Σελίδες

27 Μαΐου 2017

«Οικουμενικότητα και Υπαρκτός Ελληνισμός» (μέρος 1ο)

Γράφει ο Κωνσταντίνος Π. Ρωμανός, Καθηγητής Φιλοσοφίας Παν/μιο Αιγαίου.
Από το βιβλίο του «Από την εθνοκτονία στην Αφύπνιση – Αντίλογος στη Σοφιστική της Νέας Τάξης» - 2016, εκδόσεις Πελασγός. 


οίκουμενικότητα ς θεωρία καί πρακτική εναι λληνικς μπνεύσεως. 

Ο Στωϊκοί φιλόσοφοι δωσαν στήν ννοια τς οκουμένης = γς, συστηματική θέση στό θικό τους σύστημα. Τό ατό ίσχύει καί γιά τήν ννοια το νός κόσμου πού κατοικεται πό πολίτες, τοι τς κοσμοπόλεως: «Μή κατά πόλεις μηδέ κατά δήμους οίκμεν…λλά πάντας νθρώπους γώμεθα δημότας καί πολίτας, ες δέ βίος καί κόσμος, σπερ γέλης συννόμου νόμ κοιν συντρεφομένης». (Ζήνων-ναφέρεται πό τόν Πλούταρχο στό «περί τς λεξάνδρου τύχης ρετς» Ι, 6,329β. πίσης στό διο ργο, ψ, ναφέρεται σχετικά: «Καί δή να μέν εναι τόν κόσμον, συμπολιτεύεσθαι δ’ ν ατ θεούς καί νθρώπους, δικαιοσύνης μετέχοντας φύσει»). ς γνωστόν λέξανδρος Φιλίππου, νοπλος σκαπανεύς τς οίκουμενικότητας καί το κοσμοπολιτισμο, μέ τήν πολιτική πρακτική του δήγησε λα τά θνη πού τόν συνάντησαν – πολλές φορές καί μόνο τόν φουγκράσθηκαν – στίς μεγάλες ατές ξίες τς λληνικς Παιδείας.

Παρά τατα τήν τελευταία δεκαετία λλάδα ποδομεται κ τν νδον καί νω πό τήν προπαγάνδα περί μίας δθεν ντίθεσης «λληνοκεντρισμο» καί «κοσμοπολιτισμο». ξωθεν πιδοτούμενος προγραμματικός στόχος σχολικς διδασκαλίας, πως ατή μεθοδεύεται πό τό πουργεο παιδείας, εναι δημιουργία «ερωπαίων πολιτν – πολιτν το κόσμου» ο ποοι βρίσκονται δθεν σέ ντίθεση μέ να δθεν παρχιώτικο, στενόκαρδο, τοπικιστικό λληνοκεντρισμό. ν ψει δέ το τι οτε Ερώπη ς ννοια φίσταται ν φαιρεθε λληνισμός, ( ποος πως γνωρίζει λος πολιτισμένος κόσμος στόν πλανήτη πρτος δίδαξε τήν οκουμενικότητα) γίνεται πασιφανής βαρβαρότητα το κατ’ πίφασιν μόνο λληνικο πουργείου παιδείας. Τό ατό σχύει γιά τά συνδικαλιστικά ργανα τν κπαιδευτικν καί τούς πολιτικούς σχηματισμούς ντός καί κτός κοινοβουλίου πού προωθον τό ν λόγ ψεδος.

Μένει δέ κανείς κθαμβος πό τήν ποκοτιά το γχειρήματος νά πιβληθε χονδροειδής ναίρεση τς λήθειας το λληνισμο στούς διους τούς λληνες, παρά τήν λυσσώδη ντίσταση πού θά περίμενε κανείς πό ατούς.

Θά πανακάμψουμε στό ζήτημα ατό, φο προηγουμένως ναφερθομε σέ μία λλη προϋπόθεση τς οίκουμενικότητας κατά τούς ρχαίους στωϊκούς, τοι τήν δέα μίας φιλοσοφικς νθρωπολογίας, στό πλαίσιο τς ποίας συγκροτεται νότητα νός νθρωπίνου γένους μέσω τς εδοποιο διαφορς πού ρίζεται ς ΛΟΓΟΣ. λοι ο νθρωποι, λληνες βάρβαροι, πλούσιοι φτωχοί, λευκοί μαροι, λεύθεροι δολοι κ.λ.π. διά το Λόγου μετέχουν σέ κοινές ννοιες, ο ποες ποτελον τήν βάση τς σωτερικς συνεννόησης το νθρωπίνου γένους. Λόγος εναι τό δεσπόζον μέρος τς ψυχς, τό γεμονικόν, πού εναι πίσης πηγή τς θικς ζως. πως τό ντελήφθησαν καί ο μεγάλοι τς Σωκρατικς παράδοσης, Πλάτων καί ριστοτέλης, Λόγος εναι τό σημεο καταγωγικς ταύτισης το νθρώπου μέ τό Θεον. Εναι τίτλος εγενείας το νθρώπου πέναντι σέ ζα καί φυτά, (μαζύ μέ τά ποα νθρώπινη φύσις εναι κοινωνός δύο γνωρισμάτων, το φυτικο καί το ρεκτικο), εναι συστηματική ανθρωπολογική θεμελίωση του ανθρωπισμού, όπως αυτός περιεκτικά εκφράζεται στό «πάντων πραγμάτων μέτρον άνθρωπος» του σοφιστικου κινήματος.

Η αρχαία ανθρωπολογία μέ κορωνίδα τόν ανθρωπισμό θέτει τήν παιδεία στό επίκεντρο της προσπάθειας νά άναδείξει ο άνθρωπος τήν αλήθεια απ' το πού πραγματικά εναι διά τς σκήσεως τς ρετς. Στόν πληθυντικό ριθμό ο ρετές χωρίζονται κατά τόν ριστοτέλη (θικά Νικομάχεια) σέ πρακτικές καί διανοητικές. Ο τελευταες προϋποθέτουν τίς πρτες καί λοκληρώνουν τήν ρίμανση το Λόγου, ποος κατά τούς Στωϊκούς νυπάρχει ς σπερματικός λόγος σέ λους τούς νθρώπους. Φιλοσοφία εναι τό τελειότερο ργαλεο γιά τήν νάπτυξη το Λόγου, ποος συνεπάγεται γνσιν το γαθο καί δηγε, κατά τόν ριστοτέλη, στόν ατοσκοπό τς νθρώπινης παρξης, τήν εδαιμονία, (σήμερα λέγεται, χι πολύ εύστοχα ετυχία).

λληνική σύλληψη τς κεντρικς σημασίας τς Παιδείας γιά τήν τελείωση το νθρώπου ποτελε, κατά τήν ποψή μου, κλειδί γιά τήν ρμηνεία τς τεράστιας ξάπλωσης τν λληνικν ξιν στήν οκουμένη: μίας ξάπλωσης ποία δέν ξηγεται μέ τήν κατάκτηση διά τν πλων, λλά μέ τήν θελοντική προσέλευση καί τήν μέθεξη τν λαν στήν λληνική παιδεία, ς λυτρωτικς προσφορς στούς νθρώπους ς νθρώπους, νεξαρτήτως κοινωνικς τάξεως, φυλς, θρησκείας καί λοιπν διακρίσεων, πού τούς κρατοσαν δέσμιους πό τήν παρχή το χρόνου. μέθεξη στήν λληνική παιδεία κανε τούς προσηλύτους νά ναφωνήσουν «εμαστε λοι λληνες!» μέ τήν δια ννοια κατά την ποία π.χ. πρόεδρος Κέννεντυ ναφώνησε «εμαστε λοι Βερολινέζοι!», δηλαδή τι μετέχουμε πειδή τό θέλουμε, προαιρετικά, στίς ξίες τς λευθερίας, τς ατονομίας καί τς λήθειας πού συμβολικά νσαρκώνουν ο λληνες, τι περασπίζουμε, ν τό θέλετε, τίς λληνικές ξίες ς μέγιστο τομικό συλλογικό μας θησαυρό. Θησαυρό ποίων;

Μά μν τν πανταχο φιλελλήνων Ρωμαίων, σραηλιτν, Περσν, νδν, Πάρθων, ρμενίων, ράβων, Ερωπαίων, κ.λ.π. λληνισμός, χι ς λλοτρίωση πό τήν δική μας στορική ταυτότητα, λλά ς χημα πληρέστερης κφρασης ατς (Bowersock). χι ς μετάλλαξη είς λλο εδος, λλά ς πάντηση στά νοιχτά ρωτήματα τς οκείας παραδόσεως. χι ς ντίπαλος το δικο μας πολιτισμο, λλά ς πανανθρώπινος προορισμός πού προϋποθέτει λους τούς πολιτισμούς, λλά καί προϋποτίθεται πό ατούς ς μυητική τους τελεολογία σαεί. πως ο μεγάλες θρησκεες, λλά μέ βεληνεκές πού τίς περβαίνει, λληνική παιδεία εναι οκουμενική ς διδασκαλία τς ατοδύναμης κατίσχυσης το νθρώπου πί τν δυνμεων, φυσικν καί ξωφυσικν, πού σαεί περγάζονται τήν κμηδένισή του. μεγάλος ζν λληνιστής το παρόντος Christian Meier μιλάει σχετικά γιά τήν παρξη μίας λληνικς συνείδησης το δύναμαι, σύνθεση τέχνης καί πιστήμης. 

μως λληνες στήν κυριολεξία εναι μόνον ο γόνοι λλήνων. 

πως πάρχουν ο βραοι, ο Πέρσες, κ.λ.π. πάρχουν καί ο λληνες ς στορική ντότητα. Δηλαδή λοι μες, ο παπποδες μας καί ο πόγονοί μας. σύγχυση πού χει δημιουργηθε πό τήν σφαλμένη ρμηνεία το διάσημου (λλά γιά ατούς πού τό πικαλονται γνώστου) σοκράτειου ποσπάσματος, πιτρέπει στούς ντόπιους παδούς το λαθρομεταναστευτικο ποικισμο τς λλάδος νά δικαιολογον τήν ντισυνταγματική κυβερνητική πόδοση λληνικς θαγένειας στούς λλοδαπούς μαζικά, πειδή ατοί δθεν μετέχουν «λληνικς παιδείας». μως λέξη «θαγένεια» παραπέμπει στό γένος, καθ’ μς τν λλήνων, δηλαδή παραπέμπει σέ φυσικό δεδομένο, πού φίσταται νεξαρτήτως βουλήσεως τς ποιας δοτς κυβερνήσεως. Οτε νά χαθε θαγένεια, οτε νά ποδοθε κε που εναι de facto ποσα εναι πομένως δυνατόν.

Στό σημεο ατό εναι ναγκαία μιά πισήμανση: κυρίαρχη, πό τούς λληνιστικούς χρόνους, οκουμενική ταυτότητα το λληνισμο, δέν μπορε νά ναπληρώσει τήν λλειψη μίας διαίτερης στορικς ταυτοποίησης το λληνισμον λληνισμός εναι νθρωπισμός στήν γενική του δέα, ποιός κριβς εναι ραγε ατός διος λλην νθρωπος πού πινόησε τόν νθρωπισμό; Πς προσδιορίζεται τό λληνικό γένος ς διαιτερότητα νάμεσα σέ λλες διαιτερότητες (λαούς); Ποία εδική ταυτότητα, πού δέν πικαλύπτεται πό τήν κυρίαρχη οκουμενική, χει στή διάθεσή του σήμερα λληνας ς μπούσουλα σέ νήσυχα νερά; λλειψη διαίτερης ταυτότητας πιτρέπει πως εδαμε, λλοίμονο (!) τήν προπαγανδιστική χρήση τς οκουμενικς ταυτότητας κατά το λληνα τό γένος, πέρ τν λλογενν ποίκων, ο ποοι ς «νθρωποι» χωρίς περαιτέρω προσδιορισμό δικαιονται δθεν μερίδιο πό τήν λλάδα! λληνισμός εναι ταυτότητα τόσο ερύχωρη, πού χωράει καί ατούς πού σήμερα βιάζουν τήν λλάδα. Τό δανικό τς οκουμενικότητας, ς καταστροφέα το παρκτο λληνισμο• εναι ληθινό στορικό παράδοξο.

Τήν οκουμένη τν λληνιστικν χρόνων κληρονόμησε ργότερα, ς γνωστόν, χριστιανική οκουμένη. ταύτιση τς λληνικότητας μέ τήν χριστιανική ρθοδοξία δέν λυσε, πως ταν πόμενο, τό πισημανθέν πρόβλημα, φόσον πικάλυψη το εδικο πό τό γενικό συνεχίζεται καί στήν χριστιανική ταυτότητα το λληνα.

Τό πρόβλημα ατό ξηγε, σως, τή δυσκολία γενεν λλήνων διανοουμένων νά προσδιορίσουν νοηματικά, μέ τρόπο πειστικό τήν λληνική ταυτότητα.

 Εδαμε τι οκουμενικότητα το λληνισμο εναι συνυφασμένη μέ τό φαινόμενο το φιλελληνισμο. μως τραγική κατάσταση τς πατρίδος σήμερα, πού συνοδεύεται πό μία νευ προηγουμένου συκοφαντική δυσφήμιση τν λλήνων στά Μ.Μ.Ε. τς Ερώπης, καθιστ πιτακτική τήν νάγνωση το φαινομένου το νθελληνισμο.

ν φιλελληνισμός εναι στάση φιλότητος πέναντι στόν λληνισμό, νθελληνισμός παρουσιάζει τήν δια νταση πρός τήν ντίθετη κατεύθυνση, εναι δηλαδή στάση μίσους. δη πό τήν συμπεριφορά τν Ρωμαίων διδασκόμεθα, τι ν γαποσαν καί θαύμαζαν τήν πνευματική κληρονομιά τς κλασσικς ρχαιότητας, ταυτόχρονα ξεδήλωναν κατά τό δοκον τήν πέχθειά τους πέναντι στούς λληνες τς ποχς τους, τούς ποίους δέν δίσταζαν νά στολίσουν μέ μία σειρά χι τόσο κολακευτικές διότητες. Γραικύλος = προπέτεια, διπροσωπία, ψευδολογία, λαγνεία, ματαιοδοξία, ποκριτική δουλικότητα. Ο Ρωμαοι σαν πομένως φιλέλληνες ς πρός τούς νεκρούς, νθέλληνες ς πρός τούς ζωντανούς λληνες.

Τήν στάση ατή ο Ρωμαοι κληροδότησαν στούς Δυτικούς, που νιχνεύεται πό τήν πρώτη σταυροφορία καί νωρίτερα ως τίς μέρες μας. Δέν εναι μως μόνο ο Δυτικοί, καί γιά τούς άνατολικούς λαούς σχύουν τά ατά. ποιος χει ρευνήσει τόν θαυμασμό τν ράβων το μεσαίωνα γιά τήν λληνική κλασσική πιστήμη φ’ νός, τήν συγκατάβασή τους γιά τούς συγχρόνους τους λληνες το Βυζαντίου φ’ τέρου, θά πεισθε τι καί δ σχύουν τά ατά. μως πς ξηγεται σχιζοφρενής, μφιθυμική ατή στάση τν λαν πέναντι στόν λληνισμό διαχρονικς;

συνεχίζεται στο 2ο μέρος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.