Σελίδες

20 Ιουνίου 2025

ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΠΗΝΕΛΟΠΗΣ

Γράφει ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης Αμφικτύων 
 
Ολο για άνδρες μιλάμε, ας μιλήσουμε λοιπόν και για μια σπουδαία γυναίκα την Πηνελόπη, σύμβολο της συζυγικής πίστεως και καρτερίας. Ήταν κόρη του Ικαρίωνος και της Περιβοιας. Όταν ήταν έγκυος η Περίβοια ο Ικαρίων ρώτησε το μαντείο και πήρε τον εξής χρησμό: 
«Αίσχος έχει Περίβοια, κλέος τ’ εν γαστρί γυναικών»
 
Κατόπιν τούτου όταν γεννήθηκε έβαλε το βρέφος στη σκάφη και το έριξε στη θάλασσα. Το βρήκαν, οι Μελεαγρίδες και το ανέθρεψαν. Επειδή την αρνήθηκε ο πατέρας της την ονόμασαν Αρναία ή Αρνάκι. Όταν το πληροφορήθηκε ο πατέρας της πήγε από οίκτο και την πήρε και την ονόμασε Πηνελόπες. Κατ’ άλλους το όνομα σημαίνει υφάντρα, (εκ του πένω και λοπίς). Εγινε υπερβολικά ωραία και την ζητούσαν σε γάμο πολλοί. Ο Ικαρίων για να μη δυσαρεστήσει κανέναν κάλεσε σε αγώνα τους μνηστήρες. Νικητής βγήκε ο Οδυσσέας και την νυμφεύθηκε. Οι αγώνες έγιναν σε στάδιο στη Σπάρτη όπου η οδός ονομαζόταν «Αφαίτες» από την αρχή του σταδίου. Ο ιστορικός Παυσανίας γράφει ότι τον αγώνα τούτο τον μιμήθηκε από τον Δαναό, ενώ κατ’ άλλους το συνοικέσιον τούτο το έφτιαξε ο Τυνδάρεω, υπό τον όρο να παραμείνει στη Σπάρτη ο Οδυσσέας ή ο Ικαρίων ήθελε να τον κρατήσει εκεί.
 
Εκείνος έλαβε την Πηνελόπη και ανέβηκε στο άρμα του και έφευγε. Ο Ικαρίων τρέχοντας πίσω από το άρμα παρακαλούσε τον Οδυσσέα να αφήσει τουλάχιστον την Πηνελόπη να μείνει εκεί. Τότε ο Οδυσσέας κρατήσας το άρμα είπε προς αυτήν, αν θέλει να μείνει. Αλλά εκείνη χαμήλωσε την κεφαλή της και σιώπησε. Τότε ο Ικαρίων θεώρησε τούτο σαν ικανοποιητική ανταπόκριση και την άφησε να φύγει. Έπειτα της κατασκεύασε άγαλμα της Αιδούς για την αιδώ της Πηνελόπης. 
 
Προ του Τρωικού πολέμου έζησαν πλήρως ειρηνικά και η αγάπη τους υπήρξε αμοιβαία. Ετοιμαζομενος ο Οδυσσέας για την εκστρατεία άφησε αυτή στο πόδι του να διοικεί το βασίλειο με εντολή αν εκείνος πεθάνει και επιθυμεί να παντρευτεί να παραδώσει την εξουσία στον Τηλέμαχο. Επειδή οι άλλοι Ελληνες επέστρεψαν από τον πόλεμο και αυτός δεν φάνηκε, ούτε ακούστηκε τι απέγινε και δεν μπόρεσε να μάθει κάτι γι’ αυτόν παρότι ρωτούσε και έγραφε γράμματα παντού ρωτώντας τους πάντες, οι γονείς της την πίεζαν να παντρευτεί και γι’ αυτό συγκεντρώθηκαν τόσοι πολλοί μνηστήρες ζητούντες αυτή για το αμήχανο κάλλος της και για την υπόληψη της σωφροσύνης της. Προς τούτο έδωσαν σ’ αυτήν και διάφορα δώρα. Ο Ευρύμαχος της χάρισε όρμον χρυσό πολυδαίδαλο (κόσμημα εν είδη όρμου). Εκείνη όμως πάντα ελπίζοντας ότι θα ξαναγυρίσει δεν ενέδιδε, φοβούμενη από τις πιέσεις του πλήθους των μνηστήρων, προφασιζόμενη ότι υφαίνει τον ιστο (=πανί) και είναι απασχολημένη. 
 
Οι μνηστήρες είχαν εγκατασταθεί εκεί επί τέσσερα χρόνια αναμένοντες την εκλογή της Πηνελόπης. Από την Δολίχη (νησί Β.Α της Λευκάδας) 52 μνηστήρες μαζί με έξη δούλους. Εκ της Σάμου (Κέρκυρας) 24. Εκ της Ζακύνθου 20. Εκ της Ιθάκης 12, έχοντες μαζί τους και κήρυκες και μουσικούς και μάντεις και παρείσακτους και γελωτοποιούς ώστε είχαν ολόκληρο στρατόπεδο φτιάξει στην Ιθάκη, άφοβοι και ελεύθεροι επειδή τότε η Ελλάδα είχε μικρό πληθυσμό. Και σαν να μην έφτανε το πλήθος είχαν την απαίτηση από την Πηνελόπη και τον Τηλέμαχο να τους διατρέφουν πολυτελώς . Εξ αυτού του λόγου ο γέρο Λαέρτης πατέρας του Οδυσσέα έμενε στους αγρούς. Η Πηνελόπη παρότι υπέφερε από την κατάσταση αυτή με το πρόσχημα της μη περατώσεως του ιστού πρότεινε τον χρόνο με την ελπίδα ότι κάποια μέρα ο Οδυσσέας θα γυρίσει. Για να επιτύχει τούτο ότι ύφαινε την ημέρα το ξήλωνε τη νύχτα. Ο δε Τηλέμαχος για να διώξει αυτούς τους φοβέριζε νεανικά και γι’ αυτό ήθελαν να τον σκοτώσουν. Όταν ήλθε κάποια ημέρα ύστερα από δέκα χρόνια ο Οδυσσέας τους εξολόθρευσε όπως γράψαμε στην σχετική μελέτη περί του Οδυσσέως. Να σημειωθεί ότι η Πηνελόπη ήταν η πρώτη εξαδέλφη της Ελένης διότι ο Τυνδάρεω και ο Ικαρίων ήταν αδέλφια . Βλέπουμε λοιπόν ότι για την μια εξαδέλφη έγινε πόλεμος στην Ασία και για την άλλη στην Ελλάδα. 
 
Λέγεται κακοβούλως ότι γέννησε τον Πάνα εκ των μνηστήρων ή εκ του Ερμού ο οποίος επινόησε την υφαντική τέχνη και εκ του Πανός ονομάστηκε το πανίον. Και ότι την έδιωξε ο Οδυσσέας και ήρθε στην Λακεδαίμονα και μετά στην Μαντινεία εκεί όπου έδειχναν και τον τάφο της οι Μαντινείς. Εξ αυτού ο Λυκόφρων και ο Δούρις ο Σάμιος την ονόμασαν Κασσωρίδα, δηλαδή πόρνη. 
 
Όμως ο Τζέτζης λέγει αυτά φλυαρίες, επειδή ο Όμηρος και άλλοι επίσημοι ποιητές την αναφέρουν ως υπόδειγμα σωφροσύνης και συζυγικής πίστεως και λένε ότι έζησε τα υπόλοιπα χρόνια ειρηνικά με τον Οδυσσέα. Όσον αφορά την Πηνελόπη την πόρνη της Μαντινείας ότι πρόκειται για διαφορετικό πρόσωπο. 
 
Σχολιασμός: 
 
1/ Η Πηνελόπη έγραφε συνεχώς γράμματα για να πληροφορηθεί από τους συμπολεμιστές του τι απέγινε εκείνος. Επομένως είναι ψευδέστατα τα περί Φοινικικού αλφαβήτου και Ινδοευρωπαϊκής γλώσσας. Και δυστυχώς παρά τις γραπτές αποδείξεις ακόμη οι ξένοι και μερικοί δικοί μας «τυφλοπόντικες» δεν θέλουν να ανοίξουν τους οφθαλμούς τους να δουν την αλήθεια 
 
2/ Οι Έλληνες παντού είχαν την αξιολόγηση ακόμη και στην εκλογή του γαμπρού για τις κόρες τους. Πάντα έστηναν αγώνες μεταξύ των μνηστήρων και ο νικητής παίρνει σαν έπαθλο τη νύφη. 
 
3/ Ακόμη οι Έλληνες μιλάμε την Ομηρική γλώσσα. Λέμε «λοποδύτης=λόπο+ δύτης» αυτός που βάζει το χέρι στην τσέπη 
 
4/ Στην Ελληνική Μυθολογία το όνομα Μελεαγρίδες φέρονταν τέσσερις νέες γυναίκες, συνήθως αναφερόμενες ως αδελφές του Καλυδώνιου ήρωα Μελέαγρου, και επομένως κόρες του βασιλιά της Καλυδώνας Οινέως και της Αλθαίας. Τα ονόματά τους ήταν Γόργη, Δηιάνειρα, Ευρυμήδη και Μελανίππη. Οι Μελεαγρίδες, θρηνώντας τον θάνατο του αδελφού τους, συνεχώς και αδιάλειπτα, αναγκάστηκαν οι Ολύμπιοι θεοί από οίκτο να τις μεταμορφώσουν σε ομώνυμα πουλιά, οι γνωστοί ινδιάνοι ή γαλοπούλες συνεχίζοντας και έτσι τη θρηνώδη κραυγή τους. 
 
5/ Από την εποχή πριν από τον Τρωικό πόλεμο οι Ελληνες φιλοτεχνούσαν και έφτιαχναν αγάλματα όπως της Αιδούς για την Πηνελόπη. 
 
6/ Πέραν των ιστορικών και ποιητών υπάρχουν που έγραψαν την Ελληνική προϊστορία υπάρχουν και οι επίβουλοι και κακόβουλοι που διαστρέφουν την αλήθεια, όπως συνέβη με την Πηνελόπη. 
 
7/ Υπάρχει άραγε σήμερα κάποια γυναίκα στον κόσμο που να μοιάζει της Πηνελόπης; Αμφιβάλλω. Εσείς; 
 
*Αμφικτύων ο Υποστράτηγος ε.α Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης 
Συγγραφέας, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών 
amphiktyon@gmail.com 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.