Ὄμνυμι Ἀπόλλωνα ἰητρὸν, καὶ Ἀσκληπιὸν, καὶ Ὑγείαν, καὶ Πανάκειαν, καὶ θεοὺς πάντας τε καὶ πάσας, ἵστορας ποιεύμενος, ἐπιτελέα ποιήσειν κατὰ δύναμιν καὶ κρίσιν ἐμὴν ὅρκον τόνδε καὶ ξυγγραφὴν τήνδε.
Ἡγήσασθαι μὲν τὸν διδάξαντά με τὴν τέχνην ταύτην ἴσα γενέτῃσιν ἐμοῖσι, καὶ βίου κοινώσασθαι, καὶ χρεῶν χρηίζοντι μετάδοσιν ποιήσασθαι, καὶ γένος τὸ ἐξ ωὐτέου ἀδελφοῖς ἴσον ἐπικρινέειν ἄῤῥεσι, καὶ διδάξειν τὴν τέχνην ταύτην, ἢν χρηίζωσι μανθάνειν, ἄνευ μισθοῦ καὶ ξυγγραφῆς, παραγγελίης τε καὶ ἀκροήσιος καὶ τῆς λοιπῆς ἁπάσης μαθήσιος μετάδοσιν ποιήσασθαι υἱοῖσί τε ἐμοῖσι, καὶ τοῖσι τοῦ ἐμὲ διδάξαντος, καὶ μαθηταῖσι συγγεγραμμένοισί τε καὶ ὡρκισμένοις νόμῳ ἰητρικῷ, ἄλλῳ δὲ οὐδενί.
Διαιτήμασί τε χρήσομαι ἐπ' ὠφελείῃ καμνόντων κατὰ δύναμιν καὶ κρίσιν ἐμὴν, ἐπὶ δηλήσει δὲ καὶ ἀδικίῃ εἴρξειν.
Οὐ δώσω δὲ οὐδὲ φάρμακον οὐδενὶ αἰτηθεὶς θανάσιμον, οὐδὲ ὑφηγήσομαι ξυμβουλίην τοιήνδε.
Ὁμοίως δὲ οὐδὲ γυναικὶ πεσσὸν φθόριον δώσω.
Ἁγνῶς δὲ καὶ ὁσίως διατηρήσω βίον τὸν ἐμὸν καὶ τέχνην τὴν ἐμήν.
Οὐ τεμέω δὲ οὐδὲ μὴν λιθιῶντας, ἐκχωρήσω δὲ ἐργάτῃσιν ἀνδράσι πρήξιος τῆσδε.
Ἐς οἰκίας δὲ ὁκόσας ἂν ἐσίω, ἐσελεύσομαι ἐπ' ὠφελείῃ καμνόντων, ἐκτὸς ἐὼν πάσης ἀδικίης ἑκουσίης καὶ φθορίης, τῆς τε ἄλλης καὶ ἀφροδισίων ἔργων ἐπί τε γυναικείων σωμάτων καὶ ἀνδρῴων, ἐλευθέρων τε καὶ δούλων.
Ἃ δ' ἂν ἐν θεραπείῃ ἢ ἴδω, ἢ ἀκούσω, ἢ καὶ ἄνευ θεραπηίης κατὰ βίον ἀνθρώπων, ἃ μὴ χρή ποτε ἐκλαλέεσθαι ἔξω, σιγήσομαι, ἄῤῥητα ἡγεύμενος εἶναι τὰ τοιαῦτα.
Ὅρκον μὲν οὖν μοι τόνδε ἐπιτελέα ποιέοντι, καὶ μὴ ξυγχέοντι, εἴη ἐπαύρασθαι καὶ βίου καὶ τέχνης δοξαζομένῳ παρὰ πᾶσιν ἀνθρώποις ἐς τὸν αἰεὶ χρόνον.
Παραβαίνοντι δὲ καὶ ἐπιορκοῦντι, τἀναντία τουτέων.
Μετάφραση
Ορκίζομαι στον Απόλλωνα το γιατρό, και στον Ασκληπιό και στην Υγεία και στην Πανάκεια και όλους τους θεούς και όλες τις θεές μάρτυρες βάζω, πως θα τηρήσω τον όρκο μου αυτό, και αυτό το συμβόλαιο, όσο θα διατηρώ τις δυνάμεις μου και την κρίση μου.
Το μεν διδάξαντα με την τέχνη αυτή, θα τιμώ όσο και τους δικούς μου γονείς, και θα τον κάνω κοινωνό του δικού μου βίου και θα του οφείλω τα νενομισμένα.
Τους δε γιους του, θα θεωρώ ίσους προς αδερφούς μου, και θα τους διδάξω την τέχνη αυτή, αν νοιώθουν την ανάγκη να την μάθουν, χωρίς μισθό και χωρίς έγγραφο συμβόλαιο.
Θα διδάξω τα προφορικά και γραπτά μαθήματα και όλη γενικά την υπόλοιπη εξάσκηση του επαγγέλματος, μόνο στους δικούς μου γιους, στους γιους του διδασκάλου μου, και σε μαθητές που με όρκο και σύμβολαιο,κατά τους άγραφους νόμους της ιατρικής, θα έχουν συνδεθεί μαζί μου. Σε κανέ-vuv άλλο.
Θα χρησιμοποιήσω τις θεραπευτικές δίαιτες, μόνο προς όφελος των ασθενών, όσο μπορώ και όπως κρίνω ορθό, να αποφύγω δε κάθε βλάβη και αδικία.
Δεν θα χορηγήσω κανένα θανατηφόρο φάρμακο, όποιος κι αν μου το ζητήσει και δεν θα δώσω καμία τέτοια συμβουλή.
Επίσης δεν θα δώσω σε καμία γυναίκα φάρμακο εκτρωτικό.
Αγνό και θείο θα διατηρήσω όλο μου το βίο, καθώς και την τέχνη μου.
Να μην ευνουχήσω δε κανένα, όπως το ζητούν, αφήνοντας την εργασία αυτή, για άλλους που ασχολούνται με τέτοιες πράξεις.
Σε όσα σπίτια πηγαίνω, θα εισέρχομαι μόνο προς όφελος των ασθενών, μακριά από κάθε θεληματική αδικία και βλάβη. Και μακριά από αφροδίσιες πράξεις, επί γυναικεύον σο)μάτο)ν και αντρικών, ελευθέρων ή δούλων.
Οσα κατά τις θεραπείες ακούσω ή θα δω ή και πέραν της ασχολίας μου στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων, για τα οποία δεν πρέπει να λέγεται τίποτε, Οα σιωπώ θεωρώντας τα ως εμπιστευτικά μυστικά. Όσο τον όρκο μου λοιπόν θα τηρώ και δεν θα τον παραβαίνω, είθε να έχω καλό όνομα και στη ζωή και στη τέχνη μου και να με εκτιμούν για πάντα όλοι οι άνθροίποι.
Εάν δε παραβώ τον όρκο μου και επιορκήσω, να πάθω τα αντίθετα.
Νεώτερη παρέμβαση
Επειδή κρίνω ότι ένα από τα σχόλια που μπήκαν κάτω από την ανάρτηση χρήζει ιδιαίτερης προσοχής από μέρους μας θεώρησα σωστό να το παραθέσω εντός της ανάρτησης μας.
Είμαι μουσικολόγος και μουσικός και τελευταία μελετώ πολύ την αρχαία ελληνική γλώσσα κυρίως ως προς την ηχητική της, τη μουσικότητά της. Ακούστε το παραπάνω βίντεο και πέστε μου με το χέρι στην καρδιά αν δεν είναι ο απόλυτος ηχητικός βαρβαρισμός!!! Σε καμμία περίπτωση δεν προφερόταν έτσι η αρχαία ελληνική. Έμοιαζε πολύ στη σημερινή με ελαφρές αποχρώσεις στον ήδη γνωστό ήχο της και όχι με αυτό το σπάσιμο των διφθόγγων και την εκφορά μπ και γκ και ντ και όλα τα βάρβαρα, που για να αποδοθούν άλλωστε επινοήθηκαν τα διπλά σύμφωνα και οι δίφθογγοι, αφού δεν ανήκαν εξ αρχής και άρα δεν τα προτιμούσαν οι πρόγονοί μας όπως και εμείς άλλωστε.
Πρόκειται περί ξενόφερτης προπαγάνδας. Μιλάμε λάθος ελληνικά, ενώ αυτοί σωστά, δεν έχουμε σχέση με τους αρχαίους και άρα γιατί διεκδικούμε Ελλάδα και αρχαία και όλα τα σχετικά; Είμαστε κατά την προπαγάνδα προϊόν επιμειξίας με Τούρκους και λοιπούς, νόθοι σε όλα ακόμα και στην εκφορά μιας γλώσσας, που δεν μας ανήκει αλλά τους ανήκει ..... Καταλαβαίνετε πού το πάνε;;;
Μιλήστε με φιλολόγους που ξέρουν και φυσικά όχι με τα πανεπιστημιακά παγκοσμιοποιητικά σκύβαλα αλλά την κα. Τζιροπούλου Ευσταθίου ας πούμε που έχει κάνει φοβερές συγκριτικές μελέτες έχοντας μελετήσει όλα τα ξένα και ελληνικά λεξικά...... Αυτή είναι η λεγόμενη ερασμιακή προφορά, που και ο ίδιος ο Έρασμος αποκήρυξε στο τέλος της ζωής του καταλαβαίνοντας το λάθος του, αλλά αυτό έντεχνα το αποσιωπούν..... Σας παρακαλώ ΜΗΝ τρώτε το κουτόχορτο της ανθελληνικής προπαγάνδας!!!
Μιχάλης Μιχαλακόπουλος. Εκπ. Μουσικής Α/θμιας Εκπαίδευσης
1 σχόλιο:
Χαίρετε. Είμαι ακόλουθος του μπλογκ σας και μου αρέσει ιδιαίτερα. Είμαι δε μουσικολόγος και μουσικός και τελευταία μελετώ πολύ την αρχαία ελληνική γλώσσα κυρίως ως προς την ηχητική της, τη μουσικότητά της. Ακούστε αυτό που βάλατε και πέστε μου με το χέρι στην καρδιά αν δεν είναι ο απόλυτος ηχητικός βαρβαρισμός !!! Σε καμμία περίπτωση δεν προφερόταν έτσι η αρχαία ελληνική. Έμοιαζε πολύ στη σημερινή με ελαφρές αποχρώσεις στον ήδη γνωστό ήχο της και όχι με αυτό το σπάσιμο των διφθόγγων και την εκφορά μπ και γκ και ντ και όλα τα βάρβαρα, που για να αποδωθούν άλλωστε επινοήθηκαν τα διπλά σύμφωνα και οι δίφθγγοι, αφού δεν ανήκαν εξ αρχής και άρα δεν τα προτιμούσαν οι πρόγονοί μας όπως και εμείς άλλωστε. Πρόκειται περί ξενόφερτης προπαγάνδας. Μιλάμε λάθος ελληνικά, ενώ αυτοί σωστά, δεν έχουμε σχέση με τους αρχαίους και άρα γιατί διεκδικούμε Ελλάδα και αρχαία και όλα τα σχετικά ; Είμαστε κατά την προπαγάνδα προϊόν επιμειξίας με Τούρκους και λοιπούς, νόθοι σε όλα ακόμα και στην εκφορά μιας γλώσσας, που δεν μας ανήκει αλλά τους ανήκει ..... Καταλαβαίνετε πού το πάνε ;;;Συγγνώμη γι αυτό αλλά ξυπνήστε και μιλήστε με φιλολόγους που ξέρουν και φυσικά όχι με τα πανεπιστημιακά παγκοσμιοποιητικά σκύβαλα αλλά την κα. Τζιροπούλου Ευσταθίου ας πούμε που έχει κάνει φοβερές συγκριτικές μελέτες έχοντας μελετήσει όλα τα ξένα και ελληνικά λεξικά...... Αυτή είναι η λεγόμενη ερασμιακή προφορά , που και ο ίδιος ο Έρασμος αποκήρυξε στο τέλος της ζωής του καταλαβαίνοντας το λάθος του, αλλά αυτό έντεχνα το αποσιωπούν..... Σας παρακαλώ ΜΗΝ τρώτε το κουτόχορτο της ανθελληνικής προπαγάνδας !!! ΜΕ ΑΓΑΠΗ, Μιχάλης Μιχαλακόπουλος. Εκπ. Μουσικής Α/θμιας Εκπαίδευσης .
Δημοσίευση σχολίου