22 Οκτωβρίου 2025

Ο εξυπνακισμός ο εξευτελισμός και τα κόμπλεξ των κοτζαμπάσηδων των μίντια...

Α
πό τον Μάκη Ανδρονόπουλο 
 
Η ατάκα του Καποδίστρια να λέει στο τρέιλερ της ομώνυμης ταινίας του Γιάννη Σμαραγδή «Η φυλή για την οποία μιλάω είναι απόγονοι τριών πολιτισμών: του Μινωικού, του Κλασικού Ελληνικού και του Βυζαντινού» που θεωρήθηκε ιστορικό φάουλ, αφού ο Καποδίστριας δεν θα μπορούσε να γνωρίζει για τον Μινωικό πολιτισμό, γιατί αυτός ανακαλύφθηκε το 1900 από τον Βρετανό αρχαιολόγο Άρθουρ Έβανς, ενώ ο Καποδίστριας είχε δολοφονηθεί ήδη από το 1831, δεν είναι βαρύνουσας σημασίας για το εγχείρημα αυτής της ταινίας και του δημιουργού της.
Κι αυτό γιατί μπορεί ο Μινωικός πολιτισμός να βαφτίστηκε έτσι τότε, αλλά την ύπαρξή του την μαρτυρούσαν έμμεσα πολλοί αρχαίοι συγγραφείς, όπως θα καταδείξουμε στη συνέχεια. 
 
Επειδή δεν γνωρίζω την εμπλοκή που είχε ο φερόμενος ως ιστορικός σύμβουλος για την ταινία του Σμαραγδή καθηγητής Γιώργος Κοντογιώργης και επειδή είχα τη βεβαιότητα ότι υπήρχαν αναφορές στον προϊστορικό πολιτισμό της Κρήτης από τους αρχαίους συγγραφείς, προσέφυγα στο ChatGTP, το οποίο αφού επεσήμανε ότι αυτός είχε ήδη χαθεί περίπου χίλια χρόνια πριν από τον Όμηρο ή τον Ησίοδο, μου ανέφερε τις ακόλουθες μυθολογικές και έμμεσες αναφορές που θεωρούνται αντηχήσεις της μινωικής πραγματικότητας. Ας τις δούμε αναλυτικά:
 
1. Ο Πλάτων και η Ατλαντίδα
• Κείμενα: Τίμαιος και Κριτίας.
• Αναφορά: Ο Πλάτων περιγράφει την Ατλαντίδα, έναν θαλασσοκράτορα πολιτισμό με προχωρημένη τεχνολογία, οργανωμένες πόλεις, πλούτο και ισχυρό στόλο, που καταστράφηκε ξαφνικά από φυσική καταστροφή.
• Σχόλιο: Πολλοί μελετητές (από τον 19ο αιώνα και εξής) έχουν υποθέσει ότι η αφήγηση του Πλάτωνα ίσως διασώζει θραύσματα μνήμης από τον Μινωικό πολιτισμό και την καταστροφή της Θήρας (Σαντορίνης) γύρω στο 1600 π.Χ.
Βέβαια, ο Πλάτων γράφει τον μύθο αυτόν με καθαρά φιλοσοφικό σκοπό – δεν δηλώνει ότι είναι ιστορικός.
 
2. Μυθολογία του Μίνωα και της Κρήτης
Οι μύθοι γύρω από τον βασιλιά Μίνωα, τον Λαβύρινθο, τον Μινώταυρο, τη Θησεϊάδα και τον Δαίδαλο θεωρούνται ευρύτατα αναμνήσεις του Μινωικού κόσμου:
• Ο Μίνως παρουσιάζεται ως δίκαιος βασιλιάς και νομοθέτης, γιος του Δία και της Ευρώπης, που κυβερνά την Κρήτη με δύναμη και δικαιοσύνη.
• Ο Λαβύρινθος (του Μινώταυρου) πιθανώς αντανακλά την περίπλοκη αρχιτεκτονική των ανακτόρων της Κνωσού.
• Ο Δαίδαλος και οι τεχνικές του (μηχανές, αγάλματα που κινούνται, φτερά) ίσως υποδηλώνουν την τεχνολογική υπεροχή των Μινωιτών.
• Οι ναυτικές αποστολές του Μίνωα και ο φόρος αίματος από την Αθήνα υποδηλώνουν θαλασσοκρατία και επιρροή στο Αιγαίο.
 
Αυτά δεν προέρχονται από συγκεκριμένο συγγραφέα αλλά εμφανίζονται σε πολλούς (Όμηρο, Ησίοδο, Απολλόδωρο, Παυσανία, Διόδωρο Σικελιώτη κ.ά.).
 
3. Ο Όμηρος
• Αναφορές:
o Ιλιάδα Β 645–652: ο Όμηρος απαριθμεί ενενήντα πόλεις στην Κρήτη, ανάμεσά τους και την Κνωσό – κάτι που υποδηλώνει παλαιό και ισχυρό πολιτισμό.
«ἐννέα γὰρ γένε᾽ ἀνθρώπων, ἐν δ᾽ ἑνενήκοντα πόληες… Κνωσός τε μεγάλη…» Ο Οδύσσεια τ 174–179: αναφέρει ξανά την Κρήτη ως πολυάνθρωπη και πλούσια σε πολιτισμούς.
• Σχόλιο: Αυτές οι αναφορές φαίνεται να βασίζονται σε μια παράδοση για μια ένδοξη Κρήτη του παρελθόντος, που μπορεί να προέρχεται από τη μνήμη του Μινωικού κόσμου.
 
4. Ο Ησίοδος
• Ο Ησίοδος δεν κάνει άμεση αναφορά στον Μίνωα ή στην Κρήτη ως θαλασσοκράτειρα δύναμη, αλλά αναφέρεται στον Δία και την Ευρώπη (γονείς του Μίνωα).
• Στο Κατάλογο Γυναικών (χαμένα αποσπάσματα), γίνεται λόγος για την ένωση του Δία με την Ευρώπη στην Κρήτη και για τους γόνους Μίνωα, Ραδάμανθυ και Σαρπηδόνα, που ίδρυσαν βασίλεια και νόμους — μια έμμεση αναφορά στην παλαιά έννομη και οργανωμένη Κρήτη.
 
5. Άλλοι αρχαίοι συγγραφείς
• Θουκυδίδης (Α΄ 4): γράφει ρητά ότι ο Μίνως ήταν «ὁ πρῶτος τῶν Ἑλλήνων ὃς ἔσχε ναυτικὸν καὶ θαλασσοκράτησε» — δηλαδή ο πρώτος θαλασσοκράτορας της Ελλάδας.
«Μίνως γὰρ πρῶτος… ναυτικὸν ἔσχε καὶ τῶν Κυκλάδων νήσων ἐπῆρξε…»
 
• Αυτή η φράση είναι ίσως η πιο σαφής ιστορική αντήχηση του Μινωικού πολιτισμού μέσα στην αρχαία γραμματεία.
• Διόδωρος Σικελιώτης (1ος αι. π.Χ.) αναπτύσσει πιο εκτενώς τον μύθο του Μίνωα και τον περιγράφει σχεδόν ως ιστορικό βασιλιά που ανέπτυξε ναυτικό και πολιτισμό.
 
Συμπέρασμα, ο Καποδίστριας προφανώς ήξερε και ο Σμαραγδής δικαιούται να βάλει στο στόμα του ήρωά του αυτή τη γνώση, προφανώς απλουστευμένη ώστε να γίνει αντιληπτή και κατανοητή από το ευρύτερο κοινό και πιθανώς τους ξένους που θα δουν την ταινία. Η χρήση του μεταγενέστερου αυτού όρου είναι απόλυτα δικαιολογημένη στη λειτουργία του κινηματογράφου και στην προκειμένη περίπτωση δεν είναι καν ιστορική απλούστευση αλλά ένας συμβολισμός με μια λέξη κατανοητή. 
 
Τώρα, δεν ξέρω πιο γατόνι της ελληνικής κριτικής κινηματογράφου έπιασε το «φάουλ», αλλά θα έπρεπε να ξέρει πως είναι άδικο για τη δουλειά του Σμαραγδή.
 
Ο εξυπνακισμός των κοτζαμπάσηδων των ελληνικών μίντια σπανίως μας επιτρέπει να διαβάσουμε μια κριτική που έχει ελληνική προστιθέμενη αξία και δεν είναι μεταφορά των ξένων απόψεων...
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.