Διήγηση Καρακαλληνοῦ μοναχοῦ: «Ἦρθα στό Ἅγιον Ὄρος τό 1955 καί κοινοβίασα στοῦ Καρακάλλου. Ἡγούμενος ἦταν τότε ὁ παπα–Παῦλος ἀπό τόν Βάβδο Χαλκιδικῆς. Εἶχε 50 χρόνια στό Μοναστήρι καί ἐχρημάτισε 30 χρόνια Ἡγούμενος. Ἦρθε μικρός καί, ἐπειδή δέν εἶχε γένεια, τόν ἔστειλαν γιά ἕνα διάστημα στό Μετόχι στά Κερδύλια. Ἀργότερα ἔκανε γραμματέας στήν Ἱ. Κοινότητα καί ἔφορος στήν Σχολή. Ἦταν ἕνας ἀπό τούς τρεῖς Ἡγουμένους πού ἔστελνε ἡ Κοινότητα γιά ὑποθέσεις στήν κυβέρνηση. Οἱ ἄλλοι ἦταν ὁ Βησσαρίων Γρηγοριάτης καί Γαβριήλ Διονυσιάτης.
»Πρόκανα (πρόλαβα) στό Μοναστήρι 50 Πατέρες· ὁ ἕνας καλύτερος ἀπό τόν ἄλλον. Ἦταν μερικά γεροντάκια 70–80 χρονῶν καί ἄνω, πού ἔλαμπε τό πρόσωπό τους. Κοινωνοῦσαν κάθε ἑβδομάδα τοὐλάχιστον, ἐνῶ ἐμεῖς οἱ νεώτεροι κάθε δεκαπέντε μέρες. Τά γεροντάκια τά νηστεύαμε ἀπό λάδι μία μέρα πρίν μεταλάβουν.
»Οἱ δόκιμοι τότε δοκιμάζονταν τρία χρόνια γιά νά γίνουν καλόγεροι. Ἐγώ δοκίμασα ἑπτά χρόνια. Ἔκαναν καλή ὑπακοή καί βαρειές δουλειές. Ἔβαζαν ὑπεύθυνο τόν πιό εὐλαβῆ ἐπίτροπο, γιά νά οἰκονομᾶ τούς δοκίμους. Ὅ,τι χρειάζονταν σ᾿ αὐτόν ἀπευθύνονταν, καί δέν εἶχαν μέ τούς κοσμικούς δοσοληψίες καί οὔτε συζητήσεις στίς ἁπλωταριές.
»Τότε, λουκούμια ἔπαιρναν μόνο Πάσχα, Χριστούγεννα, Ἀποκριές καί τοῦ ἁγίου Γεδεών. Γενικά τό ὅλο πρόγραμμα ἦταν ἀσκητικό. Μποροῦσαν νά ἀγοράσουν ἀπ᾿ ἔξω διάφορα πράγματα, ἀλλά δέν ἤθελαν, τό θεωροῦσαν πολυτέλεια. Γιά νά κερνᾶμε τόν κόσμο φτιάχναμε γλυκό νεράντζι, κυδώνι, μαστίχα, βυσσινάδα καί πελτέ. Τόν καφέ τόν καβουρδίζαμε, τόν στουμπίζαμε στά μάρμαρα, τόν κοσκινίζαμε καί τά πίτουρα πάλι τά στουμπίζαμε. Δέν εἴχαμε μύλο γιά νά τόν ἀλέσουμε. Ὅ,τι δέν ἦταν καλογερικό, δέν τό ἤθελαν. Καί ὁ Ἡγούμενος δέν εἶχε κάτι ξεχωριστό. Ζοῦσε ὅπως ὅλοι οἱ πατέρες. Μαγείρευαν κολοκύθες ἀπό κεῖνες τίς μεγάλες, πού ἦταν κάπως γλυκές καί δέν τρώγονταν. Ὁ Ἡγούμενος γιά νά κάνη τούς πατέρες νά τίς φᾶνε, φώναζε γιά νά τόν ἀκοῦν: “Φέρε ἕνα πιάτο κολοκύθι ἀκόμα. Ὡραῖο κολοκυθάκι”. Τά συνηθισμένα φαγητά μας ἦταν ὄσπρια καί, ὅταν εἶχε κατάλυση, ἀντζούγιες παστές. Τήν Μεγάλη Σαρακοστή ἔτρωγαν τήν ἡμέρα ἕνα πιάτο ρεβύθια ἤ φασόλια καί δέκα καρύδια σπασμένα μέ μέλι.
»Ὁ καθένας εἶχε μία πετσέτα μέ τήν ὁποία σκούπιζε τό κουταλοπήρουνό του. Τά τύλιγε μέσα καί τά ἔβαζε κάτω ἀπ᾿ τό τραπέζι. Δέν εἶχε τότε χαρτοπετσέτες καί πλυσίματα. Οἱ πατέρες εἶχαν πολλή ἀκτημοσύνη. Μερικοί ἔκαναν ροῦχα ἀπό τσουβάλια. Κάποιοι πλένονταν κάθε δύο–τρεῖς μῆνες, ἄλλοι ἀραιότερα, ἄλλοι ποτέ. Γιά ἄσκηση δέν εἴχαμε σόμπες στά κελλιά. Μόνο στό νοσοκομεῖο εἶχαν μία σόμπα καί ἕνα μαγκάλι στήν Λιτή. Ἐπί ἡγουμένου Παύλου ἔβαλαν σόμπες στά κελλιά τους οἱ πατέρες.
»Ὅταν γινόταν κάποιος πειρασμός (παρεξήγηση), ἔβαζαν μετάνοια οἱ πατέρες καί τά ξεχνοῦσαν. Τώρα, καί μετάνοια νά βάλουν, τά κρατᾶνε πάλι μέσα τους.
»Τότε, ὅταν γιά ἕνα θέμα σοβαρό στήν Σύναξη εἶχαν μία διαφωνία, ἔλεγαν: “Ἄς τό ἀφήσουμε γιά μία ἄλλη σύναξη, νά κάνουμε μία Παράκληση, νά κάνουμε προσευχή”. Καί ἔτσι ζητοῦσαν φώτιση ἀπό τόν Θεό καί ἀπέφευγαν τά λάθη».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.