Από την άλλη γραμμή ακούγεται η φωνή μιας νέας γυναίκας: «Σας τηλεφωνώ από την εταιρεία.. σχετικά με την οφειλή σας προς την Τράπεζα. Βλέπουμε ότι δεν έχετε πληρώσει τον τελευταίο μήνα. Έχετε οφειλή .....ευρώ».
«Μα δεν έχω να πληρώσω έχω χάσει τη δουλεία μου» απαντώ εγώ.
Η φωνή γίνεται πιο έντονη και θυμωμένη. «Τι θα πει δεν έχεις να πληρώσεις. Όταν έπαιρνες τα δάνεια δεν ήξερες ότι πρέπει να πληρώνεις; Αν δε βάλεις 300 ευρώ μέχρι αύριο θα ξεκινήσουμε διαδικασίες και σου πάρουμε το σπίτι».
Αυτή είναι μια τυπική συνομιλία μεταξύ δανειολήπτη και υπαλλήλου εισπρακτικής εταιρείας και αυτός ο ίδιος ο διάλογος μπορεί να επαναλαμβάνεται πολλές φορές μέσα στην ημέρα.
Τι συμβαίνει όμως τελικά με τις εισπρακτικές εταιρείες ή εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών όπως έχουν μετονομαστεί.
Κατά το νόμο 3758/2009 που τις διέπει, εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών, είναι αυτές που έχουν σαν αποκλειστικό σκοπό την εξώδικη ενημέρωση των οφειλετών για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών τους. Η επικοινωνία μιας εισπρακτικής με τον οφειλέτη διέπεται από κάποιους κανόνες.
Τι πρέπει να γνωρίζει λοιπόν ο πολίτης σχετικά με τη λειτουργία των εταιρειών ποιες είναι οι θεμιτές και οι αθέμιτες πρακτικές τους και πως μπορεί να προστατευθεί.
Παρακάτω δίνονται με απλό τρόπο κάποιες πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργία των εισπρακτικών εταιρειών:
- Συνεχή τηλεφωνήματα μέσα στην ίδια ημέρα απαγορεύονται, ενώ η τηλεφωνική επικοινωνία επιτρέπεται μόνο τις εργάσιμες ημέρες και μόνο από τις 9 το πρωί έως τις 8 το απόγευμα.
- Τηλεφωνήματα στο χώρο εργασίας του οφειλέτη απαγορεύονται, εκτός και αν ο αριθμός τηλεφώνου της εργασίας είναι ο μοναδικός αριθμός επικοινωνίας που έχει δώσει ο οφειλέτης.
Πολύ συχνά έχει αρχίσει να εφαρμόζεται η τακτική, υπάλληλοι των τραπεζών ή και οι διευθυντές ακόμα των καταστημάτων να επισκέπτονται απρόσκλητοι τα σπίτια και τους χώρους εργασίας των οφειλετών που έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές ασκώντας τους πιέσεις για να ξεκινήσουν να πληρώνουν ή να προχωρήσουν σε υπογραφή ρυθμίσεων οι οποίες έχουν προφανώς όρους μη συμφέροντες για τους δανειολήπτες. Η συμπεριφορά αυτή όχι μόνο βάσει της λογικής αλλά και κατά το νόμο είναι αθέμιτη προσκρούοντας στις διατάξεις που διέπουν τη λειτουργία των εισπρακτικών εταιρειών.
Τις πιο πολλές φορές τα τηλεφωνήματα γίνονται από υπαλλήλους των εισπρακτικών εταιρειών που παρουσιάζονται ως δικηγόροι χωρίς να είναι βέβαια ή ως εκπρόσωποι κάποιου δικηγορικού γραφείου χωρίς όμως οι ίδιοι να έχουν την ιδιότητα του δικηγόρου. Αυτά τα ίδια άτομα είναι απλοί υπάλληλοι που εργάζονται για 400 ευρώ πιεζόμενοι και οι ίδιοι υπό την δαγκάνα της προσωπικής ανέχειας και λειτουργώντας αναγκαστικά σαν «τηλεφωνικοί μπράβοι» ες βάρος των οφειλετών.
Επιπλέον, δεν επιτρέπονται τηλεφωνήματα σε συγγενικά πρόσωπα των δανειοληπτών, ούτε η προσβλητική συμπεριφορά ή χρήση προσβλητικών εκφράσεων αλλά ούτε και η ψυχολογική πίεση εις βάρος τους.
Σε πολλές περιπτώσεις μπορεί κάποιος να γίνει αποδέκτης τηλεφωνικών απειλών που στηρίζονται σε ανακριβείς και λανθασμένες πληροφορίες, δηλαδή οι υπάλληλοι των εισπρακτικών χρησιμοποιούν νομικές εκφράσεις που ακούγονται εκφοβιστικές ή απειλούν με νομικές ενέργειες που δεν είναι δυνατές ή και υπαρκτές στο νομικό κόσμο για παράδειγμα «θα σου πάρω το σπίτι αν δεν πληρώσεις». Μα οι πλειστηριασμοί ως το τέλος του έτους έχουν απαγορευθεί για οφειλές προς τράπεζες και για χρέη κάτω από 200.000 ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να είναι εμφανής ο αριθμός προέλευσης κλήσης και τα τηλεφωνήματα να μην γίνονται από απόκρυψη αριθμού, ενώ υποχρεούται αυτός που καλεί στο τηλέφωνο να δίνει το ονοματεπώνυμό του, την πραγματική του ιδιότητα και τον αριθμό μητρώου της εισπρακτικής εταιρείας καθώς οι εταιρείες αυτές εγγράφονται υποχρεωτικά στο Μητρώο Εταιρειών Ενημέρωσης Οφειλετών που τηρείται στο Υπουργείο Ανάπτυξης.
Από την προσωπική εμπειρία των περισσοτέρων ξέρουμε ότι όλες οι παραπάνω υποχρεώσεις σε καθημερινή βάση παραβιάζονται και σε πολλές περιπτώσεις οι εισπρακτικές εταιρείες λειτουργούν σα μικροί τραμπούκοι ταλαιπωρώντας ψυχολογικά και οδηγώντας σε απόγνωση ανθρώπους που είναι τίμιοι και υπεύθυνοι και πάντα καλοπληρωτές, αλλά η ζωή τους γύρισε τούμπα, βρέθηκαν άνεργοι και δεν μπορούν πλέον να είναι συνεπείς στις οφειλές τους.
Τις παραβατικές αυτές συμπεριφορές οι πολίτες μπορούν να τις καταγγέλλουν στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και την τηλεφωνική γραμμή 1520. Βάσει τέτοιου είδους καταγγελιών επιβλήθηκαν πρόστιμα ύψους 390.000 ευρώ σε 8 εισπρακτικές εταιρείες που ακολουθούσαν αθέμιτες πρακτικές που επέβαλε ή Γενική Γραμματεία Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης -εντυπωσιακά νούμερα προστίμων το θέμα βέβαια είναι αν θα εισπραχθούν γιατί στην Ελλάδα της λαμογιάς και της πονηριάς πολλά γίνονται. Εν τούτοις είναι θετικό αυτό το βήμα από την πλευρά της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή και αναγκαίο σε κάθε περίπτωση καθώς όσο δυσχεραίνουν τα οικονομικά των πολιτών θα αυξάνονται οι πολίτες που δε θα μπορούν να πληρώσουν τα δάνεια τους και θα αυξάνουν έτσι και τα περιθώρια δράσης των εισπρακτικών εταιρειών.
Αφού το έχουμε πάρει απόφαση ότι θα μας πάρουν τα χρήματά μας τουλάχιστον ας μη μας πάρουν την αξιοπρέπεια μας και την ψυχική μας ισορροπία.
Ποσειδώνας
Δείτε παλιότερες αναρτήσεις μας.
Τράπεζες και εισπρακτικές εταιρείες οι συγχρονοι τοκογλύφοι, εφαρμόζουν μαφιόζικες μεθόδους....
Απαγορεύεται δια νόμου να ενοχλούν οι εισπρακτικές εταιρείες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου