Σελίδες

18 Ιανουαρίου 2023

Αιγαίο: Αδύναμες επιχειρησιακά η Τουρκία και πολιτικά η Ελλάδα

Αυτήν την περίοδο η Τουρκία δεν έχει τις δυνατότητες να επιχειρήσει συνολική επιθετική ενέργεια σε βάρος της Ελλάδας (αν και παραμένει ενεργή η πιθανότητα επικίνδυνης, στιγμιαίας έστω, επιθετικής ενέργειας σε βάρος της χώρας).
 
Από την Κύρα Αδάμ
 
Αλλωστε με τις υποχωρήσεις των ελληνικών κυβερνήσεων σταδιακά και χρονικά σε νομικό και διπλωματικό πλαίσιο, η Τουρκία παγιώνει τις διεκδικήσεις αυτές σε βάρος της Ελλάδας. Ετσι, η Τουρκία εφαρμόζει στην πράξη πολιτική «ασκήσεων επί χάρτου» σε βάρος της Ελλάδας, δεδομένου ότι τις διεκδικήσεις αυτές μπορεί να τις πετύχει μόνο σε νομικό και πολιτικό επίπεδο και όχι σε στρατιωτικό. 
 
Από την πλευρά της, η κυβέρνηση, αδύναμη να προασπίσει και να διασφαλίσει την ελληνική κυριαρχία των 10 ν.μ. εθνικού εναέριου χώρου και τα σχέδια πτήσης, μετακυλίει αυτή την αδυναμία στις Ε.Δ. και ειδικότερα στην Π.Α. με τις καθημερινές αναχαιτίσεις και με τεράστιο κόστος, το οποίο φορτώνει στους Ελληνες φορολογουμένους. 
 
Οπως και τα προηγούμενα έτη, έτσι και το 2023 καταγράφεται η αδυναμία της κυβέρνησης και του κομματικού επιτελείου των αρεστών να προασπίσουν νομικά, διπλωματικά και πολιτικά την ελληνική κυριαρχία και τα συμφέροντα στο Αιγαίο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να καλείται σε καθημερινή βάση να καλύψει την κυβερνητική αυτή αδυναμία κυρίως η Π.Α., η οποία, με την καθημερινή αναπροσαρμοζόμενη επιχειρησιακά τεχνική αναχαιτίσεων, πανικοβάλλει τους Τούρκους πιλότους, οι οποίοι λόγω φόβου εισέρχονται το πολύ μέχρι 15 ν.μ. εντός του FIR Αθηνών και σε μεγάλα ύψη για να προλαβαίνουν να επιστρέφουν στην Τουρκία και σε περίπτωση δημιουργίας ατυχήματος τα τουρκικά αεροσκάφη να προλαβαίνουν να μην πέσουν στο Αιγαίο αλλά στην Τουρκία.
 
Ταγίπ Ερντογάν.
 
Ηδη από τις πρώτες ημέρες του 2023 η Τουρκία εξήγγειλε και εφάρμοσε δίμηνη άσκηση-καρμπόν στο Αιγαίο, γνωρίζοντας με την πείρα των προηγούμενων ετών ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν πρόκειται να κάνει τίποτα το ουσιαστικό και «καινοτόμο» για να προασπίσει την ελληνική κυριαρχία, τα 10 ν.μ., του εθνικού εναέριου χώρου και τα σχέδια πτήσης.

Η Αγκυρα υλοποιεί τουρκική στρατιωτική άσκηση συνδυασμένων αεροπορικών επιχειρήσεων (ASFAO) σε τρεις περιοχές στο βόρειο, στο κεντρικό και το νότιο Αιγαίο από τις 2 Ιανουαρίου 2023 -πρωτοχρονιάτικο τουρκικό μπαξίσι στην κυβέρνηση- έως τις 28 Φεβρουαρίου 2023. Ενημέρωσε τη διεθνή κοινότητα ότι θα εκτελέσει αεροναυτική άσκηση σε τρεις περιοχές στον διεθνή εναέριο χώρο και τη διεθνή θάλασσα του Αιγαίου από 2 Ιανουαρίου έως 28 Φεβρουαρίου 2023. Εξέδωσε μάλιστα και διεθνή αγγελία, με την οποία υποστηρίζει ότι αναγκάστηκε να εκδώσει αγγελία για το FIR Αθηνών υπαιτιότητι της Αθήνας, η οποία αρνήθηκε να εκδώσει αγγελία για την εκτέλεση της τουρκικής άσκησης. 
 
Σύμφωνα με την αλληλογραφία ΥΠΑ Ελλάδας – Τουρκίας, η Ελλάδα ζήτησε από την Τουρκία να τροποποιήσει τα πλευρικά όρια των τριών περιοχών της τουρκικής άσκησης για να μην καταλαμβάνουν ελληνική κυριαρχία. Ωστόσο η Τουρκία αρνήθηκε, με αποτέλεσμα να μην εκδώσει η ελληνική ΥΠΑ αγγελία και αυτό να το πράξει η Αγκυρα. Η κυβέρνηση αντέδρασε κουτοπόνηρα στην τουρκική ενέργεια που εκθέτει τη χώρα διεθνώς, διότι εξέδωσε την αγγελία Α4226/2022 για την οποία καταγράφονται τα ακόλουθα και την οποία αποκαλύπτει η «κυριακάτικη δημοκρατία» ως τεκμήριο.
 
Τουρκική άσκηση-καρμπόν, χάρτης-καρμπόν. ελληνικές αντιδράσεις-καρμπόν. Αλλά έτσι παγιώνονται οι τουρκικές διεκδικήσεις
 
ΠΡΩΤΟΝ: Η κυβέρνηση ενημερώνει τη διεθνή κοινότητα και τους διεθνείς οργανισμούς ότι οι περιοχές της τουρκικής άσκησης καταλαμβάνουν ελληνική κυριαρχία. Στην ελληνική διεθνή αγγελία αναγράφεται ότι «τμήματα των τουρκικών περιοχών της άσκησης καταλαμβάνουν ελληνική εθνική κυριαρχία (overlap), για τον λόγο αυτό δεν είναι οι περιοχές διαθέσιμες» και ως εκ τούτου δεν εκδόθηκε από την Αθήνα αγγελία για την εκτέλεση της τουρκικής άσκησης. 
 
Η θέση αυτή της Αθήνας είναι προβληματική και εκθέτει τη χώρα διεθνώς και τούτο διότι δεν μπορεί να δηλώνει η Αθήνα διεθνώς ότι η Τουρκία καταλαμβάνει ελληνική κυριαρχία και να μην προβαίνει στον ΟΗΕ και ΙCΑΟ να τη διασφαλίσει/προασπίσει με βάση τα σχετικά άρθρα των δύο αυτών Οργανισμών.
 
ΔΕΥΤΕΡΟΝ: Η κυβέρνηση δηλώνει ως συνήθως γενικά και αόριστα ότι οι τουρκικές περιοχές καταλαμβάνουν ελληνική κυριαρχία, χωρίς να προσδιορίζει τις συγκεκριμένες περιοχές κατάληψης, με αποτέλεσμα οι αναγνώστες ανά τον κόσμο της ελληνικής αγγελίας να μη γνωρίζουν το μέγεθος της τουρκικής κατάληψης, αν δηλαδή η Αγκυρα έχει καταλάβει τμήμα ελληνικής νήσου ή βραχονησίδας ή εθνικό εναέριο χώρο των 10 ν.μ. 
 
Με αποτέλεσμα να θεωρούν ότι η Αθήνα παραχωρεί ελληνική κυριαρχία, δεδομένου ότι δεν προσφεύγει σε διεθνείς Οργανισμούς για να την προασπίσει, όπως θα έπρεπε να πράξει κάθε αξιόπιστη πολιτικά χώρα.
 
ΤΡΙΤΟΝ: Η Τουρκία αμφισβητεί την ελληνική κυριαρχία στο Αιγαίο πέραν των 6 ν.μ. εθνικού εναέριου χώρου. Εχει δηλώσει εγγράφως και ενυπογράφως διεθνώς ότι σέβεται την ελληνική κυριαρχία μέχρι τα 6 ν.μ. από τις ελληνικές ακτές και ότι η Ελλάδα με την επέκταση του ελληνικού εναέριου χώρου στα 10 ν.μ. παραβιάζει τη διεθνή νομιμότητα, το ίδιο ισχυρίζεται και για τα σχέδια πτήσης. 
 
Ετσι, για τη συγκεκριμένη άσκηση τίθενται δύο θέματα, τα 10 ν.μ. εθνικού εναέριου χώρου και τα σχέδια πτήσης. Η «κυριακάτικη δημοκρατία» αποκαλύπτει την τουρκική διεθνή αγγελία Α8575/22, στην οποία η Τουρκία υποστηρίζει ότι η Ελλάδα έχει 6 ν.μ. και όχι 10 ν.μ. εθνικό εναέριο χώρο και ότι τα τουρκικά αεροσκάφη δεν θα καταθέτουν σχέδιο πτήσης. 
 
Η μοναδική εξαίρεση αμφισβήτησης από την Τουρκία των νήσων της Συνθήκης της Λωζάννης προέκυψε για πρώτη φορά μετά τις δηλώσεις Δένδια στην Αγκυρα το 2021, που προσυπέγραψε με τις δηλώσεις του ότι η Ελλάδα παραβιάζει τη Συνθήκη διότι εξοπλίζει τα νησιά, με αποτέλεσμα να οδηγήσει σε πιθανές νομικές περιπέτειες τη χώρα. 
 
Οπως φαίνεται στον χάρτη της «κυριακάτικης δημοκρατίας», οι τρεις περιοχές της άσκησης 1, 2, 3 έχουν σχεδιαστεί πέραν των 6 ν.μ. από τις ακτές Σαμοθράκης, Λήμνου, Αη Στράτη και Ικαρίας. Με τη σχεδίαση αυτή η Τουρκία αμφισβητεί τον ελληνικό εθνικό χώρο πέραν των 6 ν.μ. 
 
Η κυβέρνηση, επειδή είναι αδύναμη και αδυνατεί να προασπίσει νομικά και διπλωματικά τα 10 ν.μ. και τα σχέδια πτήσης, αναγράφει γενικότητες στην ελληνική αγγελία για να εκθέσει την Τουρκία, πλην όμως εκτίθεται η χώρα μας. Προηγούμενες κυβερνήσεις σε σχεδόν παρόμοιες ασκήσεις ανέγραφαν στις αγγελίες ότι οι τουρκικές ασκήσεις επικαλύπτουν ελληνική κυριαρχία του ελληνικού εθνικού εναέριου χώρου και όχι γενικότητες, όπως η σημερινή κυβέρνηση, η οποία περιορίζεται να καταγράψει ότι γίνεται επικάλυψη της εθνικής κυριαρχίας, χωρίς να αναφέρεται συγκεκριμένα αν πρόκειται για τον εθνικό εναέριο χώρο των 10 ν.μ. ή για κατάληψη εθνικής κυριαρχίας σε νησιά.
 
Η ελληνική ΝΟΤΑΜ (πάνω), απάντηση στην τουρκική (κάτω) 
 
Οι γενικότητες της σημερινής κυβέρνησης αποτελούν κουτοπονηριά και προσπάθεια συγκάλυψης της αδυναμίας προάσπισης των 10 ν.μ. εθνικού εναέριου χώρου και τούτο διότι στην περίπτωση που θα έγραφε η κυβέρνηση στην αγγελία ότι επικαλύπτει ελληνική κυριαρχία του ελληνικού εθνικού εναέριου χώρου, θα υπήρχε άμεση αντίδραση από την Τουρκία ότι η Ελλάδα έχει 6 ν.μ. και με τα 10 ν.μ. παραβιάζει το Διεθνές Δίκαιο. 
 
Για να αποφύγει λοιπόν την τουρκική απάντηση, η κυβέρνηση αναγράφει γενικότητες, δεδομένου ότι δεν μπορεί να προασπίσει τα 10 ν.μ. του εθνικού εναέριου χώρου.
 
ΤΕΤΑΡΤΟΝ: Η κυβέρνηση δήλωσε διεθνώς ότι δεν εξέδωσε αγγελία για την εκτέλεση τουρκικής άσκησης επειδή γενικά και αόριστα καταλαμβάνει εθνική κυριαρχία. Φαίνεται ότι οι αρμόδιοι αρεστοί παρουσιάζουν ανεπάρκειες να προασπίσουν τα εθνικά συμφέροντα. 
 
Και τούτο διότι με την άσκηση η Τουρκία δεν παραβιάζει μόνο την ελληνική κυριαρχία του εθνικού εναέριου χώρου, που αποκρύπτει η κυβέρνηση, αλλά και το σύνολο της διεθνούς νομιμότητας και των συμφωνιών Ελλάδας – Τουρκίας. Και τούτο διότι εκτέλεση άσκησης για μεγάλα χρονικά διαστήματα δύο μηνών απαγορεύεται από τη Σύμβαση του Σικάγου. 
 
Επίσης, απαγορεύεται από τον ΙCΑΟ η παρεμπόδιση της ασφαλούς και ταχείας ροής της εναέριας κυκλοφορίας των πολιτικών αεροσκαφών. Την παρεμπόδιση αυτή την κάνει η Τουρκία στην περιοχή του αεροδρομίου της Λήμνου. Επομένως η Τουρκία παραβιάζει δύο φορές τη Σύμβαση του Σικάγου – ΙCΑΟ και ταυτόχρονα το μνημόνιο Παπούλια – Γιλμάζ, το οποίο προβλέπει τα ίδια με τον ΙCΑΟ. 
 
Ολες αυτές τις παραβιάσεις -ενδεχομένως για λόγους πολιτικής κομματικής εκλογικής σκοπιμότητας- ξέχασε να τις αναγράψει στην ελληνική αγγελία η ελληνική κυβέρνηση. 
 
Ο Μπάιντεν υπογράφει για τα F-16 στην Τουρκία και τα F-35 στην Ελλάδα 
 
Ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν θα υπέγραφε χθες, Σάββατο, 14 Ιανουαρίου 2023, την απόφαση για την αγορά από την Ελλάδα των 20 αεροσκαφών F-35, και ταυτόχρονα υπογράφει την αναβάθμιση των τουρκικών F-16 και επιτρέπει την πώληση στην Τουρκία άλλων 40 νέων αεροσκαφών F-16 Viper.
 
Ο Τζο Μπάιντεν και η κυβέρνησή του εμμέσως πλην σαφώς υποστηρίζουν τον Ταγίπ Ερντογάν 
 
Ο Τoύρκος ΥΠΕΞ Τσαβούσογλου έχει προγραμματισμένη συνάντηση με τον Αμερικανό ομόλογό του Αν. Μπλίνκεν στην Ουάσινγκτον στις 18 Ιανουαρίου, ώστε να επιστρέψει στην Αγκυρα με τα αναβαθμισμένα και νέα F-16, γεγονός που αναμένεται να απογειώσει τη δημοτικότητα του Τούρκου προέδρου. 
 
Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν πληροφορίες για το σκεπτικό που θα χρησιμοποιήσει ο κ. Μπάιντεν για να «απελευθερώσει» τα F-16 προς την Τουρκία, αν και το State Department και προσωπικώς ο ΥΠΕΞ κ. Μπλίνκεν όλο το προηγούμενο διάστημα είχαν ανοιχτά υπερασπιστεί την Τουρκία ως προς το ζήτημα της απόκτησης των F-16, παρά τους όρους και τις προϋποθέσεις που εξακολουθεί να θέτει ο πρόεδρος της Επιτροπής Εξωτερικών Σχέσεων του Κογκρέσου κ. Μενέντεζ, ο οποίος επιμένει ότι η Τουρκία δεν μπορεί να αποκτήσει τα F-16 όσο διάστημα η Αγκυρα εκτελεί τις παράνομες υπερπτήσεις της στο Αιγαίο.
 
F-16 
 
Λευκός Οίκος και State Department, θέλοντας εμφανώς να παρακάμψουν τον κ. Μενέντεζ, θεωρούν ότι «έλυσαν τον γόρδιο δεσμό», δίνοντας στην Ελλάδα τα F-35 που έχει ζητήσει ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης και στην Τουρκία τα F-16 που απαιτεί ο Ερντογάν.
 
F-35 
 
Ωστόσο, οι Μπάιντεν και Μπλίνκεν με αυτή τους την απόφασή εμφανώς υποστηρίζουν την Τουρκία, καθώς η αναβάθμιση των F-16 και η απόκτηση των νέων F-16 θα απαιτήσουν ελάχιστο χρόνο προκειμένου να καταστούν επιχειρησιακά έτοιμα για χρήση στο Αιγαίο εναντίον της Ελλάδας. Αντιστοίχως, ο χρόνος απόκτησης και εκπαίδευσης της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας στο νέο αεροσκάφος F-35 περνάει τα έξι χρόνια.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.