Σελίδες

23 Σεπτεμβρίου 2009

Τα Greeklish επηρεάζουν αρνητικά την ορθογραφική ικανότητα των Ελλήνων μαθητών.

Ένα ιδιαίτερα αυξανόμενο ποσοστό μαθητών χρησιμοποιούν τα greeklish ως τρόπο έκφρασης στον γραπτό τους λόγο, κυρίως μέσω του διαδικτύου και των μηνυμάτων που ανταλλάσσουν μέσω κινητών τηλεφώνων, γεγονός που επιδρά αρνητικά στην ορθογραφική τους ικανότητα.


Σε έρευνα που διενήργησε το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (κατά τη σχολική χρονιά 2008-09), τόσο σε μαθητές όλων των βαθμίδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε σχολεία της Κοζάνης (Γυμνάσιο, Λύκειο, ΕΠΑΛ) όσο και σε φιλολόγους, διαπιστώνεται ότι, η διαδεδομένη χρήση των greeklish, που ξεκινά ακόμη και από το δημοτικό, οδηγεί στην αύξηση των ορθογραφικών τους λαθών στα γραπτά του σχολείου.

Τα είδη των λαθών των μαθητών αφορούν κυρίως την παράλειψη τονισμού ή σημείων στίξης και τη χρήση αγγλικών σημείων στίξης, το συνδυασμό ελληνικών και λατινικών γραμμάτων σε μία λέξη, ορθογραφικά λάθη (π.χ. ο αντί για ω), φωνητικά λάθη (κυρίως στους φθόγγους π.χ. κς αντί για ξ), καθώς, επίσης, σύντμηση λέξεων (π.χ. tespa αντί τέλος πάντων, tpt αντί για τίποτα, dld αντί για δηλαδή κ.α.).

Οι φιλόλογοι δήλωσαν ότι συνάντησαν λέξεις γραμμένες σε greeklish σε γραπτά του σχολείου σε ποσοστό 64,3% και ότι παρατηρήθηκαν και μη αναμενόμενα λάθη, όπως αλλαγή χρόνου ή προσώπου στα ρήματα, αλλαγή πτώσης στα ουσιαστικά, αντικατάσταση λέξης με άλλη, με εντελώς διαφορετική σημασία.

Σύμφωνα με την έρευνα, ποσοστό 77,4% των μαθητών χρησιμοποιούν τα greeklish, με αξιοσημείωτη αύξηση χρηστών από το γυμνάσιο στο λύκειο. Οι μαθητές που παραδέχτηκαν ότι τα χρησιμοποιούν στο γυμνάσιο φτάνουν το 67,8%, στο ΕΠΑΛ το 70,2% και στο ΓΕΛ 88,5%. Απ' αυτούς, περίπου το 50% τα χρησιμοποιούν από δύο έως και περισσότερα χρόνια, ενώ πάνω από το 63% τα χρησιμοποιεί καθημερινά ή πολλές φορές τη μέρα.

Το 19% των μαθητών της Α'Α και το 51,6% της Β'Α τάξης του Γυμνασίου δήλωσε ότι χρησιμοποιεί τα greeklish τουλάχιστον δύο χρόνια, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι, η χρήση τους ξεκινά από το δημοτικό.

Οι μαθητές δήλωσαν ακόμη πως πέρα από τα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας (sms 52,8%, e-mail 78,2%, chat-forum 84,7%, smartphone 16,1%, pda 13,7%) χρησιμοποιούν τα greeklish και σε χειρόγραφα (προσωπικές σημειώσεις, σχολικές εργασίες, σημειώματα κ.α.) σε ποσοστό 15,7%.

Οι λόγοι χρήσης του συγκεκριμένου τρόπου γραφής είναι κατά τους μαθητές η συνήθεια, σε ποσοστό 83,9%, η εξοικονόμηση χρόνου (75,8%), επειδή το θεωρούν χρήσιμο ή βολικό εργαλείο (71,4%), για την αποφυγή ορθογραφικών λαθών (38,7%) και ... επειδή είναι μόδα (33,9%).

Στην ίδια έρευνα, το 58,5% των μαθητών θεωρεί ότι η χρήση των greeklish απειλεί την ελληνική γλώσσα, ενώ την ίδια άποψη έχει μόνο το 64,3% των φιλολόγων, ενώ το 53,6% έχει παρατηρήσει αύξηση των ορθογραφικών λαθών σε μαθητές, που παλαιότερα παρουσίαζαν καλύτερες επιδόσεις στο γραπτό λόγο.

πηγή ΕΞΠΡΕΣ

εστάλη από την αναγνώστρια μας Φωτεινή

7 σχόλια:

  1. Γνωρίζω, λόγω του παιδιού και απο την επαφή του με άλλα άτομα, ότι δυστυχώς επαληθεύεται καθημερινά η έρευνα....
    Ακούω διάφορες δικαιολογίες απο τα παιδιά που χρησιμοποιούν αυτό το τρόπο γραφής στο κινητό ή στο πισι, (είναι πιο γρήγορος, στέλνεις μεγαλύτερα μηνύματα κ.α).
    Τελικά έχει σαν αποτέλεσμα να βαριούνται να γράψουν σωστά ελληνικά, βαριούνται να σκεφτούν ορθογραφία κ.α.
    Πιστέυω ότι θα έρθει στιγμή που τα παιδιά μας θα μιλάνε και θα γράφουν σαν τους αλλοδαπούς....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτο είναι βέβαιο γι αυτο κατι πρέπει να γίνει ας προσπαθησει ο κεθένας μας μεσα στο σπίτι του γιατι αμα περιμένουμε απο το σχολείο ...βρασε όριζα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Οί γονείς τί κάνουν βρέ παιδιά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πρέπει να γνωρίζετε ότι η κακή ορθογραφία δημιουργεί βεβαίως προβλήματα και στην έκφραση κι αυτή με τη σειρά της και στην κατανόηση και στη σκέψη.

    Αυτό σημαίνει πως το παιδί δεν μπορεί να προβεί σε ολοκληρωμένες σκέψεις επειδή ακριβώς αδυνατεί να τις εκφράσει με λόγο, αλλά και αντίστροφα, ακόμη κι όταν έχει μια σκέψη δεν μπορεί να την εκφράσει πλήρως λόγω λεξιπενίας.

    Αυτά είναι γνωστά και από την επιστήμη της Γλωσσολογίας αλλά και από την καθημερινή επαφή μας με του μαθητές. Το θέμα είναι σοβαρό και το ζητούμενο είναι τι μπορεί να γίνει για να διορθωθεί η κατάσταση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σαν συμβασιούχος εργαζόμουν σε δημοτικά και λύκεια από 1997-2008 ( αλλά καμιά σχέση με το αντικείμενο ( δεν λέω και το δικό μου ) ) σε περίπου 200 σχολεία και γνώρισα εκατοντάδες δασκάλους –καθηγητές ΑΗΔΙΑΣΑ πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, με τον τρόπο που αυτοί οι κύριοι διδάσκουν ,μεταφέρουν γνώσεις και παιδεία στα παιδιά μας.
    Και με την ανοχή του κράτους φυσικά. ΚΡΙΜΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΣΤΗΝ ΒΕΡΓΙΝΑ TV(ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΣΕ ΑΛΛΑ ΚΑΝΑΛΙΑ) ΑΠΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΜΕΤΑΔΙΔΩΝΤΑΙ ΚΙΝΟΥΜΕΝΑ ΣΧΕΔΙΑ ΜΕΤΑΓΛΩΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΑΛΛΩΔΑΠΟΥΣ...
    ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΕΙΝΑΙ ΑΙΣΧΟΣ. ΘΑ ΞΕΧΑΣΟΥΜΕ ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΞΕΡΟΥΜΕ.
    ΤΟ ΚΑΚΟ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΑΚΟΥΝ ΠΑΙΔΙΑ...ΣΤΟ YOUTUBE ΣΑΤΙΡΙΖΟΥΝ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΚΛΑΜΑΤΑ
    ...ΠΟΥ ΕΙΣΑΙ ΜΙΚΡΗ DΡΑΚΑΙΝΑ??? ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΙ ΒΙΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΑΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Είναι πλέον μάταιο να χαρακτηρίσουμε τα greeklish μία σύγχρονη μάστιγα. Έχουν παγιωθεί, κυκλοφορούν ανάμεσά μας, οι νέοι θεωρούν δεδομένη τη γραφή κυρίως στα κινητά με αυτή τη μορφή, νιώθουν άνετα χωρίς κόμπλεξ για τα ορθογραφικά τους λάθη. Στα greeklish νιώθουν όλοι ίσοι. Θα τους χωρίσει κάτι άλλο αλλά όχι ο χαρακτηρισμός του κακού μαθητή, του βλάκα ή του ανίδεου. Αν θέλουμε να πλησιάσουμε τους νέους, να τους επηρεάσουμε και να τους δείξουμε την αξία της γνώσης θα πρέπει να κατανοήσουμε τα greeklish.

    Δεν υπάρχει περίπτωση νέος άνθρωπος να πεισθεί να γράψει το μήνυμα που στέλνει στο φίλο του στην …καθαρόαιμη ελληνική γλώσσα.

    Με την καμία…

    Ο Πλάτων, ο Ισοκράτης και άλλοι καταδίκαζαν τη γραφή επειδή πίστευαν ότι αδυνατίζει τη μνήμη και ότι αποδίδει μόνο κατά προσέγγιση τον ενδιάθετο λόγο.

    Η γραφή, τότε, ήταν η νέα τεχνολογία.

    Ένα φαινόμενο εξαπλώνεται σε τέτοιο βαθμό για δύο λόγους: Πρώτον, γιατί φανερά εξυπηρετεί ανάγκες και δεύτερον επειδή δεν υπάρχει κάποιο αντίπαλο δέος που να αντιπροτείνει. Έτσι, λοιπόν, αντί να καταδιώκουμε τα greeklish ας ανακαλύψουμε τις ανάγκες που καλύπτoυν και ας θέσουμε απέναντι έναν πύργο, ψηλό, ατίθασο που θα διεκδικήσει το μυαλό και την ψυχή των νέων δίνοντάς τους προοπτική. Είναι παράλογο να ζητάμε από τους νέους να εγκαταλείψουν τα greeklish όταν αυτό που τους αντιπροτείνουμε είναι το απαρχαιωμένο επιχείρημα του Πλάτωνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.