Του Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου
συνέχεια από το 2ο μέρος
5. Η νοσταλγία και το όνειρο της Πόλης
Λίγο
πιό κάτω θα αναφερθώ στο όραμα και το όνειρο των Ρωμηών για την
απελευθέρωση της Πόλης, ακόμη και μετά το 1821 και την συγκρότηση του
πρώτου Ελληνικού Κράτους. Αλλά εδώ πρέπει να σημειωθή ότι πάντοτε το
όραμα του αληθινού Ρωμηού ήταν η απελευθέρωση της Πόλης, που αποτελούσε
την πρωτεύουσά τους.
Η
Έλλη Σκοπετέα στο βιβλίο της «το "Πρότυπο Βασίλειο" και η "Μεγάλη
Ιδέα"», χρησιμοποιώντας αρχειακό υλικό, αναλύει διεξοδικά ότι μετά την
συγκρότηση του Ελληνικού Βασιλείου, επιδιώκεται από τις Μεγάλες Δυνάμεις
να απαρτισθή ένα «Πρότυπο Βασίλειο» με δύο βασικά στοιχεία. Τό ένα ο
προσανατολισμός του προς την Ευρώπη και την παράδοσή της, και το δεύτερο
η ανάπτυξη της αρχαιοελληνικής κληρονομιάς, δηλαδή η συνδέσή του με την
αρχαία Ελλάδα. Επιδιωκόταν με όλους τούς τρόπους η ανάπτυξη μιάς νέας
συνείδησης στο αρτιγέννητο Βασίλειο, του οποίου ως αρτιγέννητου νηπίου
ανάδοχος ήταν η Ευρώπη. Όμως παράλληλα στον λαό ουδέποτε έσβησε το
όνειρο και η ιδέα της Πόλης. Κυρίως σε αυτό το σημείο θα επικεντρωθή η
προσοχή μας από την ενδιαφέρουσα αυτή μελέτη.
Η
Έλλη Σκοπετέα αναλύει ότι ο πατέρας της Μεγάλης Ιδέας είναι ο Ιωάννης
Κωλέττης, ο οποίος ομίλησε για την Μεγάλη Ιδέα του Γένους σε μιά
μνημειώδη αγόρευσή του στην Εθνοσυνέλευση την 14-1-1844. Γενικά γινόταν
λόγος για το ότι η ολοκλήρωση της Επαναστάσεως του 1821 συνδεόταν με την
απελευθέρωση της Πόλης, της οποίας κέντρο ήταν η Αγία Σοφία, με την όλη
παράδοσή της. Όμως η Μεγάλη Ιδέα πέρασε από τρείς φάσεις. Η πρώτη, που
καλλιεργήθηκε από τον Ιωάννη Κωλέττη, αλλά κυρίως από τον Βασιλιά Όθωνα,
ήταν να θεωρήται ως εθνικό κέντρο η Κωνσταντινούπολη, και το όνειρο
ήταν η Ανατολική Ελληνική Αυτοκρατορία, γι' αυτό και ο Κωλέττης πρότεινε
να μήν αποκτήση το Ελληνικό Κράτος νέα επίσημη πρωτεύουσα, γιατί η
πραγματική του πρωτεύουσα είναι η Κωνσταντινούπολη.
Η δεύτερη φάση της
Μεγάλης Ιδέας που συνέπεσε με την έλευση του Βασιλέως Γεωργίου στην
Ελλάδα, εκφραζόταν με την αύξηση του Βασιλείου της Ελλάδος και αυτό
ενθαρρύνθηκε και με το γεγονός της ένωσης των Επτανήσων με την Ελλάδα.
Έτσι, σε αυτήν την φάση εθνικό κέντρο θεωρείται πιά η Αθήνα, αλλά
επιδιωκόταν η επέκταση των ελληνικών συνόρων. Καί η τρίτη φάση της
Μεγάλης Ιδέας που αναπτύχθηκε γύρω στα 1870 λειτουργούσε ως συμβιβασμός
των δύο κέντρων, ήτοι της Κωνσταντινουπόλεως και της Αθήνας «πίσω από το
σχήμα του ελληνοθωμανισμού». Ο ελληνοθωμανισμός συνδέεται με το δόγμα
της ακεραιότητας της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, με την δυναμική παρουσία
των Ρωμηών σε αυτήν, και έτσι στην πραγματικότητα με τον ελληνοθωμανισμό
«ανασυρόταν στην επιφάνεια η προεπαναστατική φαναριώτικη δυνατότητα»,
δηλαδή η έσωθεν φθορά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Όμως με την νέα
μορφή λειτουργεί όχι ως «διάβρωση της Αυτοκρατορίας εκ των ένδον, αλλά
ενσωμάτωση των Ελλήνων στον οθωμανικό κρατικό μηχανισμό».
Βεβαίως
η Μεγάλη Ιδέα του Γένους, που συνδεόταν τόσο με την απελευθέρωση της
Κωνσταντινουπόλεως, όσο και με την ανασύσταση του Ρωμαϊκού Κράτους,
καταστράφηκε ολοσχερώς με την Μικρασιατική Καταστροφή, που είναι
χειρότερη και από την πτώση της Κωνσταντινουπόλεως την 29η Μαΐου του
1453. Ωστόσο, όμως, το πνεύμα της Ρωμηοσύνης παραμένει μέσα στις καρδιές
μας, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο.
6. Τό ζωντανό πνεύμα της Ρωμηοσύνης
Η
πτώση της Κωνσταντινουπόλεως υπήρξε ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα
μέσα στην ιστορία. Πρέπει να παρατηρηθή ότι τα εγκαίνια της
Κωνσταντινουπόλεως έγιναν από τον Μ. Κωνσταντίνο και την μητέρα του
Ελένη στις 11 Μαΐου του 330 και η πτώση της έγινε στις 29 Μαΐου του
1453, ενώ Αυτοκράτορας ήταν ο Κωνσταντίνος και η μητέρα του Ελένη. Η
ίδρυσή της έγινε με μεγαλοπρέπεια και τελετές, ενώ η πτώση της συνδέθηκε
με θεία Λειτουργία που έγινε μέσα σε ένα εσχατολογικό χαρακτήρα και
προοπτική, έσβυσε μέσα στην αιωνιότητα, στην διαχρονικότητα του χρόνου
που διαποτίζει την θεία Ευχαριστία, όπως το εκφράζει η εκφώνηση του
Ιερέως «τα σά εκ των σών σοί προσφέρομεν κατά πάντα και διά πάντα».
Όμως,
παρά την τραγικότητα της πτώσης, αλλά και των γεγονότων που ακολούθησαν
υπάρχουν και τα θετικά σημεία, αφού η Ορθόδοξη Εκκλησία κατά την
Τουρκοκρατία διοργανώθηκε με τις δικές της δυνάμεις, σφυρηλατήθηκε η
ενότητα των Ορθοδόξων Εκκλησιών, διαφυλάχθηκε το δόγμα. Ο Σουλτάνος
ανέδειξε Πατριάρχη τον ηγέτη της ησυχαστικής παραδόσεως, τον Γεννάδιο
Σχολάριο, και η Ορθόδοξη Εκκλησία απετέλεσε μιά αυτοδιοικούμενη
κοινότητα με το σύστημα του Μιλέτ που καθόρισε ο Σουλτάνος.
Αυτή
η διαφύλαξη του δόγματος και του ησυχαστικού πνεύματος της Ορθοδόξου
Εκκλησίας, ανέδειξε ομολογητάς και μάρτυρες, τούς νεομάρτυρες, ενέπνευσε
αγωνιστές, ενίσχυσε τούς απλούς ανθρώπους του λαού και διεφύλαξε γενικά
τα ιερά και τα όσια της φυλής μας και της ορθοδόξου παραδόσεως.
Τό
πνεύμα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, της Ρωμηοσύνης, δεν χάθηκε με την
πτώση της Κωνσταντινουπόλεως. Διασώθηκε από την Ορθόδοξη Εκκλησία,
κυρίως από τον μαρτυρικό Πρωτόθρονο Οικουμενικό θρόνο, από τον ορθόδοξο
μοναχισμό και από τον πολιτισμό της Ρωμηοσύνης, με την αγιογραφία, την
ναοδομία, την μουσική και την ιατρική ψυχοθεραπευτική μέθοδο που
διασώζει την αρχοντιά και το μεγαλείο της Ορθοδόξου Παραδόσεως.
Η
Ρωμηοσύνη, και όταν ήταν οργανωμένο Κράτος, ήταν στην βάση του
πνευματική, αλλά και τώρα που καταργήθηκε το Κράτος ανήκει σε όλον τον
κόσμο, σε ολόκληρη την Οικουμένη, αφού Ρωμηοί υπάρχουν σε όλα τα μέρη
της γής. Καί ελπίζουμε ότι αυτό το πνεύμα της Ρωμηοσύνης με τον
πολιτισμό και την πνευματική ιατρική, όπως εκφράζεται από την νηπτική
και φιλοκαλική παράδοση, θα κυριαρχήση σε ολόκληρο τον κόσμο.
Άλλωστε,
σήμερα και στην Ευρώπη, την Αμερική και την Ανατολή, υπάρχουν Ρωμηοί,
στο πνεύμα και την καρδιά, εκτός από ελληνόφωνους, και αραβόφωνοι,
σλαβόφωνοι, αγγλόφωνοι, γαλλόφωνοι κλπ. Η αγάπη που δείχνουν όλοι στην
Ρωμαίϊκη παράδοση δείχνει ότι υπάρχουν δυνάμεις μεγάλες μέσα στην
Ρωμηοσύνη. Τό πνεύμα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, παρά την πτώση του
οργανωμένου Κράτους, είναι ζωντανό. «Η Ρωμιοσύνη έν φυλή συνόκαιρη του
κόσμου, κανένας δεν εβρέθηκεν για να την –ι–ξηλείψη, κανένας, γιατί
σκέπει την που τ' άψη ο Θεός μου. Η Ρωμιοσύνη έν να χαθή, όντας ο κόσμος
λείψη!».
Όπως
τις παραμονές της πτώσεως της Κωνσταντινουπόλεως επικρατούσαν τρείς
τάσεις, ήτοι η φιλοδυτική, η αρχαιοελληνική και η ησυχαστική και βέβαια
δικαιώθηκε η τελευταία, έτσι και σήμερα επικρατούν και οι τρείς αυτές
τάσεις, δηλαδή υπάρχουν άνθρωποι που εκφράζουν και σήμερα αυτές τις
τρείς παραδόσεις. Όμως εάν θέλουμε να μεγαλουργήσουμε στην Οικουμένη θα
πρέπει να επιμείνουμε στην παράδοση του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, του
αγίου Μάρκου του Ευγενικού και του Γενναδίου Σχολαρίου, διότι αυτή η
παράδοση απαντά στα υπαρξιακά προβλήματα του ανθρώπου, και αυτήν την
παράδοση αναζητούν οι βασανισμένοι σύγχρονοι άνθρωποι και σε Ανατολή και
σε Δύση.
Γι'
αυτό σήμερα δεν θρηνούμε απλώς για την πτώση, αλλά δοξάζουμε το πνεύμα
και την ομορφιά αυτού του πολιτισμού και της παραδόσεως που μπόρεσε να
εισδύση μέσα στο βάθος της τελευταίας θείας Λειτουργίας στην Αγία Σοφία,
και έτσι εισεχώρησε μέσα στο πνευματικό DNα της ανθρωπότητος.
Μέ
αυτήν την έννοια το πνεύμα του τελευταίου ηγέτη της Αυτοκρατορίας, του
Κωνσταντίνου του Παλαιολόγου, είναι ζωντανό. Καί ο τελευταίος
Αυτοκράτορας δεν είναι απλώς μαρμαρωμένος, αλλά διαφεντεύει και
βασιλεύει σε όσους αισθάνονται Ρωμηοί, με την πνευματική οικουμενική
αντίληψη. Καί ο λόγος του τελευταίου Αυτοκράτορα προς τον Σουλτάνο, που
του ζητούσε να παραδώση την Πόλη: «την πόλιν ου σοί δίδομεν' κοινή γάρ
γνώμη πάντες αυτοπροαιρέτως αποθανούμεθα και ου φεισόμεθα της ζωής
ημών», δείχνει ότι η Πόλη δεν παραδόθηκε, αλλά είναι ζωντανή, αφού
ακολούθησε τούς ευλογημένους μαχητάς στον ζωοποιό τάφο και από εκεί
αναστήθηκε και είναι σήμερα η πνευματική πόλη του κάθε Ρωμηού που ζή σε
όλα τα μήκη και πλάτη της γής, και οραματίζεται την ουράνια πόλη «ής
τεχνίτης και δημιουργός ο Θεός».
Μετά
την άλωση της Πόλης, το Οικουμενικό Πατριαρχείο ανέπτυξε μεγάλη δράση, ο
δέ Οικουμενικός Πατριάρχης έγινε ο εθνάρχης και μάρτυρας του Γένους
μας. Μέσα στην οργάνωση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, παρά τα προβλήματα
που ανεφύησαν, το Οικουμενικό Πατριαρχείο αποδείχθηκε ο συνεκτικός
δεσμός όλων των άλλων Πατριαρχείων και κράτησε αναμμένη την φλόγα της
πίστεως, της θεολογίας και της κοινοτικής ζωής.
Η Εκκλησία ως μαρτυρική
ανέδειξε νεομάρτυρες και πολλοί Πατριάρχες και Επίσκοποι ανεδείχθησαν
μάρτυρες στο αγιολόγιο της Εκκλησίας μας. Τό πνεύμα του ρωμαίϊκου
πολιτισμού επέζησε και επιζή. Καί το σημαντικότερο είναι ότι ακόμη και
σήμερα το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι η πρωτόθρονη Εκκλησία, που
προεδρεύει και αναλαμβάνει υπεύθυνες αποστολές και πρωτοβουλίες για την
διατήρηση της ενότητος των Ορθοδόξων Εκκλησιών, και με αυτόν τον τρόπο
μάς υπενθυμίζει ζωντανά και δυναμικά την για χίλια χρόνια λάμψασα
Χριστιανική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Επειδή δέ διαθέτει τεράστια πείρα σε
όλους τούς τομείς, γι' αυτό και οι κατά τόπους αυτοκέφαλες Εκκλησίες
πρέπει να συνεργάζονται στενώτατα με το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Στόν
θεσμό και την διακονία του Οικουμενικού Πατριαρχείου, του οποίου η ζωή
και η δράση απλώνεται σε ολόκληρο τον κόσμο, από την Αμερική μέχρι την
Ασία, και το οποίο εκφράζει το οικουμενικό πνεύμα της Ρωμηοσύνης, αλλά
και την ησυχαστική ζωή της Ορθοδόξου Παραδόσεως με την ευλογημένη
παρουσία του Αγίου Όρους, διασώζεται όχι μόνον η Βασιλεύουσα, αλλά και
ολόκληρο το πνεύμα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, αυτού που ονομάζουμε
Βυζάντιο.
Γι' αυτό η «Πόλις εάλω» αλλά και ζή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.