14 Ιανουαρίου 2016

Η ελληνική ψυχή ζει στον Πόντο μας. (βίντεο και οδοιπορικό)

Στο Δημοτικό σχολείο του Σαράχο, στον Πόντο.

Συγκλονιστικές ιστορικές στιγμές έζησαν οι απεσταλμένοι του πολύ καλού Pontos-News σε ένα Δημοτικό Σχολείο στο Σαράχο της Τραπεζούντας.

Αυτά τα ντοκουμέντα έρχονται να διαλύσουν το μύθο περί χαμένων πατρίδων αφού όπως θα δείτε στο παρακάτω βίντεο και θα διαβάσετε στο αφιέρωμα από το Pontos-News η Τραπεζούντα είναι γεμάτη από Ελληνες του Πόντου για τους οποίους θα πρέπει κάποτε να νοιαστεί το Ελληνικό Κράτος.

Προσέξτε τα πρόσωπα των παιδιών αλλά και του δασκάλου με την κλασική ποντιακή μύτη. Τα χαρακτηριστικά τους δεν είναι τούρκικα.

Πώς γνωρίζουν όλα αυτά τα παιδιά ρωμαίικα; Ποιος τους τα έμαθε; Πού έμαθαν να χορεύουν;

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η Αγκυρα έστελνε στον Πόντο δασκάλους – πράκτορες της ΜΙΤ και πως οι τουρκικές μυστικές υπηρεσίες έφερναν ως δεύτερο μείζον εθνικό θέμα το ποντιακό μετά το κουρδικό καθώς με τους πλέον μετριοπαθείς υπολογισμούς έχει ειπωθεί πως έμειναν πίσω το λιγότερο 100.000 παιδιά. Αλλά τελικά φαίνεται πως ήταν πολύ περισσότερα…

Κι η Ελλάδα χρωστά κάτι ιστορικά στον Πόντο. Να τον προσέξει. Αυτό που δεν έκανε το 1919-1922 και αν το είχε πράξει, ίσως να είχαμε αποφύγει πολλά δεινά.

Το βίντεο είναι του Βασίλη Καρυοφυλλίδη και παραθέτουμε στη συνέχεια το αφιέρωμα του Pontos-News:

Στο Δημοτικό Σχολείο του Σαράχο πήγα με τον φίλο μου και ντόπιο κάτοικο του χωριού, τον Μουσταφά. Έκανε κρύο εκείνη την ημέρα αλλά τα παιδιά παίζανε κρυφτό στο χιονισμένο προαύλιο. Μου έκανε εντύπωση που αν και ήταν πέντε το απόγευμα, νύχτα, τα παιδιά είχαν ακόμα μάθημα.

Μπαίνοντας στο κτήριο, ο φίλος μου με σύστησε στον διευθυντή του σχολείου, τον Γιλμί. «Ατός ασ’ εμάς έν» του είπε για μένα. Και ο διευθυντής: «Τιλεγός είσαι;».

Προσπαθώντας να συνέλθω από το πρώτο ευχάριστο σοκ, θέλησα να τον γνωρίσω περισσότερο ρωτώντας τον από ποιο χωριό είναι, τη θέση του κτλ. Εκείνη την ώρα, γύρω μας ήταν παιδιά ηλικίας από 8 μέχρι περίπου 14 ετών, που συμμετείχαν κι αυτά με τις εκφράσεις του προσώπου τους στη συζήτησή μας, αλλά λεκτικά όχι. Μέχρι που τα παρότρυνε ο διευθυντής.

Το Δημοτικό Σχολείο του Σαράχο, δίπλα από την παγωμένη λίμνη

«Τ’ όνεμα σ’, ποίον έν;» ρώτησα έναν, για να πάρω την απάντηση: Μουσταφά. «Ρωμαίικα εξέρτς;» είπα. Για να παροτρύνει τα παιδιά να μιλήσουνε, ρώτησε κι ο διευθυντής:
«Ρωμαίικα εξέρετε; Ποίος εξέρ’ ρωμαίικα; Ούλοι εξέρουνε ρωμαίικα!».

Αρκετά παιδιά ντρέπονταν να μιλήσουν. Ποιος ξέρει αν ήταν ντροπή να μιλήσουν κάτι διαφορετικό εκτός του σπιτιού τους, ή ο φόβος μήπως υπάρχει πρόβλημα με αυτή τη διαφορετική λαλιά μέσα στην Τουρκία. Είχαμε άριστη επικοινωνία μέσω της ποντιακής διαλέκτου, μιας και τα ποντιακά μου πλέον είχαν εξοικειωθεί με το ιδίωμα της περιοχής του Όφη.

Πασάδες, σουλτάνοι και διάφορες μορφές της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας

Ο χώρος του σχολείου, περίεργος για μένα. Ο μισός τοίχος κόκκινος, ο άλλος λευκός. Ο Κεμάλ σε μια μεγάλη τοιχογραφία. Πιο κει σουλτάνοι και πασάδες σε κάδρα. Κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης…

Χτύπησε το κουδούνι. Ανεβήκαμε στην τάξη, κι εκεί διαδραματίστηκαν οι πιο συγκλονιστικές στιγμές της ζωής μου.

Στην ερώτηση ποιος ξέρει ρωμαίικα (ποντιακά) σήκωσαν χέρι σχεδόν όλοι στην τάξη. Το «εγώ» ξεφύτρωνε σαν μανιτάρι στα στόματα των μικρών παιδιών.

Επικράτησε μια αναμπουμπούλα στην αίθουσα και δεν το πίστευα. Άκουγες παντού λέξεις ελληνικές, λέξεις ρωμαίικες. Αργότερα, στην ερώτηση «ποιος εξέρ’ χορόν» (χόρεμαν το είπε ο δάσκαλος), τρία κορίτσια σηκώθηκαν για να χορέψουμε το ίδιο πράγμα, το χορό τίκ’!

Όσο ήμουν στην τάξη, πετούσα ατάκες να δω αν θα «πιάσουν». Όχι μόνο «έπιαναν», αλλά και συμμετείχαν τα παιδιά είτε με τη διάλεκτο είτε με το γέλιο, δείχνοντάς μου ότι καταλαβαίνουν τι λέω.

Πριν φύγω, ήθελα να γράψω στα ελληνικά κάτι στα παιδιά, που σίγουρα δεν θα το καταλάβαιναν αλλά θα το εξηγούσα μετά. Ποτέ δεν το ολοκλήρωσα, γιατί έγραφα σε ηλεκτρονικό(!) πίνακα που είχε άμεση επικοινωνία με το εθνικό σύστημα παιδείας στην Τουρκία… Μια και η γραφή μου ήταν «ξένη» για το σύστημα, ίσως να υπήρχε πρόβλημα. Το έσβησα.

Ο διευθυντής ξεκλείδωσε τον άσπρο πίνακα για να εμφανιστεί ο ηλεκτρονικός!

Ευχαρίστησα τα παιδιά με ένα σύνθημα που λένε στην Τραπεζούντα για την αγαπημένη τους ομάδα, το οποίο διασκεύασα και το είπαμε όλοι μαζί: «Bize her yer Trabzon! Bize her yer Atina!».

Έφυγα από το σχολείο γεμάτος αναμνήσεις συγκλονιστικές, πρωτόγνωρες, κι ακόμα δεν πιστεύω αυτά που έζησα. 

το είδαμε ΕΔΩ



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.