Σελίδες

26 Μαρτίου 2018

ΟΤΑΝ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΠΙΤΑΣΣΕΙ

Του Σεβ. Μητροπολίτου Χίου, Ψαρών και Οινουσσών κ. Μάρκου

Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκ­κλη­σί­α ἀ­πο­τε­λεῖ τό πνευ­μα­τι­κό στέ­γα­στρο τῆς Ἑλ­λά­δος, ὑ­πό τήν προ­στα­τευ­τι­κή σκέ­πη τοῦ ὁ­ποί­ου δι­ε­φυ­λά­χθη ἀ­πό ἰ­σχυ­ρούς καύ­σω­νες καί κα­ταρ­ρα­κτώ­δεις ὑ­ε­τούς ἡ ζω­ή καί ἡ ἀ­κε­ραι­ό­τη­τα τοῦ Ἔθνους μας.

Αὐ­τή ἀ­πε­κά­λυ­ψε στούς Ἕλ­λη­νες «ὅν, ἀ­γνο­οῦ­ντες, ηὐ­σέ­βουν», συ­νε­τέ­λε­σε στή δι­α­μόρ­φω­ση τοῦ ὑ­περ­χι­λι­ε­τοῦς Βυ­ζα­ντι­νοῦ Πο­λι­τι­σμοῦ, ὑ­πῆρ­ξε ἡ μό­νη κα­τα­φυ­γή καί τό μό­νο στή­ρι­γμα στούς ζο­φε­ρούς χρό­νους τῆς δου­λεί­ας, ἐ­νέ­πνευ­σε καί εὐ­λό­γη­σε τόν ἱ­ε­ρό ἀ­γῶ­να τῆς πα­λιγ­γε­νε­σί­ας.

Αὐ­τή εἶ­ναι ὁ κα­τ’ ἐ­ξο­χήν πα­ρά­γων ἑ­νό­τη­τας τοῦ ἐ­λευ­θέ­ρου Ἑλ­λη­νι­κοῦ Κρά­τους, ὁ βα­σι­κώ­τε­ρος φο­ρέ­ας κοι­νω­νι­κῆς-φι­λαν­θρω­πι­κῆς δι­α­κο­νί­ας, ἡ ἀ­νε­ξά­ντλη­τη πη­γή ἐ­μπνεύ­σε­ως τῆς τέ­χνης, τό στα­θε­ρό θε­μέ­λι­ο τῶν ἀν­θρω­πι­στι­κῶν δι­α­τά­ξε­ων τῆς δι­και­ο­σύ­νης, ἡ κα­θο­ρι­στι­κή συ­νερ­γά­τι­δα στό ἔρ­γο τῆς Ἐ­θνι­κῆς μας Παι­δεί­ας.

Μέ αὐ­τά τά δε­δο­μέ­να ἐ­πι­θυ­μοῦ­με νά κα­τα­θέ­σου­με ὡς πνευ­μα­τι­κοί τα­γοί τοῦ Ἑλ­λη­νι­κοῦ Λα­οῦ ἀλ­λά καί ὡς ἐ­λεύ­θε­ροι Ἕλ­λη­νες πο­λί­τες τῆς Ἑλ­λη­νι­κῆς Δη­μο­κρα­τί­ας τίς σκέ­ψεις μας καί τίς θέ­σεις μας ἐ­πί τῶν ση­μεί­ων τά ὁποῖα ἐσχάτως τίθενται δημοσίως.

Καί οἱ θέ­σεις αὐ­τές θά στη­ρί­ζον­ται στήν ἱ­στο­ρι­κή μας ἐ­μπει­ρί­α ἀλ­λά καί στό σε­βα­σμό τῶν ἀρ­χῶν καί τῶν ἀ­ξι­ῶν τῆς συ­ντρι­πτι­κῆς πλει­ο­ψη­φί­ας τοῦ Ἑλ­λη­νι­κοῦ Λα­οῦ, ὁ ὁ­ποῖ­ος εἶναι ἡ πη­γή κά­θε ἐ­ξου­σί­ας στό πο­λί­τευ­μα τῆς Χώ­ρας μας.

Τό Ἔ­θνος, ἀ­πό τῆς συ­στά­σε­ως τοῦ Ἑλ­λη­νι­κοῦ Κρά­τους, στήν ἀρ­χή ὅ­λων τῶν Συν­ταγ­μά­των του ἐ­πι­κα­λεῖ­ται τό ὄ­νο­μα τῆς Ἁ­γί­ας καί ὁ­μο­ου­σί­ου καί ἀ­δι­αι­ρέ­του Τριά­δος.

Συγ­κε­κρι­μέ­να στό πρῶ­το Σύν­ταγ­μα τοῦ Ἀ­γῶ­να, ἐ­κεῖ­νο τῆς Ἐ­πι­δαύ­ρου τήν 1η Ἰ­α­νου­α­ρί­ου 1822, προ­τάσ­σε­ται ἡ φρά­ση «ἐν ὀ­νό­μα­τι τῆς Ἁ­γί­ας καί Ἀ­δι­αι­ρέ­του Τριά­δος», ὅ­πως συμ­βαί­νει καί στά ἄλ­λα δύ­ο Συν­τάγ­μα­τα τοῦ Ἀ­γῶ­να, καί ἀ­κο­λου­θεῖ ὡς προ­οί­μιο ἡ διακήρυ­ξη ὅ­τι «τό Ἑλ­λη­νι­κόν Ἔ­θνος .­.. κη­ρύτ­τει .­.. ἐ­νώ­πιον Θε­οῦ καί ἀν­θρώ­πων τήν πο­λι­τι­κήν αὐ­τοῦ ὕ­παρ­ξιν καί ἀ­νε­ξαρ­τη­σί­αν».

Ὁ­ρί­ζε­ται, μά­λι­στα, ὅ­τι «ὅ­σοι αὐ­τό­χθο­νες κά­τοι­κοι τῆς Ἐ­πι­κρα­τεί­ας τῆς Ἑλ­λά­δος πι­στεύ­ουν εἰς Χρι­στόν, εἰ­σίν Ἕλ­λη­νες, καί ἀ­πο­λαμ­βά­νου­σιν ἄ­νευ τι­νός δι­α­φο­ρᾶς ὅ­λων τῶν πο­λι­τι­κῶν δι­και­ω­μά­των», ἐ­νῶ στό ἀναθεωρη­θέν Σύν­ταγ­μα τῆς Ἐ­θνο­συ­νε­λεύ­σε­ως τοῦ Ἄ­στρους (29.3.1823) ὁ­ρί­ζε­ται ὅ­τι «ὁ­μοί­ως Ἕλ­λη­νές εἰ­σί .­.. ὅ­σοι ἔ­ξω­θεν ἐλ­θό­ντες καί τήν ἑλ­λη­νι­κήν φω­νήν πά­τρι­ον ἔ­χο­ντες καί εἰς Χρι­στόν πι­στεύ­ο­ντες .­.­.­».

Ἀ­να­λό­γως ρυ­θμί­ζε­ται τό ζή­τη­μα καί στό Σύ­ντα­γμα τῆς Τροι­ζή­νας (1.5.1827). Καί αὐ­τή ἀ­κό­μη ἡ εὐ­ερ­γε­τι­κή γι­ά τήν Ἑλ­λά­δα Συν­θή­κη τοῦ Λον­δί­νου (6.7.1827) ἀρ­χί­ζει μέ τή φρά­ση «ἐν ὀ­νό­μα­τι τῆς Ἁ­γί­ας καί Ἀ­δι­αι­ρέ­του Τρι­ά­δος».

Στό ἴ­δι­ο πλαί­σι­ο ἐ­κι­νή­θη τό­σο ὁ Θε­ό­φι­λος Κα­ΐ­ρης ὁ ὁ­ποῖ­ος ὑ­πε­δέχ­θη τόν Κυ­βερ­νή­τη Ἰ­ω­άν­νη Κα­πο­δί­στρι­α θέ­το­ντας ὡς ἐ­πι­κε­φα­λί­δα τῆς προ­σφω­νή­σε­ώς του τήν φρά­ση ἀ­πό τό βι­βλί­ο τῶν «Κρι­τῶν» «οὐκ ἄρ­ξω ἐ­γώ, οὐκ ἄρ­ξει ὁ υἱ­ός μου ἐν ὑ­μῖν. Κύ­ρι­ος ἄρ­ξει ὑ­μῶν, Κύ­ρι­ος κυ­βερ­νή­σει ὑ­μᾶς», ὅ­σο καί ὁ ἴδιος ὁ Κυ­βερ­νή­της Ἰ­ω­άν­νης Κα­πο­δί­στρι­ας, ὁ ὁ­ποῖ­ος ἄρ­χι­σε τό δι­άγ­γελ­μά του πρός τόν Ἑλ­λη­νι­κό Λα­ό μέ τήν φρά­ση «ἐ­άν ὁ Θε­ός με­θ’ ἡ­μῶν, οὐ­δείς κα­θ’ ἡ­μῶν».

Ἡ ἐ­πί­κλη­ση αὐ­τή δέν εἶ­ναι ἔκ­φρα­ση στε­νῆς θρη­σκευ­τι­κῆς ὁ­μο­λο­γί­ας, ἀλ­λά δι­α­πί­στω­ση μι­ᾶς ἱ­στο­ρι­κῆς πρα­γμα­τι­κό­τη­τος, τῆς δι­α­σώ­σε­ως ὑ­πό τῆς Ἁ­γί­ας Τρι­ά­δος τοῦ Ἑλ­λη­νι­σμοῦ καί τῆς ἐκ­πλη­ρώ­σε­ως μέ τήν δύ­να­μή Της μέ­σῳ τῶν αἰ­ώ­νων τῶν ὑ­πέ­ρο­χων πο­λι­τι­στι­κῶν πτή­σε­ων.

Συ­νε­πῶς μέ τήν ἐ­πί­κλη­ση αὐ­τή στήν ἀρ­χή τοῦ Συ­ντά­γμα­τος, τό Ἑλ­λη­νι­κό Ἔ­θνος δι­α­κη­ρύτ­τει τήν εὐ­γνω­μο­σύ­νη του στόν ἐν Τρι­ά­δι Θε­ό καί θέ­τει ὑ­πό τήν σκέ­πη καί προ­στα­σί­α Του τόν Κα­τα­στα­τι­κό Χάρ­τη του, γι­ά νά συ­νε­χί­σει ἔ­τσι τήν ἐκ­πλή­ρω­ση τῆς ἱ­στο­ρι­κῆς του ἀ­πο­στο­λῆς.

Ἴ­σως κά­ποι­οι θε­λή­σουν νά ἀ­πα­λεί­ψουν μι­ά τέ­τοι­α ἐ­πί­κλη­ση, γι­α­τί θά τήν θε­ω­ρή­σουν τά­χα ὀ­πι­σθο­δρο­μι­κή.

Πρέ­πει, ὅ­μως, νά ἀ­να­λο­γι­σθοῦ­με ὅ­τι ἡ Θεί­α Πρό­νοι­α ἀ­πό ὅ­λα τά Ἔ­θνη ἐ­πέ­λε­ξε τό Ἑλ­λη­νι­κό γι­ά τήν ἐκπλήρω­ση τῆς ση­μα­ντι­κώ­τε­ρης ἀ­πο­στο­λῆς, δη­λα­δή τήν ἐ­μπέ­δω­ση καί τή δι­ά­δο­ση τῆς Χρι­στι­α­νι­κῆς Ἀ­λή­θει­ας.

Πρέ­πει, μά­λι­στα, νά λά­βου­με ὑ­π’ ὄ­ψη μας ὅ­τι ἡ ἐ­πί­κλη­ση αὐ­τή ὑ­πάρ­χει στήν ἀρ­χή Συ­ντα­γμά­των Ἐθνῶν τῶν ὁ­ποί­ων ἡ σχε­τι­κή πα­ρά­δο­ση δέν μπο­ρεῖ νά συ­γκρι­θεῖ μέ ἐ­κεί­νη τοῦ Ἑλ­λη­νι­κοῦ Ἔ­θνους.

Ἐ­πί πα­ρα­δεί­γμα­τι τό Σύ­ντα­γμα τῆς Ἰρ­λαν­δί­ας τῆς 29.12.1937 ὅ­πως ἀ­να­θε­ω­ρή­θη­κε τήν 7.12.1972 ἀρ­χί­ζει μέ τήν ἑ­ξῆς θαυ­μά­σι­α ἐ­πί­κλη­ση: «Εἰς τό ὄ­νο­μα τῆς Ἁ­γί­ας Τρι­ά­δος ἐκ τῆς ὁ­ποί­ας πη­γά­ζει κά­θε ἐ­ξου­σί­α καί εἰς τήν ὁ­ποί­αν ὡς ἔ­σχα­τον τέ­λος ἡ­μῶν πρέ­πει νά ἀ­να­φέ­ρε­ται κά­θε πρᾶ­ξις ἀν­θρώ­πων καί Κρα­τῶν.

Ἡ­μεῖς, ὁ Λα­ός τῆς Ἰρ­λαν­δί­ας ἀ­να­γνω­ρί­ζο­ντες τα­πει­νο­φρό­νως ὅ­λας μας τάς ὑ­πο­χρε­ώ­σεις εἰς τόν Κύ­ρι­ον ἡ­μῶν Ἰησοῦν Χρι­στόν, ὁ Ὁ­ποῖ­ος συ­μπα­ρε­στά­θη εἰς τούς Πα­τέ­ρας μας εἰς τάς δο­κι­μα­σί­ας αἰ­ώ­νων, ἐνθυμούμενοι δέ εὐ­γνω­μό­νως τόν ἡ­ρω­ι­κόν καί ἀ­νέν­δο­τον ἀ­γῶ­νά τους δι­ά τήν ἐ­πα­νά­κτη­σιν τῆς δι­καί­ας ἀ­νε­ξαρ­τη­σί­ας τοῦ ἔ­θνους μας .­.. θε­σμο­θε­τοῦ­μεν καί δί­δο­μεν εἰς τόν ἑ­αυ­τόν μας τό ἀ­κό­λου­θον Σύ­ντα­γμα».

Σ’ αὐτές τίς θέσεις προ­στί­θε­νται οἱ ἀ­να­ρί­θμη­τες φω­νές τῶν ἡ­ρώ­ων καί τῶν μαρ­τύ­ρων τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας καί τοῦ Ἔ­θνους μας, τῶν Με­γά­λων Πα­τέ­ρων καί Δι­δα­σκά­λων τοῦ Γέ­νους καί ὅ­λων ἐ­κεί­νων οἱ ὁ­ποῖ­οι συ­νέ­θε­σαν τήν με­γα­λει­ώ­δη ἐ­πο­ποι­ί­α τοῦ Ἑλ­λη­νι­σμοῦ καί ὡς ὄρ­γα­να τοῦ Ἁ­γί­ου Πνεύ­μα­τος δι­ε­μόρ­φω­σαν τόν πο­λυ­τι­μώ­τε­ρο θη­σαυ­ρό τῆς ἀν­θρω­πό­τη­τας, τήν ἑλ­λη­νορ­θό­δο­ξη πα­ρά­δο­ση.

Γι’ αὐ­τό ἀ­πό τίς ἀ­πο­φά­σεις πού θά λη­φθοῦν «Κρι­ταί θά μᾶς δι­κά­σουν οἱ ἀ­γέν­νη­τοι καί οἱ νε­κροί». Ἐ­μεῖς θέ­λου­με τό Ἔ­θνος μας νά προ­ο­δεύ­ει, τό λα­ό μας νά εἶ­ναι ἑ­νω­μέ­νος, τήν Ἐκ­κλη­σί­α νά δέ­χε­ται τόν σε­βα­σμό τῶν ἄλ­λων, ὅ­πως καί ἐ­κεί­νη σέ­βε­ται καί στη­ρί­ζει ὅ­λους.

«Τοῦ­το οὖν λέ­γω καί μαρ­τύ­ρο­μαι ἐν Κυ­ρίῳ, μη­κέ­τι ὑ­μᾶς πε­ρι­πα­τεῖν, κα­θώς καί τά λοι­πά ἔ­θνη πε­ρι­πα­τεῖ ἐν ματαιότητι τοῦ νοός αὐτῶν, ἐσκοτισμένοι τῇ διανοίᾳ, ὄντες ἀπηλλοτριωμένοι τῆς ζωῆς τοῦ Θεοῦ, διά τήν ἄγνοιαν τήν οὖσαν ἐν αὐτοῖς, διά τήν πώρωσιν τῆς καρδίας αὐτῶν» (Ἐφεσ. δ΄ 17)

πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.