Σελίδες

23 Απριλίου 2025

ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΜΕΓΑΛΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ

Ἀρχιμ. Γεώργιος Καψάνης
(Ἀποσπάσματα ὁμιλίας κατά τήν ἑορτή τοῦ ἁγίου Γεωργίου)
 
Σήμερα ὅταν λέμε μάρτυς, ἐννοοῦμε ἐκεῖνον ὁ ὁποῖος βασανίσθηκε γιά τόν Χριστό. Ἀλλά ἡ ἀρχική σημασία τῆς λέξεως «μάρτυς» εἶναι ἄλλη. Μάρτυς εἶναι ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος δίνει μαρτυρία γιά κάτι. Καί οἱ ἅγιοι Μάρτυρες λέγονται μάρτυρες, διότι ἔδωσαν μαρτυρία, ἔδωσαν βεβαίωση, γιά κάτι πού προσωπικῶς εἶχαν γνωρίσει. Διότι ὁ μάρτυς καταθέτει γιά κάτι, γιά τό ὁποῖο προσωπικῶς ἔχει λάβει γνῶσι. 
 
Μάρτυς τοῦ Θεοῦ Πατρός εἶναι ὁ Ἰησοῦς Χριστός, ὅπως λέει ἡ Ἀποκάλυψις· «ὁ μάρτυς ὁ πιστός καί ἀληθινός», διότι ὁ Ἰησοῦς Χριστός ἐμαρτύρησε περί τοῦ Πατρός. «Ἐκεῖνος ἐξηγήσατο», κατά τόν Εὐαγγελιστή Ἰωάννη. 
 
Ἐν συνεχείᾳ αὐτός ὁ ἀληθινός καί πιστός μάρτυς τοῦ Πατρός, ὁ Κύριός μας καί Θεάνθρωπος Ἰησοῦς, ἔδωσε ἐντολή στούς ἁγίους Ἀποστόλους καί τούς Μαθητάς Του ὅλων τῶν αἰώνων, «καί ἔσεσθέ μοι μάρτυρες ἔν τε Ἱερουσαλήμ καί ἐν πάσῃ τῇ Ἰουδαίᾳ καί Σαμαρείᾳ καί ἕως ἐσχάτου τῆς γῆς». 
 
Ἄρα λοιπόν κάθε Χριστιανός ἔχει λάβει ἐντολή ἀπό τόν Χριστό νά εἶναι μάρτυς τοῦ Χριστοῦ, τοῦ Θεανθρώπου Κυρίου μας. Καί νά μαρτυρῇ, νά βεβαιώνῃ αὐτό τό ὁποῖο εἶδε πλησίον τοῦ Χριστοῦ. Καί ἐκεῖνο τό ὁποῖο βλέπει ὁ ἄνθρωπος, ὅταν εἶναι πλησίον τοῦ Χριστοῦ, εἶναι τοῦτο, ὅτι ὁ Χριστός εἶναι ὁ Σωτήρ, εἶναι ὁ Λυτρωτής, εἶναι ἡ ἀληθής Θεάνθρωπος. Αὐτό εἶδαν οἱ Ἀπόστολοι καί αὐτό ἐμαρτύρησαν. 
 
Ἀδελφοί μου, εἴμεθα κεκλημένοι ἀπό τόν ἀρχηγό τῆς Πίστεώς μας νά εἴμεθα καί ἐμεῖς μάρτυρες τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ μέ κάθε μας σκέψη, μέ κάθε μας λόγο καί μέ κάθε μας ἔργο. Νά βεβαιώνουμε, ὅτι ὄντως πιστεύουμε ὅτι ὁ Ἰησοῦς Χριστός εἶναι ὁ Θεάνθρωπος καί εἶναι ὁ Λυτρωτής καί Σωτῆρας μας.
----------------------------- 
 
Ἀπό τό βιβλίο τοῦ μακαριστοῦ καθηγουμένου τῆς Ἱ.Μ. ὁσίου Γρηγορίου Ἁγίου Ὄρους Γεωργίου Καψάνη, ΟΜΙΛΙΕΣ ΣΕ ΕΟΡΤΕΣ ΑΓΙΩΝ.

2 σχόλια:

  1. Ἐχθροὺς ὁ τέμνων Γεώργιος ἐν μάχαις …..

    Ως των αιχμαλώτων ελευθερωτής* και των πτωχών υπερασπιστής,* ασθενούντων ιατρός,* βασιλέων υπέρμαχος,* τροπαιοφόρε μεγαλομάρτυς Γεώργιε,* πρέσβευε Χριστώ τω Θεώ* σωθήναι τας ψυχάς ημών.

    Μετάφραση: Εσύ που είσαι των αιχμαλώτων ελευθερωτής και των πτωχών υπερασπιστής, των αρρώστων γιατρός και των βασιλέων προστάτης, νικητή μεγαλομάρτυρα Γεώργιε, πρέσβευε στον Χριστό το Θεό να σωθούν οι ψυχές μας.

    ΕΣΥ ΑΓΙΕ ΜΑΣ ΓΕΩΡΓΙΕ ΠΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΕΤΡΕΠΕΣ ΤΟΥΣ ΒΑΡΒΑΡΟΥΣ ΕΙΣ ΦΥΓΗΝ, ΚΑΝΕ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΥΠΡΟ ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΣΟΥ ΚΑΙ ΔΩΣΕ ΔΥΝΑΜΗ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ ΝΑ ΑΠΟΣΕΙΣΕΙ ΤΟΥΣ ΒΑΡΒΑΡΟΥΣ ΑΠΟ ΤΑ ΑΓΙΟΧΩΜΑΤΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΠΩΘΗΣΕΙ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ, ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΑΠΑΥΘΟΥΝ ΕΠΙ ΤΕΛΟΥΣ ΟΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΨΥΧΕΣ ΤΩΝ ΕΘΝΟΜΑΡΤΥΡΩΝ ΜΑΣ ΠΟΥ ΣΦΑΓΙΑΣΤΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΠΙΣΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΜΟΓΓΟΛΟΥΣ .
    Α.Α.
    ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΣΤΟΥΣ ΕΟΡΤΑΖΟΝΤΕΣ.
    ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σίγουρα όλοι μας έχουμε δει την εικόνα του Αγίου Γεωργίου του Δρακοκτόνου. Η ιστορία πίσω από αυτή την απεικόνιση του Αγίου έχει ως εξής: σύμφωνα με την παράδοση, σε ένα χωριό υπήρχε ένας φοβερός δράκος που φυλούσε τη μοναδική πηγή νερού της περιοχής. Για να μπορέσουν λοιπόν οι κάτοικοι να έχουν πρόσβαση στο νερό, έπρεπε να θυσιάζουν σε τακτά χρονικά διαστήματα έναν νέο ή μία νέα δίνοντας τους στον δράκο για τροφή. Μια μέρα λοιπόν ήρθε η σειρά μιας όμορφης Βασιλοπούλας. Ο Γεώργιος περνώντας από το χωριό σαν στρατιώτης είδε την όμορφη κοπέλα να κλαίει και τη ρώτησε τη συμβαίνει και αυτή του εξήγησε. Τότε της είπε να μην ανησυχεί γιατί με τη βοήθεια και τη Δύναμη του Θεού θα τη σώσει και θα απαλλάξει το χωριό από τον δράκο. Όταν λοιπόν ήρθε ο Δράκος, ο Γεώργιος τον σκότωσε τρυπόντας τον με το δόρυ του μετά από μια μεγάλη και δύσκολη μάχη, κάτι που ούτε καν ο βασιλιάς της περιοχής δεν μπόρεσε να κάνει. Αμέσως, τόσο η Βασιλοπούλα όσο και οι υπόλοιποι κάτοικοι του χωριού ασπάστηκαν τον Χριστιανισμό.

    Η παραπάνω εικόνα και ιστορία είναι καθαρά συμβολική. Ο δράκος δεν είναι κάτι άλλο από την ειδωλολατρία, τους Δαίμονες και τους βάρβαρους κατακτητές που συχνά απαιτούν και απαιτούσαν δια πυρός σιδήρου την υποταγή μας και υποδούλωση μας όπως π.χ. οι Τούρκοι, που διεκδικούν τα ιερά μας χώματα.

    Ω! ΑΓΙΕ ΜΑΣ ΓΕΩΡΓΙΕ ΤΡΟΠΑΙΟΦΟΡΕ ….

    Ὡς τῶν αἰχμαλώτων ἐλευθερωτής,

    καὶ τῶν πτωχῶν ὑπερασπιστής,

    ἀσθενούντων ἰατρός, βασιλέων ὑπέρμαχος,

    Τροπαιοφόρε Μεγαλομάρτυς Γεώργιε,

    πρέσβευε Χριστῷ τῷ Θεῷ,

    σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν ….

    Σημ.

    Η απελευθέρωση του Ελληνικού Κράτους και νέα περίοδος πολιτικής ελευθερίας, δεν μπορούσε παρά να συνδέσει τον άγιο με την προστασία του στρατού, ο οποίος απελευθέρωσε το υπόδουλο γένος και όφειλε να εκπληρώσει το πάντα ζωντανό εθνικό όραμα της αποκατάστασης της χαμένης χριστιανικής αυτοκρατορίας.

    Για αυτό και ο άγιος Γεώργιος, όπως και στο Βυζάντιο, έγινε ο προστάτης και Τροπαιοφόρος άγιος του Ελληνικού Στρατού.

    Μ.Ρ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.