21 Οκτωβρίου 2019

«Μάθαινε τα παλιά να ξέρεις τα καινούργια» (παροιμία)

Γράφει ο Δημήτρης Νατσιός

Στο περισπούδαστο βιβλίο του «Καταρρέω», ο αείμνηστος Τάσος Λιγνάδης, σε κείμενο του για την Μικρασία, γράφει για μια συζήτηση που είχε στην Κύπρο, πριν από την καταστροφή του ’74, μ’ έναν γέροντα πρόσφυγα του 1922, ο οποίος είχε καταφύγει στο νησί. Μιλούσαν σ’ ένα καφενείο στην Κερύνεια, «το πιο αυθεντικό ελληνικό τοπίο που έχω γνωρίσει», όπως γράφει. Κοίταζε ο γέροντας την θάλασσα «με ματιά που έκρυβε πόνο Ιστορίας».

Του είπε: «Από δω θα ’ρθουν τα πλοία και τα αεροπλάνα τους για να μας ξεριζώσουν για μια ακόμα φορά». Και πράγματι, μετά από λίγο ήρθαν οι κτηνάνθρωποι της Ανατολής….

‘’Και γέμισε πληγές το χώμα.
Βρήκε εκκλησιές και τις χάλασε.
Βρήκε λιακωτά και τα κούρσεψε.
Βρήκε τα βήματα ενός πολιτισμού και θέλει να τα παραγράψει.
Και χαλά. Γιατί δεν μπορεί να χτίσει’’.
(Άνθος Λυκαύγης. Κύπριος δημοσιογράφος και λογοτέχνης).

Θα ξανάρθουν. Ή μάλλον έρχονται, με λέμβους… Περπατάς στο Κιλκίς, στην Κατερίνη - πόλεις της ενδοχώρας, όπως λέγεται, λες και είμαστε στην αχανή Ρωσία. 40 χιλιόμετρα απέχει το Κιλκίς από την θάλασσα, 10 η Κατερίνη - και από την γωνία εμφανίζεται η φασκιωμένη μωαμεθανή με 3-4 φύτρες της, και ας τηγανίζει ο ήλιος την πλάση με σαράντα και βαθμούς. Και από πίσω ο μωαμεθανός σύζυγος, με κοντοπαντέλονο, και σαγιονάρα, κεφάτος και χαρούμενος, γιατί βρήκε την χώρα με τα αμετανόητα κορόιδα και τους προδότες πολιτικούς. 

Αντιδρούν ακούμε στα νησιά. Και τι απαιτούν; Όχι να κλείσουν τα σύνορα στην παράνομη μετανάστευση, αλλά να αδειάσουν οι Μόριες και να μεταφερθούν οι Αφροασιάτες στην….ενδοχώρα. Σε μια βδομάδα θα ξαναγεμίσουν. Θα αδειάσουν, θα γεμίσουν. Φοβούνται μην τους πουν ρατσιστές…

«Άντε να λείψετε, χαμένοι άνθρωποι! Τέτοιοι είναι οι άνθρωποι σήμερα. Δωσ’ τους χρήματα, αυτοκίνητα και δεν νοιάζονται ούτε για πίστη ούτε για την τιμή ούτε για την ελευθερία» (Άγιος Παϊσιος, ο Αγιορείτης).

Ουγγαρία, Τσεχία, Πολωνία, Δανία, Αγγλία, Κροατία, Αυστρία, Βουλγαρία και άλλες χώρες της Ε.Ε. έκλεισαν τα σύνορα. Σκόπια και Αλβανία το ίδιο. Το διαμηνύουν οι ηγέτες τους προς πάσαν κατεύθυνση. Έλαβε κάποιο μέτρο εναντίον τους η ξεδοντιασμένη και διεφθαρμένη γριά Ευρώπη; Όχι. Γιατί; Γιατί δεν γίνεται το ίδιο στην πατρίδα μας; Γιατί δεν βγαίνει ο Έλληνας πρωθυπουργός να πει το αυτονόητο: δεν δεχόμαστε άλλους «πρόσφυγες και μετανάστες». Τι φοβούνται; Γιατί οι ξένοι τους θεωρούν δεδομένους;

Έχουν ξεπουλήσει τα πάντα, πρόδωσαν την Μακεδονία μας και την Κύπρο. Λάβαμε μήπως κάποια εγγύηση από την Ε.Ε., την Αμερική για την εθνική μας ακεραιότητα; Όχι. «Είμαστε μόνοι μας», δηλώνουν. Γιατί, ο μη γένοιτο, Κύριος οίδε, αφού είμαστε μόνοι μας, επιτρέπουμε σε χιλιάδες μωαμεθανούς να στρατοπεδεύουν γύρω από τις πόλεις μας ή μέσα σ’ αυτές; Αν γίνει το κακό, δεν θα στείλει ένα μήνυμα, ο βλαμμένος ο Ερντογάν, στα κινητά τους, παροτρύνοντάς τους για «ιερό πόλεμο» και σφαγές κατά των «απίστων», ημών, δηλαδή; Αυτές οι απλές σκέψεις που περνούν από το μυαλό όλων σχεδόν των Ελλήνων, εκτός από τους κρανιοκενείς αριστερόμυαλους, δεν βασανίζουν τον νου των πολιτικών;

Να υποθέσουμε πως αν συμβεί θα μιμηθούν τους άκαπνους τζιτζιφιόγκους προγόνους τους, του 1940; 

Διαβάζω από το εξαιρετικό βιβλίο του μεγάλου λαογράφου μας Δημητρίου Λουκάτου, «Οπλίτης στο Αλβανικό Μέτωπο»:

«Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 1940. Σήμερα έκαμα μια βόλτα στα Γραφεία Εμπέδων-Στρατολογία, Διαχείριση, Υπασπιστήριον. Ένα σωρό φαντάροι έχουν “βολευτεί” εκεί μέσα. Μ’ ένα μπιλιετάκι, μ’ έναν γνωστό, από δω κι από κει, τα κατάφεραν. Τώρα είναι ήσυχοι. Είναι όλοι τους από αριστοκρατικές αθηναϊκές οικογένειες και πολλοί έρχονται στο γραφείο τους με ιδιόκτητη κούρσα. Τους ξεχωρίζεις από τα καλοχτενισμένα μαλλιά, τα μεταξωτά πουκάμισα, τα καλοβαλμένα φανταρίστικα, και το ρολόι του χωριού. Τους ξεχωρίζεις ακόμα, από το ακατάδεχτο ύφος τους και την απροθυμία τους να σ’ εξυπηρετήσουν. Τα τσακίσματα και τις ευγένειές τους τα σπαταλάνε στους αξιωματικούς». (Εκδ. «Ποταμός», σελ. 24-25).

Ο Λουκάτος πήγε και πολέμησε, όπως και άλλα 14.000 περίπου «παιδιά της Ελλάδος». Οι ατσαλάκωτοι κηφήνες της «αριστοκρατίας» - τίποτε δεν άλλαξε από τότε- τρύπωναν στα φουστάνια των μανάδων τους. Οι 14.000 άφησαν τα ιερά τους κόκκαλα στις αετοράχες της Πίνδου. Έλληνες πραγματικοί, καμιά σχέση με την επώνυμη σιχασιά των Αθηνών.

Επιμένω, όμως. Γιατί δεν αντιδρά η … αριστοκρατία στην εξόφθαλμη εισβολή; Προστρέχω και πάλι σε βιβλιογραφική παραπομπή. Δόξα το Θεώ, σπουδαίοι και ευφυείς πρόγονοι, μας προίκισαν με αξιόλογα… ερμηνευτικά εργαλεία.

Ίσως λίγοι γνωρίζουν ή έχουν στην βιβλιοθήκη τους το δυσεύρετο βιβλίο του πρέσβεως Κωνσταντίνου Σακελλαρόπουλου, με τίτλο «Η σκιά της Δύσεως. Ιστορία μιας καταστροφής». (εκδ. «Αετός», Αθήνα, 1954). Εξαιρετικό πόνημα ασχολείται με την κρίσιμη διπλωματική ιστορία της Ελλάδος, ετών 1915-1922. Στον επίλογο του βιβλίου, στα συμπεράσματα, ο συγγραφέας γράφει τα εξής επικαιρότατα.

«Μία ηνωμένη Ελλάς ποτέ δεν θα ελάμβανε εκ μέρους των Μεγάλων την μεταχείρισιν που έλαβε η εξαθλιωμένη Ελλάς των σκοτεινών παθών και του εμφυλίου πολέμου, η Ελλάς των δύο αδιαλλάκτων αντιπάλων παρατάξεων, από τας οποίας η καθεμιά έφθασε να μην κάμνει καν διάκρισιν μέσων, προκειμένου να επιβληθεί επί της άλλης. Και αν οργίασαν οι ξένοι εις βάρος της, δεν έγινε τούτο διότι Έλληνες επροθυμοποιήθησαν να γίνουν όργανά τους, εις βάρος Ελλήνων; Διατί της Τουρκίας, διατί της Βουλγαρίας επεζήτησαν οι Σύμμαχοι, με τόσην υπομονήν την φιλίαν, διατί και των δύο εδείχθησαν πρόθυμοι να εγγυηθούν την ακεραιότητα, απέναντι και μόνης της ουδετερότητάς των; Και διατί εις την Ελλάδα αρνήθησαν με πείσμα παρομοίαν εγγύησιν, ακόμη και πολεμικής της μετ’ αυτών συμπράξεως;». Ας προσεχθεί, παρακαλώ, η επόμενη φράση του πρέσβεως. «Διότι η Βουλγαρία, όπως και η Τουρκία κατά την περίοδο της ουδετερότητάς της, ήσαν κράτη ενιαία, με μίαν μόνον καλήν ή κακήν εθνικήν πολιτικήν. Και διότι, εις την περίπτωσιν της Ελλάδος, οι σύμμαχοι είχαν να κάμουν- κατά πολύ διότι το ηθέλησαν- όχι με έναν, αλλά με δυο ελληνικούς κόσμους…». (Σελ. 366-367). 

Δύο κόσμοι δεν ζουν και σήμερα στην Ελλάδα; Από την μια ο λαός, που βράζει και στενάζει, η πατρίδα, δηλαδή, και από την άλλη οι τηλεπώνυμες αναθυμιάσεις, πολιτικοί, δημοσιογράφοι, διανοούμενοι, καλλιτέχνες και λοιπές, ποικιλώνυμες συνιστώσες και.. συλλογικότητες που «γράφουν» την ιστορία μιας νέας καταστροφής, εκατό χρόνια μετά….

Δημήτρης Νατσιός
δάσκαλος-θεολόγος
Κιλκίς



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.