Σελίδες

20 Ιουνίου 2024

Αγάλματα του Διός και της Αφροδίτης ήρθαν στο φως στην αρχαία Άσπενδο της κατεχόμενης Ελληνικής Μικράς Ασίας

Η είδηση ​​ότι Τούρκοι αρχαιολόγοι βρήκαν αγάλματα του Διός-του κύριου θεού των αρχαίων Ελλήνων- και της Αφροδίτης -της θεάς του έρωτα και της ομορφιάς των αρχαίων Ελλήνων- κατά τις ανασκαφές που διεξήχθησαν στην αρχαία πόλη της Ασπένδου, προκάλεσε τον ενθουσιασμό της διεθνούς αρχαιολογικής κοινότητας, γράφει η αραβική Al Jazeera.
 
Η αρχαία πόλη Άσπενδος φημίζεται για το ιστορικό της θέατρο και βρίσκεται 48 χιλιόμετρα βορειοανατολικά της τουρκικής πόλης Αττάλειας.
 
Η ίδρυσή της χρονολογείται πριν από περισσότερα από 3 χιλιάδες χρόνια, επομένως θεωρείται μια από τις πρώτες πόλεις που ιδρύθηκαν από τους Έλληνες στην περιοχή.
 
Κατά τις ανασκαφές και τις ιστορικές μελέτες που πραγματοποιήθηκαν στην περιοχή, Τούρκοι αρχαιολόγοι στην αρχαία πόλη Άσπενδος βρήκαν ίχνη ανθρώπινης ζωής στην περιοχή, που χρονολογούνται περίπου 6 χιλιάδες χρόνια πριν.
 
Η πόλη, η οποία περιέχει ένα από τα σπάνια αρχαία θέατρα και τα κανάλια που έχουν διασωθεί μέχρι σήμερα, διακρίνεται για τα αρχαία της κτίρια όπως η αγορά (κυκλικό κτίριο που χρησιμοποιείται σε διοικητικές, θρησκευτικές και εμπορικές συνεδριάσεις) χτισμένο σε ένα λόφο που περιβάλλεται από τα τείχη της πόλης, την αρχαία κρήνη, τον ναό, το στάδιο, το κτίριο του κοινοβουλίου και τη ρωμαϊκή εκκλησία.
 
«Κληρονομιά για το Μέλλον»
 
Το 2008 ξεκίνησαν αρχαιολογικές ανασκαφές και έρευνες στην αρχαία πόλη, μέσω επιφανειακής έρευνας, ενώ μετά το 2022 ακολούθησε ομάδα μελετών, ερευνών, ανασκαφών και ανασκαφικών εργασιών, από ομάδες Τούρκων αρχαιολόγων με επικεφαλής ένα μέλος του διδακτικού προσωπικού στο Τουρκικό Πανεπιστήμιο Afyon Kocaeta, ο καθηγητής Μουσταφά Μπελκίν.
 
Στο πλαίσιο ενός έργου του τουρκικού Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού που ονομάζεται «Κληρονομιά για το Μέλλον», μια ομάδα Τούρκων αρχαιολόγων εντείνει τις εργασίες ανασκαφών σε ένα από τα διώροφα καταστήματα στην περιοχή της Αγοράς της Αρχαίας Πόλης.
 
Στο πλαίσιο της ερευνητικής εργασίας, οι Τούρκοι επιστήμονες κατάφεραν φέτος να βρουν αγάλματα του Δία και της Αφροδίτης που χρονολογούνται από τη ρωμαϊκή εποχή και η γλυπτική τους χρονολογείται σε σχεδόν δύο χιλιάδες χρόνια.
 
Το θέατρο της Ασπένδου, όπως είναι σήμερα
 
Ο αναπληρωτής επικεφαλής της ομάδας αρχαιολογικών ανασκαφών και ανασκαφών στην Άσπενδο, ο Τούρκος αρχαιολόγος Χουσεΐν Τογκά Τζαντόρ, δήλωσε ότι οι τελευταίες μελέτες που έγιναν στην αρχαία πόλη έδειξαν την παρουσία ιχνών ζωής στην περιοχή που χρονολογούνται πριν από 6.000 χρόνια.
 
Ο Τζαντόρ εξήγησε ότι η πόλη της Ασπένδου είναι ένα από τα πιο διάσημα και φιλικά προς τους τουρίστες μνημεία στην Τουρκία, με το ιστορικό θέατρο και τα αρχαία κανάλια νερού.
 
Και πρόσθεσε, «Τα κύρια μεγάλα κτίρια της πόλης βρίσκονται στην περιοχή της Ακρόπολης και δυστυχώς αυτές οι πληροφορίες δεν είναι γνωστές σε πολλούς ανθρώπους».
 
Και συνέχισε, «Ένας ποταμός διέρχεται από την πόλη, γνωστή σήμερα ως Γέφυρα Γάι, και χύνεται στη Μεσόγειο Θάλασσα… Αυτό ουσιαστικά δίνει στην Άσπενδο, όπου οι αρχαιολογικές ανασκαφές συνεχίζονται εδώ και αρκετά χρόνια, τα χαρακτηριστικά των παράκτιων πόλεων».
 
Ο Τζαντόρ επιβεβαίωσε ότι οι αρχαιολόγοι που εργάζονται στην ομάδα ανασκαφών και παρακολουθούν το έργο της ομάδας νιώθουν μεγάλο ενθουσιασμό και ευτυχία κάθε φορά που ανακαλύπτονται περισσότερα αρχαιολογικά ευρήματα.
 
Επεσήμανε ότι εργάζονται εδώ και αρκετό καιρό στο διώροφο συγκρότημα καταστημάτων που βρίσκεται δυτικά της Αγοράς, το οποίο αποτελείται από 15 καταστήματα και αποθηκευτικούς χώρους.
 
Αγάλματα σε εργαστήριο γλυπτικής
 
Ζευς και Αφροδίτη
 
Ο Τζαντόρ είπε ότι οι ανασκαφές στην αρχαία πόλη έδειξαν ότι ο χώρος ήταν εργαστήριο γλυπτικής κατά τη ρωμαϊκή εποχή.
 
Και πρόσθεσε, «Βρήκαμε για πρώτη φορά ένα άγαλμα του αρχαίου Έλληνα θεού Δία φτιαγμένο σε μορφή προτομής. Το κεφάλι είναι άθικτο και βλέπουμε μια μυϊκή πτυχή στην κοιλιά. Αυτό δείχνει ότι μπορεί να απεικονίστηκε καθισμένος ο θρόνος όμως το κάτω μέρος του αποκόπηκε και χρησιμοποιήθηκε ξανά αργότερα».
 
Το άλλο άγαλμα είναι της Αφροδίτης, της θεάς του έρωτα και της ομορφιάς.
 
Σχετικά με αυτό, ο αρχαιολόγος εξήγησε, «Το άγαλμα της Αφροδίτης ήταν σμιλεμένο με τη μορφή μιας όρθιας γυναίκας, που κρατούσε ένα ένδυμα στο χέρι της και φορούσε αυτοκρατορική πανοπλία, ακουμπισμένη δίπλα της».
 
Πανέμορφα γλυπτά
 
«Η ίδρυσή της χρονολογείται πριν από περισσότερα από 3.000 χρόνια, επομένως θεωρείται μια από τις πρώτες πόλεις που ίδρυσαν οι Έλληνες στην περιοχή», γράφει το κείμενο.
 
Τα αγάλματα έχουν ύψος περίπου 50 εκατοστά, σύμφωνα με τον Τζαντόρ, ο οποίος λέει ότι είναι «εξαιρετικά λαξευμένα και σίγουρα σκαλίστηκαν σε πρώιμο στάδιο στη ρωμαϊκή αυτοκρατορική εποχή».
 
Όπως δήλωσε τα αγάλματα θα παραδοθούν στο Μουσείο της Αττάλειας, μετά από εργασίες τεκμηρίωσης, καθαρισμού και αποκατάστασης, και ότι οι ανασκαφές και οι αρχαιολογικές ανασκαφές συνεχίζονται ακόμη σε άλλες περιοχές της αρχαίας πόλης.
 
Πρόσθεσε: «Αναμένεται φέτος να ολοκληρωθούν οι εργασίες εκσκαφής σε όλα τα καταστήματα. Πιστεύουμε ότι θα αντιμετωπίσουμε μεγάλες εκπλήξεις εδώ και σε άλλες περιοχές της Παλιάς Πόλης».
 

2 σχόλια:

  1. ΚΑΙ ΣΕ ΒΑΘΟΣ 100 ΜΕΤΡΩΝ ΑΝ ΚΑΝΟΥΝ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΟΙ ΒΑΡΒΑΡΟΙ, ΜΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΘΑ ΑΝΑΚΑΛΥΨΟΥΝ ΚΑΙ ΤΙΠΟΤΑ ΤΟΥΡΚΙΚΟ ή ΙΣΛΑΜΙΚΟ ΑΦΟΥ ΕΙΝΑΙ ΛΑΟΣ ΧΩΡΙΣ ΙΣΤΟΡΙΑ. 34 ΑΙΩΝΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΩΝ ΑΠΟΛΙΤΙΣΤΩΝ, ΠΟΥ ΜΟΛΥΝΟΥΝ ΤΑ ΙΕΡΑ ΜΑΣ ΧΩΜΑΤΑ. ΟΛΑ ΤΑ ΕΛΛΗΝΚΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΕΥΡΉΜΑΤΑ ΔΕΝ ΔΙΑΦΥΛΑΣΣΟΝΤΑΙ ΑΛΛΑ ΠΡΟΩΘΟΥΝΤΑΙ ΣΕ ΑΡΧΑΙΟΚΑΠΗΛΟΥΣ ΣΤΙΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΓΟΡΕΣ, ΟΠΩΣ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΧΟΜΕΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΥΠΡΟ. ΤΙΠΟΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΔΕΝ ΑΦΗΣΑΝ ΟΡΘΙΟ ΟΙ ΕΚ ΓΕΝΕΤΗΣ ΛΗΣΤΕΣ ΚΑΙ ΤΥΧΟΔΙΩΚΤΕΣ, ΑΡΑΠΓΕΣ, ΚΑΤΑΠΑΤΗΤΕΣ. ΕΧΕΤΕ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΩΣΗ ΟΤΙ ΟΙ ΤΟΥΡΚΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΔΑΧΘΟΥΝ ΙΣΤΟΡΙΑ; ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥΣ ΜΟΝΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΕΜΠΟΡΕΥΘΟΥΝ ΑΥΤΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΘΗΣΑΥΡΟΥΣ ... ΟΠΩΣ ΖΗΤΑΜΕ ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΑΦΟΥΝ ΤΑ ΕΛΓΙΝΕΙΑ ΜΑΡΜΑΡΑ, ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΚΑΤΑΓΓΕΙΛΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΛΑΘΡΕΜΠΟΡΟΥΣ ΠΟΥ ΤΑ ΑΓΟΡΑΧΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ.

    Επ ευκαιρία …..μια παρένθεση
    Ακόμη και την περίοδο 1914-15 στη Μικρά Ασία κατοικούσαν 48 εθνότητες. Απ’ αυτές οι σημαντικότερες σύμφωνα με έρευνα του 1986 από το Πανεπιστήμιο Τύμπιγκεν (Tübingen), ήταν: 2.568.351 Έλληνες Χριστιανοί Ορθόδοξοι, 18.000 Καθολικοί, 14.461 Μελχίτες, 5.500 Διαμαρτυρόμενοι, 2.379 Κόπτες, 637.268 Αρμένιοι. Οι Τούρκοι ήταν μόνο 1.802.697. Στον αριθμό αυτό συμπεριλαμβάνονται και περί τις 500.000 «Τούρκοι» Κρυπτοχριστιανοί. Όπως βλέπουμε το μεγαλύτερο μέρος και αναμφισβήτητα το δημιουργικότερο ήταν Ελληνικό. Οι συμβίωση των Ελλήνων με άλλες πληθυσμιακές ομάδες ήταν απόλυτα αρμονική. Πάντα οι Έλληνες μπορούσαν να συμβιούν ειρηνικά ανάμεσα σε άλλους λαούς απολαμβάνοντας τον σεβασμό όσων μπορούσαν να αντιληφθούν την αξία τους και να διδαχθούν από τον πολιτισμό τους.
    Ο Ελληνισμός ούτε τότε ούτε μετέπειτα είχε όρια, ενώ παντού ήταν στοιχειό κυρίαρχο με το πνεύμα του και με τις διαχρονικές αξίες του. Μέσα σ’ αυτό το καθαρά αρχαιοελληνικό πνεύμα που διατηρήθηκε ακόμα και μετά από πολλές γενεές, άνθισε και καρποφόρησε ο Μικρασιατικός Ελληνισμός κάτω από συνθήκες καθόλου ευνοϊκές. Όπως είναι γνωστό οι Τούρκοι μετά την κατάρρευση της Αυτοκρατορίας μας άρχισαν τους διωγμούς του Ελληνικού στοιχείου. Η Μικρά Ασία δεν μπορούσε να έχει διαφορετική μοίρα. Όπλο του κατακτητή ήταν ο βίαιος εξισλαμισμός.
    Εξολόθρευσαν όλες τις Χριστιανικές μειονότητες ή τις εξισλάμισαν ή τις εκτόπισαν με την ανοχή των δόλιων συμμάχων μας και σήμερα η βάρβαρη Τουρκία έχει πληθυσμό 83 εκατομ. από 1.802.697 που ήταν την περίοδο 14-15. Με βάση το αιματόβρεκτο κοράνι τους εφάρμοσαν τις εντολές του ….Αυξάνεσθε και πληθύνεσθαι και κατακυριεύσατε τον κόσμο.
    Ο Ισλαμιστής Γκαντάφι προτού εκτελεσθεί είπε…. Δεν χρειάζεται να κάνουμε πόλεμο με την Ευρώπη. Αποστέλλεται συνεχώς μουσουλμάνους μετανάστες και σε λίγα χρόνια θα υποδουλώσουν όλους τους Ευρωπαίους. Ο Αλλάχ εντολή έδωσε όπως οι μουσουλμάνοι πολυσπερμία να έχουν …
    Αυτοί λοιπόν οι αχρείοι κομπλεξικοί, που σήμερα διαπιστώνουν ότι όλη η Μικρά Ασία ήταν Ελληνική προβάλουν τις Ελληνικές αρχαιότητες στα μουσεία τους ως “τουρκική’ πολιτιστική κληρονομιά τους, ένα και μοναδικό στόχο έχουν … Την αναβίωση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και εξάλειψη ότι μη τουρκικού….. Ο ΛΑΟΣ ΧΩΡΙΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΛΛΑ ΜΕ ΠΛΟΥΣΙΟ ΠΟΙΝΙΚΟ ΜΗΤΡΩΟ, ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΩ ΟΤΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΟΧΗ ΤΩΝ ΑΣΠΟΝΔΩΝ ΦΙΛΩΝ ΜΑΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΝΑ ΑΠΛΩΝΕΤΑΙ ΠΑΝΤΟΥ ΩΣ ΣΑΡΑΚΙ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΕΝΑ ΙΣΧΥΡΟ ΑΝΤΙΠΑΡΑΣΙΤΙΚΟ ΕΝΤΟΜΟΚΤΟΝΟ ΘΑ ΤΟΥΣ ΕΞΑΛΕΙΨΕΙ. ΟΙ ΔΟΛΕΡΟΙ ΣΥΜΜΑΧΟΙ ΗΔΗ ΑΝΤΙΛΑΝΟΝΤΑΙ ΟΤΙ ΟΙ ΙΣΛΑΜΙΣΤΕΣ ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ ΑΡΧΙΣΑΝ ΝΑ ΕΠΙΒΑΛΛΟΥΝ ΤΗΝ ΙΣΛΑΜΙΣΤΙΚΗ ΤΟΥΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΠΑΝΤΟΥ.
    ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟΝ ΤΩΝ ΓΕΝΝΗΣΕΩΝ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΠΟΥ ΚΥΡΙΑΡΧΕΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΩΧΑΜΕΤ…. ΛΕΕΙ ΚΑΤΙ ΑΥΤΟ; ΟΛΑ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΚΟΡΑΝΙΟΥ ΤΟΥ ΜΩΑΜΕΘ. ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΕΙΔΙΚΑ ΤΙΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΟΛΟΚΛΗΡΕΣ ΣΥΝΟΙΚΙΕΣ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΑΛΗΦΘΕΙ ΑΠΟ ΑΠΟΛΙΤΙΣΤΟΥΣ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΥΣ, ΠΟΥ Η ΑΒΕΛΤΗΡΙΑ ΤΟΥΣ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΠΟΤΕ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΘΕΙ ΑΦΟΥ ΔΕΝ ΔΙΔΑΧΘΗΚΑΝ ΠΟΤΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ, ΠΟΥ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΕΧΟΜΕΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ.
    Π.Β. Μικρασιάτισσα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οι Τούρκοι βάρβαροι όλες τις ανασκαφές, που διενεργούν είτε στην κατεχόμενη Μικρά Ασία, είτε στην κατεχόμενη Ελληνική Κύπρο, σκοπό έχουν την αρχαιοκαπηλεία και λαθρεμπορία Ειδικά όπως συμβαίνει και στην περίπτωση του νησιού μας Κύπρου, που παραμένει ένα θλιβερό παράδειγμα πολιτισμού που βρίσκεται σε κίνδυνο. Η Κύπρος, ως γεωγραφικό σταυροδρόμι και γέφυρα πολιτισμών, έχει μια μακραίωνη ιστορία με πολυπολιτισμικό χαρακτήρα. Ιστορικά και θρησκευτικά μνημεία διαφορετικής τεχνοτροπίας και φιλοσοφίας είναι διάσπαρτα σε όλο το νησί. Δυστυχώς, εδώ και πενήντα χρόνια ένα μεγάλο μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς στο κατεχόμενο από τα τουρκικά στρατεύματα μέρος έχει κλαπεί ή καταστραφεί ή απειλείται με αφανισμό (αρχαιολογικοί χώροι, βυζαντινά, μεταβυζαντινά και μεσαιωνικά μοναστήρια και εκκλησίες, κοιμητήρια, σχολεία, κάστρα κλπ κλπ)» Τα ίδια αισχρά πράτουν οι βάρβαροι και στην Μικρά Ασία …. Ότι αξιόλογο το πωλούν στην μαύρη αγορά και αν δεν υπάρχει ενδιαφέρον το καταστρέφουν. Έτσι καταλήγουν οι αρχαιολογικοί μας Ελληνικοί θησαυροί ….. Κάποιοι αρχαιολογικά ευρήματα που εκτίθενται σε τουρκικά μουσεία η ενημερωτική πινακίδα αναφέρει ….. Τουρκικοί αρχαιολογικοί θησαυροί. TURK ARKEOLOJIK HAZINELERI.

    Η Πρόεδρος της Διάσκεψης των Προέδρων των Επιτροπών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Cecilia Wikström, τόνισε ότι η καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς της Κύπρου είναι ένα εξαιρετικά σοβαρό και σημαντικό θέμα. «Εκατοντάδες – και το έχω δει αυτό- εκατοντάδες εκκλησίες, μοναστήρια έχουν βανδαλιστεί και κατεδαφιστεί τα τελευταία πενήντα και πλέον χρόνια» σημείωσε σε ομιλία της.

    «Μου ραγίζει την καρδιά να βλέπω αυτά τα μνημεία να κατεδαφίζονται. Δεν μπορούμε άλλο να είμαστε θεατές και απλώς να παρακολουθούμε την ευρωπαϊκή ιστορία να διαγράφεται μπροστά στα μάτια μας. Αρκετά. Πιστεύω ότι αυτό είναι κάτι για το οποίο “η Ευρώπη πρέπει να πράξει περισσότερα” Είναι ειρωνεία να μιλάμε γι’ αυτό αλλά να μην αναλαμβάνουμε δράση» είπε..ΚΑΙ ΗΛΘΑΝ ΕΙΔΑΝ ΚΑΙ ΟΥΔΕΝ ΕΠΡΑΞΑΝ, ΟΙ ΔΟΛΙΟΙ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΠΟΥ ΘΩΠΕΥΟΥΝ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΤΗΝ ΠΑΛΛΑΚΙΔΑ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΙΑ.
    VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT…. MONO ΛΟΓΙΑ ΧΩΡΙΣ ΕΡΓΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΥΡΩΠΑΙΟΥΣ ΕΤΑΙΡΟΥΣ η ΕΤΑΙΡΕΣ …. ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΚΥΠΡΟ, Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΕΞΑΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΠΑΕΙ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΡΧΑΙΟΚΑΠΗΛΩΝ ΚΑΙ ΛΑΘΡΕΜΠΟΡΩΝ
    Μ.Ρ. ΑΠΟ ΚΑΤΕΧΟΜΕΝΗ ΚΕΡΥΝΕΙΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.