης που ήταν στο 1,36 ευρώ). Στις 8 Ιανουαρίου το αργό έπεσε στα 33,55 δολάρια το βαρέλι ή στα 30,71 ευρώ. Κατρακύλησε κατά 63% αν υπολογιστεί η διαφορά σε ευρώ.

Για το ίδιο χρονικό διάστημα η τιμή του διυλιστηρίου υποχώρησε κατά 45% από τα 0,615 σε 0,339 ευρώ το λίτρο.

Πτώση σημείωσε και η τιμή χονδρικής της αμόλυβδης βενζίνης. Για την ακρίβεια έπεσε κατά 21% από το 1,659 στο 1,314 ευρώ το λίτρο.

Παρατηρείται, όμως πάντα στο διάστημα των 18 μηνών, το μεικτό περιθώριο κέρδους των εταιρειών εμπορίας και βενζινάδικων να έχει ανέβει κατά 20%, δηλαδή από το 0,08 ευρώ το λίτρο στα περίπου 0,10 ευρώ το λίτρο. Το μεικτό περιθώριο διαμορφώνει το 7% της τελικής τιμής.

Ακόμη, παρά τη μεγάλη μείωση των τιμών τα διυλιστήρια στο εννεάμηνο του 2015 ανακοίνωσαν διπλασιασμό των κερδών τους σε σχέση με την αντίστοιχη εποχή του 2014.

Επιπλέον, ένα από τα επιχειρήματά τους είναι πως για την τιμολόγηση των προϊόντων τους δεν ακολουθούν τις τιμές του αργού (Μπρεντ) αλλά εκείνες της Μεσογείου.

Όλα δε, τα διυλιστήρια της συγκεκριμένης περιοχής διατήρησαν υψηλά τα περιθώρια κέρδους λόγω της αυξημένης ζήτησης των καυσίμων.

Το ίδιο έπραξαν και οι δύο μεγάλοι όμιλοι στη χώρα μας μια και πάνω από τις μισές ποσότητες πετρελαιοειδών που παράγουν, τις εξάγουν.

Οι τιμές διύλισης, επίσης, διαμορφώνουν το 25% της τελικής τιμής και αποτελούν τη βάση για την τιμολόγηση των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και των πρατηρίων.

Για το ίδιο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα η επεξεργασία των τιμών αναδεικνύει άλλο ένα γεγονός. Τον καθοριστικό ρόλο που παίζουν οι φόροι στη διαμόρφωση της τελικής τιμής της αμόλυβδης βενζίνης. Το σύνολο των φόρων και τελών επηρεάζει το 68% της αξίας που πληρώνει ο καταναλωτής.

Για να γίνει πιο αντιληπτό στις 8 Ιανουαρίου η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης ήταν στα 1,371 ευρώ το λίτρο. Από αυτό το 0,935 ευρώ είναι οι φόροι και τα τέλη. Πριν 18 μήνες το 1 ευρώ από το 1,659 ευρώ το λίτρο πήγαινε στα κρατικά ταμεία.

Το μεγαλύτερο μέρος των φόρων είναι ο ΕΦΚ που είναι σταθερός στο 0,670 ευρώ το λίτρο. Από κει και πέρα προστίθενται άλλες χρεώσεις για τα τελωνεία, τη ΡΑΕ και τον ειδικό λογαριασμό πετρελαιοειδών. Αλλά μπαίνει και ο ΦΠΑ 23%, ο οποίος είναι ποσοστιαίος.

Βασικός παράγοντας που επηρεάζει την πορεία των τιμών είναι και η ισοτιμία ευρώ δολαρίου. Όταν το ευρώ υποχωρεί η πτώση φρενάρει. Έτσι, σε σχέση με τις 20 Ιουνίου του 2014 η ισοτιμία ευρώ έναντι δολαρίου έπεσε κατά περίπου 20%.

Εξίσου, σημαντικά είναι και τα ευρήματα από την αντιπαραβολή των φετινών με τα περσινά στοιχεία.

Στις 9 Ιανουαρίου του 2015 η τιμή του αργού βαρελιού ήταν στα 50,11 δολάρια ή στα 42,32 ευρώ. Από πέρυσι η μείωση είναι πάνω από 27%.

Ωστόσο, η τιμή της λιανικής της αμόλυβδης μειώθηκε μετά βίας 2%. Πριν από ένα χρόνο ήταν στα 1,398 ευρώ το λίτρο.

Τα διυλιστήρια έριξαν μόλις κατά 1,28% τις τιμές σε σχέση με την πτώση του αργού (-27%) Πέρυσι η τιμή των διυλιστηρίων ήταν στο 0,343 ευρώ το λίτρο.

Επιπλέον, η τιμή χονδρικής της αμόλυβδης βενζίνης, σε μέσα επίπεδα, έμεινε αμετάβλητη.

Στο 1,312 ευρώ ήταν πριν από λίγες μέρες (8/1) και στο 1,314 ευρώ το λίτρο πέρυσι. Όμως υποχώρησε κατά 15% το μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών και των βενζινάδικων.

Οι φόροι και τα τέλη παρέμειναν επίσης σχεδόν σταθερά.



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.