Αρχύτα Πυθαγορείου: Υποστηρίζω λοιπόν ότι η αρετή είναι ικανή για να οδηγεί προς την μη ύπαρξη δυστυχίας, η δε κακία είναι ικανή για να φέρνει προς την μη ύπαρξη ευδαιμονίας, αν κρίνουμε αυτές τις καταστάσεις. Ο κακός είναι αναπότρεπτο να κακοδαιμονεί πάντα, είτε έχει τα υλικά μέσα (γιατί τα διαχειρίζεται άσχημα) είτε δεν τα έχει. Όπως και ο τυφλός είναι το ίδιο, είτε υπάρχει εμπρός του φως και λαμπρότατο ορατό είτε υπάρχει μαύρο σκοτάδι. Αλλά και ο αγαθός δεν συμβαίνει πάντα να είναι ευδαίμων. Γιατί ευδαιμονία δεν είναι η κτήση της αρετής, αλλά και η χρήση της. Γιατί όταν δεν υπάρχει φως δεν θα δει κι’ αυτός. Δύο δρόμοι λοιπόν χρειάζονται στην ζωή, ο ένας έχει κάπως όχι πολλή ξαστεριά, αυτός τον οποίον βάδισε ο ταλαίπωρος Οδυσσεύς και ο άλλος πιο ξάστερος, που τον ακολούθησε ο Νέστωρ.. Υποστηρίζω λοιπόν ότι η αρετή επιθυμεί εκείνον τον δρόμο, μπορεί όμως να υπομείνει και τον άλλον. Αλλά την ευδαιμονία την διαλαλεί η φύση ως βίον επιθυμητόν και σταθερόν, που τον επιτυγχάνουμε με την γνώση. Ώστε για όσα δεν επιθυμεί κανείς να του παρουσιαστούν δεν είναι βέβαια ευτυχής αλλά δεν είναι και τελείως δυστυχής.
Σχολιασμός:
1/ Οι πρόγονοι μας έδιναν στους νέους υποδείγματα θετικά, δηλαδή ανθρώπων επιτυχημένων που είχαν ευτυχήσει, αλλά και αρνητικά ανθρώπων που δυστύχησαν στον βίο τους προς αποφυγήν. Σήμερα δίνουν παραδείγματα αρνητικά στους νέους με οικονομικά κριτήρια για να τους τέρψουν προσωρινά και να τους σπρώξουν συχνά στον δρόμο της κακίας και ακολασίας.
2/ Τα πρότυπα των νέων της εποχής κυρίως έρχονται από τις ΗΠΑ και Βρετανία και επιλέγονται με βάση οικονομικά κριτήρια επιτυχίας σε κάποιο τομέα δράσης (μουσική-τραγούδι, ηθοποιία, αθλητισμό, πλούτο κλπ) Όλα έχουν σαν βραβείο το ύψος του πλούτου που αποκτούν χωρίς να δίνουν σημασία στον ηθικό χαρακτήρα και στο βίο του ινδάλματος. Ετσι τα ινδάλματα των νέων είναι ναρκομανείς, εγκληματίες, αυτόχειρες, αλκοολικοί, δυστυχέστατοι στον βίο κ.α
3/ Τελικό έπαθλο για την απόκτηση Αρετής και ευδαιμονίας είναι η Γνώση. Γι’ αυτό οι εξουσιαστές χτυπούν τη γνώση και μας φουσκώνουν ψέματα, δόγματα, θρησκεύματα, μυθεύματα και κομματικούς καυγάδες.
4/ Σήμερα παρά τα σπουδαία τεχνολογικά μέσα για διάδοση της γνώσης, με το σταγονόμετρο δίνεται από τα ΜΜΕ, αντίθετα προβάλλονται πρόσωπα κακά που βαρύνονται με φόνους, αδικήματα, βιασμούς, βίο ανώμαλο κ.α. Επομένως όποιος διψάει για προβολή αρκεί να εγκληματήσει για να τον προβάλλουν τα ΜΜΕ επί μακρόν.
5/Αλλά και το άλλο, αν ο δάσκαλος δεν είναι ενάρετος και αν η πολιτεία δεν ενδιαφέρεται να έχει πολίτες ενάρετους, τι μπορεί να κάνει ο πολίτης; Σε μια δημοκρατική πολιτεία να βρει τον κατάλληλο αρχηγό και τους αντιπροσώπους που θα στείλει στο Κοινοβούλιο να τον εκπροσωπήσουν.
6/ Όταν η κοινωνία κατακλύζεται από σωρεία σκανδάλων τα οποία ακουμπάνε στους κυβερνώντες και στα κόμματα της αντιπολίτευσης τότε η Πολιτεία βρίσκεται σε προϊούσα σήψη και παρακμή και χρειάζεται αλλαγή. Ώστε τον έναν Αλ Καπόνε άλλος να μην τον διαδεχθεί. Γιατί καθώς λέει ο λαός «το ψάρι βρωμάει από την κεφαλή». Αλλά εδώ όλο το σύστημα νοσεί. Κάποτε ο Στρατός έδινε τη λύση. Τώρα ο πολίτης έχει φρόνηση και θάρρος σαν νέος Ηρακλής τον οίκο του να καθαρίσει;(4/9/25)
*Αμφικτύων ο Υποστράτηγος ε.α Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης
Συγγραφέας, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών
amphiktyon@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.