4 Οκτωβρίου 2025

ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΑΔΕΙΑΣ ΟΔΗΓΗΣΗΣ

Γράφει ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης Αμφικτύων 
 
Σήμερα (εννοεί την Πέμπτη 02/10) είμαι εξαιρετικά χαρούμενος γιατί ανανέωσα στα 97 μου χρόνια την άδεια οδήγησης για δύο χρόνια με το σπαθί μου, χωρίς δηλαδή να καταφύγω όπως φημολογείται σε κυκλώματα «ευκολίας» έκδοσης αδειών οδήγησης. Αυτό ποτέ δεν θα το έκανα πρώτον για το καλό μου, αλλά και ένεκα σεβασμού προς τους νόμους της πατρίδας μας. Έτσι θεού θέλοντος θα οδηγώ αισίως ως τα 99 μου και βλέπουμε.
 
Είμαι ο αρχαιότερος οδηγός της Ελλάδας από απόψεως χρόνων οδήγησης, γιατί μπορεί να υπάρχουν γηραιότεροι οδηγοί από τον γράφοντα. Όταν βγήκαμε από την ΣΣΕ ανθυπολοχαγοί εκπαιδευτήκαμε το 1950 στην Σχολή Διαβιβάσεων στο Χαϊδάρι (ΚΕΔ) στην οδήγηση και μηχανολογία μηχανών εσωτερικής καύσης. Οδηγήσαμε στρατιωτικά οχήματα και δίκυκλα του Β’ Π.Π (αγγλικά καμιόνια Bedford, και Fordson και μοτοσυκλέτες BSA και Norton και αργότερα στα Αμερικανικά REO).
 
Τότε το νεότευκτο Όπλο των Διαβιβάσεων ήταν το πρώτο που εφάρμοσε εκπαίδευση οδηγών οχημάτων και μοτοσυκλετών και ικανότητα τεχνικής υποστήριξης 1ου Κλιμακίου στους νέους Αξιωματικούς. Τα αυτοκίνητα εκείνης της εποχής απαιτούσαν στοιχειώδεις γνώσεις συντήρησης (ρυθμίσεις, γρασάρισμα, αλλαγή ελαστικών κ.α), οι οποίες σήμερα έχουν καταργηθεί και μόνον τα συνεργεία έχουν δυνατότητα ρυθμίσεων και ελέγχων με ηλεκτρονικά μέσα. Τότε οι δρόμοι ήταν διάσπαρτοι από καρφιά από τα πέταλα των αλόγων, πρόκες και άλλα αιχμηρά αντικείμενα. 
 
Το 1956 αγόρασα το πρώτο μου αυτοκίνητο ένα Renault dauphin με αριθμό κυκλοφορίας 42.882. Tόσα εν συνόλω αυτοκίνητα κυκλοφορούσαν τότε στην Ελλάδα. 
 
Εκτοτε είχα πάντα ΙΧ στην κατοχή μου ακόμη και στην Σμύρνη. Ως τώρα έχω αλλάξει αρκετές μάρκες αυτοκινήτων, όμως εκείνο το πρώτο ΙΧ θα μου μείνει αξέχαστο, καθώς ήμουν νέος και εργένης. Τότε είχα πάει για μετεκπαίδευση στις ΗΠΑ Σχολή ΔΒ στο Fort Monmouth N.J και απέκτησα τη δυνατότητα να αγοράσω είτε ένα ΙΧ, είτε ένα ακίνητο. Η αείμνηστη μητέρα μου που την ρώτησα μου έδωσε σιβυλλική απάντηση: «Οτι σε ευχαριστεί παιδί μου». Το ΙΧ μου κόστισε 45.000 δρχ με αυτά τότε μπορούσα να αγοράσω ένα δυάρι διαμέρισμα, ή ένα οικόπεδο στις συνοικίες των Αθηνών εκείνης της εποχής. 
 
Πάντα φρόντιζα το εκάστοτε αυτοκίνητο μου και όταν το πουλούσα ο αγοραστής με ευχαριστούσε για την άριστη κατάσταση του. 
 
Εκείνα τα χρόνια δεν υπήρχε Κ.Ο.Κ, υπήρχαν μόνο απαγορευτικές διατάξεις της τροχαίας. Οι περισσότεροι δρόμοι πλην των κεντρικών αρτηριών ήταν χωματόδρομοι στενοί με λακκούβες. Εκτός Αθηνών, οι δύο εθνικές αρτηρίες προς Πελοπόννησο και προς Θεσσαλονίκη ήταν σε άθλια κατάσταση και το ταξίδι ήταν σωστή «Οδύσσεια». Στην ίδια κατάσταση και χειρότεροι ήταν οι δρόμοι της Αττικής. Για να πάμε στο θερινό στρατόπεδο της ΣΣΕ στον Άγιο Ανδρέα έπρεπε να διασχίσουμε μια ζούγκλα από πεύκα με ελάχιστους μικροοικισμούς μετά τους Αμπελοκήπους. 
 
Οι δρόμοι εντός πόλεων και οικισμών τότε ήταν για τους ανθρώπους, για τα κάρα, για τις σούστες, τα δίτροχα καροτσάκια της εποχής και για τα ζώα. Αυτούς τους δρόμους έπρεπε να διασχίζεις σφυρίζοντας με το κλάξον για να μεριάσουν να περάσεις με ασφάλεια. Καλός οδηγός τότε δεν ήταν αυτός που έτρεχε πολύ, αλλά αυτός που φρόντιζε να δει τι θα κάνει ο άλλος που ερχόταν απέναντι ή από το πλάι του δρόμου, προκειμένου να αποφύγει πιθανό ατύχημα. Οι δρόμοι ήταν στενοί και μόλις και μετά βίας επαρκούσαν για την διασταύρωση δύο οχημάτων. Έπρεπε να πλαγιάζεις σχεδόν ακινητοποιημένος για να περάσει κάποιο μεγαλύτερο όχημα. Λίγα τότε τα αυτοκίνητα και πολύ φτωχά σε δυνατότητες, στενοί και ανώμαλοι οι δρόμοι και δύσκολη η οδήγηση μέσα σ’ αυτό το κομφούζιο. Ελάχιστα όμως τα ατυχήματα γιατί τότε οδηγούσαμε με πολύ μικρές ταχύτητες και είμαστε σε συνεχή εγρήγορση στο τιμόνι. 
 
Εκείνο τον καιρό πάρκαρα συχνά απέναντι από του Ζόναρς στην Πανεπιστημίου, αλλά επειδή είχαν αρχίσει οι κλήσεις της Αστυνομίας, επιτρεπτή στάθμευση υπήρχε στο Πολυτεχνείο και στους γύρω δρόμους. Τότε δεν ασφαλίζαμε τα αυτοκίνητα για ατυχήματα, ούτε περνούσαν από ΚΤΕΟ. Η απόκτηση ΙΧ εκείνη την εποχή ήταν λίαν δαπανηρή υπόθεση, αλλά το ΙΧ τότε ήταν άκρως δελεαστικό και πολύ ελκυστικό στον κοινωνικό περίγυρο. 
 
Δεν θέλω να αυτοεπαινεθώ αλλά στα 75 χρόνια οδηγός ως τώρα δεν έπαθα ατύχημα, δεν σκότωσα και δεν τραυμάτισα άνθρωπο ούτε σκύλο ή γάτα και δεν καταδικάστηκα για τροχαία παράβαση. 
 
Στην Καστοριά μόνο βράδυ χτύπησα ένα λαγό που είχε ακινητοποιηθεί από τα φώτα. Για αντικανονική στάθμευση πλήρωσα ελάχιστα πρόστιμα γιατί σεβόμουν τα σήματα της τροχαίας. Ελαφρά στραπατσαρίσματα (λαμαρινοφθορές) πάντα επισκευάσιμα είχα μερικά όχι όλα από φταίξιμο δικό μου. Πάντα σεβόμουν τον Κ.Ο.Κ και δεν έκανα παραβάσεις. Έχω οδηγήσει σε πολλές χώρες της Ευρώπης, στην Αμερική και στην Τουρκία.
 
Σήμερα το κυκλοφοριακό είναι το υπ’αρίθμ. ένα πρόβλημα της Αττικής και όχι μόνον. Τούτο οφείλεται στην υπερβολική αύξηση των οχημάτων και των ανθρώπων, ενώ οι δρόμοι παραμένουν σχεδόν οι ίδιοι με την εποχή εκείνη με διαπλατύνσεις, ασφαλτοστρώσεις και βελτιώσεις. Σε άλλες μεγαλουπόλεις που επισκέφθηκα έχουν θεσπίσει εντός πόλεων πυκνό δίκτυο μέσων μαζικής μεταφοράς με παράλληλη αυστηροποίηση εισόδου των οχημάτων εντός πόλεων. Τώρα γίνεται και στη χώρα μας σοβαρή προσπάθεια για την βελτίωση του κυκλοφοριακού.
 
Τώρα πια οδηγώ μόνο σε περίπτωση ανάγκης και μόνο σε γνωστά δρομολόγια, σε κάποια κοντινά νοσοκομεία, ιατρεία και το καλοκαίρι από το σπίτι ως την αγορά ή την κοντινή παραλία για μπάνιο. Έχω πλήρη συνείδηση ότι δεν διαθέτω τα αντανακλαστικά του νέου ανθρώπου και γι’ αυτό οδηγώ πολύ συντηρητικά με μικρές ταχύτητες στο δεξιό της οδού, προσέχω τα φανάρια και ιδιαιτέρως το κόκκινο για να μην γίνω πρόξενος ατυχήματος. Γι’ αυτό δεν οδηγώ σε άγνωστα πλέον μέρη, σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας όπως οι εθνικές οδοί και δεν οδηγώ την νύχτα. Για όλες τις εργασίες στα πέριξ προτιμώ να πηγαίνω με τα πόδια ώστε να συμπληρώσω στο ρολόι μου 6.000 βήματα κατ’ ελάχιστον ημερησίως συμπεριλαμβανομένης και της πρωινής γυμναστικής. 
 
Το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών με τον δρακόντιο ΚΟΚ- και πολύ καλά κάνει για να μειώσει τα ατυχήματα- μοιράζει απλόχερα μέσω της αστυνομίας και των δικαστηρίων ποινές που σου κόβουν την ανάσα. Όμως ποτέ δεν έδωσε κάποιον έπαινο σε καλούς οδηγούς που τερματίζουν την οδήγηση με μηδέν ατυχήματα. Δεν το λέω για τον εαυτό μου γιατί εγώ δεν τερμάτισα ακόμη. Το μαστίγιο πρέπει να συνοδεύεται και από το καρότο προς παραδειγματισμό.
 
(1/10/25) 
 
*Αμφικτύων ο Υποστράτηγος ε.α Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης
Συγγραφέας, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών
amphiktyon@gmail.com



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.