Σελίδες

1 Δεκεμβρίου 2025

ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ: Η ΜΑΓΙΚΗ ΛΕΞΗ

Γράφει ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης Αμφικτύων
 
Μια λέξη-κλειδί που τώρα σπάνια χρησιμοποιείται είναι η «Αποκέντρωση», γιατί όλος ο πληθυσμός της Ελλάδος πρέπει να έρθει στην Αττική και η ύπαιθρος πρέπει εντελώς να ερημωθεί. Αλλά έρχεται η κλιματική αλλαγή να μας προειδοποιήσει ότι ούτε η ύπαιθρος έχει ζωή, αλλά ούτε πλέον και η Αττική. Το χάος είναι καθημερινό με το κυκλοφοριακό, με τους καύσωνες, τις νεροποντές, με τα σκουπίδια, με τη σπάνη της στέγης, με την μετατροπή της Αθήνας σε ζούγκλα μεταναστών κλπ.
 
Η ιστορία ξεκινάει από την 10ετία 50’ και 60’, τότε που ήταν ορατά τα πρώτα φαινόμενα της αστυφιλίας, η οποία άρχισε με τον εμφύλιο λόγω διωγμών. Οι πολεοδόμοι έκρουαν τον κώδωνα του κινδύνου. Μάλιστα ο διεθνούς φήμης πολεοδόμος Κωνστ/νος Δοξιάδης (αυτός που σχεδίασε την Μπραζίλια)είχε εκπονήσει το πολεοδομικό σχέδιο της Ελλάδος με την δημιουργία της περίφημης «Οικουμενούπολης» Δοξιάδη. Το σχέδιο προέβλεπε την ανάπτυξη του πολεοδομικού ιστού της χώρας κατά μήκος των ακτών. Ετσι οι κάμποι θα έμεναν για την γεωργική παραγωγή και τα βουνά για την κτηνοτροφία. Ειδικά για την Αθήνα είχε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου ότι δεν έχει μέλλον με την παρούσα κακοήθη ανάπτυξη και την Κυβέρνηση και τα Υπουργεία στο ιστορικό κέντρο γύρω από το Σύνταγμα και πρότεινε: 
 
1/ την μεταφορά του διοικητικού κέντρου στο Τατόι. Τότε μας φαινόταν πολύ μακριά 
2/ Γενναία αποκέντρωση με την «Οικουμενούπολη» 
 
Τότε όμως δεν υπήρχε πολιτικός με όραμα «εθνάρχης» Κ. Καραμανλής: 
 
α/ Καταστροφέας της Κύπρου (με Ιωαννίδη και Μακάριο) 
 
β/ Της Αθήνας με την εφαρμογή του νόμου περί «Αντιπαροχής» κατέστρεψε όχι μόνο την Αθήνα, αλλά και όλες τις πόλεις της χώρας που ακολούθησαν αυτό το μοντέλο πολεοδομικής ανάπτυξης. Όλα τότε έγιναν για το κομματικό συμφέρον με αποτέλεσμα να χτιστεί το «τέρας» της Αττικής, ακόμη και τα ρέματα, τα δάση τα όρη και οι λόφοι της. 
 
Στο παρελθόν οι πολεοδόμοι πρότειναν την γενναία Αποκέντρωση με την παροχή ισχυρών κινήτρων για την μετεγκατάσταση βιομηχανιών. Τούτο έπρεπε να συνοδευτεί με την κατασκευή υποδομής στην επαρχία για να αποκτήσει πόλο έλξης (αυτοκινητόδρομοι, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια, λιμάνια, επικοινωνίες, κατοικίες κλπ) 
 
Τότε οι κυβερνήσεις έριξαν την προτεραιότητα στην καθημερινότητα, δηλαδή στην Αττική. Πήραμε αρκετά πακέτα από την ΕΟΚ και την μετέπειτα Ε.Ε τα οποία σπαταλήθηκαν σε έργα βιτρίνας εντός του λεκανοπεδίου και του κεντρικού άξονα του οδικού δικτύου. Ελάχιστα έγιναν για την ανάπτυξη της υπαίθρου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο δρόμος Αθήνα-Θεσ/νίκη και Αθήνα –Πάτρα έγιναν οι δύο καταβόθρες των κονδυλίων της Ε.Ε για μπαλώματα και δεν έγιναν αυτοκινητόδρομοι και μετρό. Τώρα πρόσφατα ολοκληρώθηκαν αυτά. Το ίδιο συνέβη και με το μετρό των Αθηνών, του οποίου η πρώτη νύξη έγινε την 10ετία του 1960 αν θυμάμαι καλά και μόνο κάτι τρύπες είχαν γίνει αργότερα για προεκλογικά "εγκαίνια". Και τα λιμάνια μας είναι ακόμη σε πρωτόγονη κατάσταση. Αντίθετα, η χούντα μέσα σε επτά χρόνια έφτιαξε το ορεινό και νησιωτικό οδικό δίκτυο της χώρας. 
 
Συμπέρασμα: 
 
1/ Το πρόβλημα της Αθήνας είναι πλέον πρόβλημα της Αττικής και της μισής σχεδόν Ελλάδας γιατί το 37.8 % του πληθυσμού βρίσκεται στην Αττική. Αυτή έχει κορεστεί από πάσης απόψεως και τώρα πρέπει άλλες λύσεις να επιδιωχθούν και όχι η ε στην εμμονική ανάπτυξη της Αττικής γιατί αυτό θα επιτείνει το πρόβλημα 
 
2/ Η μαγική λέξη που κανείς από τους ανίκανους πολιτικούς μας δεν προφέρει είναι η ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ του υδροκέφαλου τέρατος χωρίς καθυστέρηση. 
 
3/ Είναι επιτακτικό το σταμάτημα της μεταφοράς λαθρομεταναστών στην Αττική και η εκδίωξη των εγκατεστημένων στο ιστορικό κέντρο των Αθηνών και στις παλιές γειτονιές που τώρα έχουν μεταβληθεί σε μικρές τριτοκοσμικές Καμπούλ και Τσάντ. 
 
3/ Η ιδιωτική πρωτοβουλία λόγω πληθυσμιακών και τουριστικών αναγκών έβαλαν σε ενέργεια την «Οικουμενούπολη» αλλά με αυτοσχεδιασμό και κακοποίηση των ακτών. Τα πολιτικά κόμματα να μελετήσετε και να συμπεριλάβουν στο προεκλογικό τους πρόγραμμα την πολεοδομική ανάπλαση της Ελλάδος και ειδικότερα της Αττικής της επαρχίας και των νησιών μας, αν φυσικά τους μείνει ελάχιστος χρόνος από την κλεψιά, την αρπαχτή, τα σκάνδαλα, τα κουτσομπολιά και τις βρισιές εντός του Κοινοβουλίου. 
 
4/ Με την αποκέντρωση θα λυθούν ταυτόχρονα και πλείστα προβλήματα που σήμερα μαστίζουν την Αττική και πρώτιστα το κυκλοφοριακό και το στεγαστικό και παράλληλα θα τονώσουν την επαρχία. 
 
5/ Η ανάπλαση και ισόρροπη ανάπτυξη πέραν του γεγονότος ότι θα ομορφύνει την Ελλάδα μας, θα αποδώσει πολλαπλάσια οικονομικά οφέλη.
(28/11/25) 
 
*Αμφικτύων ο Υποστράτηγος ε.α Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης
Συγγραφέας, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών
http://www.amphiktyon.blogspot.com (Το κύριο ιστολόγιο μου) 
AMPHIKTYON.BLOGSPOT.COM (Στην Αγγλική γλώσσα) 
ANCIENT OLYMPICS-ATHLETICS (Οι Ολυμπιακοί Αγώνες) 
amphiktyon-poetry.blogspot.com (Η ποιητική συλλογή μου) 
AMPHIKTYONBOOKS (Βιβλία, Μελέτες και διαχρονικά κείμενα) 
https://amphiktyon.org (Η ατομική μου ιστοσελίδα)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.