5 Οκτωβρίου 2025

Που οδηγούν το “παιδί-βασιλιάς” και το νεανικό lifestyle

 
“Ε ρε Μπρο… τι να κάνουμε ρε Μπρο… Πιάστηκα ρε φίλε! Σηκώθηκα να κάνω μια βόλτα ρε Μπρο!.” Λίγο μετά μιλώντας στο εαυτό του: “Τι θα κάνουμε με αυτήν την κυρία!“… (μαθητής της έκτης Δημοτικού απευθυνόμενος προς τη δασκάλα του, η οποία του ζητά να καθίσει στην καρέκλα κατά τη διάρκεια του μαθήματος). 
 
Τα σημερινά παιδιά, όπως και όλα τα άτομα, δεν ζουν σε κοινωνικό κενό, συνεπώς επηρεάζονται. Πολλές φορές μάλιστα, καθορίζεται η ταυτότητα και η συμπεριφορά τους, όχι μόνο από τα οικεία πρόσωπα με τα οποία αλληλεπιδρούν άμεσα, αλλά από τις ευρύτερες κοινωνιοπολιτικές συνθήκες, μέσα στις οποίες αυτά τα παιδιά διαπαιδαγωγούνται και εκπαιδεύονται. Για τον λόγο αυτό, δεν μπορεί να διαχωριστεί το ζήτημα των διαδικασιών της συμμοριοποίησης της κοινωνίας, των νέων ανθρώπων – και τελικά, των ίδιων των εφήβων και των παιδιών από το κλίμα εποχής (zeitgeist), μέσα στο οποίο αυτά τα παιδιά μεγαλώνουν.
 
Πιο συγκεκριμένα, δεν μπορεί η αύξηση της βίας (έμπρακτης και συμβολικής) να απομονωθεί από την “μαφιοποίηση” της κοινωνίας γενικότερα, από την εξοικείωση με το σκάνδαλο, την “αρπαχτή” και τον εύκολο πλουτισμό, από την κουλτούρα της άκοπης ευημερίας, από τον κατακερματισμό της κοινωνίας σε μειονότητες, από την καλλιέργεια μιας νοοτροπίας διάχυτου κυνισμού, από τον εμποτισμό της σκέψης των ανηλίκων με την ιδέα πως “έχουν το δικαίωμα να …”, πως είναι δηλαδή αυτομάτως, ως ανθρώπινα άτομα, πριν και πάνω από όλα δικαιωματούχοι χωρίς υποχρεώσεις, άρα νομιμοποιούνται συνειδησιακά να “χτυπούν κάτω τα πόδια τους” με πεισματάρικη διάθεση, αντιδρώντας βίαια κάθε φορά που οι αντικειμενικές συνθήκες (κοινωνικές, ιστορικές, οικονομικές, πολιτικές κλπ.) παρεμποδίζουν την πραγμάτωση των επιθυμιών τους ή το κοινωνικό περιβάλλον (γονείς, εκπαιδευτικοί, συνομήλικοι κλπ.) αρνούνται να υλοποιήσουν ένα αίτημά τους. 
 
Ως γνωστό, μετά τον δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, παρατηρήθηκε μια προοδευτική αλλαγή στους τρόπους διαπαιδαγώγησης των παιδιών, ενώ παράλληλα αναδείχθηκε εμφατικά η έννοια του “παιδιού – βασιλιά” ως του πρώτου νομικού δικαιωματούχου, μεγαλύτερου και σπουδαιότερου ίσως και από τον “πελάτη – βασιλιά”, του οποίου τα γούστα και τις επιλογές διαμορφώνει και εγχαράσσει το κατάλληλο μάρκετινγκ (και τα καπρίτσια του οποίου οφείλει βεβαίως να σέβεται κάθε αξιόλογος πωλητής εμπορευμάτων).
 
Παράλληλα άλλωστε, όπως γνωρίζουμε από την κλινική μας εμπειρία, αλλά και από την ευρύτερη παρατήρηση του κοινωνικού πεδίου, τα σημερινά παιδιά μπολιάζονται από πολύ μικρή ηλικία με πρότυπα και χρηστοήθειες κοινωνικού δαρβινισμού, με ακραία φιλελεύθερα ανταγωνιστικά ιδεώδη, καθώς επίσης βομβαρδίζονται συστηματικά από γυαλιστερές εικόνες καταναλωτικής ευημερίας κάποιων προνομιούχων που ζουν πολυτελώς, που “κάνουν πάντα αυτό που θέλουν”, που αγοράζουν κάθε φορά ό,τι επιτάσσει η ομάδα, που επιδεικνύουν τα καταναλωτικά τους αγαθά, τα ταξίδια, τα gadget, τα ακριβά τους ρούχα, ή τις μάρκες των παπουτσιών και των αυτοκινήτων τους. 
 
Ήδη από το 2000 περίπου, μεγάλωσε σε όλο το δυτικό κόσμο μια ολόκληρη γενιά από τέτοιες “χιονονιφάδες” (snowflakes): νέοι άνθρωποι, επιπόλαιοι και ανάλαφροι μέσα στην γενικευμένη τους ημιμάθεια, άριστοι χειριστές πληκτρολογίων, ανιστόρητοι και μάλλον ακαλλιέργητοι από την άποψη της γενικής τους παιδείας, προϊόντα μιας υπό διάλυση αντικοινωνικής κοινωνίας και ενός εκπαιδευτικού συστήματος, που όπως έγραφε ο Μισεά «καλλιεργεί την άγνοια και την αμάθεια». Μια νέα γενιά πολιτισμικά εξαμερικανισμένων “τρομερών παιδιών”, που πιστεύουν ότι ο κόσμος τους ανήκει και η κοινωνία τους “χρωστάει τα πάντα”, ενώ οι ίδιοι, όπως πιστεύουν, είναι “φρέσκιοι”, καινοτόμοι και ριζοσπάστες.
 
Η αμερικανική κουλτούρα 
 
Συμπληρωματικά, ένα σημαντικό κομμάτι των ανθρώπων της νέας γενιάς αισθάνεται μάλιστα, δικαίως ή αδίκως, περιθωριοποιημένο. Μεγαλώνει συχνά με πρότυπα και αξίες, όχι μόνο ξένα προς τα ήθη και τα έθιμα μιας χώρας, όπως η Ελλάδα, αλλά και με νοοτροπίες που εγχαράσσονται κυρίως από τα διάφορα πολιτισμικά υποπροϊόντα της αμερικανικής κουλτούρας, τα σκουπίδια της οποίας διαχέονται συστηματικά από την τηλεόραση, τον κινηματογράφο και το διαδίκτυο. Ο κυνισμός, η γενικευμένη αποϊεροποίηση και ο αδίστακτος χαρακτήρας του προφίλ του πετυχημένου ανθρώπου, διευκολύνει την μαφιοποίηση των νοοτροπιών των παιδιών και των εφήβων των πιο λαϊκών και στερημένων στρωμάτων του δυτικού κόσμου. 
 
Η κοινωνική αναγνώριση, η διάκριση, ο εύκολος και γρήγορος πλουτισμός γίνονται βασικές φιλοδοξίες των παιδιών ήδη από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Άλλωστε, οι ινφλουένσερ και οι τράπερ, τους οποίους σε μεγάλο βαθμό μιμούνται οι υπό συμμοριοποίηση ανήλικοι, λανσάρουν ως μοντέλο διάκρισης τον λούμπεν εξαμερικανισμό τους, καθώς επίσης εγκαθιδρύουν ως μόδα τον τρόπο ομιλίας και συμπεριφοράς των νεαρών κατοίκων των δυτικοευρωπαϊκών γκέτο, ενώ η αισθητική του μαφιόζου αναδεικνύεται σε lifestyle κοινωνικής διάκρισης. Σε μια τέτοια περιρρέουσα ατμόσφαιρα φτάνουμε στο σημείο να διαπιστώνουμε πως πολλά από τα σημερινά παιδιά μαθαίνουν να ντρέπονται για τον εργαζόμενο γονιό τους, που βγάζει με δυσκολία τα χρήματα διαβίωσης του μήνα και να τον θεωρούν “looser”.
 
Μαθαίνουν πως “για να είσαι μάγκας πρέπει να πατάς επί πτωμάτων”, να “εκμεταλλεύεσαι ό,τι και όποιον μπορείς για να πετύχεις τον σκοπό σου”, πως “μόνο οι φτωχοί και οι βλάκες δουλεύουν, οι ξύπνιοι καθαρίζουν αλλιώς”, ότι “τα λεφτά πρέπει να βγαίνουν εύκολα και γρήγορα”, ότι το “socializing” γίνεται μόνο μέσα από το κινητό τηλέφωνο, ότι είναι “cool να δοκιμάζεις ναρκωτικά και pills για να είσαι happy”, ότι είναι “chill να πειραματίζεσαι με την σεξουαλικότητά σου και να συλλέγεις εμπειρίες”, ότι “πρέπει να απαιτείς από τους άλλους respect”, όπως καλείται ο σεβασμός στη μαφιόζικη διάλεκτο κλπ.
 
Το πρότυπο της επιτυχίας 
 
Κλείνοντας, τίθεται το ερώτημα πως θα μπορούσε να διαχειριστεί το σύγχρονο μεταμοντερνίζον κοινωνικό περιβάλλον και εκπαιδευτικό σύστημα την «λύσσα που αισθάνεται το παιδί ενάντια σε όλους όσους δεν ικανοποιούν τις ανάγκες του», για να χρησιμοποιήσουμε μια χαρακτηριστική φράση του Κρίστοφερ Λας, ο οποίος ως κοινωνιολόγος ασχολήθηκε πολύ με τις παθογένειες και τις δυσλειτουργίες της αμερικανικής οικογένειας; 
 
Δύσκολα θα μπορούσε κανείς να διαφωνήσει με τον Μισεά, στις σχετικές παρατηρήσεις που διατυπώνει στο βιβλίο του “Η Αυτοκρατορία του Μικρότερου Κακού”, ότι η εκπαίδευση όπως και η διαπαιδαγώγηση ως στόχο έχουν να προσφέρουν στο παιδί τα μέσα να ξεπεράσει τον αρχικό του εγωκεντρισμό και να κατακτήσει σταδιακά την σημασία των Άλλων. Η “σημασία” αυτή αντιπροσωπεύει ταυτόχρονα το σημάδι και την συνθήκη κάθε πραγματικής αυτονομίας του παιδιού, η οποία συνιστά βάση και απαραίτητη προϋπόθεση της προοδευτικής ψυχολογικής του ωρίμανσης. 
 
Το άτομο για να μπορέσει να ενηλικιωθεί, να γίνει αυτόνομο και ανεξάρτητο, πρέπει προηγουμένως να έχει ενταχθεί στις κοινωνικοποιητικές αλληλουχίες της δωρεάς και της αμοιβαιότητας. Εάν λοιπόν ο γονεϊκός (μητρικός και πατρικός) ρόλος, καθώς επίσης και η εκπαίδευση, δεν επιτρέψουν αυτή την εξελικτική διαδικασία της προοδευτικής αυτονόμησης, το νεαρό άτομο θα βρεθεί αναπόφευκτα εγκλωβισμένο στην αρχική επιθυμία της παντοδυναμίας και συνεπώς, θα στερηθεί όχι μόνον τη δυνατότητα να “μεγαλώσει”, αλλά και να οικοδομήσει μια ισορροπημένη σχέση με τον εαυτό και τους άλλους.
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.