Πλάτωνος Πολιτεία γ’(405)
Αλήθεια μπορείς να βρεις άλλη μεγαλύτερη απόδειξη της κακής και αισχρής αγωγής των πολιτών σε μια πόλη απ’ την ανάγκη να έχει ικανούς δικαστές και γιατρούς. Όχι μόνο για τους φαύλους και τους χειροτέχνες, αλλά και για κείνους που καμώνονται ότι ανατράφηκαν με τρόπους ευγενείς, όπως αρμόζει σε ελεύθερους ανθρώπους. Η δεν σου φαίνεται αισχρό πράγμα και μέγιστη απόδειξη απαιδευσίας το να είναι κανείς αναγκασμένος να καταφεύγει στη δικαιοσύνη που του επιβάλλεται από άλλους τρόπον τινά δικαστές και δεσπότες και να μην έχει ο ίδιος μέσα του τη δικαιοσύνη.
Αλήθεια πάλι δεν σου φαίνεται αισχρότερο και τούτο που θα σου πω: Όταν δηλαδή όχι μόνο περνάει το μεγαλύτερο μέρος του βίου του στα δικαστήρια, είτε ως ενάγων, είτε ως εναγόμενος, αλλά είναι και τόσο αναίσθητος που πιστεύει ότι πρέπει να τον θαυμάζουν κιόλας που είναι καπάτσος στην αδικία και τα καταφέρνει να κάνει όλους τους ελιγμούς και τις υπεκφυγές και να γλυστράει σαν χέλι για να μην τον πιάσει η λαβίδα της δικαιοσύνης. Και όλα αυτά για μικρά και ασήμαντα συμφέροντα. Πόσο ωραιότερο και ανώτερο είναι να φτιάξει έτσι τη ζωή που που να μην έχει ανάγκη κανένα νυσταλέο δικαστή.
Σχολιασμός:
1/ Θα αρχίσω από το τελευταίο γιατί το έκανα πράξη ζωής ως τώρα και στο δικαστήριο πήγα μόνο σαν μάρτυρας και ποτέ σαν κατηγορούμενος.
2/ Στην αρχαία Ελλάδα ήταν άγραφο το δίκαιο αλλά υπήρχε στις ψυχές των ανθρώπων σαν αξιακός κώδικας, ετηρείτο δε με μέγιστη ευλάβεια. Αυτό σχολιάζει ο Πλάτωνας, δηλαδή τους ανθρώπους που παραβιάζουν τον κώδικα της δικαιοσύνης και τρέχουν στους δικαστές για να βρουν το δίκαιο τους, αλλά και για μερικούς που είναι δικομανείς.
3/ Στον τόπο μας παρά τον θόρυβο για κακή Δικαιοσύνη φρονώ ότι οι δικαστές μας παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν (πολυνομία, γραφειοκρατία, δικομανία κ.α) είναι ακέραιοι στην πλειονότητα τους. Το σύστημα χωλαίνει στους ανώτατους δικαστές (Αρειο Πάγο, Συμβούλιο Επικρατείας και Εισαγγελικής Αρχής) οι οποίοι διορίζονται από την Κυβέρνηση και επομένως λένε ότι μπορεί και να μεροληπτούν.
4/ Δεν είναι πρέπον οι δικαστές να αποφασίζουν ποιο κόμμα είναι νόμιμο και πιο όχι με βάσει τα κριτήρια του κόμματος εξουσίας.
5/ Στην εποχή του Πλάτωνος (424 - 348 π.Χ.) οι Έλληνες είχαν ανεπτυγμένο δικαστικό σύστημα όταν σε άλλους λαούς τη δικαιοσύνη απένειμε ο πολιτικός ή θρησκευτικός ηγέτης.
6/ Τα βάθρα της Δημοκρατίας είναι το Κοινοβούλιο και η Δικαιοσύνη. Χωρίς Δικαιοσύνη δεν υπάρχει Δημοκρατία. Αυτά βάζουν φραγμό στις αυθαιρεσίες της εξουσίας και των ισχυρών. Και όμως ακόμη υπάρχουν κράτη όπως η Τουρκία, Αλβανία κ.α , που και τα δύο βάθρα βρίσκονται κάτω από το πέλμα του δικτάτορα ηγέτη, με αποτέλεσμα οι λαοί να καταπιέζονται.
7/ Όσον αφορά στους γιατρούς η κατάσταση δεν είναι η πιο καλή διότι και η Ιατρική όπως και όλες οι επιστήμες και λειτουργίες, έχει υποδουλωθεί στο κέρδος. Έτσι το «φακελάκι» στα δημόσια νοσοκομεία, παρότι απαγορευμένο έχει καταστεί σχεδόν ο κανόνας.
(11/5/25)
* Αμφικτύων ο Υποστράτηγος ε.α Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης
Συγγραφέας, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών
amphiktyon@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.