23 Δεκεμβρίου 2014

GXV-T, το απίστευτο όχημα μάχης του μέλλοντος (BINTEO)

Σε εξέλιξη βρίσκεται το πρόγραμμα ανάπτυξης της τεχνολογίας του χερσαίου οχήματος «Χ» (GXV-T: Ground X-Vehicle Technology) που άρχισε η υπηρεσία προηγμένων αμυντικών ερευνών του υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ (DARPA: Defense Advanced Research Projects Agency) με σκοπό, μεταξύ άλλων, να «σπάσει» το παράδειγμα της «περισσότερης θωράκισης» για να επιτευχθεί υψηλός βαθμός προστασίας. 

Με τη συνεργασία του Ινστιτούτου Αναλύσεων Ασφαλείας και Άμυνας (ΙΑΑΑ–ISDA) 

Επιδίωξη του προγράμματος GXV-T είναι η ανάπτυξη επαναστατικών τεχνολογιών, ώστε τα οχήματα μάχης του μέλλοντος (συμπεριλαμβανομένων και των αρμάτων μάχης) να έχουν υψηλότερη τακτική και στρατηγική κινητικότητα, επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα και φυσικά ανεκτό οικονομικό κόστος κτήσης, συντήρησης και λειτουργίας.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στη σχετική ιστοσελίδα της διαδικτυακής πύλης της DARPA, τα τελευταία 100 χρόνια του μηχανοκίνητου πολέμου, το επίπεδο προστασίας των χερσαίων τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης καθορίζεται σχεδόν αποκλειστικά από την απλή εξίσωση: «μεγαλύτερη θωράκιση ισούται με μεγαλύτερη προστασία». 

Όμως, όπως είναι σε όλους γνωστό, η διατρητική ικανότητα των όπλων αυξανόταν ταχύτερα από την ικανότητα της θωράκισης να αντισταθεί σε πλήγματα. Αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης είναι ότι ακόμη και η μικρότερη αύξηση του επιπέδου προστασίας και κατά συνέπεια της επιβιωσιμότητας του οχήματος και του πληρώματος, συνοδεύεται από αύξηση του όγκου και του βάρους και φυσικά του κόστους. 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ακυρωθέν πλέον Ground Combat Vehicle (GCV) του Στρατού των ΗΠΑ, που σύμφωνα με όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας το βάρος του θα μπορούσε να φθάσει τους 84 τόνους (!), το κόστος κτήσης τα 16-17 εκατ. δολάρια (13,5 εκατ. ευρώ) ανά μονάδα (το συνολικό κόστος του προγράμματος συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής 1.847 οχημάτων είχε εκτιμηθεί στα 37 δις δολάρια ΗΠΑ, περί τα 30 δις ευρώ) και το κόστος συντήρησης τα 200 δολάρια ΗΠΑ (160 ευρώ) ανά μίλι (το M2 Bradley έχει κόστος συντήρησης 134 ευρώ ανά μίλι). 

Η αύξηση του βάρους (που πάντα συνοδεύεται από μείωση της τακτικής και στρατηγικής κινητικότητας) αλλά και του κόστους κτήσης των οχημάτων μάχης είχε ως αποτέλεσμα τον περιορισμό της δυνατότητας των χερσαίων δυνάμεων (του Στρατού και των Πεζοναυτών στην αμερικανική περίπτωση) να αναπτυχθούν ταχέως, να ελιχθούν σε ποικίλα θέατρα επιχειρήσεων και να εκτελέσουν με επιτυχία την αποστολή τους σε ταχέως μεταβαλλόμενα επιχειρησιακά περιβάλλοντα όπου αφθονούν οι παραδοσιακές και οι μη συμβατικές απειλές.

Επιπρόσθετα, τα μεγαλύτερου όγκου και μεγέθους οχήματα μάχης περιορίζονται σε ό,τι αφορά τα εδάφη που μπορούν να διασχίσουν, απαιτούν εκτεταμένο ίχνος λογιστικής υποστήριξης και φυσικά απαιτούν υψηλότερο οικονομικό κόστος για τη σχεδίαση, ανάπτυξη, ένταξη σε υπηρεσία και επιχειρησιακή αξιοποίηση και αντικατάσταση τους.

Η κατάσταση αυτή είναι πλέον αφόρητη για τις ένοπλες δυνάμεις μικρών και μεσαίων χωρών (τυπικό παράδειγμα η χώρα μας όπου η απειλή επιβάλλει τη διατήρηση μεγάλου όγκου τεθωρακισμένων και μηχανοκίνητων δυνάμεων), αλλά ακόμη και για αυτές μεγάλων χωρών όπως οι ΗΠΑ.

Κατά τη DARPA, η επίτευξη στρατηγικής και τακτικής ευκινησίας, υψηλού επιπέδου επιβίωσης και μειωμένου κόστους, επιβάλλει την υιοθέτηση καινοτόμων και ανατρεπτικών λύσεων που θα εξασφαλίσουν την επιχειρησιακή και οικονομική βιωσιμότητα της επόμενης γενεάς των τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο η DARPA άρχισε το πρόγραμμα GXV-T ώστε να απαντήσει ουσιαστικά στις ανωτέρω προκλήσεις αλλά και ταυτόχρονα να αλλάξει τις τρέχουσες τάσεις στα τεθωρακισμένα οχήματα μάχης και τον μηχανοκίνητο πόλεμο. 

Ειδικότερα, το πρόγραμμα GXV-T επιδιώκει να διερευνήσει επαναστατικές τεχνολογίες χερσαίων οχημάτων οι οποίες θα αυξήσουν όχι μόνο τη στρατηγική αλλά και την τακτική κινητικότητα αλλά και την επιβιωσιμότητα με άλλα μέσα εκτός της προσθήκης επιπλέον θωράκισης, και ειδικότερα της δυνατότητας αποφυγής του εντοπισμού, της εμπλοκής και της προσβολής του οχήματος από τον εχθρό. 

Αποκαλυπτικές για τη φιλοσοφία που διέπει το πρόγραμμα GXV-T είναι οι δηλώσεις του Kevin Masey που εκτελεί τα καθήκοντα του διευθυντή προγράμματος. «Ο σκοπός του GXV-T δεν είναι απλώς η βελτίωση ή αντικατάσταση κάποιου συγκεκριμένου οχήματος [μάχης], αλλά το «σπάσιμο» του υποδείγματος της περισσότερης θωράκισης και η επανάσταση στην προστασία όλων των τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης», σημειώνει ο Masey.

«Εμπνεόμενοι από το πως τα προγράμματα των πειραματικών αεροσκαφών [X-planes] βελτίωσαν τις ικανότητες των αεροσκαφών τα τελευταία 60 χρόνια, σχεδιάζουμε την αναζήτηση πρωτοποριακής βασικής έρευνας και ανάπτυξης που θα προσδώσει στα τεθωρακισμένα οχήματα μάχης υψηλότερη κινητικότητα και μεγαλύτερη επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα με ανεκτό οικονομικό κόστος», συμπλήρωσε.

Ήδη, προκειμένου να εξοικειώσει τους ενδιαφερόμενους να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα με τη φιλοσοφία και συγκεκριμένα στους τεχνικούς αντικειμενικούς σκοπούς του GXV-T, η DARPA πραγματοποίησε την Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου ειδική ημερίδα (Proposer’s Day) για να τους ενημερώσει.

Ειδικότερα οι τεχνικοί αντικειμενικοί σκοποί του προγράμματος GXV-T περιλαμβάνουν τις ακόλουθες βελτιώσεις σε σχέση με τα σημερινά τεθωρακισμένα οχήματα μάχης: 

>Μείωση του βάρους και του μεγέθους του οχήματος κατά 50% 
>Μείωση του πληρώματος που απαιτείται για τη λειτουργία του οχήματος κατά 50%. 
>Αύξηση της ταχύτητας του οχήματος κατά 100% 
>Δυνατότητα πρόσβασης στο 95% των εδαφών 
>Μείωση των υπογραφών που επιτρέπουν στον εχθρό να εντοπίσει και να εμπλέξει οχήματα. 

Στη σχετική ιστοσελίδα της DARPA παρέχονται οι ακόλουθοι τέσσερις τομείς όπου μπορούν να αναπτυχθούν τεχνολογίες που θα ικανοποιήσουν τους αντικειμενικούς σκοπούς του προγράμματος: 

Ριζικά αυξημένη κινητικότητα: ικανότητα διάσχισης ποικιλόμορφων, εκτός οδών, εδαφών, κλίσεων και υψομέτρων, προηγμένα συστήματα ανάρτησης και πρωτοποριακές διαμορφώσεις τροχών / ερπυστριών, ακραίες ταχύτητες, ταχείες αλλαγές της κίνησης κατεύθυνσης στις τρεις διαστάσεις. 

Επιβιωσιμότητα μέσω ευελιξίας: αυτόνομη αποφυγή επερχόμενων απειλών χωρίς την πρόκληση τραυματισμών στο πλήρωμα μέσω τεχνολογιών όπως ευέλικτης κίνησης (παράκαμψης) και ενεργητικής επανατοποθέτησης της θωράκισης. 

Ενίσχυση (αύξηση) του πληρώματος: βελτιωμένη φυσική και ηλεκτρονικά υποβοηθούμενη τακτική επίγνωση για το πλήρωμα και τους επιβαίνοντες, ημιαυτόνομη υποβοήθηση της οδήγησης και αυτοματοποίηση κύριων λειτουργιών του πληρώματος σε επίπεδο αντίστοιχο με αυτό που συναντάται στα πιλοτήρια των σύγχρονων επιβατηγών αεροσκαφών. 

Διαχείριση υπογραφής: μείωση των δυνάμενων να εντοπιστούν ιχνών στα ορατό, υπέρυθρο (IR), ακουστικό και ηλεκτρομαγνητικό (EM) τμήματα του φάσματος. 

Επισημαίνεται δε, ότι η ανάπτυξη τεχνολογιών πέρα από τα συγκεκριμένα τέσσερα παραδείγματα είναι επιθυμητή εφόσον υποστηρίζει την επίτευξη των αντικειμενικών σκοπών του προγράμματος και ότι η DARPA ενδιαφέρεται για «μη παραδοσιακές» συνεισφορές στο πρόγραμμα. 

Η DARPA προτίθεται να αναπτύξει τις τεχνολογίες του προγράμματος GXV-T σε χρονικό διάστημα 24 μηνών μετά την ανάθεση των αρχικών συμβάσεων, η οποία προγραμματίζεται λίγο πριν ή τον Απρίλιο του 2015. Οι συμβάσεις θα αφορούν την έρευνα, ανάπτυξη, σχεδίαση, δοκιμή και αξιολόγηση κύριων υποσυστημάτων και των δυνατοτήτων τους σε πολλαπλές τεχνολογικές περιοχές με σκοπό την ολοκλήρωση τους σε μελλοντικά πρωτότυπα χερσαίων οχημάτων μάχης.

Δείτε σχετικό βίντεο ΕΔΩ και ΕΔΩ 




Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.