αντιστρατήγου ε.α.
Οι ανησυχίες μας, που προκλήθηκαν απο τα συμφωνηθέντα στο κεφάλαιο της Διακυβέρνησης (Συναπόφαση των δύο Constituent States για όλα τα θέματα στο επίπεδο του Ομόσπονδου Κυπριακού Κράτους – Μηχανισμός επίλυσης αδιέξοδων με κλήρωση στην εκτελεστική και νομοθετική εξουσία και ξένο δικαστή στη δικαστική), πολλαπλασιάστηκαν από τη δημοσίευση στον ημερήσιο τύπο των προτάσεων της Ελληνοκυπριακής πλευράς για το κεφάλαιο της Ασφάλειας και συγκεκριμένα:
1. Το Κυπριακό κράτος δεν θα έχει δικαίωμα να έχει Ένοπλες Δυνάμεις.
Σχόλιο: Στέρηση του δικαιώματος της αυτοάμυνας και αδυναμία αντιμετώπισης εξωτερικών απειλών στη ξηρά τη θάλασσα και τον αέρα. Μη δυνατότητα εκπλήρωσης των υποχρεώσεων του στα πλαίσια της ΚΕΠΠΑ της ΕΕ και του άρθρου 42 της Συνθήκης της Λισσαβώνας.
2. Συγκρότηση Πολυεθνικής Αστυνομικής Δύναμης (ΠΑΔ) για μια μεταβατική περίοδο προς αντιμετώπιση τυχόν βίας μεταξύ των δύο κοινοτήτων.
Σχόλιο: Η εν λόγω δύναμη δεν θα έχει δυνατότητα αντιμετώπισης εξωτερικών απειλών. Δεν προσδιορίζεται τι θα συμβεί μετά τη μεταβατική περίοδο.
3. Κατάργηση των Συνθηκών Εγγυήσεως και Συμμαχίας και αποχώρηση του 75% των Τουρκικών στρατευμάτων με την έναρξη εφαρμογής της λύσης. Το υπόλοιπο 25% (περίπου 10.000 άνδρες) θα παραμείνει για αδιευκρίνιστο χρόνο στη Κύπρο συγκεντρωμένο σε ένα στρατόπεδο.
Σχόλιο: Οι Τουρκικές κατοχικές δυνάμεις πρέπει να αποχωρήσουν όλες πριν την έναρξη εφαρμογής της λύσης. Η παραμονή 10.000 ανδρών μετά την εφαρμογή της λύσης, όταν το κράτος της Κυπριακής Δημοκρατίας (ΚΔ) δεν θα υπάρχει και η Εθνική Φρουρά θα έχει διαλυθεί, θα αποτελούν κίνδυνο και σοβαρή απειλή για την άοπλη Ελληνοκυπριακή κοινότητα, λαμβανομένου υπόψη και του γεγονότος ότι η Τουρκία δεν τηρεί τις συμφωνίες (κατάπαυση του πυρός το 1974, Γ΄ Βιέννης 1975 για τους εγκλωβισμένους κ.α.) ο δε στρατός της, διέπραξε βιαιοπραγίες κατά αμάχων και αιχμαλώτων το 1974, και μέχρι σήμερα δεν ανοίγει τα αρχεία του για τους αγνοούμενους. Είναι ανεδαφικό να προτείνεται η συγκέντρωση 10.000 ανδρών σε ένα στρατόπεδο, γιατί δεν υπάρχουν τέτοιες εγκαταστάσεις.
4. Μηχανισμός Επέμβασης για αντιμετώπιση βίας μεταξύ των δύο κοινοτήτων. Συγκροτείται Συμβούλιο Έκτακτης Ανάγκης (ΣΕΑ) μικτής σύνθεσης. Το ΣΕΑ θα επιλαμβάνεται των επεισοδίων και αναλόγως του μεγέθους τους θα ενεργοποιεί σταδιακά την Ομοσπονδιακή Αστυνομία, την ΠΑΔ και το Συμβούλιο Ασφάλειας των Ηνωμένων Εθνών (ΣΑ/ΗΕ) προς λήψη μέτρων υπό το κεφάλαιο 7 χωρίς δικαίωμα ΒΕΤΟ των μελών του.
Σχόλιο: Ο μηχανισμός είναι πολύπλοκος και δυσλειτουργικός και η ανάγκη συγκρότησης ΣΕΑ προφανώς πηγάζει από την συνειδητοποίηση ότι η ΔΔΟ είναι τόσο δυσλειτουργική που θα δημιουργεί συνεχώς τριβές μεταξύ των δύο κοινοτήτων. Δεν προσδιορίζεται ο τρόπος λήψης αποφάσεων στο ΣΕΑ (σε περίπτωση ισοψηφίας μεταξύ των μελών των δύο κοινοτήτων, θα ακολουθείται άραγε η μέθοδος της κλήρωσης;). Η απαίτηση για αποποίηση του δικαιώματος ΒΕΤΟ από τα μέλη του ΣΑ/ΗΕ δεν είναι βεβαιο ότι θα γίνει αποδεκτή.
Οι προτάσεις της δικής μας πλευράς για το κεφάλαιο της ασφάλειας, με εξαίρεση τη θέση μας για κατάργηση των συνθηκών Εγγυήσεως και Συμμαχίας 1960, ουδόλως ικανοποιούν το αίσθημα ασφάλειας των Ελλήνων της Κύπρου, που είναι θύματα βιαιοπραγιών του Τουρκικού στρατού.
Δύο είναι τα σοβαρά ελλείμματα των προτάσεων μας: (1) Η παραμονή Τουρκικών στρατευμάτων στο νησί με το Κυπριακό κράτος άοπλο και (2) Η μη διάθεσης από το κράτος μας Ενόπλων Δυνάμεων, για αντιμετώπιση εξωτερικών απειλών στη ξηρά την θάλασσα και τον αέρα, ούτε πρόβλεψη κάλυψης αυτής της απαίτησης από άλλη δύναμη.
Είναι ελλείμματα, που προφανώς οφείλονται, στην ανεπάρκεια κατανόησης των κινδύνων που πηγάζουν από την ασταθή περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και την υποβάθμιση της Τουρκικής στρατηγικής για έλεγχο της Κύπρου και σφετερισμό μεγάλου μέρους της ΑΟΖ της και του φυσικού αερίου της. Στη πρόταση μας ουδεμία μνεία γίνεται στο σοβαρό θέμα των διμερών συμφωνιών Τουρκίας – Ψευδοκράτους που είχαν ενσωματωθεί και στο σχέδιο Ανάν και έδιναν το δικαίωμα αεροναυτικής παρουσίας της Τουρκίας στη Κύπρο χωρίς έγκριση του Κυπριακού κράτους.
Εκτοτε οι διμερείς συμφωνίες πολλαπλασιάστηκαν χωρίς ουσιαστική αντίδραση της ΚΔ. Ο Τουρκοκύπριος ηγέτης Ακιντζί, δήλωσε στα κατεχόμενα ότι όλες οι διμερείς συμφωνίες (που μετατρέπουν ουσιαστικά τα κατεχόμενα σε οιωνεί επαρχία της Τουρκίας) θα ενσωματωθούν στο σύνταγμα του Τουρκοκυπριακού Constituent State μέσω του οποίου η Τουρκία θα ασκεί τον πολιτικό έλεγχο ολόκληρου του κυπριακού κράτους στη βάση και των συμφωνηθέντων στο κεφάλαιο της Διακυβέρνησης. Επιβάλλεται συνειδητοποίηση των κινδύνων και αναθεώρηση των θέσεων μας στα κεφάλαια της ασφάλειας και διακυβέρνησης.
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.