ΔΕΛΤΙΟΝ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
Συνήλθε σήμερα Πέμπτη, 4 Φεβρουαρίου 2010, στην δεύτερη Συνεδρία Της η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου.
Κατά την σημερινή Συνεδρία :
Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος επικύρωσε τα Πρακτικά της προηγουμένης Συνεδρίας.
Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος ασχολήθηκε με το θέμα της Ελληνικής Ιθαγένειας σε αλλοδαπούς μετανάστες, το οποίο ετέθη σε διαβούλευση από το Ελληνικό Κοινοβούλιο και κατέληξε στα εξής :
1. Η εν ισχύι νομοθεσία δια της οποίας κυρώθηκε ο κώδικας της Ελληνικής Ιθαγένειας προβλέπει τα σχετικά με την κτήση της Ελληνικής Ιθαγένειας, την απώλεια της Ιθαγένειας και την αρμοδιότητα επί θεμάτων Ιθαγένειας καθώς και την απόδειξη της Ελληνικής Ιθαγένειας.
Ἡ θέσπιση και η κατά καιρούς τροποποίηση του Νόμου που αφορά την Ιθαγένεια, δεν προέβλεπε, ούτε και τώρα προβλέπει την παρέμβαση της Ιεράς Συνόδου.
Είναι αρμοδιότητα της Ελληνικής Πολιτείας, δια του Ελληνικού Κοινοβουλίου, κατά τον λόγο του Χριστού «απόδοτε τα του Καίσαρος Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ» (Μαρκ. ιβ´ 17).
2. Η Εκκλησία είναι αρμοδία να καθορίζει τις προϋποθέσεις και τους όρους, με τους οποίους αποδέχεται αλλοδόξους και αλλοεθνείς στο δικό της εκκλησιαστικό πολίτευμα, δια του Βαπτίσματος, και να χορηγεί σε αυτούς την Χάρη του Θεού δια των Μυστηρίων και ιδιαιτέρως δια του Μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας.
Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια, ενέταξε στους κόλπους Της πολλούς αλλοδαπούς και αλλοεθνείς, κατόπιν αιτήσεώς τους και κατηχήσεως, τους οποίους έκτοτε θεωρεί ομότιμα και ισότιμα μέλη Της, δεδομένου ότι η Εκκλησία κινείται πέρα από γλώσσες και εθνότητες και είναι η ενότητα των πάντων.
Συγχρόνως οι κατά τόπους Μητροπολίτες και Ιερείς, μετά ζήλου και αγάπης αντιμετωπίζουν το θέμα των μεταναστών, και ανταποκρίνονται στις υλικές ανάγκες τους, ακόμη και των αλλοδόξων, διότι εφαρμόζουν τον λόγον του Κυρίου : «επείνασα γαρ και εδώκατέ μοι φαγείν, εδίψησα και εποτίσατέ με, ξένος ήμην και συνηγάγετέ με, γυμνός και περιεβάλετέ με, ησθένησα και επεσκέψασθέ με, εν φυλακή ήμην και ήλθετε προς με» (Ματθ. κε´ 35).
3. Ο Νόμος περί Ιθαγένειας δεν ταυτίζεται απόλυτα με το μεταναστευτικό πρόβλημα. Γι' αυτό η Ελληνική Πολιτεία πρέπει να μελετήσει επισταμένως τις προϋποθέσεις, βάσει των οποίων θα χορηγείται η Ελληνική Ιθαγένεια. Συγχρόνως όμως πρέπει να αντιμετωπίσει με σοβαρότητα το μεταναστευτικό πρόβλημα, βάσει της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας, αλλά και της ευαισθησίας και της ιδιαιτερότητος ορισμένων περιοχών της Πατρίδος μας, και τις ενδεχόμενες κοινωνικές επιπτώσεις στο σύνολο του πληθυσμού.
4. Οι κατά τόπους Μητροπολίτες, καίτοι βεβαίως δεν αμφισβητούν την νομοθετική αρμοδιότητα του Ελληνικού Κοινοβουλίου σε τέτοια ζητήματα, ούτε και την ιδιοποιούνται, έχουν αίσθηση της αποστολής τους ως Ποιμενάρχες.
Γι' αυτό αφενός μεν τηρούν τις εντολές του Χριστού για την αγάπη προς πάντας, αφετέρου δε γνωρίζουν και τις επί μέρους εθνικές και κοινωνικές ευαισθησίες, οπότε οι απόψεις τους πρέπει να συνυπολογίζονται για την αντιμετώπιση τέτοιων κρισίμων θεμάτων.
Ακολούθησε ανάρτηση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καλαβρύτων κ. Αμβροσίου στο ιστολόγιό του.
Και τώρα διατυπώνω μια απορία: Πως θα αισθάνωνται κάποιοι μεγαλώνυμοι Έλληνες, οι οποίοι ζούν καί δρούν, εργάζονται και δημιουργούν στην Αμερική, έχουν την Αμερικανική Υπηκοότητα, διαθέτουν Αμερικανικό Διαβατήριο, υψώνουν την ελληνική Σημαία στα πλοία τους, γυρίζουν όλο τον κόσμο για την επιχειρηματική τους δραστηριότητα καί ταξιδεύουν χρησιμοποιώντας το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΟ! Τι θα πούμε σ' αυτούς τους Μεγάλους Έλληνες; Το ελληνικό αίμα μολύνθηκε! Ανακατεύθηκε πιά με το Πακιστανικό, Αφγανικό, τό Ιρανικό, το Ιρακινό, το Αλβανικό καί βάλε....Ελάτε λοιπόν και σείς Μεγάλοι Έλληνες και εραστές του ελληνικού Μεγαλείου, ελάτε μαζί με εμέ νά αποδείξουμε ότι είμαστε "Έλληνες-Έλληνες", δηλ. καθαρόαιμοι Έλληνες;
Για την ανάρτηση του αυτή ο Μητροπολίτης δέχθηκε μεγάλη επίθεση από τον τύπο και τα ΜΜΕ αλλά και από πολιτικούς για ρατσιστικές και εθνικιστικές απόψεις που δεν συνάδουν με την Χριστιανική μας πίστη. Φυσικά πρέπει να τονίσω ότι οι επιθέσεις προήλθαν κυρίως από άτομα που δεν έχουν καμία σχέση με τον χώρο της Ορθοδοξίας.
Παλαιότερα έιχαν μεσολαβήσει και οι απόψεις του Σεβασμιωτάτου Θεσσαλονίκης κ. Ανθίμου όπ οποίος έχει ταχθεί υπέρ του δημοψηφίσματος για την ιθαγένεια αλλά και έχει επιστήσει την προσοχή στους πολιτικούς για τους ενδεχόμενους κινδύνους ενός τέτοιου νομοσχεδίου.
Δεν μπορούμε να παραλείψουμε και την σαφή θέση υπέρ του νομοσχεδίου που έχει λάβει ο Σεβασμιώτατος Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος σε προ ημερών άρθρο του στην εφημερίδα "Καθημερινή".
Κατά την πρόσφατη επίσκεψή του ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος με τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο παρευρέθησαν σε συσσίτιο της Εκκλησίας στους λαθρομετανάστες και έκαναν δηλώσεις αγάπης γι αυτούς.
Κατόπιν ακολούθησε νέα απαντητική ανάρτηση του Σεβ. Καλαβρύτων κ. Αμβροσίου στην ιστοσελίδα του για τις κατηγορίες που του απέδωσαν...
Στο βραδυνό κεντρικό δελτίο ειδήσεων χθές Σάββατο 6/2 και σήμερα Κυριακή 7/2 οι υπεύθυνοι του τηλεοπτικού Σταθμού ALTER έκαναν την εξαιρετική τιμή να ασχοληθούν με την αναξιότητά μας, παρουσιάζοντας, επικριτικά βέβαια, τίς θέσεις μας ως πρός το ζήτημα της απονομής της ελληνικής ιθαγένειας σε αλλοδαπούς μετανάστες. Μας πολεμούν χωρίς επιχειρήματα. Πολεμούν εμέ και όχι τις ιδέες μου!
Σήμερα τό βράδυ μάλιστα με τρέιλερ, που εμφανιζόταν συνεχώς στην οθόνη, προανήγγειλαν, ότι ο Μακαριώτατος καί αγαπητός εν Χριστώ Αδελφός μου, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος, "απαντά στις δηλώσεις του Μητροπολίτη Καλαβρύτων". Τελικά ο Μακαριώτατος μέ χαμόγελο είπε: "αυτά θα τα κρίνει η ιστορία!" Τίποτε παραπάνω!
Και πράγματι, τα αποτελέσματα των αποφάσεων, που λαμβάνονται σήμερα για την παραχώρηση της Ιθαγένειας σε μή Έλληνες το γένος μετανάστες, θα φανούν έπειτα από τριάντα και βάλε χρόνια, όταν εμείς ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΜΑΣΤΕ στή ζωή! Συμφωνούμε λοιπόν απόλυτα με τον Μακαριώτατο κ. Ιερώνυμο ως πρός το σημείο αυτό. Και συγχρόνως δηλώνουμε προς πάσα κατελυθυνση. 'Αλλο πράγμα είναι η αγάπη καί άλλο η παραχώρηση της Ιθαγένειας. 'Οπως έλεγα και το πρωϊνό κήρυγμά μου: Κάποιος χριστιανός πρό ημερών μου έλεγε: "Σεβασμιώτατε, τι θα πεί αγάπη; Τα δίνω όλα; Όχι δά, διότι υπάρχουν και πράγματα που δεν χαρίζονται! Μπορώ και οφείλω να δώσω τροφή, στέγη, ένδυμα, το σπίτι μου, το μάτι μου, το νεφρό μου και πολλά άλλα ακόμη στόν ξένο, τον οποιοδήποτε ξένο, πιστό ή άπιστο, αλλά ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΤΟΥ ΔΩΣΩ ΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ ΜΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΧΑΡΕΙ ΣΑΡΚΙΚΑ! Υπάρχουν λοιπόν και πράγματα, που δέν χαρίζονται!" Και εγώ συμφωνώ! ΌΝτως υπάρχουν πράγματα που δεν προσφέρονται. Η άρνησή τους δεν αναιρεί την αγάπη, υπέρ της οποίας κόπτονται κάποιοι "αγαπολυγούρηδες" (κατά το ευρωλυγούρηδες) Ένα από αυτά είναι και η "ελληνικότης" μέ όσα συνεπάγεται ο όρος αυτός. Ο Λαός μας με τη σοφία του, που την εκφράζει η λαϊκή μούσα, λέγει:
Θέλω λοιπόν ν΄αγιάσω και δεν με αφήνουν! Ποιοί; Μα οι δημοσιογράφοι και οι έχοντες τα παντοδύναμα συγκροτήματα των ΜΜΕ, δια των οποίων "ποδηγετούν" δηλ. αποκοιμίζουν τον Ελληνικό Λαό.
Γι αυτό κι εμείς οι Ιεράρχες, σεβόμενοι την αποστολή μας, δικαιούμεθα να έχουμε και νά εκφράζουμε τη γνώμη μας προς κάθε κατεύθυνση. Ασφαλώς η Κυβέρνηση ψηφίζει τους Νόμους! Ασφαλώς η Κυβέρνηση διοικεί τό Κράτος! Όταν όμως η Κυβέρνηση εισάγει τήν " διαβούλευση", δηλ.το δημόσιο διάλογο σε διάφορα σπουδαία ζητήματα, τότε ασφαλως και η Ιερά Σύνοδος έχει δικαίωμα να εκφράσει την γνώμη της, αλλά και ο κάθε πολίτης. Άρα και ένας Ιεράρχης μπορεί να έχει γνώμη και να την εκφράζει με κάθε νόμιμο τρόπο και με ευπρέπεια! Αλλοιώς έχουμε μια ιδιότυπη δικτατορία, στην οποία δικαιούνται να ομιλούν μόνον οι τηλεπαρουσιαστές καί όσοι καλούνται στα παράθυρα των τηλεοράσεων, επιλεγόμενοι μονομερώς από τούς αρμοδίους.
Γιατί άραγε μπορούν να εκφράζουν τη γνώμη τους επί παντός θέματος και μάλιστα να αποφαίνωνται "ex cathedra", όπως δηλ. ο Πάπας της Ρώμης, νά κρίνουν, να δικάζουν και να καταδικάζουν τον καθένα οι κ. κ. Λυριτζής, Οικονόμου, Παπαδάκης, Καμπουράκης, Χατζηνικολάου, Αυτιάς και οι λοιποί παράγοντες της τηλεοράσεως και ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ να εκφάζει τη γνώμη του ένας Μητροπολίτης, ο οποίος εξ ορισμού έχει χρέος να διδάσκει στο Λαό την αλήθεια;
Απόψε ο ALTER παρουσίασε ένα εκτενές αφιέρωμα στον μακαρίτη Νίκο Κακαουνάκη, του οποίου γνώρισμα ήταν οι ριζοσπαστικές δημόσιες κριτικές και επικριτικές παρεμβάσεις σέ όλα τα ζητήματα της δημόσιας ζωής καί επαινέθηκε για το ρόλο του. " Μας λείπει ο Νίκος" είπαν μερικοί και εγώ το προσυπογράφω. Αλλά γιατί ο μακαρίτης Κακαουνάκης είχε το δικαίωμα να λέγει, να βρίζει, να καταδικάζει και ένας Μητροπολίτης δεν έχει το δικαίωμα να διατυπώνει την άποψή του, μάλιστα δε ευπρεπώς; Το Σύνταγμα μας αναγνωρίζει το δικαίωμα να εκφράζουμε ελευθέρως τη γνώμη μας. ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΔΕΝ ΤΟ ΧΑΡΙΖΟΥΜΕ ΣΕ ΚΑΝΕΝΑ!
Ας μας λένε λοιπόν "σκληροπυρηνικούς" ή "σκληρούς της Ιεραρχίας, "τρελλούς" ή ό,τι άλλο! Ας επιλέγουν μερικά από τά λόγια μας (λογοκρισία!!!!) για να μας εκθέτουν! Ας μας υβρίζουν! Εμείς έχουμε το δικαίωμα να λέμε τη γνώμη μας και θα το κάνουμε, όσο μπορούμε! 'Αλλωστε τριάντα τόσα χρόνια η φωνή μας ακούγεται. Τώρα, που είμαστε στην ωριμότητα, θα σταματήσουμε;
+ Ο ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ
ΣΧΟΛΙΟ
Δεν θέλω να σχολιάσω τις ενέργειες και τα λεγόμενα του κάθε Ιεράρχη μας πάνω στο θέμα. Οι απόψεις μου είναι εκφρασμένες σε πάμπολλες αναρτήσεις.
Από τα παραπάνω όμως αντιλαμβάνεστε ότι υπάρχει μια περίεργη κατάσταση διχασμού στους κόλπους της Ιεραρχίας και αυτό είναι πολύ άσχημο για το πλήρωμα της Εκκλησίας μας. Θα ήταν σωστότερο να υπάρχει μια κοινή πλεύση όλων των Ιεραρχών μας ωστε κι ο πιστός λαός να μπορεί να εκφράζει άνετα την άποψή του. Δεν εξυπηρετεί νομίζω, καθόλου την Εκκλησία μας αλλά και τον εθνικό αγώνα του λαού μας, η διχαστική εικόνα που παρουσιάζεται στον (ούτως ή άλλως) αντιχριστιανικό τύπο και τα ΜΜΕ, που περιμένουν στην γωνία κάποιο τυχόν ατόπημα του ανώτερου κλήρου για να το στηλιτεύσουν.